Vandaag de dag, 16 februari, heeft minister Schultz van Haegen met de Nuna Solar auto het officiële startsein gegeven voor de aanleg van de eerste energieneutrale snelweg van Nederland.
De aangewezen asfaltstrook is de A6 tussen Almere Havendreef en Almere Buiten-Oost. Deze zal verbreed worden naar 8 rijstroken, voor twee rijrichtingen dus. Hij zal met behulp van zonnepanelen worden voorzien in zijn energiebehoefte. De aannemer is het consortium Parkway 6. Zij zullen bij het knooppunt A6/A27 een zonnepanelenveld aanleggen met 4000 tot 10000 zonnepanelen. Dit zou in theorie voldoende energie moeten kunnen opwekken om alle verkeerssystemen en verlichting tussen Almere Havendreef en Almere Buiten-Oost draaiende te houden.
Minister Schultz zegt er het volgende over: ‘We zetten met deze eerste energieneutrale snelweg van Nederland een belangrijke stap in een grote ambitie. De snelweg bij Almere zal de eerste zijn, maar zeker niet de laatste. In 2030 moeten al onze wegen, bruggen, tunnels en sluizen in hun eigen energiebehoefte voorzien. Met de verbreding van dit deel van de A6 zorgen we ervoor dat we de groei van het verkeer bij Almere kunnen opvangen. Door een deel van het traject lager aan te leggen en op- en afritten verder uit elkaar te leggen ontstaat er bovendien ruimte voor toekomstige gebiedsontwikkeling.’
De A6 is dus niet de enige snelweg die aangepakt gaat worden. De drukke snelwegen tussen Schiphol, Amsterdam en Almere komen allemaal aan de beurt. De extra rijstroken van de A6 bieden extra bereikbaarheid van het gebied en bevorderd de doorstroming. Het klusje moet geklaard zijn voor 2022 als de Floriade wordt geopend, werk aan de winkel dus!
Dutchdriftking zegt
Klinkt goed, als die wegen nou ook nog eens verwarmd worden….
kennone zegt
@dutchdriftking: Wat vind je van file vrij? Dat is ook een mooie uitvinding
e36thuglife zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
naamloos3 zegt
Lekker bezig Melanie
lekkaah zegt
Nu alleen nog alle wethouders in een Tesla dan is J. Klavertje weer even tevree
rolov zegt
Maar heel Flevoland staat vol met windmolens? Waarom dan zonnepanelen .
luittinke zegt
@rolov: Waarschijnlijk omdat de windturbines een lage(re) leverbetrouwbaarheid hebben. En waarschijnlijk ook omdat ze niet het juiste wattage en/of voltage leveren. Windturbines zijn zo’n beetje de minste vorm van ‘duurzame energie’die je kunt krijgen. Ze draaien vooral op subsidies
Zonnepanelen zijn veel betrouwbaarder, efficiënter, goedkoper in aanbouw en onderhoud en leveren een bruikbaarder wattage en/of voltage.
flutterby zegt
@luittinke: nadeel van die zonnepanelen is dan weer dat je de energie moet op slaan. Tenslotte branden lampen wanneer de zon niet schijnt en staat de verwarming aan als de zon weinig schijnt. Wind levert altijd stroom, zelfs iets meer in de winter.
luittinke zegt
@flutterby: Dat is zeker een nadeel.
Maar wind zelf mag dan wel altijd energie leveren, een windturbine heeft maar een beperkt bereik waarin hij effectief energie levert. Is nogal afhankelijk van het type en de grootte van de turbine.
Beiden hebben voor en nadelen, persoonlijk vind ik de nadelen van een windturbine (technisch en politiek) zwaarder wegen dan die van een zonnepaneel. Hopelijk komt er binnen afzienbare tijd een doorbraak bij de ontwikkeling van thoriumreactoren, dan zijn we van het hele energievraagstuk af.
Of het gaat juist helemaal de andere kant op, decentralisatie van het net. Het zijn interessante tijden en er komt een nog veel boeiendere (? Is dat in de rest van Nederland ook een woord, of alleen in mijn omgeving?) periode aan. De energietransitie is een van de grootste vraagstukken voor de moderne mens
stamp zegt
@flutterby: mag ik u er even op wijzen dat, uitgezonderd stormen, ’s nachts meestal de wind ook gaat liggen?
jpoers zegt
Dus niet energieneutraal, maar energieverbruikend neutraal. Het is maar een minimaal verschil. Om alle fundatiepakketen en wegdek daar in goede orde aangebracht en wel te krijgen kost serieus veel energie…
O plaat zegt
Elke keer ik als Belg de naam Schultz hoor denk ik aan dit https://m.youtube.com/watch?v=xFdG8lZ4PJw
martijn11 zegt
De perfecte weg voor bomenknuffelaars in een Tesla!
joepydo zegt
Prima initiatief om te streven naar energie neutrale infrastructuur. Waar ik twijfels bij heb is de aanleg van extra rijstroken. Ik weet dat dit hier misschien geen populair standpunt is, maar vaak is het aanleggen van extra rijstroken maar een tijdelijke oplossing. De extra rijstroken trekken reizigers die nu misschien het openbaar vervoer nemen of het is aantrekkelijker om naar Almere te verhuizen en elke dag op en neer naar Amsterdam te rijden, met het gevolg dat binnenkort het weer net zo druk is op de weg. Wat mij beter lijkt is oplossingen te vinden voor alternatieven zoals proberen banen te creëren waar mensen wonen of meer te investeren in snel en betrouwbaar openbaar vervoer. Don’t get me wrong, ik houd net zoveel van het autorijden als jullie, maar dit massale woon-werk verkeer zit geen toekomst in imo.
Gulli zegt
Klinkt als een project dat leuk is op papier maar in de praktijk vast weer zal falen. Iets als: de panelen staan er wel maar werken niet goed of zijn niet aangesloten waardoor de boel gewoon weer op grijze stroom draait. Noem me pessimist maar leer mij de overheid en dit soort projecten kennen.
fanboy zegt
@gulli: Zonnepanelen zijn hartstikke makkelijk en betrouwbaar.
Een zonnepark niet aansluiten kan alleen in Italië…
Gulli zegt
@fanboy: Daar kunnen ze in Amersfoort over meepraten. De hele wijk kreeg bij de bouw zonnepanelen en zou dus energieneutraal zijn. Uiteindelijk bleek dat het hele project mislukt was en de panelen niet aangesloten konden worden en de hele wijk dus op de centrale liep.
fanboy zegt
@gulli: Dan kan ik je vertellen, het lag niet aan de zonnepanelen.
Jemig wat een onkunde zeg, mag hopen dat er dan wat mensen ontslagen zijn? Een hele wijk van zonnepanelen voorzien van zonnepanelen is hetzelfde als een zonnepark bouwen. Die capaciteit moet je kwijt kunnen.
Dat is net zoiets als een stroomcentrale op gas bouwen om dan vervolgens achter te komen dat je hem niet kunt aansluiten want te weinig capaciteit.
stamp zegt
@fanboy: was het bij die wijk niet zo dat de stroommeters de teruglevering niet registreerden? Dus t functioneerde wel, alleen leverde het de bewoners niets op?
rob5nismo zegt
Zijn we niet een beetje aam het doorslaan met energie neutraal enzovoort?
bennyblisto zegt
@rob5nismo: nee
yupyup zegt
Allemaal leuk en aardig, goede manier om energie op te wekken. Maar moeten we die energie gebruiken voor se straatverlichting? Gewoon uit die dingen, is nog een stuk prettiger aan de ogen ook.
En de energie, die kunnen we mooi gebruiken voor andere zaken.
heat59 zegt
@yupyup: eerlijk gezegd ben ik zeer blij met het feit dat bijna alle wegen in Nederland verlicht zijn. Vooral de geel/oranje gloed zijn fijn. Die donkere wegen in Frankrijk vind ik vermoeiender hoor
stamp zegt
Ik rij liever en rustiger met alleen het licht van m’n koplampen.
karhengst zegt
Zolang de energie kosten van de aanleg niet worden teruggewonnen kan het mijns inziens niet als neutraal worden gelabeld.
Leuk politiek stokpaardje, maar meer ook niet.
fanboy zegt
@karhengst: Beter dan we tot nu toe doen.
karhengst zegt
@fanboy: Dat dan weer wel. Het is toch een leeg stuk veld waar verder weinig mee gedaan kan worden behalve er reclame plaatsen. Maar echt spannend is het niet, de zonnepanelen hangen namelijk aan het lichtnet.
Dezelfde panelen op een plek met meer zonuren zetten zou nog effectiever voor het milieu zijn, maar maakt dit project naar buiten toe minder groen. Voor een globaal probleem is dit slechts een druppel op de gloeiende plaat, en technisch gezien wordt er niks innovatiefs gedaan.
autoblaag zegt
Ik vind het helemaal top. Reed van de week over een onverlichte A27 en vroeg me af waar ik eigenlijk al die wegenbelasting voor aftik.
mrrallycross zegt
Kijk dat zijn nou nog eens ideeen. Veel veter dan autorijden onbetaalbaar maken