Iedereen is het er denk ik wel over eens dat de Alfa Romeo 159 en Brera prachtige auto’s zijn, het enige wat er misschien op aan te merken valt is dat ze een tikkie zwaarder zijn dan de concurrentie. En dat was vooral goed te merken bij de vierwielaangedreven Q4 modellen. De eerste versie van dit systeem woog ongeveer 150 kilo, een verbeterde twin-diff variant woog nog maar 100 kilo extra en de derde generatie zou nog maar slechts 60 kilo meer wegen dan een zelfde auto met voorwielaandrijving. Ter vergelijking, BMW’s xDrive systeem op de 3 Serie weegt 100 kilo. Maar Alfa Romeo gaat nog een stapje verder met de afslankkuur.
Want voor modeljaar 2008 (presentatie IAA Frankfurt) heeft Alfa Romeo nog een verrassing in petto. Samen met ThyssenKrupp heeft Alfa Romeo een nieuw hoge weerstand staal ontwikkeld met de naam STR18. Dit staal zal gebruikt worden in de body en door de hogere stijfheid is er minder nodig en als een gevolg daarvan zal het gewicht van de auto’s afnemen. In een interview met het Duitse Handelsblatt in mei zei Baravalle (CEO Alfa Romeo) er al het volgende over:
Die Italiener wollen deshalb zügig und noch im laufenden Modellzyklus das Gewicht der Autos reduzieren. „Unsere Maßnahmen zur Gewichtsreduktion werden sich bereits im kommenden Modelljahr bemerkbar machen”
Het resultaat zal zijn dat de 159 & Brera modellen 90 kilo lichter zullen worden en de 159 SW & Spider zullen zelfs 100 kilo lichter worden. En voor de Q4 modellen zal het verschil nog groter zijn omdat het vierwielaandrijvingsysteem lichter is geworden. Kortom de 159 & Brera zullen nog aantrekkelijker worden! Want deze gewichtsreductie zal ongetwijfeld ook zorgen voor betere prestaties en een lager verbruik. En wie wil dat nou niet? (via: Italiaspeed)
Pannekoek zegt
Nu maar weer ff wachten op Ilquadrifoglio.. ;)
Pieter zegt
Klinkt goed! Misschien kunnen ze in bepaalde versies nog wat verder gaan (de M3 CSL indachtig) en daar een Superleggera badge opplakken.
bramwillemse zegt
da’s wel heel goed, ze weten wat ze moeten verbeteren…
alleen jammer dat ze het niet direct hebben gedaan :P
keislair zegt
wanneer komt alfa nou weer eens met GTA versies op de proppen. enige tijd geleden nog werd de BRERA GTA getoond maar daarna is het heel erg stil geworden rond alfa.
DAT zegt
Veel innovaties gezien van Alfa Romeo de laatste jaren. Respekt.
Ze kunnen meer dan alleen mooie ontwerpen maken.
koen! zegt
das goed nieuws
PieterA zegt
Das goed en slecht nieuws tegelijk, ik stond op het punt een 159 te kopen.
Frank zegt
PieterA… heb er net ook 1 besteld…ben nu bezig met afbestellen :)
Zou ‘m in October krijgen, wacht ik liever 2 maandjes.
PieterA zegt
@Frank: ik denk dat ik het ook zo ga doen, 100kg op de SW is niet niets. Alleen bijzonder vervelend uiteraard. Benieuwd vanaf wanneer ze in de nieuwe trim leverbaar zullen zijn.
evo zegt
Zeer goed nieuws dit. Dat heb ik altijd de ‘bottleneck’ gevonden bij met name de Brera.
Sjon zegt
PieterA en Frank, ik denk dat je het verschil tussen die 90-100 kg echt niet gaat merken in dagelijks gebruik. En om daardoor je (droom?)auto een jaar tot 1,5 jaar uit te stellen is een beetje apart op z’n minst.
tibor zegt
dat is vet goed dan word de brera v6 dus iets van 130 kilo lichter dat gaat er zeker voor zorgen dat ie harder gaat en beter stuurt
breinstein zegt
ben ik dan de enige die alfa’s lelijk vind?
Alfabruur zegt
Ja je bent de enige!!! Jij vind zeker een opel mooi?
Bob. zegt
Nou, dat is mooi.. Hopelijk wil mijn vader nu wel overwegen een SW 3.2 V6 Q4 aan te schaffen als die enigszins betaalbaar is. Het enige nadeel voor hem was het verbruik namelijk, doordat hij zo zwaar is. Vooral ten opzichte van onze huidige auto (E46 3-serie). Na twee BMW’s te hebben gehad blijft het Alfa-virus in het bloed zitten.. ;)
VW Polo Abt Version. zegt
Ben benieuwd naar de prestaties na de vermageringskuur van de 2.4L diesel met 200 pk. Ik hoop dat hij toch wat beter optrekt, want tervoren kon een civic 2.2 diesel met 140 pk volgen.
En ja alfa romeo zijn bloedmooie italiaanse auto, al mag het dashbourd wat afwisseling hebben en betere materialen bevatten ;)
damster zegt
Mooi, mooi, mooi.
PS. Ik hoop niet dat een brera ver.2 mijn brera dan nu in 1-en dik gaat vinden :-(
Marrrcel zegt
De 159 is prachtig, maar de Brera vind ik ook niet echt een Italiaanse schone. En nee, ik loop niet warm voor Opels. Een Alfa badge is geen garantie voor een mooi ontwerp. Denk maar aan de 146.
ZOEF zegt
@PieterA en Frank:
Je kan natuurlijk ook bedenken : hoe komt het dat die Alfa’s zo goed scoren in de EuroNCAP veiligheidstests? Het gewicht zou daar wel eens een gunstige rol kunnen spelen…
Besides: ook motorisch gaan er belangrijke dingen veranderen: hier op dit blog stond iets over tweetrapsturbo’s op de JTD modellen voor nog meer koppel onderin en vermogen bovenin…lijkt me wel de moeite van het wachten dan.
CSL zegt
Eindelijk wat goed nieuws over Alfa Romeo. Ze moeten dit zeker doorzetten anders wegen die dingen zometeen evenveel als een vrachtwagen.
mashell zegt
Zo heeft de CO2 hype toch nog een voordeel. Want een lager gewicht zorgt voor een lager verbruik en dus een lagere uitstoot.
robbie zegt
@Sjon, waarom zouden ze 1,5 jaar moeten wachten op de lichtere modellen? De 2008MY modellen worden gepresenteerd tijdens de IAA van Frankfurt (september) en zullen enkele maanden daarna al bij de dealers staan.
Wellicht ben je er niet van op de hoogte dat het nieuwe modeljaar (MY) al in het jaar daarvoor begint en dan meestal in de maand september/oktober.
LC zegt
@breinstein
Ooit wordt je bekeert tot het Alfisme ;)
Mikeee zegt
Iemand anders ook al opgevallen dat je STR18 uitspreekt als “straight teen”?
Buh, ik verveel me ja. :P
On topic: hele goede zaak. Beide modellen zijn voor hun formaat idd behoorlijk zwaar.
Turbopaultje zegt
Daar wordt ik als Alfist echt heel gelukkig van………….
Turbopaultje zegt
@Gio : geen mail van je. Heb je geen data van Yves ?
silvio zegt
dus die 8c kan ook lichter?
Ilquadrifoglio zegt
Voor de GTA staat er een gewichtsbesparing van 175KG t.o.v. de V6 op het programma (1630-175KG= +/-1460KG)
Ook krijgt de 159/Brera/Spider facelift nieuwe motoren (3.0/3.5) met minimaal 100PK/L. Deze motoren worden ontwikkeld door ex Ferrari F1 engineer Dhr. Martinelli.
Voor deze modellen wordt de huidige Ferrari en Maserati suspension Skyhook 2 systeem verder doorontwikkeld. Dit systeem wordt SDC suspension genaamd, met bediening van Manettino (ook op het stuur van de Ferrari 599/430)
Ook wordt het Q4 systeem verder geperfectioneerd (minder 4WD vermogensverlies op de wielen)
Voor project Giulia (opvolger Alfa Romeo 159) staat RWD Transaxle op het programma!!!
w0o0dy zegt
90 kilo is al best een fors verschil. Zet maar eens een forse passagier in je auto en ga rijden op een nat wegdek. De tijden (en de topsnelheid) zullen niet enorm wijzigen, maar het gemak waarmee de auto accelereert zal ook eens tukje beter zijn en voor je gevoel zul je nog meer grip hebben bij nat weer. Het weggedrag is merkbaar anders tijdens remmen en vooral tijdens snel bochtenwerk (en dan met name links/rechts combinaties) waarbij de massatraagheid je parten speelt. Ook in het verbruik in de bebouwde kom kun je extra kilo’s goed merken. Omdat de 159 een enorm sterk chassis/bodywork heeft is het weggedrag al erg goed, maar minder kilo’s tikken harder aan dan een paar strakkere stabilisatoren of andere veren/dempers.
Goede zaak, en doe gelijk ff een lekkere 159GTA….. met 400+pk ;)
smokin zegt
@Ilquadrifoglio:
Heb je enig idee wanneer die modellen beschikbaar gaan zijn in Nederland? Over een jaartje gaat mijn GT de deur uit, en lichte RWD zou een leuke vervanger zijn.
YannR zegt
@Ilquadrifoglio:
Haha… denk je nu echt dat ze op het stuur van de gefacelifte 159 een ‘Manettino’ knopje met sport, race enzoverder gaan zetten… (not!) En een 3.5 met “minimum” 100pk/liter, dus das maakt zo’n 375pk laten we zeggen. Blijf verder dromen… De gelijkenissen tussen beide merken beperken zich tot het land van oorsprong. (behalve voor de 8C met ferrari motor)
Voor achterwielaandrijving en de 159 GTA is het nog tot 2010 wachten.
robbie zegt
@Ilquadrifoglio, de facelift staat toch pas in de planning voor MY2009 als ik het goed heb? En ik neem aan dat Alfa Romeo ook dan pas de GTA zal presenteren?
En weet je meer te vertellen over het verder perfectioneren van het Q4-systeem? Zal het nog lichter worden dan 60 kilo? Of zal het alleen maar soepeler werken?
Racer X zegt
Mooi, ben blij dat Alfa iets doet aan het overgewicht van enkele modellen!
Pannekoek zegt
@ YannR
Och, wat ben jij dom zeg, denk je dat Ilquadrifoglio dat allemaal uit ze hoofd lult, dat een ex Ferrari ingeneer, aan de Alfa’s gaat sleutelen enz. enz. enz.
En hoe dat project heet, Guilia.
Als hij iets zegt over Alfa’s kan je het maar beter geloven.
citrofiel evil twin zegt
Als er een tornado komt zal hij blijven staan van het gewicht =)
Ilquadrifoglio zegt
De modellen met gewichtsbesparing staan in 2008 in de showroom. De facelift in 2009, en de opvolger in 2011.
Manettino zal voor specifieke modellen van de Junior tot de (Alfa Romeo 12C/Alfa Romeo GTA beschikbaar zijn). De laatste staan tussen haakjes, omdat dit nog niet helemaal zeker is. Dit model zou dan gebaseerd zijn op de Ferrari Enzo en de Maserati MC12 (beperkte oplage).
Het huidige Q4 systeem kost +/-50PK, ook dit wordt verminderd.
De opvolger van de 166, de 169 (code naam Villa d’Est) heeft onlangs het groene licht gekregen (RWD Transaxle/AWD)
Zo is het wel weer even genoeg denk ik… ;)
YannR zegt
@Pannekoek (je hebt je naam niet gestolen zie ik) en @ilq….lio
Waaw allemaal zeer mooi…ik ben onder de indruk. Maar wat ik zeg is da ilq…io in z’n alfa droomwereldje leeft… Ik ben zelf ook zeer te vinden voor het design van de huidige alfa’s maar beweren dat ze bij hun facelift een 3.5 V6 van 375pk (naar mijn omrekeningen) met een manettino op het stuur krijgen is nonsens. Ik heb niet gezegd dat ik niet geloof dat een ex-ferrari ingenieur (lees:ontslagen) aan het project werkt… Geloof jij maar alles wat iedereen zegt pannekoek, ik niet, sorry
Alfabruur zegt
Als project Villa d’Est de Alfa 169 wordt klopt het exact wat Ilquadrifoqlio zegt. Kijk maar op de onderstaand link. Hier wordt een achterwiel aangedreven auto ontworpen.
http://www.carbodydesign.com/archive/2006/06/16-alfa-romeo-villa-d-este-design-story/
@YannR;
Zie de onderstaande link, een eerder bericht op AUtoblog. Hierin staat dus dat er zeker wel 3.0-3.5 V6 en komen met vermogens van 300+ PK
http://www.autoblog.nl/archive/2006/11/09/fiat-en-alfa-gaan-voor-veel-pks
Sjon zegt
Ik hoop dat wat Ilquadrifoglio vertelt waar is of waar wordt. Maar volgens mij is het allemaal maar een geruchten stroom en elk dingetje wat uitlekt wordt tot een mooier verhaaltje gemaakt, beetje het Prive blad idee… :)
Sjonnie zegt
wat een gave bak die villa d’Est. Alfa is het enige merk die retro in een modern jasje kan stoppen. Laat maar ongewijzigd komen als 169.
Pannekoek zegt
@ YannR
Als ik iemand altijd geloof hier dan is dat Ilquadrifoglio wel, en ik neem aan dat dat Manetino alleen op de GTA komt?? Niet op de gewone versies..
Ilquadrifoglio zegt
Manettino (SDC) wordt op alle GTA versies toegepast. Waarschijnlijk ook enkele high end versies.
SDC is een verdere ontwikkeling op het Ferrari/Maserati Skyhook 2 systeem.
Ook komt Alfa Romeo binnenkort met een supersnelle DSG / Selespeed 2 gearbox.
Turbopaultje zegt
Dat concept van die Ville d`Est moeten ze dan bij Alfa Stile nog maar eens grondig restylen.
Lijkt nergens op in mijn scherpe ogen: het is een vage mix van Aston Martin, Jaguar, Alfa en Porsche stijlelementen………….. Zo gaat er in geen geval een 169 of welk model dan ook van Alfa uitzien.
Ilquadrifoglio zegt
Ook zal de 3.2 JTS meer vermogen krijgen (290PK)… Ook komt er waarschijnlijk een 3.2 Turbo (350PK). Dit om het wachten tot de nieuwe V6 te verzachten.
JamesBlond zegt
Ik zie hier verschillende datums passeren voor de dieetkuur… najaar 2007, 2008, 2009. Kan iemand zeker zeggen wanneer de geupdate te verkrijgen zijn?
Kans is nl zeer groot dat ik als volgende leasewagen (binnen enkele maanden) voor een 159 kies… Graag dan ene zonder bierpens ;)
Frank zegt
Heb al nader nieuws gehad….dieet kuur gaat voorlopig niet door, en geen verandering in het benzine motoren gamma… Homologatie blijft gewoon hetzelfde…
Heb m alweer af-af besteld….Toch maar een fohn monteren op de 2.2 :)
Ilquadrifoglio zegt
De diëetkuut gaat wel door, maar kan een aantal maanden vertraagd worden.
Voor de 2.2, komt binnen kort een 1.8 T-Jet met 265PK.
Turbopaultje zegt
1.8 T Jet met 265 pk…………..? Ik geloof niet wat ik hier lees BBB-O
Ilquadrifoglio zegt
@ Turbopaultje
Ja…
De 1.8 T-Jet komt in verschillende power stages tot 265PK.
smokin zegt
@Ilquadrifoglio:
Komt die 1.8 T-Jet er alleen voor de 159 of gaan ze die ook in de 147 / GT / Brera lepelen? En heb je enig hoe kort binnenkort is?
Ilquadrifoglio zegt
@ smokin
Durf ik geen zekere uitspraak over te doen. Het lijkt mij logisch dat deze motor alleen op de nieuwe modellen wordt geleverd. De 1.8 T-Jet wordt leverbaar van 230 tot 265 PK.
De 1.8 T-Jet komt zoals het er nu uitziet volgend jaar…
binkie zegt
Gaaf.. ik heb de 159 proefgereden maar vond ‘m veel te zwaar en log overkomen (en nee, geen basis motortje erin) dus als ie lichter wordt ga ik zeker nog eens kijken!
En wie weet dan ook een T-Jet.. als dat allemaal nog kan met die verhoogde bijtelling volgend jaar. Mooi, mooi!
Frank zegt
1.8 tjet met 265 PK lijkt me zwaar overdreven. Het kan wellicht technisch gezien wel maar als ik zelf een compressor op een 2.2 schroef kom ik op 260 pk uit.
Ik schat de 1.8 tjet zelf in op max 230 PK. En 100 kilo lichter maken is echt onzin.
Op Frankfurt hebben ze hier ook niks over gezegd dus dan moeten we tot september 2008 wachten op nieuws?
Ilquadrifoglio zegt
@ Frank
Bologna…
grijstoyotaatje zegt
Wat betreft die gewichtsbesparing: als ik nu een 159 JTdM 16v bestel die ietsje minder dan standaard is, schijnt er zo’n 5 maanden levertijd te zijn. Zou dat dan de nieuwe lichtere versie zijn die geleverd wordt (bijna als: wachten tot je een ons weegt)
Martijn zegt
Die alfa 159 is prachtig! Het enige nadeel ervan is het verbruik (en de ruimte bij achterpassagiers is ook nog niet helemaal optimaal) hopelijk dat dit hiermee opgelost wordt. Mischien wel mijn toekomstige auto dan :)
robbie zegt
@Ilquadrifoglio, Bologna is inmiddels los gebarsten, maar over de nieuwe 159/Brera/Spider heb ik nog steeds niks gehoord.
Of bedoelde je soms Bologna 2010?
Cyriel zegt
Wanneer is de releasedatum van de “gewichtsbespaarde” alfa 159? Ik heb namelijk gehoord dat de fabriek wordt gesloten en pas in maart weer open gaat.
Saabje zegt
Gisteren in de showroom (België) gehoord dat nieuwe bestellingen van de 159 het gewichtsgereduceerde model zouden zijn. Er was sprake van 50 kg mindergewicht. Er zijn tevens nog een paar andere wijzigingen zoals een volledig vlakke laadvloer bij neergeklapte achterbank (SW dus).