Kebéng! Hier is de nieuwe GT3 RS. Een 500 pk en 480 Nm sterk beest dat we gerust kunnen zien als de nieuwe uitdager aan het supercar-firmament.
De turbo is (GODZIJDANK!) weggelaten, alle peekaa’s komen namelijk uit een atmosferische zescilinder boxermotor met 4 liter inhoud. We waren even bevreesd dat er een Ijzeren Long opzat, maar Porsche heeft alleen de brede body van de 911 Turbo toegepast. Met luchtinlaten bij de achterste wielkasten.
Zelf roeren is er niet meer bij. Schakelen gaat met Porsches PDK-bak, voorzien van een dubbele koppeling. Om gunstiger op de weegschaal uit te komen dan de reguliere GT3 werd het dak van magnesium gemaakt en zijn de motorkap en bagageklep van koolstofvezel. Samen met een aantal andere kaasschaafsessies werd in totaal 10 kg bespaard. Weinig, ja.
Goed, de sprintcijfers weten we sinds vanmiddag ook: in 3,3 tellen passeer je de 100 km/u, om bij 320 km/u pas te stoppen met versnellen. Meer info HIERO.
audirijder zegt
Heel erg dik!
tupperware zegt
Repost much..
Leuke bak hoor, ik zie mezelf er best in rijden maar een supercar is het pas als we zeker weten dat hij ook brand..
Dat is immers HET criterium..
ettie zegt
@tupperware: dat deed de standaard gt3 ook al dus dat zal hier niet zo’n probleem worden gok ik
Arnoud zegt
Ik vind de koelopeningen in de voorschermen niet zo geslaagd. Maar die spoiler is gaaf! Die laat weinig te raden over wat deze auto komt doen.
roppp zegt
@Original_Arnoud: ik vind die koelopeningen juist heel erg geslaagd. Eindelijk weer eens een mooi 911
gtwillem zegt
“De handbak is weg, mêh!!!! Nu rijdt het net als een VW Golf GTi”
Ik zat het filmpjente kijken hoe de nieuwe Civic Type-R over de ring gejaagd werd in 7:50 (sneller dan de eerste 996 GT3, even snel als de E46 M3 CSL…) en het viel echt op hoe vaak je aan het terug schakelen was voor het aanremmen: slechts één hand aan het stuur tijdens aanremmen en insturen is best link. Met 500pk is het wel lekker dat je beide handen aan het stuur kan houden.
Toch, ‘Ringtijden zijn voor mij niet zo belangrijk, dus doe mij die hangeschakelde en langzamere GT4, houd ik nog geld over voor een nette 328i Touring ook!
StijnB zegt
@gtwillem:
Niet vergeten dat die 996 GT3 MKI uit ’99 ook ‘slechts’ 360 pk had, de hot hatches komen vandaag de dag qua vermogen al in de buurt. De banden zijn sindsdien ook geëvolueerd en wagens worden nu specifiek afgesteld voor de NS…
gtwillem zegt
@StijnB: en dat zie je in de rondetijden. Een 996 GT3 bestuurder moet echt bizar goed zijn best doen om een Seat Leon Cupra voor te blijven. Wie er een leukere tijd heeft tijdens dat rondje ‘Ring is een andere vraag…
kvdw zegt
Hij is dik!! Maar toch mist er ergens iets “over the top” voor mij, kan alleen niet zeggen wat…
p0wn3d zegt
@kvdw: canards voor?
philipf zegt
Wat een wagen!
richman zegt
Ik zou mijn vriendin kunnen ruilen met deez…
p0wn3d zegt
Bij de voorbumpers wat canards had wat leuker gestaan.
puhpuh zegt
125 pk per liter … niet slecht voor een atmosferische motor! Al blijft de V8 van de 918 heer en meester met wel 133 pk per liter …
gtwillem zegt
@puhpuh: daar zitten toch twee turbo’s op, jongeman!
maseratizzzzzzzz zegt
@gtwillem: ten eerste zitten er geen turbo’s op een 918, anders klonk het wel wat beroerder. Een 458 speciale heeft denk ik het meeste pk’s per liter voor een N/A motor.
gtwillem zegt
@maseratizzzzzzzz: verrek, je hebt gelijk! Ik dacht altijd dat de P1 en 918 twin turbo V8’s hadden en de LF een nat-asp V12. Hoe dat komt geen idee, maar nu wil ik de 918 nog liever!
gtwillem zegt
@gtwillem: dus niet…… Voor bovenstaande onzin geplaatst door moi graag een edit-knop, ooit?
SimonMc zegt
@gtwillem: Sorry, maar bovenstaande uitspraak van jou, gaat voor de rest van je leven tegen je gehouden worden! :)
gtwillem zegt
@SimonMc: hahaha, ja, daar was ik al bang voor!
tiemegommer zegt
Topsnelheid van maar 320, de nieuwe Audi r8 v10 plus kan tot 323
gtwillem zegt
@tiemegommer: klopt. En daar heeft de Audi 110pk MEER voor nodig om het te bereiken. 320km/h is serieus snel, zeker als je na gaat dat de spoilers voor een flinke hoeveelheid downforce zorgen!
Dutchdriftking zegt
@gtwillem: Neem van mij aan, een 911 heeft altijd meer vermogen dan opgegeven wordt. zo`n 10 procent. Audi`s altijd minder, dus ze konden wel eens erg dicht bij elkaar in de buurt komen….
maseratizzzzzzzz zegt
@dutchdriftking: dat is meestal met de turbomodellen zo, met N/A motoren zou ik dat niet zo snel verwachten..
gtwillem zegt
@dutchdriftking: dat is niet helemaal waar. Porsches halen over het algemeen hun vermogen met gemak, zeker de Turbo’s, maar de vlieger gaat niet helemaal op bij ALLE Porsches. Zo haalde de 996.1 GT3 vaak de 360pk niet, terwijl de 996.2 GT3 juist ruim boven de opgegeven 381pk zat. Ook schijnen de 3.4 motoren net aan hun opgegeven vermogen te halen en zijn de cijfers voor de Turbo’s en GT2 standaard erg conservatief.
Bij Audi’s hetzelfde. De V10’s uit de S6 en S8 kwamen met moeite boven de 400pk (terwijl 435-450) is opgegeven en de huidige S4 en S8 zitten er vaak behoorlijk boven hun opgave (S4 doet standaard al vaak 370-380 en de S8 gaat hard richting de 600, check de rollenbanktest van MotorTrend maar eens).
Afwijkingen komen altijd voor met een motor. Het heeft met zoveel factoren te maken, maar sommige blokken halen het net wat gemakkelijker. Net zoals de Mitsubishi Evo IX FQ320. Dat was geen getunede Evo, maar hij bleek al dik 325pk te leveren in plaats van de opgegeven 280.
rufctr01 zegt
@tiemegommer: en die heeft 4 cilinders meer. De R8 zou eigenlijk veel harder moeten kunnen alleen zal het een waanabee blijven. De status van een 911 zal de r8 nooit krijgen. A: het is een Audi, B: de R8 is lelijk.
gtwillem zegt
@rufctr01: ik denk dat de R8 V10 Plus ook wel wat harder loopt dan 323, maar topsnelheid is afhankelijk van een paar factoren: aerodynamica, vermogen en vernsellingsbakverhoudingen. Waarschijnlijk loopt de GT3 RS bijna de teller uit, terwijl de R8 nog wat toeren over heeft.
trustmeiamanengineer zegt
@tiemegommer: Als je hard rechtdoor wilt moet je de Turbo kopen.
Arnoud zegt
@tiemegommer:
Dit is een auto om over een circuit te jakkeren. Dan heb je niet zo’n hoge topsnelheid nodig. Hard optrekken is veel belangrijker.
tupperware zegt
@tiemegommer:
Jammer dat je aan die “toog statistieken” geen reet hebt op het circuit en laat fat nu net de natuurlijke habitat van een GT3 RS zijn..
sr20det zegt
Altijd al van porsches met grote spoilers gehouden! Net zoals deze en de cayman gt4.
jorden zegt
Lucht gaten zagen in een achterspatbord van een 911 vind ik altijd zo zonde hè! En waarom zitten ze er nu?
daans zegt
Misschien domme vraag, maar wat wordt er nou precies bedoeld met een “atmosferische motor” ik zie het heel vaak langs komen maar snap niet zo goed wat er precies mee bedoeld wordt.
dubois zegt
@daans: Google.com
SimonMc zegt
@daans: wilt zeggen dat de motor vrij ademend is, dus geen drukvulling door middel van turbo’s of compressors. Velen ( zoals ik ) vinden dat dit de meest pure sportmotor is , omdat de gasrespons veel beter is dan bij een turbomotor, en de vermogensafgifte meer lineair is, waardoor de auto veel beter op de grens te rijden valt.
Het geluid is voor velen ook een argument, omdat een atmosferische motor meestal een stuk hoger in de toeren gaat ( omdat het maximum vermogen en koppel pas bij veel hogere toeren beschikbaar is ), en zodoende ook veel sportiever klinkt. Turbomotoren hebben ook veelal de neiging om het motorgeluid “op te slorpen”, omdat de uitlaatpoorten niet rechtstreeks naar de uitlaat gaan, maar eerst naar een turbo(‘s) gaan, om daar de turbine door middel van de uitlaatgassen te gaan opspoelen. Onvermijdelijk gaat daardoor een heel deel van het geluid verloren. ( alhoewel Mercedes dit grotendeels weet te verhelpen ).
Helaas zijn de atmosferische motoren een uitstervende soort, omdat turbomotoren nu eenmaal een veel lagere CO2 uitstoot hebben, en er makkelijk veel vermogen extra te behalen valt.
w0o0dy zegt
@SimonMc: uitmuntende tekst. Als hij er nou nog Gwen spreekbeurt over kan houden weet ik het ook niet meer.
str8six zegt
Als ik de jackpot win ga ik als eerst naar de Porsche dealer om deze wagen te bestellen! Wat een beest!
phaeton zegt
Weinig ja, die 10kg. Komt omdat de huidige GT3 al bizar goed is
mrrallycross zegt
Laatste Porsche met atmosferisch blok? En op die spoiler kan kan je inderdaad best picknicken.
noah_deheer zegt
Vind hem niet zo heel mooi
rijnounsdoor zegt
Mocht Wouter deze mogen testen, dan hoop ik dat hij op het circuit mag. Die topspeedrun die Wouter met een 997 GT3 RS 4.0 deed is net zoiets als een slalomrun doen met een Cadillac Eldorado, waarbij dat laatste wél vermakelijk is.
dennisjuh95 zegt
Doe mij maar eentje! Blacked-out met rode accenten. Beest!