De nieuwe Alfa Romeo 33 Stradale is er met V6 maar – hou je vast – het is óók de eerste EV van Alfa.
We hebben al talloze artikelen geschreven over geruchten omtrent een nieuwe sportauto van Alfa Romeo, maar nu is het toch echt zover… Alfa Romeo presenteert vandaag niet een nieuwe cross-over, maar een heuse supercar.
Alfa Romeo wint er geen doekjes om waar de inspiratie vandaan komt: de nieuwe sportauto heet namelijk niet 6C, maar 33 Stradale. De Alfa 4C had al invloeden van deze auto, maar deze keer is het een directe hommage aan de legendarische 33 Stradale.
De originele 33 Stradale is een van de mooiste auto’s ooit gebouwd, dus ze hebben in ieder geval het juiste uitgangspunt gekozen. Het design succesvol vertalen naar een moderne auto is stap twee, maar eerlijk is eerlijk: dat is aardig goed gelukt.
Niet alleen het lijnenspel en de proporties zijn overgenomen, ook de onmiskenbare ‘butterfly doors’ maken een comeback. Ook op detailniveau zit de 33 Stradale boordevol verwijzingen naar het origineel, van de grille tot de luchtinlaten achter de wielen.
Het interieur van de nieuwe Alfa Romeo 33 Stradale is net zo lekker als het exterieur. Het binnenste oogt modern, maar de twotone bekleding en het driespaaks stuur geven het interieur een heerlijk klassiek sausje.
Wat de motor aangaat: na de 8C en de 4C is het nu tijd voor een 6C, oftewel een zescilinder. De 33 Stradale heeft een 620 pk sterke biturbo V6 onder de motorkap. Je zou denken dat dit de Nettuno V6 van Maserati is, maar Alfa zegt dat het om een doorontwikkeling van de V6 uit de Giulia Q gaat. Het is wel aannemelijk dat het platform van de MC20 is gebruikt, want Alfa gaat niet zomaar een gelimiteerde supercar uit het niets bouwen.
Dat de supercar een V6 zou krijgen hadden we zien aankomen, maar Alfa Romeo heeft een verrassing: er wordt nóg een aandrijflijn aangeboden. De 33 Stradale is namelijk ook de allereerste EV van Alfa. In die uitvoering levert de 33 Stradale 750 pk en de range is circa 450 km. Deze cijfers zijn vergelijkbaar met de elektrische GranTurismo, waar de techniek waarschijnlijk vandaan komt. Van de MC20 komt overigens ook nog een elektrische versie.
Dan nu het slechte nieuws: van de Alfa Romeo 33 Stradale worden slechts 33 stuks gebouwd, en die zijn allemaal al uitverkocht. Je kunt ‘m dus niet meer kopen én je gaat er waarschijnlijk nooit eentje tegenkomen in het wild. Kijk daarom nog maar eens extra goed naar de plaatjes.
Dutchdriftking zegt
Wat een bloedmooie wagen! Nu hopen dat de design elementen ook voor andere modelllen gebruikt gaan worden.
awesome zegt
Haha, net als de achterlichten van de 8C op de MiTo?
Dat was echt een slechte designgrap. Die MiTo ziet er zo gekunsteld uit.
stekel zegt
vond de kont van de mito er altijd aardig uitzien, ze zijn vooral bij de voorkant de mist in gegaan bij die auto
denx zegt
Pffff…. wat een waanzinnig mooi ontwerp weer. Knap hoe Alfa Romeo toch altijd weer voor verrassingen zorgt met hun ontwerpen. Is toch specialer dan weer een BMW, Mercedes of Audi.
Edge zegt
De originele 33 Stradale was een bloedmooie supercar. Een auto waarvoor geen lijntje teveel getekend is en de sculptuur voor zichzelf spreekt. Dit ding is overgestileerd, met veel te veel lijntjes, frutsels en designelementen die totaal niet bij de auto passen. Doodzonde en alles behalve fraai. Ik zou het bijna een Italiaanse Spijker willen noemen.
rwdftw zegt
Je wilt eigenlijk zeggen dat je het zelf beter kan?
We wachten wel even :).
ponnie zegt
Dit blijft toch wel een van de domste drogredenen die er bestaan.
Moet je de beste kapper ter wereld zijn om te kunnen beoordelen dat iemand een kut kapsel heeft?
Nee.
rollingstoned zegt
Precies. Net alsof je eerst het bed met b.v. een Trump, Poetin, Kaag, of whatever gedeeld moet hebben om er een mening over te mogen geven…
drdre1 zegt
“Dit ding is overgestileerd, met veel te veel lijntjes”, als grafisch vormgever zou ik willen zeggen dat je jezelf tegenspreekt? Als iets gestileerd is, is het juist ontdaan van teveel lijnen, frutsels en designelementen, maar behoudt het enkel karakteristieke details van waar het object initieel is opgebaseerd.
Persoonlijk vind ik ‘m in één woord geweldig, maar kwestie van smaak natuurlijk.
rollingstoned zegt
Precies, gestileerd betekent gewoon ‘zo simpel mogelijk’, dus zonder enige franje of frutsels. Leuk dat er meer vormgevers zijn hier, heb zelf ooit iets met design en kunst gestudeerd 😉
Ik vind het basisontwerp wel goed geslaagd trouwens, maar die kermisverlichting doet wel afbreuk aan het geheel. Dat werkt gewoon niet echt lekker met klassieke designs. Maar goed, ze zijn allemaal al verkocht dus in het wild gaan we ze toch niet zien… 🙃
drdre1 zegt
Aangenaam! 😊
dalondo zegt
Ben het lichtjes met je eens. Ze is bloedmooi, maar de naam niet helemaal waard
kniesoor zegt
Dat wordt een tieketje boeken voor Villa d’Este en/of Pebble Beach om ‘m in het vlees te kunnen zien, vrees ik.
lekkerlinksrijden zegt
Nou lekker dan, gaan we nooit zien gloeiende, gloeiende. Prachtige auto voor de liefhebbers, Oh sorry voor de 33 investeerders
Allison Burgers zegt
Hij doet denken aan een insect. Ben er nog niet uit of hij nu mooi is of niet. Wel bijzonder.
Elise zegt
Wat een ultieme schoonheid. Ik wil m. Alleen al om naar te kijken.
lekkerlinksrijden zegt
Pui eruit en gewoon in de huiskamer zetten en pui weer terugzetten. Wel doen als je vrouw weg is
MaartenD zegt
Wat een beauty!
cdlop01 zegt
Netjes, maar verre van bijzonder, koplampen m.i. niet geslaagd, lelijke signatuur. Had liever mooie grote Alfa sedan gezien dan zoveelste sportwagen.
rob5nismo zegt
Was ik maar wat minder knap en had ik maar wat meer geld om zulke speeltjes te kunnen kopen
snuif zegt
Ik ben hondslelijk en heb nog steeds niet het geld voor zo iets moois als deze Alfa. :-(
pjotr zegt
Belangrijker is dat je verschillende design elementen zal zien terugkomen in de normale productiemodellen. De lijnen in de neus, het grilletje, stijl van koplampen, etc…
W115 zegt
Lelijk, we missen Pininfarina/ bertone.
mp014 zegt
Prachtig maar ja…. wat heb je er aan? We gaan hem nooit kunnen zien nog horen nog rijden?
Jagris zegt
Wauw, ik had wel gerekend op wat moois, maar dit overtreft toch mijn verwachtingen. Ze weten echt wel hoe ze een mooie auto moeten tekenen bij Alfa. Wel bijzonder dat er twee verschillende aandrijflijnen komen, met zo’n speciaaltje had ik verwacht dat er alleen een fijne brandstofmotor zou komen om het fossiele hoofdstuk mooi af te sluiten.
drdre1 zegt
Hopelijk komt ‘ie in Assetto Corsa 2… kunnen we er toch nog een beetje van genieten.
str8six zegt
Meh, doe mij de Maser maar
berlinetta zegt
Ik ben groot fan van Alfa Romeo, maar deze auto vind ik toch een partij lelijk zeg. Kan werkelijk niks opnoemen wat ik er mooi aan vind.
Gele Koplamp zegt
Naast het design-team wat denk ik de nieuwe poster-car van de jaren ’20 hebben gemaakt, wil ik ook even een hoedtik geven aan de grafische designer die het grapje op foto 1 heeft gesoept.
(Heb je m al gespot? En zoals het de Italianen betaamt is het niet consequent doorgevoerd :))
mashell zegt
Maximaal 33 per uur. Zelf vind ik de Explosieve driehoek met het driehoekje op de flank een mooiere combinatie.
Maar die grappen maken meteen duidelijk dat er een probleem is dat verbloemd moest worden, de auto is eigenlijk helemaal niet zo mooi. Waar ze wel consistent in zijn: lelijke koplampen, die van de 4C waren lelijk (alsof de productieversie niet op tijd gehomologeerd waren) en deze zijn nog lelijker.
shicomm zegt
Twijfel…
De MC20 doet me heel weinig dus da’s als basis geen goed begin.
Alfa lijkt hier wel het nodige te hebben gedaan maar dat heeft niet allemaal even goed uitgepakt imho..
Je ziet de ‘grove’ vorm van de MC20 er nog in maar het alfa ‘jasje’ heeft het wel beter gemaakt.
Ik vind het een beetje jammer dat het niet een wat meer “eigen” look is geworden.
Het is absoluut een fraaiere MC20 maar een beeldschone alfa ? Ik weet het nog niet..
Estate_of_mind zegt
Mwah, weenie, moet m een keer in het echt zien en een dagje in sturen om hier echt een oordeel over te kunnen vellen ;)
Richmond zegt
Alfa komt ook met een speciale livery voor Monza
https://twitter.com/FastestPitStop/status/1696947844081430770?t=X3QrERmJGFvn5oneI8jkwA&s=19
Groninger zegt
Wat doet het met een EV als deze jaren niet wordt gebruikt?
jvdwinkel zegt
Lijkt er toch verdacht veel op dat de motor afgeleid is van de V6 biturbo van de ferrari 296 mede omdat de V6 uit de Giuilia Q (en ook in de GTAm) maximaal slechts 540 pk levert.
Hubert zegt
Het origineel is waanzinnig mooi. Maar hier hebben ze gewoon een hoop ali-express lichtjes op gegooid.
Dit design was destijds vernieuwend, nu is het gewoon retro.
petroldrinker zegt
Heel zonde dat het er maar 33zijn, stukje verkapte divident aan groot aandeelhouders? Zij weten het eerst hiervan, kopen ze, en verkopen ze erna door met dikke winst die onbelast is, zou niet weten waarom.je het anders niet gewoon in productie gooid, zeg 400k basisprijs, dat mensen ze kunnen kopen, en ze wellicht als bedrijf geld eraan kunnen verdienen zelfs…
cossiekiller zegt
Mooi hé, daar niet van. Maar bij de headerfoto dacht ik een getunede Renault Spider te zien.