Sacha dropte alweer bijna vier jaar geleden de stelling dat het koppelingspedaal zijn beste tijd heeft gehad. De handbak is nog steeds niet verdrongen, maar de automaat is wel aan een opmars bezig. Alfa Romeo laat weten dat men volgende week in Genève een MiTo met DDCT (Dual Dry Clutch Transmission) versnellingsbak presenteert.
De DDCT versnellingsbak heeft een dubbele koppeling, vergelijkbaar met o.a. het bekende DSG van Volkswagen. De bak met 6 verzetten kan een belasting tot 350 Nm aan en zal in de MiTo worden gekoppeld aan de 135 pk sterke MultiAir turbomotor. Een vernellingsbak met dubbele koppeling heeft doorgaans een positief effect op het verbruik en samen met het start/stop systeem kan een brandstofbesparing van 10 procent worden gehaald.
Om nogmaals de vergelijking met de 6-traps DSG bak van Volkswagen te maken: de DDCT versnellingsbak is 18,5 kilo lichter dan de DSG bak van VW. De 7-traps DSG bak van VW weegt met 71,7 kilo weer iets lichter, maar die kan slechts een belasting aan tot 250 Nm.
Rond de lente zal de DDCT transmissie bij de dealer te bestellen zijn voor de MiTo. Het ligt voor de hand te verwachten dat de nieuwe versnellingsbak later ook in andere modellen van Alfa, Lancia en Chrysler verkrijgbaar zal zijn.
Erikkiee zegt
Kan iemand me uitleggen wat een dubbele koppeling is? *voelt zich amateuristisch*
Megakix zegt
@Erikkiee: dubbele koppeling is ‘in lekentaal’ een koppelingsplaat die ervoor zorgt dat de versnellingsbak in 2’en wordt verdeeld, waardoor de ‘volgende versnelling’ altijd al klaarstaat om ‘gebruikt’ te worden. Dus als je in z’n 2e versnelling zit, dan staat de 3e versnelling al helemaal ‘voorgekoppeld’ klaar voor je. Dit spaart schakeltijd (dus sneller) en bespaart brandstof omdat je geen tijd verliest met ‘ingrijpen in het schakelproces’.
meneersander zegt
Nou leuk, maar wiet koopt er nou een Mito?
enveekaa zegt
http://nl.wikipedia.org/wiki/DSG
Alwood zegt
pff, allemaal rommel, doe maar lekker koppelomvormer of handbak, liefst met 400-500Nm :P
@Erikkiee: De even en oneven versnellingen zitten dan op verschillende assen met een eigen koppeling, waardoor er sneller tussen gewisseld kan worden. (de ene as grijpt aan terwijl de andere ontkoppelt)
Treff zegt
Ben benieuwd, ben niet zo van de automaat! Maar een VW met DSG-bak rijdt wel heel lekker! Zou daarom ook wel een keer de DDCT-bak willen testen.
Laue zegt
Dubbele koppeling meuk, wel laat van fiat ten opzichte van VW *zingt duitse volkslied*
alfa mannetje zegt
@Laue: dan maar iets later dan die rommel van VW . De laatste was 15 jaar later met common rail ……
Laue zegt
@alfa mannetje:
inderdaad jammer dat we met commonrail vermogen gaan verliezen. maaarrrrrrrrr we zijn een stuk zuiniger.
w0o0dy zegt
@Laue: 250Nm is zat voor wegrijden etc maar veel turbo-motoren zitten hoger en dan moet het koppel electronisch beperkt worden om de bak niet te slopen…. dan is 350Nm duidelijk beter want je kunt de bak voor meer verschillende motoren gebruiken EN hoeft het koppel niet kunstmatig laag te houden.
NovaStar zegt
wat een slappe zooi. Trekkers kunnen al langer 1000Nm aan op 2 assen tegelijk. Met sterk tegenwerkende krachten. Oke ze wegen wel iets meer maar dat komt omdat ze deel van het chasis zijn en dus dik zwaar hard stevig en van gietijzer.
Ze lopen achter.
Erikkiee zegt
@NovaStar:
Wat ik heb begrepen is dat een dergelijke bak enorm hoge ontwikkelingskosten met zich meebrengt en dus nog niet in alledaagse auto’s gebruikt worden. De Veyron heeft er ook 1, maar kijk hoeveel die auto ook kost.
Laue zegt
@NovaStar:
klopt, maar bij een trekker word niet op 500kg gewicht meer of minder gekekenn.
-een bak die “maar” 250nm is meer dan genoeg voor een golf,polo,mito,ibiza,enz enz.
Spec zegt
Ik hoop wel een beetje degelijker dan het systeem van VW graag, want die gaat om de haverklap kapot (ik spreek uit ervaring)
GerreLekker zegt
Een DSG-bak is gewoon fantastisch! Rijd zelf met eentje en zou niet anders willen. Leuk om te zien dat andere fabrikanten er EINDELIJK mee beginnen terwijl het in de VW stal al lang bestaat
Erikkiee zegt
Bedankt voor uitleg, erg interessant allemaal. Maar schakel toch liever zelf met koppeling, heb ik wat meer het gevoel dat ik de auto bestuur en niet een computer :D
Dimglor zegt
Mja die dubbele koppeling is wel hot de laatste tijd….
Mja ik denk dat ik het voor de moment nog bij handbak zal houden… ;)
integralechubasco zegt
Goede stap van FGA in de zoektocht naar een goede marktprijs en zo hoog mogelijke bijtelling…
Om over ‘laagst mogelijke verbruik’ geilende leasesletten maar te zwijgen…
Tombo zegt
Hopelijk is deze bak wat verder door ontwikkeld als de bekende Selespeed bakken
BananaFlip zegt
De duurdere techniek uit de hogere segmenten komt glijdt steeds verder naar de kleinere middenklassers.
Merry zegt
DSG of hoe ieder ander merk het noemt is een geweldig systeem, op de Lancer evoX wertk het ook heel goed.
Maar ik denk dat er een over een jaarte of 2/3 in supercars weer een anders systeem komt, meer zoiets als de Formule1 heeft, dat zal ook lichter zijn.
Laue zegt
@Merry:
En iedereen maar klagen dat auto’s steeds duurder worden. Opzich heeft de fabrikant wel gelijk, er zit tegenwoordig zoveel techniek in. al denk ik wel dat de vraag naar een dacia o.i.d zal stijgen. een auto met motor,abs,airbags is voor sommige mensen voldoende. De stokoude 1.6 die 1:14 haalt nemen ze voor lief, met 15k aan km in het jaar.
alfa mannetje zegt
@Laue: ja we zullen het maar niet over die DSG hebben , en zeker niet gaan koekelen.
Merry zegt
@Laue:
motor,abs,airbags alleen die dingen?dat is wel heel weinig, stoelen,stuur en een versnellingsbak zou ook prettig zijn :)
w0o0dy zegt
die oude pompverstuivers maken ook een takke herrie, blazen roetwolken de wereld in en hebben een minder evenwichtige koppelkromme.
Laue zegt
@w0o0dy:
qua herrie is het maar net wat je gewend bent. De roetwolken heb je niet met een affabriek roetfilter en naar die koppelkromme kijkt je tuner graag naar ;)
w0o0dy zegt
@Laue: nee dank je ik heb veel liever een common rail diesel.
BananaFlip zegt
@w0o0dy: Even off-topci: was het niet de bedoeling van de pompverstuiverinjectie om een hoger koppel eerder beschikbaar te stellen? Volgens mij wel, maar de 1.4 TDI uit de Fabia Combi trekt totaal niet onder 1500 tpm. Mijn moeder had eerder een Nissan Note 1.5 dCi 85, en gebruikte de eerste versnelling uitsluitend om vanuit stilstand weg te rijden. Rotondes gingen met gemak in de drie maar de Fabia trekt dat niet. Heb jij daar een verklaring voor?
Laue zegt
@BananaFlip:
Je moeder kan niet rijden. geeft niets is een veel voorkomend probleem.
BananaFlip zegt
@Laue: Dat lijkt me een nutteloze opmerking. Maar je mag het wel even verklaren.
w0o0dy zegt
@BananaFlip: de tdi is daarin nogal lomp, of het ding slaat af of het koppel is vrij hoog en de voorwielophanging kan het vermogen maar moeilijk kwijt. Zal in de combo motor, versnellingsbak en koppeling zitten. De Golf 1,9 tdi heeft bijv veel moeite om normaal weg te rijden in de 2e versnelling… andere merken lijken dat anders te hebben afgesteld en hebben er minder moeite mee.
@laue: beetje flauw vindt je niet?
Vreddy_B zegt
@w0o0dy:
de 1.9 tdi komt idd bijna niet weg vanuit zijn 2, in het begin voelde me ik een behoorlijke loser toen de auto regelmatig afsloeg bij het optrekken vanuit een slakkengang, en een rotonde in zijn 3 lukt alleen bij een grote snelle rotonde anders kun je het vergeten,(is overigens een a4 avant 1.9)
Ontopic: Je leest vaak over het maximale koppel dat een DSG aankan, Is dit voor de fabriek om zich in te dekken? of is het als je bijvoorbeeld een 2.0 tdi 170 pk 350Nm, zou chippen dat je daad werkelijk de automaatbak kapot rijdt?
Mao zegt
@Vreddy_B:
Naar een fatsoenlijk tuner gaan, passen ze je bak ook aan, geen probleem. Met tuning moet je ook niet op de kosten besparen, kan je beter goed doen. Goedkoop is duurkoop zeggen ze weleens
Vreddy_B zegt
@Mao:
dat je er niet op moet besparen dat snap ik volkomen. Wat ik bedoel is dat wanneer je deze (voorbeeld) 2.0 tdi chipt van 170pk 350Nm naar +/- 200 pk 440Nm. En dus een koppel stijging heeft van ongeveer 90Nm dit niet schadelijk is voor je dsg-bak omdat de fabriek aangeeft dat deze niet meer aankan dan 350Nm. dit zelfde geld voor de 7-traps DSG met een grens van 250Nm.
BananaFlip zegt
@w0o0dy: Het klinkt inderdaad ook niet echt lekker uitgebalanceerd. Het ding stampt er lustig op los bij stationaire toerentallen ;) Op snelheid is ie overigens wel stil.
alfa mannetje zegt
dus met mijn Fiat 1.4 zal ik een DSG al kapot trekken ?
DavidZ zegt
Autojournalisten zullen wel weer enthousiast zijn, maar hoe zit het met de betrouwbaarheid na zo’n 150.000 km? Een fatsoenlijke garantie geeft FIAT niet, itt tot Kia bijvoorbeeld.
Alex zegt
@DavidZ: off topic: wat KIA er niet bij vertelt is dat de de garantie na drie jaar alleen nog bij een maximum kilometrage van 150.000 geldt. Rij je jaarlijks 50.000 kilometer, ben na drie jaar al door je termijn heen. Ook de audio-installatie en het navigatiesysteem hebben een beperkte garantie van drie jaar of 100.000 km.
De lak is gedekt tot vijf jaar en accessoires en accu’s tot twee jaar. Onderdelen die overmatig aan slijtage onderhevig zijn, zoals banden, remblokken of koppelingsplaten, vallen buiten de garantie.
PAN zegt
@DavidZ: Check
http://www.autoedizione.nl/2010/02/26/duitsers-kiezen-voor-italiaanse-degelijkheid/
Dus beter worden ze echt wel, hoewel ik ze al niet slecht vondt ( behalve dan mijn electrische systeem van mijn tipo 2.0 16V)
truikol zegt
Ben benieuwd naar het verbruik van zo’n DDCT bak in combinatie met de Twinair motor in een 500 of Panda’tje. Man, wat moet dat zuinig rijden..
MDA zegt
@DavidZ: en je wil die betrouwbaarheid vergelijken met die van de bekende KIA dual clutch versnellingsbak?
Henk_he zegt
Gerrelekker zegt
@Vreddy_B???? Met een 1.9tdi waarmee ik nu rijd trekt behoorlijk goed vanin lage toeren. De 1.5dci waarmee ik nog gereden heb was op dat vlak een drama. Je kent het wel: je komt aan een rond punt, kijkt even naar links en je ziet dat je er nog op kan, zonder schakelen geef je gas en plots blijkt dat ding niet meer vooruit te gaan….
Vreddy_B zegt
@Gerrelekker: Misschien ligt het aan mij. Ik heb met regelmaat een focus tdci gereden en deze trok zonder enige moeite weg vanuit zijn 2, de A4 heeft er enorm veel moeite mee. Hij schokt ook veel sneller dan ik gewend ben in een laag toerental.
Gerrelekker zegt
@Vreddy_B: ik heb ook nog met een 1.8HDCI gereden (Ford Focus 115pk) en dat was echt een dijk van een motor: heel krachtig onderin, heel smooth en heeft mijn persoonlijke voorkeur over de 1.9tdi. De 1.5dci vond ik persoonlijk het slechtste: weinig kracht onderin, vreselijk turbogat, heel lastig om er mee door de stad te rijden: continu op en afschakelen, altijd voor zorgen dat je boven de 2.000 toeren blijft of je bleef ter plekke staan…
Vreddy_B zegt
@Gerrelekker:
Opzich rijd de 1.9 tdi goed op de lange afstand, en als de turbo werkt heb je het idee dat je best hard gaat in werkelijkheid valt het tegen. 1.5dci is renault neem ik aan en heb ik geen ervaring mee, met geen enkele franse auto overigens. Elke TDCI die ik heb gereden overtreft voor mij trouwens de TDI motoren, maar dat is denk ik persoonsgebonden.
Moos zegt
“De 7-traps DSG bak van VW weegt met 71,7 kilo weer iets lichter” -> kost het ook duurder? ;)
alfa mannetje zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Sportiva-Italia zegt
Mm ze hadden dit systeem al voor eind vorig jaar gepland voor de MiTo GTA (die er dus niet komt)..
http://www.sportiva-italia.nl/viewtopic.php?t=581
Ze zijn al sinds 2006 met het systeem bezig, ben benieuwd of het een succes wordt. Alle nieuwe/vernieuwde technieken bij elkaar kan het best leuk rijden worden.
Ben zelf ook geen fan van de MiTo, die neus past m.i. niet bij de rest. Dan is de nieuwe Giulietta een stuk beter. Nou nog wat minder Fiat trekjes. Daar moet Machionne ook s achteraan, want die klaagde al over een gebrek aan een eigen gezicht bij Alfa.
Mao zegt
@Vreddy_B:
Las net dit op zip tuning.
“80% van de klanten bij Ziptuning heeft een automaat. Tuning is niet slecht voor een automaat mits er rekening mee word gehouden. Ziptuning kan u verzekeren dat de werkzaamheden met zorg word uitgevoerd. De software van de automaat wordt dan door Ziptuning gratis aangepast aan het veranderde motormanagement. Bij een DSG versnellingsbak passen wij daarnaast een aantal velden aan, zodat schakelen vloeiend blijft verlopen.”
Moet wel goed komen, zelfs zip tuning gooit niet domweg het koppel omhoog (420 nm). Maar zorgen denk ik dat tijdens het schakelen het koppel verlaagt wordt. Ook behoud je je volgens zip tuning je fabrieks garantie.
Zelf zou ik liever naar ABT ed gaan, die doen et ook via de importeur, die weten wel wat die bak wel en niet kan ;)
BananaFlip zegt
@Mao: Wat zou je eraan hebben om tijdens het schakelen het koppel te verlagen? Dat kan ook niet, want als er geen aandrijving is is er ook geen koppel.
RenesisHP zegt
@Mao:
Nou noem je ook wel een ruk chipboer ook zeg. :roll:
http://www.google.nl/#hl=nl&source=hp&q=slechte+ervaringen+ZIP+tuning&meta=&rlz=1R2ADSA_enNL345&aq=f&oq=slechte+ervaringen+ZIP+tuning&fp=13eec05eed3f4cf2
Mao zegt
@RenesisHP:
Idd :) Vandaar : “zelfs zip tuning gooit niet” om aan te geven dat zo’n goedkope chipboer er al rekening mee houdt.
Was overigens de eerste die in me op kwam van de chipboeren vandaar, ben niet zo van de chipboeren. Nogmaals voor VW liever naar ABT ed ;)
Vincenzo zegt
het gaat hier over Alfa en de fag boys staan weer klaar.
Ik zie hier alleen maar…ik rij golf en ford voorbij komen.
Vergeet de super auto niet goed af te sluiten! Misschien wil ik em wel stelen met je lekkere 1.9tdi…pff
Vreddy_B zegt
@Vincenzo:
sorry dat ik je italiaanse topic verpest..
vroeg alleen wat betreft automatische versnellingsbakken.
Ze kunnen moeilijk wat uitleggen over de ervaringen van een DDCT bak, die moet namelijk nog gepresenteerd worden. Heeft totaal niks met je zogenaamde ‘VAG’boys te maken. Maar ik merk dat het je nog al hoog zit.
Ahura zegt
Een echte man schakelt zelf. Daarbij haalt een automaat, hoe goed ook, het NOOIT bij het rijplezier van een handbak. Alleen als je dagelijks in de file zit zou ik een automaat aanschaffen..
Hupke zegt
@ ahura
maar DSG en trawanten zijn geen automaten. Men schakkelt zelf alleen veel sneller dan. (nuja zelf nog nooit mee gereden maar dat is toch de bedoeling ervan)
Als je nog wel een koppelingspedaal hebt kun je natuurlijk veel meer rijkunstjes uithalen.
SimonMc zegt
“De 7-traps DSG bak van VW weegt met 71,7 kilo weer iets lichter”
Iets weegt minder, of iets is lichter.
Niet allebei ;)
ferry832 zegt
Volgens mij gaat er niets boven een hand schakelbak. Wat ik begrijp uit de testen met de DSG van VAG is dat deze saai is en dat je uiteindelijk toch liever zelf schakelt bij sportief rijgedrag. Nu zal dit bij de FIAT groep natuurlijk een stuk beter zijn omdat de begrippen saai en onsportief natuurlijk heel goed bij het VAG consern passen.
frans zegt
Alfa en transmissies: Een dubbelkapotding?
w0o0dy zegt
@frans: geez dude, wat een humor, NOT.
Laue zegt
ach jongens, af en toe een grapje kan toch wel. het is een blog.
GerreLekker zegt
lol @ frans!
Jesper zegt
“De 7-traps DSG bak van VW weegt met 71,7 kilo weer iets lichter…”
Iets weegt minder, of IS lichter ;)
Pieter zegt
Italy vs Germany
Cantago zegt
Sacha moet eens leren schakelen ipv in die Mercedes automaten te rijden! Ik vind schakelen gewoon leuker, deze auto is dus helemaal niks voor mij ben ik bang…