Geschiedenisfreaks en autoliefhebbers opgelet: je kunt in Februari de Alfa Romeo 6C 2500 Sport Berlinetta by Touring van de lover van Benito Mussolini op de kop tikken.
De Alfa Romeo 6C is op zichzelf al een heel bijzondere auto, maar deze klassieker heeft ook nog eens een indrukwekkend verhaal. De Italiaanse dictator kocht de zeldzame bolide uit 1939 namelijk voor zijn minnares, Claretta Petacci, die zich ook tijdens de Tweede Wereldoorlog overal heen liet rijden door haar chauffeur.
Daar stopt de opvallende geschiedenis van de auto niet, want Petacci en haar familie probeerden in deze 6C de grens over te vluchten, op het moment dat duidelijk was dat Mussolini en Italië de oorlog zouden verliezen. Zover kwam het echter nooit, want de auto werd tegengehouden bij de Italiaanse grens. Uiteindelijk werden Mussolini en Petacci op 28 april 1945 vermoord.
Na de oorlog werd de 6C gekocht door een Amerikaanse officier, die ‘m naar de Verenigde Staten haalde. In 1970 werd de auto opnieuw ontdekt op een boerderij en in 2007 volgde een grondige renovatie. Inmiddels is de Alfa Romeo 6C 2500 Sport Berlinetta by Touring klaar voor de veiling, want RM Auctions biedt ‘m aan in februari.
bohica zegt
Dat is nou een echt een top auto . De details en afwerking zijn ongelooflijk .
En de lijnen van de auto zijn ook schitterend
viezefreddyw zegt
Wat een schitterende auto! Echt een auto die ik graag zou willen hebben.
jeaup zegt
Deze nog liever dan een La Ferrari voor mij. Redenen zijn hierboven in het verhaal te vinden
henkhupelschoten zegt
Ik heb laatst iets gelezen dat hitler in Italië in deze alfa rond gereden moest worden omdat hij dat perse wou. Weet niet of het 100% klopt. Overigens wat een schoonheid!
arjontje zegt
Schitterende auto.
Maar waarom zit bij deze auto het stuur aan de andere kant.
Italië heeft toch nooit aan de andere kant van de weg gereden?
rotarypowah zegt
@arjontje: toch wel, tot ergens in de jaren ’20. Maar Alfa heeft tot de jaren ’50 het stuur aan de ‘verkeerde’ kant geplaatst.
desjonnies zegt
@arjontje:
Was idd bij iedere snelle wagen het geval, de reden dat je ’s avonds en ’s nachts beter de zijkant van de weg kon zien voor de broodnodige navigatie, strepen waren schaars en op de meeste bomen zat een witte band gekalkt.
Daar moest je het maar mee doen.
Robert zegt
@arjontje: tot aan de tweede wereldoorlog was de plaatsing van het stuur helemaal niet gerelateerd aan de wegzijde waarop men reed. Sommige fabrikanten vonden het juist veiliger als je aan de rechterzijde reed, je ook beter het stuur rechts kon hebben, omdat de bestuurder dan minder risico liep in het geval van een frontale aanrijding. En met de vele smalle weggetjes van voor de oorlog valt daar best wel wat voor te zeggen.
arjontje zegt
@RRRobert: super dank allen voor de antwoorden.
Weer wat geleerd.
oxymoron zegt
@RRRobert: Wat meegespeeld kan hebben is dat auto’s als deze doorgaans door een chauffeur gereden werden, niet door de eigenaar. Als de chauffeur rechts zat, kon hij sneller uitstappen om de deur voor de passagier open te houden. Voor die tijd zat de koetsier ook al rechts op de bok, om dezelfde reden.
oxymoron zegt
@mijzelf: Theorie gaat in die geval niet op omdat de auto geen achterportieren heeft :-).
Voor het overige heeft Bristol kennelijk heel goed naar dit ontwerp gekeken. Zie de modellen van vlak na de oorlog (400-405). Zie ook de 405 rijdend in de film An Education van een paar jaar terug.
sergio72 zegt
In een woord prachtig! Jammer dat het stuur rechts zit. Klopt het verhaal dan wel? Ik neem aan dat Italianen het stuur links willen.
danmar zegt
@arjontje: dat was in die tijd heel normaal. “Volbloed” auto’s hadden het stuur rechts.
moveyourmind zegt
@danmar: Ik denk dat jij het dichtst bij de waarheid zit. Dat had toch te maken met het gegeven dat op veel circuits de meeste bochten naar rechts zijn?
IJsblok zegt
@moveyourmind:
Vroeger liepen de meeste circuits tegen de klok in, dus meer bochten naar link, en als je rechts zit heb je meer overzicht in de bocht.
bmwe30325i zegt
Pure kunst!
norge zegt
Auto’s van dictators, het zal je ding maar zijn….Ik zou er geen cent extra voor geven.
moveyourmind zegt
@norge: Ook niet mijn ding. Ik rijd dan ook nooit in de auto van mijn vrouw.
jaapiyo zegt
@moveyourmind:
Corrado16v zegt
Prachtige wagen met een prachtige kleur en een geschiedenis. Die gaat wel wat opbrengen.
bofkont zegt
Pure auto porno :)
Jorrit zegt
Zit er nou een verstelknop voor de vering onder het dashboard?
Edge zegt
Manmanman als ik het geld toch had. Die associatie met Mussolini zou me dan ook helemaal niks uitmaken. Sterker nog, qua smaak in auto’s was hij zo te zien een topgozer.
C6_R zegt
Hebbon! Wat een fraaie bolide!
rufctr01 zegt
Wauw, wat een schoonheid deze auto!
toyotafortuner zegt
Die oudere Alfa’s blijven to zo schitterend!
adyton zegt
Wauw dit is pas mooi. Heel mooie Alfa. En prachtig uitgevoerd. Interieur is gewoon magnifiek zo. Geen idee eigenlijk wat dat zou moeten opbrengen, maar wat zou ik er graag op bieden…