Na de gedurfde claims van Ome Serge dat de Giulia een perfecte auto is zijn de verwachtingen voor dit model tot extreme hoogte gestegen. Maakt de auto het wel waar op het gebied van veiligheid?
Zelden werd er zo uitgekeken naar de introductie van een D-segmenter als in het geval van de nieuwe Alfa Romeo Giulia. Hoe kan het ook anders voor een auto die niet alleen de 159 moet doen vergeten, maar tevens Alfa moet terugbrengen naar de gloriedagen van sportieve achterwielaangedreven auto’s voor de graag sturende gezinsvader of moeder.
Om dat te bewerkstelligen moet de Giulia anno 2016 er niet alleen mooi uitzien, een paar lekkere motoren onder de kap hebben, bovengemiddeld goed sturen en met Italiaanse flair de harten stelen van potentiële klanten. Nee, voor het verslaan van de premium Duitsers, Japanners, Zweden en tegenwoordig ook weer de Britten is meer nodig. Een foutloos en snel werkend navigatie-systeem bijvoorbeeld. Uitstootcijfers die bedreigde vlindersoorten niet verstikken. Aantrekkelijke lease-prijzen omdat de markt vertrouwen heeft in de betrouwbaarheid en restwaarde van de auto. Voor de Giulia ontwikkelaars was de druk hoog. Laat de bal vallen op één van deze aspecten en je product valt in het water en trekt daarmee het hele merk Alfa Romeo met zich mee naar onder. Een ander aspect dat in deze mix thuishoort: de veiligheid.
Eerder berichtten we nog dat één van de vele redenen waarom de Giulia een aantal keer werd uitgesteld het gevolg zou kunnen zijn van gebrekkige scores op crash-testen. Alfa Romeo ontkende in alle toonaarden. Maar het moment van de waarheid is nu daar geweest, want EuroNCAP heeft zich vergrepen aan de nieuwe sportsedan (video). Leven de dummies nog?
Jawel! De auto heeft namelijk vijf sterren gehaald. Lekker belangrijk denk je nu, want dat haalt ondanks de strengere testen van tegenwoordig iedereen en zijn oma. Alfa meldt echter met gepaste trots dat de Giulia op het gebied van bescherming van volwassen inzittenden de hoogste score ooit ever heeft behaald met 98%! Alfa claimt dat dit onder andere komt door de carrosserie die dankzij veelvuldig gebruikte ultralichte materialen zoals koolstofvezel, aluminium en aluminiumcomposiet zowel stijf als licht is. Maar hoe zit het met die claim van de hoogste score ooit?
Om dit uit te zoeken zijn we even naar EuroNCAP gegaan en vervolgens hebben we alle Volvo’s opgezocht. En inderdaad, de meest recente XC90 scoort veel lager dan de Alfa op dit vlak, namelijk 97%. Met betrekking tot in de auto zittende kinderen doet de XC90 het trouwens wel beter met een score van 87% in vergelijking tot 81% voor de Giulia. De ook volgens de nieuwe regels geteste Volvo’s V40, V60 en V60 Plugin Hybrid behaalden in de eerste categorie overigens scores van respectievelijk 98%, 94% en 93%. De Alfa moet zijn eerste plaats dus sowieso delen. Desalniettemin is het een mooie opsteker voor Alfa. In deze tabel kan je zien hoe de Alfa afsteekt tegen andere premium D-segmenters.
Bescherming Volwassenen | Bescherming Kinderen | Bescherming Voetgangers | Safety Assist | |
---|---|---|---|---|
Alfa Romeo Giulia (2016) | 98% | 81% | 69% | 60% |
Audi A4 (2015) | 90% | 87% | 75% | 75% |
BMW 3-serie (2012) | 95% | 84% | 78% | 86% |
Infiniti Q50 (2013) | 86% | 87% | 67% | 81% |
Jaguar XE (2015) | 92% | 82% | 81% | 82% |
Mercedes C-klasse (2014) | 92% | 84% | 77% | 70% |
Volvo V60 (2012) | 94% | 82% | 64% | 100% |
lincoln zegt
Veiligheid ..
Pure Alfa passie en emotie ..
super zegt
@lincoln:
passie en emotie zit bij ingenieurs die dat ding ontwerpen, italiaanse ingenieurs zijn echt topvolk, hier hebben ze ook geen steken laten vallen dus.
lekkaah zegt
@super: LOL!
Too much comedy central for you today
super zegt
@lekkaah:
Werk er dagelijks mee, topmensen, kunnen nederlanders een puntje aan zuigen.
lincoln zegt
@super:
Een beetje DE marktwaarde van Alfa verkwanselen ..
De reden waarom Alfisten Besloten Alfist te worden ..
tocae zegt
@super: Ik heb eveneens met Italianen samen gewerkt… en met vele andere nationaliteiten. Ik kan het toch niet met je eens zijn. De termen ‘chaotisch’ en ‘corrupt’ kan ik helaas niet mijden als ik Italianen hun werkmethoden moet omschrijven. Vele collega’s van zijn het hierbij trouwens eens met mij. Als je ze apart hebt loopt het best goed, laat ze samen troepen en het is om zeep!
Design_Driven zegt
@tocae: Noord of Zuid Italie? Dat maakt een groot verschil.
Ik heb ook veel met Italiaanse engineers gewerkt, en werk met engineers over de hele wereld maar heb altijd goede ervaringen gehad met de italianen waar ik mee te doen had.
In de auto industrie is het sowieso naïef te spreken over de italianen. De auto industrie is zo internationaal dat er altijd meerdere nationaliteiten werken, de tijd van Britse teams bij britse merken, Duitse teams bij Duitse merken, etc is echt al lang voorbij.. Neem JLR bijvoorbeeld, bij mij om de hoek. Die hebben van alles, waaronder een heel groot deel zeer kundige Roemeense engineers. Wellicht binnenkort na een Brexit niet meer :)
tocae zegt
@sketcher: Expats uit verschillende windstreken in Italië, ik heb met hen samen gewerkt in West-Afrika waar corrupte praktijken wat vaker voorkomen dan in Europa om het lichtjes uit te drukken. Iets van de kat bij de melk zetten… :)
martijn11 zegt
Maar als je niet kunt rijden is hij nog steeds gevaarlijk
nvn1993 zegt
@martijn11: het niet kunnen rijden in de nieuwe Alfa maakt hem juist zo veilig
Orichy zegt
@nvn1993: Ik denk, dat een onbekwame chauffeur in staat is, deze “veilige” Alfa zo te manoeuvreren, dat het zelfs dan nog een “onveilige” auto is.
Het valt allemaal met de stuurmanskunsten van de bestuurd(st)er, van elk voertuig overigens.
Men kan een hoop veiligheidsystemen en foefjes implementeren, maar die kunnen ook falen, door verkeerd gebruik.
Leuke Alfa Romeo overigens, past historisch prima, maar er moeten een hoop toeters en bellen voor uit de kast worden getrokken, om hem onder de aandacht te brengen. Al dat het geld, wat er mee gemoeid gaat, is een te groot deel van de winst, die met het model geboekt wordt, wat dan weer zonde is.
baardmijt zegt
@Orichy: Nee… echt?
Volgens mij lees jij het bericht waar je op reageert anders dan ik.
flik2punt0 zegt
Hoop dat het ze helpt de cijfers te behalen die ze willen
dutchcorvette zegt
Sergie.. Joggie je ben niet goed bij je kop. Je praat net zo vertraagd als de tijd dat jullie een model uitbrengen.
Edge zegt
Wel fijn om te weten dat je een beetje goed beschermd bent als je je Giulia Quadrifoglio op een regenachtige ochtend om een boom vouwt.
launchcontrol zegt
@Edge: ……en ‘gelukkig’ alleen je vrouw en kinderen gewond zijn…. als je italiaanse kuif maar goed zit….. :-)
viezefreddyw zegt
De vergelijking wordt gemaakt met de XC90 om diezelfde XC90 niet meer terug te zien in het tabel.. Rare vergelijking.
Nu maar hopen dat Alfa Romeo ook daadwerkelijk gaat verkopen en dat er genoeg vraag naar is. Helaas kan ik nog even wachten met het uitzoeken van een auto, anders stond ‘ie op de nominatielijst.
giulio zegt
Nee joh, staat nog op een veroudert Dodge chassis. Met knaken uit de Mercedes periode.. Echt!
berlinetta zegt
Maar hij beschermt dus alleen jezelf als de beste. Je kinderen en overige voetgangers zijn beter af bij de concurrentie en als je zit te slapen in de auto is de Giulia ook niet de beste auto om in te zitten.
Maar who cares? Je kinderen stop je bij je vrouw in de auto zodat je zelf met je Giulia kan scheuren. Voetgangers kunnen hun ogen waarschijnlijk niet van deze Italiaanse schone afhouden dus die zijn volledig gefocust op jou. En slapen in een Giulia? Dan ben je geen autoliefhebber. Slapen doe je volgens mij eerder in een Volvo, want spannend rijden doen Volvo’s niet.
Al met al is het dus echt de veiligste auto.
rhukker zegt
Wanneer kunnen we deze op
de Nederlandse wegen tegenkomen?
aambei zegt
@rhukker: Ik zag dat bij Prins nu de eerste voor in de showroom afgeleverd is
340isedan zegt
Alfa is gewoon de beste!!? Hopelijk gaan ze weer flink winst draaien. Aan hun auto’s zal het niet liggen.
cpp1 zegt
Zag hem 3 weken geleden rijden op de A1 in de buurt van Orvieto (Italië). Geen Q, maar een normale in het donder grijs. Zeer fraaie verschijning. Ook de achterzijde waar ik eerst m’n twijfels over had.
cpp1 zegt
@cpp1: donker
Dutchdriftking zegt
@wouter, zijn jullie al uitgenodigd voor een rijtest? Ik heb die van Autoweek wel gezien, maar als er een auto met de gepatenteerde Autoblog rijstijl getest dient te worden als opvolger voor de nu al iconische (op autoblog dan) 159, dan is dat deze auto toch wel. Kortom, je moet niks, maar het lijkt mij wel een filmpje waard :)
geelbarrel zegt
@dutchdriftking: ….ooit maakte de 159 gehakt van de BMW 3 serie in een slalomtest. Leuk idee misschien voor AB om de Guilia tegen de 159 te laten slalommen?
misterdrogba zegt
Wat een heerlijk kontje op de topicfoto! ??
JvT zegt
@misterdrogba:
Idd, doet een beetje denken aan de Ghibli, maar deze is gewoon mooier.
mclarenf1lm zegt
Als er nu ook nog een normale V6 bijkomt kan het zomaar de opvolger worden van mijn huidige auto. Kan sowieso geen kwaad om even te wachten voordat de kwaaltjes eruit zijn bij zo’n nieuwe wagen.
tstile zegt
@mclarenf1lm: Het kan nog even duren voordat ‘ie in het z’n laatste productiejaar zit
Dutchdriftking zegt
Het is in ieder geval de mooiste van het segment….
martijndh zegt
Ik vind hem ronduit prachtig
JvT zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Hupke zegt
Hoe scoort Lexus?
licht zegt
Als je een veilige auto wil, dan adviseer ik je de BMW 3-serie uit 2012. Is veel malen beter dan deze alfa.
Gemiddelde
Alfa Romeo Giulia (2016) 77%
Audi A4 (2015) 82%
BMW 3-serie (2012) 86%
Infiniti Q50 (2013) 80%
Jaguar XE (2015) 84%
Mercedes C-klasse (2014) 81%
Volvo V60 (2012) 85%
giulio zegt
@licht: de normen worden elke periode jaar aangescherpt. Ik kan me niet voorstellen dat dit lijstje klopt. Kun je het nader toelichten, Licht?
giulio zegt
@giulio: ah ok je hebt een rekenmachientje, so what..
licht zegt
@giulio: zie cijfers van autoblog. Ervan uitgaande dat zij vergelijkbaar zijn.
remcott zegt
@giulio: en in de tekst staat dat ze allemaal volgens de huidige normen zijn getest ……
geelbarrel zegt
@remcott: nog niet zo lang geleden kreeg je er gewoon een ster bij van NCAP als je de uitleg over airbags in veel verschillende talen op een zonneklep had staan, ik dacht 8… werd de auto er nou echt veiliger van? IMHO nee, maar het is wel goed voor je talen…
deboes zegt
@licht: 9% meer is bij mij niet “vele malen beter” eerder gelul in de marge.
grandmasterb zegt
@licht: Nee, BMW’s zijn juist onveilig, bij een flinke regen bui vliegen ze van de weg af (zie o.a. test Topgear) of bovenop een vangrail (zelf gezien)
jorden zegt
Je least toch gewoon wat je leuk vindt? 4 jaartjes alfa proberen… Zo werkt het met dit segment.
Orichy zegt
@jorden: In Nederland wel en als dat ophoud, wat zo maar binnen een paar jaar kan gaan gebeuren, dan moet zo’n model nog overeind staan. En dat doet hij wel, hoewel het niet mijn smaak is, is het wel weer wat anders, dan de “Duitse” concurrentie.
dawwg zegt
@Orichy: Zo ‘anders’ ziet die er echter echt niet uit; de achterkant had zo een Mazda, Lexus of BMW kunnen zijn (voor een leek). En alle fanboys schreeuwen weer om het hardst dat het de beste auto ooit is … Maar goed, denk dat iedereen wel blij is dat Alfa eindelijk weer een fatsoenlijke D-segmenter heeft. Hopelijk wordt die de bom, maar eerst zien dan geloven. Veiligheid en design is een; maar betrouwbaarheid is iets heel anders … Hij komt in ieder geval voorlopig op m’n shortlist qua volgende leasebak :)
aadnus zegt
@dawwg: Jij rijdt helemaal geen leaseauto. Jij rijdt in een 11 jaar oude Seat Leon
bigbrabo zegt
Goed argument om de vrouw te overtuigen
naamloos3 zegt
Kan iemand mij uitleggen waar die haat jegens de 159 vandaan komt?
dawwg zegt
@naamloos3: Er is geen haat tegen de 159; de frustratie is juist dat er jarenlang geen 159-of-een-opvolger-ervan leverbaar was; enorm gemiste kans van Alfa …
jaapiyo zegt
@naamloos3: Haat?
steiger zegt
Ncap doet alleen relatieve veiligheid weergeven obv gewicht (dit is echt gestoord, ik weet het). Daarom is de score ook zo hoog juist door gebruik lichte materialen. Je bent in de praktijk veel veiliger in de zwaardere Volvo.
freezzr zegt
Die xc is toch velen malen cooler…
piebepost zegt
@freezzr: Grapje zeker?
Ik beschouw mezelf als Volvo liefhebber maar een full-size SUV cooler noemen dan een goed gelukte sport sedan…
Mijn keuze viel in ieder geval voor laatstgenoemde! In het hypothetische geval ik voor één van beiden de centen zou hebben…
freezzr zegt
@piebepost: geen grapje…
moveyourmind zegt
De Audi A4 van 2015 scoort trouwens ook verrassend goed.
Je kan zeggen wat je wilt, maar ik vind het een knappe prestatie van Audi!
Zeker omdat dit model al zo’n 15 jaar oud is en tussentijds alleen maar uiterlijk wat aanpassingen heeft ondergaan.
dawwg zegt
@moveyourmind: Dat is het nieuwe (B9) model. En het vorige B8 model stond op het MLP platform uit 2008; 6~7 jaar oud, niet 15 jaar …
naamloos3 zegt
@dawwg: eerste zin:
http://www.autoblog.nl/nieuws/aanschouw-hier-de-allerlelijkste-autos-ooit-gemaakt-87350
aadnus zegt
Vulva heeft de reputatie veilig en betrouwbaar te zijn. De realiteit is dat ze tot de minst betrouwbare auto’s behoren. En qua veiligheid doen zovelen het beter.
piebepost zegt
@aadnus: Zo, zo! En dat heb je dus allemaal even zelf onderzocht?
Knap hoor.
Phoe!
aadnus zegt
@piebepost: Nee, doet de Technischer Überwachungsverein jaarlijks voor mij. Suc6 met je Vulva, jopen dat ie start als je weer naar de hockey moet.
piebepost zegt
@aadnus: Hoe oud ben jij eigenlijk?
aadnus zegt
@piebepost: LoL, hockeyende volvokakker dus.
piebepost zegt
@aadnus: Dat is niet persé wat ik vroeg maar toch heb je het antwoord op mijn vraag perfect duidelijk weten te maken. Ik vind het zeer creatief en uiterst effectief. Chapeau!
Ik ben best een beetje jaloers, ik had best weer zo oud willen zijn als jij maar dan wel met de kennis van nu. Ga je straks ook studeren? Waar? Zolang je nog bij je ouders woont wil ik je aanraden om zoveel mogelijk te sparen, je hebt nu nog geen kosten dus dat kan mooi. Geloof me, die centen komen straks erg gelegen!
aadnus zegt
@piebepost: Ik ben 26, dus nog een snotneus die denkt alles al te weten en heb Technische Bedrijfskunde gestudeerd. Jammer dat ik je tips niet een jaar of 10 geleden kreeg.
piebepost zegt
@aadnus: Mijn god, tegenwoordig laten ze ook werkelijk álles toe in het hoger onderwijs…
aadnus zegt
@piebepost: Elke JanLul loopt tegenwoordig met een HBO diplomaatje te zwaaien. Het duidt in ieder geval op een laag intellect anders zou ik wel naar de uni gegaan zijn. HBO mag je ook geen studeren noemen mijns inziens.
piebepost zegt
@aadnus: Zijn we het toch nog ergens over eens.
reistje zegt
Tja EuroNCAP gebeurt toch het zelfde als de emissies test. “Als hij het bij de test maar goed doet”.
eefie zegt
Dat Alfa jaren heeft liggen slapen na de 159, betekent nog niet dat die 159 mooi is imo.
Deze Alfa mag er trouwens wel zijn
aadnus zegt
@eefie: Die 159 is inderdaad niet mooi. De lijnen kloppen niet en hij is saai. Lelijke kont en de koplampen. Ach, zo bijzonder zijn die mu ook weer niet. De 156, dat is een plaatje en de mooiste alfa sinds de 60s. De Giulia is gewoon weer een sedan. Niets speciaals. Maar omdat t een Fia… Alfa is moet het mooi zijn. De eerste maanden verkopen ze er n paar en dan wil niemand meer zon ding hebben met constant problemen.
freezzr zegt
@aadnus: meneer A. Nus u kon wel eens gelijk hebben.
pa045 zegt
@aadnus: En waar baseer jij dit op? Dat de Giulia constant problemen zou hebben?
Heb jij al een Italiaanse auto gehad? Was dat een Alfa? Zo een slechte ervaringen hiermee?
Ik heb lang geen slechte Italianen meer gezien, onderhouden of in bezit gehad. En geloof mij: bij elkaar waren het er heel veel en daar tegenover zeer weinig problemen.
En @freezzr: praat jij na? of heb jij ook ervaring?
Blijf belachelijk dat mensen nog steeds de verhaaltjes geloven van mensen die 30 jaar geleden een Alfa hebben gehad. De afgelopen 15 jaar is er geen goede VW meer van de band gelopen. Maar ze blijven “de beste”.
Daarbij: Italianen hadden 40 jaar geleden al motoren met dubbele carburateurs en dergelijke. Weinig vakmensen konden daar toen al mee omgaan, ook in de Nederlandse garages. Reden waarom bv VW de eerste GTI uitrustte met een mechanische injectie. In Duitsland konden ze op de fabriek al niet genoeg mensen vinden die dit fatsoenlijk kon laten lopen.
aadnus zegt
@pa045: Dat baseer ik op mijn glazen bol. Als tie t doet dan hè. Hij is Italiaans.
pa045 zegt
Heel netjes van Alfa! Hebben die Italianen toch heel goed gedaan, ondanks commentaar van de Nederlanders!
Mercedes 2014 en Audi 2015 vallen mij wel tegen als je zo naar de cijfers kijkt.
Is natuurlijk wel de vraag hoe in de praktijk het verschil is van 8%. Is dit echt marginaal of duidelijk merkbaar? Ik zou het niet weten.
piebepost zegt
@pa045: Dat inderdaad, daarnaast moet je (denk ik) ook in je achterhoofd houden dat er fabrikanten zijn die hun modellen optimaliseren voor de (gestandaardiseerde) EuroNCAP testen. Tot plus/minus 10 jaar geleden zette Renault zich nog vrij agressief in de markt als leverancier van de veiligste wagens. De basis waren de EuroNCAP testen, waarin ze standaard samen met Volvo aan de top prijkten. Het verschil was dat Renault in andere testen nooit potten kon breken. Ik weet niet of dat ook de reden was waarom ze hun promotiestrategie hebben omgegooid, voor mijn gevoel kwam dat nou juist op het moment dat ze net bereikt hadden dat mensen Renault met veiligheid begonnen te associëren.
Ram-G-maN zegt
Mooi, en nu halen we de cijfers van Tesla erbij. Weet je wat, laat ook maar, we weten het toch al.
allesmetturbo zegt
Go alfa!
healey zegt
Carbon wordt toch alleen maar toegepast in de Q?
justin070797 zegt
Ik wil even benadrukken ‘Autoblog’ dat jullie het gedeeltelijk bij het verkeerde eind hebben! Namelijk, de Volvo V40 heeft 4 jaar geleden óók een 98% score gehaald bij de EuroNcap crash test! Dat het 1% scheelt met de Volvo XC90 klopt.
rolov zegt
Ik wil er een. Wat een geweldige auto.
zesinline zegt
Nu de afwerking en betrouwbaarheid van een Volvo nog. Een 3 serie gemiddeld al beter, laat staan het nieuwe model over zwei jahr!!!
eelco74 zegt
Weer gaan heel wat heilige huisjes omver. BMW langzamer over de ring dan de giulia en nu het Chinese Volvo. Doen ze goed daar in Italië.
realcar zegt
Alfa beter dan Volvo op veiligheid. Klinkt als een dieselgate. Als je ziet wat Volvo al decenia lang doet bijv. analyse van ongelukken samen met verzekeraars en dit resulteert in verbeteringen aan voertuigen maar worden toevallig niet gemeten worden door de NCAP, welke auto is dan beter?