Speciaal voor deze maandagavond hebben we de 9 leukste A-segment GTI’s op een rij gezet voor jullie.
Onlangs bespraken Wouter en Bart de goedkoopste auto’s van 2022 in Nederland. Dat zijn traditioneel A-segment auto’s. Al jarenlang is het A-segment heel erg belangrijk voor de Nederlandse autoverkopen. Als je een betaalbare auto zoekt die goedkoop in aanschaf en gebruik is, is het de aangewezen keuze. Zeker in combinatie met de beperkte afschrijving zijn het financieel gezien heel erg verstandige auto’s. Wat dat betreft jammer dat meer en meer autofabrikanten dit segment verlaten.
Wat vaak onderbelicht blijft, is dat ze ook heel erg leuk zijn. Nu is alles relatief, maar een langzame auto snel rijden is vaak leuker dan een snelle auto langzaam rijden. Omdat geld zo belangrijk is bij dit formaat auto, zie je vrij weinig echte snelle uitvoeringen. De reden daarvoor is simpel. Die kosten meer geld om te ontwikkelen. Dan zit je al gauw op de kosten van een B-segment GTI. Tja, dan verkoopt een fabrikant liever zo’n auto, gezien de marge. Dat wil niet zeggen dat ze er nooit geweest zijn. We nemen hier de gaafste A-segment GTI’s met je door – helemaal gratis – op Autoblog:
Honda City Turbo (FA)
1982 – 1986
De kleinste Honda in de jaren ’80 was deze City. In Nederland kon je de gewone versie gewoon bestellen bij de Honda-dealer, zij het onder de naam Jazz. Deze snelle versie van Honda’s A-segment-auto konden wij niet aanschaffen. Voor alle duidelijkheid, er was een City Turbo en een City Turbo II. De gewone Turbo heeft 100 pk. De Turbo II die in 1983 verscheen had zelfs 110 pk.
En dat op 735 kilogram! In 1982! Man, als je toen een E-Klasse had met 110pk was je al een hele bink. Leuk weetje, de Honda City Turbo en Turbo II waren het idee van Hirotoshi Honda. Dat was inderdaad de zoon van de grote Honda-oprichter Soichiro Honda. Later zou Hirotoshi zich bezig gaan houden met enkel en alleen snelle Honda’s onder het Mugen-label.
Rover 114 GTI
1991 – 1995
In principe was de Rover 114 GTI niet een denderende auto in de jaren ’90. Bijna niemand keek er naar om. Rover was een Brits merk, een beetje net zoals Lancia voor Italië. Wel een beetje chic, maar geen Mercedes. De 100-serie van Rover al helemaal niet. Dat waren opgelapte Austin Metro’s met de botsveiligheid van een broodrooster. Tegenwoordig zijn het wél weer leuke autootjes. De GTI had een 1.4 viercilinder die 103 pk kon leveren. Daarvoor moest je wel even minimaal 6.000 toeren maken. Hoe gaaf is dat? Tegenwoordig halen veel benzineauto’s nét. Later werd de 114 GTI opgevolgd door een iets mildere 114 GTa.
Peugeot 106 Rallye
1993 – 1996
Eigenlijk moet iedereen een keer gereden hebben met een Peugeot 106 Rallye. Het is namelijk het prototype rauwe en pure hot hatch. Natuurlijk halen we de term ‘kart voor de openbare weg’ van stal. Het mooie was dat deze homologatiespecial (de 1.3 althans, de latere 1.6 niet) enorm kaal was. Alleen het hoognodige zat erop.
Denk aan items als een raamslingers, uitsparing voor een radio en rubberen stuurwiel. Stuurbekrachtiging zat er standaard níet op. Lichtmetalen velgen? Tuurlijk niet, wie heeft lichtmetalen velgen nodig als je de coolste Michelin-steelies hebt. Mede dankzij al deze maatregelen (gewoon alle luxe niet monteren) was de 106 Rallye erg licht: iets meer dan 800 kg.
Citroen Saxo VTS
1996 – 2003
Ja, er was ook een Peugeot 106 GTI. Die auto deelde veel techniek met de Citroen Saxo VTS. VTS staat in dit geval voor ‘Voiture Tres Sportive’, ofwel een heel sportieve auto. Onder de kap lag een ouderwets hitsige 1.6 liter zestienkleps dubbelnokker. Met 120 pk had je echt behoorlijk wat power tot je beschikking, zeker als je bedenkt dat deze Saxo VTS nog geen 890 kg weegt!
Het mooie was dat je ‘m echt goed op de staart moest trappen voor aansprekende prestaties. De Saxo VTS was een enorme hit in het Verenigd Koninkrijk, met name in de tuningscene struikelde je erover.
Volkswagen Lupo GTI (6X)
2002-2005
Het Duitse merk zat nogal in een vormcrisis rond deze periode. Ja, de Golf IV was beter dan ooit als het aankwam op een fijne en luxe hatchback. Maar een sportieve? Nah, niet bepaald. De GTI was een iets snellere Golf. De 975 kg zware Lupo GTI daarentegen kwam veel dichter bij het origineel. Zo had ook de Lupo GTI – net als de eerste Golf GTI – een 1.6 liter motor onder de kap. In het geval van de Lupo was ‘ie goed voor 125 pk.
Daarmee kon je in 8,5 tellen naar de 100 en 205 km/u halen. Nu is dat niet enorm snel, maar de je had wel het gevoel van snelheid. De Lupo GTI was weliswaar een A-segment auto, maar voorin zat je behoorlijk goed en het dashboard stak goed in elkaar. Om te rijden was het niet de meest spectaculaire GTI ooit, maar een typische Duitser. Bijzonder: hij had standaard Xenon-verlichting. In 2002! Ook bijzonder, toen al kost ‘ie 23 mille in euro’s. Ai.
Ford SportKa (RBT)
2003 – 2008
Ook Ford waagde zich in het segment van de A-segment GTI’s. De SportKa was de dichte versie van de StreetKa, een sportieve cabrio waarvan Ford vond dat ze die moesten bouwen. De motor was een vrij bescheiden 1.6 achtklepper met 95 trappelende pk’s. Omdat de SportKa slechts 935 kg woog, kwam de snelle Ka alsnog goed van zijn plek.
Ook zorgde Ford ervoor dat de aankleding goed voor elkaar was. Met name de bodykit was zeldzaam goed gekozen. De standaard Ka was al een feestje om te rijden qua besturing, onderstel en schakelen. Die feestvreugde werd alleen maar groter bij de SportKa.
Fiat Panda 100HP (169)
2006 – 2011
Het probleem is dat A-segment GTI’s al snel te duur worden om te bouwen. Daarom pakte Fiat het bescheiden aan met de 100hp-versie van de Panda. In eerste instantie is het een compacte vijfdeurs hatchback. Dikke bumpers, gave wieltjes en een plankhard onderstel doen de rest. In absolute zin ook geen racemonster, maar wel eentje die heel erg veel fun bood.
Dat kwam mede door de hoog geplaatste handbak met zes verzetten. Het relatief lage gewicht van 950 kg helpt ook mee, uiteraard. Om aanspraak te maken op die 100 pk’s, moest je even trappen en schakelen. De perfecte tweede auto voor de boodschapjes. In dit geval was de prijs ook erg vriendelijk, want de Fiat Panda 100HP was bij introductie goedkoper dan de goedkoopste auto van 2022, namelijk 13.795 euro.
Renault Twingo Renault Sport 133 Cup
2008 – 2013
De meest serieuze A-segment GTI is de Renault Twingo Renault Sport. De auto had een soort ‘My First Sony’-vibe. Dan bedoelen we niet de optionele pedalen met iconen voor Play (gas), Pause (koppeling) en Stop (rem). Nee, de Twingo RS was in alles een Twingo, maar met een paar serieuze aanpassingen.
Eentje daarvan is de motor, een 1.6 met maar liefst 133 pk. Ja, je kon de 1.2 turbo ook chippen naar dergelijke vermogens, maar de 1.6 was een giftig blokje met directe gasrespons. Ook kon de 1.6 snel in de toeren klimmen en weer dalen. Het mooiste was de besturing en het chassis, zeker met het optionele Cup-onderstel.
Volkswagen Up GTI (AA)
2018 – heden
Ja, we hebben de Lupo GTI al benoemd. Toch moeten we de Up vermelden in een overzicht van A-segment GTI’s. De reden is simpel. Het is op dit moment de enige die je nog kan krijgen. Het leuke is dat VW het recept perfect toepast op de Up GTI. Qua uiterlijk is ‘ie helemaal af met dat guitige uitlaatje, die kekke velgjes en de rode biesjes. In het interieur zien we ook de schotse ruit-bekleding.
Maar het is niet alleen de uitvoering, de 1.0 TSI motor levert 115 pk, iets minder dan de Lupo GTI. Qua gewicht scheelt het bijna niets. De prestaties zijn dan ook ietsje in het nadeel voor de Up, maar laten we eerlijk zijn: niemand koopt deze auto’s voor de rechte lijn-snelheid. Ook leuk, de Up GTI is goedkoper dan de Lupo dat was in 2002. Wel zul je het zonder Xenon moeten doen. Gelukkig is er voldoende aan te modificeren.
Meer lezen? 17 briljante Kei-cars op een rij!
vaakbenjetebang zegt
Het soort atuootje dat ik er graag nog een keer bij zou willen hebben. Inmiddels wil ik dit liever dan een kanon als een moderne M3 of zo, want ‘slow car fast’ is in de praktijk inderdaad veel leuker dan het omgekeerde.
Mijn favoriet is de 106 Rallye 1, maar die zijn sinds ik ze in de gaten aan het houden ben redelijk absurd in prijs gestegen. Twingo is ook leuk, maar voelt al een stuk ‘serieuzer’, zogezegd. En bij de Cup-uitvoering zijn ze om één of andere reden compleet vergeten om er vering onder te schroeven of zo. Niet normaal.
alloallo zegt
Mooie herinneringen aan mijn 1e company car: een rode 106 rallye!
100k in 2 jaar
Johanneke zegt
Ken iemand die een normale up tsi heeft aan laten passen, meer dan alleen chippen. Zit rond de 150pk dacht ik. Schijnt heel grappig te rijden.
kniesoor zegt
Vrijwel zonder uitzondering ontzettend leuke otootjes. Vooral zo’n superbasic geval als een 106 Rallye is erg aansprekend, kan niet anders dan dat zoiets geweldig rijdt.
golf1985 zegt
@amghans: een vriend van me heeft een dikke 15 jaar geleden bij een peugeot dealer gewerkt. Daar ook zijn eerste auto gekocht. Dat was dus een 106 rallye. Dat kleine gebakje ging als de brandweer, zoveel fun dat die daarmee heeft gehad
danmar zegt
Ik heb eind jaren ‘90 nog een AX GTI gehad. Herinner me vooral het lekker dikke stuur, open dakje en dat hij best pittig reed, voor mijn gevoel althans. Helaas maakte een vuilniswagen de AX een stukje korter.
bernoulli zegt
Abarth 500-serie niet leuk genoeg?
mc96 zegt
Ik mis er toch wel een paar. Om te beginnen de “originele” Mini Cooper (die met de 12 inch wielen), de A112 Abarth, in plaats van de Rover 114 GTI zou ik gaan voor de MG Metro Turbo. In plaats van de 106 Rallye zou ik kiezen voor de AX Sport. Die is wat specialer. Als je auto’s als de 106 en de 114 uberhaupt als A segmenters ziet zou je ook de Charade Gt-ti en de Swift GTi kunnen opnemen. Dat waren hele leuke auto’s.
dondeboer zegt
Als eigenaar van een GT-ti kan ik t niet anders dan volledig met je eens zijn. En aangezien de schrijver van dit artikel er nog een Jazz turbo bij haalt en het dus niet hoeft te gaan om auto’s die in Nederland leverbaar waren, zou ik ook de Mira (Cuore) turbo en de Alto turbo 4wd willen toevoegen aan de lijst. En dan vergeet ik nog een enorme lijst met andere keileuke keicars.
Richmond zegt
@mc96: is een mini wel a segment?
martinello zegt
Leuke autootjes allemaal. Saxo, 106 en Rover 100 waren in hun tijd meer kleine B-segmenters dan A-segmenters maar soit.
detroitv8 zegt
Ik heb nog (inmiddels 12 jaar) zo’n Saxootje 16v uit 2003 in bezit. Gaat nooit meer weg.
bpc zegt
Voor mij mag er zeker nog de swift gti bij en de colt czt
VeniVidiVici zegt
@bpc: En de Kia Picanto GT niet te vergeten
willeme zegt
@bpc: dat zijn B-segment auto’s ;-)
z4coupe30si zegt
Gaaf artikel! Bedankt.
willeme zegt
@z4coupe30si: Dankjewel!
kadett83 zegt
Ik mis toch wel de Suzuki Swift Sport in dit verhaal
Bella Macchina zegt
Alfa Romeo Mito QV mag ook wel in dit lijstje.
bernoulli zegt
Is b-segment.
cossiekiller zegt
Dat is een B segment.
Maar die Panda 100HP is eigenlijk ook wel minstens een B-segment van grootte.
De Corsa A gsi mis ik nog in het rijtje. Daar heb ik jaren heel veel plezier van gehad! 1.6L met 100pk en 840kg.
Dutchdriftking zegt
In de zomer in Italië of Zuid Frankrijk met zo’n A-segmenter racefietsers pesten, heerlijk!
kniesoor zegt
Tijdens de Giro en de Tour ?🙂
xytras zegt
Mijn 1ste (zelfbetaalde) auto was een nieuwe Saxo 16V, van het laatste bouwjaar, denk dat dat 2003 was.
Ding reed fantastisch (rode zone begon dacht ik aan 6800 toeren)… wanneer hij reed.
Alles wat kon vervangen worden aan die auto is vervangen geweest (tot ventilators, versnellingspook, gehele versnellingsbak en uitlaat aan toe), Ik had gedacht dat alle kinderziektes er tegen het laatste bouwjaar wel zouden uit geweest zijn, maar ik had blijkbaar een maandagsaxo.
Ook eens achtervering moeten laten vervangen doordat hij niet door keuring geraakte, geraakte ook met nieuwe vering niet door keuring (saxo steeds volledig standaard gelaten, geen aftermarket brol er op). Keuring kon me ook niet uitleggen hoe de saxo als model dan officieel wel was goedgekeurd voor verkoop.
De oplossing bleek typisch Belgisch, je laat een garagist gaan en die was er wel door^^. 600 euro kwijt voor niets, maar zo rolt de keuring…
Uiteindelijk met spijt in het hart voor een appel en ei verkocht en dat nadat hij tijdens een eerdere testrit de geest gaf tijdens de rit (soort sonde op motor was kapot), maar kon de stress van dit uiteenvallend legoblokje op wielen niet meer aan.
audisportquattro zegt
Stiekem toch een beetje spijt dat ik vorige week mijn saxo vts naar de sloop heb moeten brengen…
lekkerlinksrijden zegt
Is er van de Op Adam nooit een gsi of iets dergelijks gemaakt? Is er echt een auto voor, gooi er een 3 cilinder turbo torretje in met 120-150 pk en je hebt een leuk scheurijzertje denk ik
lekkerlinksrijden zegt
@lekkerlinksrijden: Op is Opel uiteraard
lithiumion zegt
De sportKa was deze niet ontworpen door Pininfarina?
ethylestra zegt
Ik mis de Toyota Yaris TS (tot 2003 de voorloper van de aygo). Zelf een jaartje of 2 in mogen sturen. Wat een geweldig leuk karretje. Lag als een vierkant blok op de weg en met 106pk op zon 900kg gewoon leuk te rijden zonder meteen je rijbewijs te riskeren
eelco106gti zegt
Mijn favo is de Peug 106 GTI 👍
bikevscar zegt
Ik ben echt blij met mijn fiesta st150. Dat ding komt oorspronkelijk uit Duitsland en is best rap! Op de 1/8 in 9.8 sec en de 1/4 in 15.4 sec. Das best serieus om hedendaagse autos mee te pesten en dan heb ik het niet eens over het stuurgedrag waar de auto mee bekend staat. En qua verbruik en betrouwbaarheid is niet duur.