
De jaren ’80, de tijd van F40’s, 959’s en onverwoestbare Benzen. Maar ook het tijdperk van saaie Japanse dertien in een dozijn sedannetjes en roestgevoelige Opel’s en Alfa’s. Wij zochten in het grijze gebied daar tussenin naar de meest ondergewaardeerde klassiekers in spé.
Een aantal jaar terug was er een heuse jaren ’80 revival. Aangewakkerd door een gunstig belastingklimaat werden met name oude diesels massaal geïmporteerd. Natuurlijk was vadertje Staat er als de kippen bij om dat ‘misbruik’ aan banden te leggen en verdwenen de jaren ’80-gebakjes weer net zo snel als dat ze kwamen. Voor de leek is daarom elke auto uit dat decenium een vervuilende profiteursmobiel, maar wij weten wel beter. Zeker als het om een van deze acht youngtimers gaat.
Renault Fuego
In Europa was deze opvallende coupe van Renault leverbaar van 1980 tot en met 1986, in Zuid-Amerika wisten ze de Fuego beter op waarde te schatten en was hij tot 1995 te bestellen. Goede Fuego’s zijn amper nog te vinden, de matige roestpreventie is daar zeker debet aan. In 1982 was de Fuego Turbo Diesel ’s werelds snelste oliestoker met een whopping 180 km/u.
Corvette C4
Wil je een betaalbare Amerikaanse sportwagen, dan is deze Corvette C4 iets voor jou. Ten opzichte van de C3, die van elegante sixties sportwagen eindeloos gefacelift werd tot een kunststof monster, was de C4 een flinke vooruitgang. De strakke lijnen, het weinige opsmuk, deze Corvette is duidelijk een kind van de jaren ’80. In 1984 kreeg de Corvette-klant slechts 205 pk, vanaf 1985 was het vermogen een meer acceptabele 250 pk. Echt leuk is de 375pk sterke ZR-1, maar die kwam pas in 1990 en valt dus eigenlijk net buiten de boot. Leuk maar lelijk detail: het rubberen stootkussen dat dient als primitieve passagiersairbag.
Citroen BX
Sciencefiction in de showroom, toen Citroën nog echt afwijkende auto’s maakte. Goed, dat laatste is ondertussen een cliché zo groot als België, maar bijzonder was de Citroën BX zeker. Hoewel er tussen 1982 en 1994 ruim 2,3 miljoen BX’en werden gebouwd, zijn ze ondertussen zo goed als uit het straatbeeld verdwenen. Vooral de pre-faceliftmodellen, met oranje pinkers, zijn uiterst zeldzaam. Meer weten? Check dan even het ‘Youngtimer in beeld’-artikel dat we in 2012 maakten.
Ford Sierra
Nog zo’n vooruitstrevende middenklasser die in 1982 onze wegen kwam verblijden. Vergelijk de ronde en gestroomlijnde carrosserie van de Sierra eens met het hoekige blik dat in 1982 in de verkooplijsten stond en je snapt waarom Ford een behoorlijke controverse veroorzaakte. Lang niet iedereen kon wennen aan het markante uiterlijk en Ford kwam al snel met een facelift met een conventioneler snuitje. Beleefde even een opleving onder de oude oldtimerwetgeving maar wordt ondertussen weer met uitsterven bedreigt. Je gelooft het niet, maar ook de Sierra hebben we al eens uitgebreid in het zonnetje gezet.
Mitsubishi Starion
Mazda RX-7, Toyota Celica en Supra, Nissan 300ZX, stuk voor stuk Japanse sportwagens uit de jaren ’80 die vrijwel elke liefhebber kent. De Starion is het niet gegund, die slijt zijn dagen in vergetelheid. Zonde, want met 177 pk op de achterwielen was de Starion 2000 Turbo ongetwijfeld een hete donder. 0-100 ging in een respectabele 7,6 seconden en de top bedroeg 220 km/u. En dat voor 57.000 gulden, ruim 3000 gulden minder dan de beduidend minder rappe Porsche 924 in 1986 moest opbrengen.
Nissan Prairie
Hoezo Renault of Chrysler de uitvinder van de minivan? Deze Prairie was er al in 1982 en was dus eerder dan de Espace en de Voyager. De verhoudingen van de eerste generatie Prairie zijn een beetje vreemd, maar dat geeft de auto juist iets guitigs. De achterdeuren zijn schuifdeuren en door het ontbreken van een middenstijl onstaat een groot gapend gat wanneer alle portieren zijn geopend. Zou Ford daar zijn inspiratie vandaan gehaald hebben?
Honda Accord Aerodeck
Misschien wel de mooiste Japanse auto uit de jaren ’80, deze Accord Aerodeck? Goed, over smaak valt niet te twisten –en al helemaal niet over de mijne– maar opvallend was deze grote driedeurs Honda wel. Uiteindelijk bleek de weinig praktische driedeurskoets groot succes in de weg te staan, waardoor de volgende Accord Aerodeck weer gewoon een saaie stationwagen werd.
Maserati Biturbo
Zelfs Maserati had weinig vertrouwen in de Biturbo-techniek van deze hoekige sportwagens en sedans, je kreeg als koper liefst zes hele maanden garantie. Met een beetje geluk begon je raspaardje al voor die tijd te roesten, want als ze ergens snel in waren… Het interieur was te krijgen in vooral smaakloze kleurstellingen en het heerlijke hoekige lijnen van het dashboard worden op magistrale wijze onderbroken door een kitcherig ovaal klokje. Niettemin kunnen jullie deze Biturbo’s nog best waarderen, nu de rest van de autoliefhebbers nog.
mooie Sierra Cosworth, blijft een droom auto!
@dutchdriftking: Die droom auto is anders aardig bereikbaar als je dat zou willen.
@bofkont: Waar dan? Ik vind ze knap duur!
@dutchdriftking: 15/20k
@dutchdriftking:
@dutchdriftking: http://www.gaspedaal.nl/Ford/Sierra/?trfw=Cosworth
@bofkont: Die witte is gaaf! Jammer dat ze alleen maar duurder worden. Daar ik nu nog met een ander projectje bezig ben.
@dutchdriftking: ze zullen idd alleen nog maar duurder worden,ze zijn nu nog relatief betaalbaar, maar eerlijk is eerlijk 20k is veel geld.
Dat is geen biturbo maar een 228.. En roesten deden ze niet in Italië.
@nord: ik dacht hetzelfde! Een originele goede Biturbo is niet te vinden, maar wel erg gaaf. Als Maserati nu eens met een 3-serie concurrent zou komen, op het onderstel van de 159/Guilia/Peter Pan onderstel. Als tegenhanger van de Jaguar XE. Het is immers premium…
De Corvette C4 zal altijd mijn favoriet blijven! Een echte Amerikaan nog vóórdat Vette’s fout werden.
@SCscreamGT2: Vette’s zijn altijd een beetje fout geweest, en de C4 was de ergste. Op zich niets mis mee, overigens…
@gtwillem: Misschien houd ik inderdaad wel gewoon van fout :-)
@gtwillem: fout, want face had er een. Toch kan ik m wel waarderen….
Ik ken nog wel een extreem ondergewaardeerde auto uit de eighties: de Subaru XT(6). Betrouwbaar, rap en een erg opvallend design. Helaas voor de meeste mensen onbekend en eigenlijk alleen door echte liefhebbers op waarde geschat en geliefd.
@ej20g: ik wist idd niet dat hij bestond. Na wat wiki speurwerk word ik er niet echt warm van. Misschien een echte rijders auto maar het heeft niet de power. Zonde want aan het design ligt het niet.
@xiran: ze waren inderdaad niet heel snel, echter wel rap. En de zescilinder is stiekem gewoon retegaaf vind ik. Wat betreft het vermogen: er rijden er relatief genoeg rond met EJ20 swaps (viercilinder turbo) of EZ30 swaps (atmosferische zescilinder). Dan het je het over minimaal 245 tot ongeveer 300 pk. Dan kom jij in ieder geval niets meer te kort.:)
@ej20g: bedankt voor het vermelden. Subaru XT’s zijn leuke auto’s, maar helaas erg roestgevoelig en best wel langzaam. Dat is een AE86 ook, maar die heeft iets meer historische significantie waardoor die waarschijnlijk in waarde zal blijven stijgen.
Zo’n C4 Corvette is alleen leuk als je gaat engine swappen. Die crossfire V8 is niet veel waard. Weinig power en koppel. Vind het model wel mooi, liever de facelift maar die is net te nieuw voor dit overzicht.
En de Sierra, zo’n ding wil ik nog een keer. 2.0l of een V6. Gewoon voor de spielerij.
Waar is het paradepaardje uit ons eigen land? De Volvo 480?
@michiel_termors: eigenlijk zijn alleen de Turbo’s ondergewaardeerd.
@ej20g: en terecht: doe leverden maar 7pk meer dan de atmosferische versie volgens mij.
@gtwillem: 11 pk/35 Nm tegenover de atmosferische 1.7’s, 10 pk en 10 Nm tegenover de 2.0’s. Tot zo ver weinig spannends. Maar man wat zijn die dingen makkelijk op te voeren en ze vinden het nog lekker ook.
Misschien leuk om ook te vermelden: de 440/460 is ook met de 1.7 turbo geleverd en met die motor een heel pak zeldzamer dan de 480 Turbo’s.
@ej20g: dat wilde ik net zeggen! Een lullige 460 sedan kon je er ook mee krijgen. Luxe GLT uitvoering en de motor wat vrijer laten lopen, Ponypark Slagharen (avonturenpark Hellendoorn mag ook) stickers achrerop, Tweety zonweringen op de achterkant en je kan bijtellingdieseltjes gaan pesten!
@gtwillem: dat lijkt me werkelijk fantastisch inderdaad!
@michiel_termors: die is niet ondergewaardeerd toch? Ik dacht hetzelfde over de Saab 900, maar daar geldt dat natuurlijk ook voor…
Ja, de Honda Accord Aerodeck! Mijn opa had er precies zo een als op de foto, uit mijn bouwjaar. Kan de me de stoelbekleding, de opbergvakjes met klepje achterin en de geur nog steeds herinneren. En m’n ouders hebben een nieuwe witte BX op gas gehad, ik werd altijd kots misselijk in dat schommelende ding.
@trustmeiamanengineer: opvallend dat jij de BX een schommelbak noemt. Ik heb in die jaren met zo’n BX gereden terwijl er 4 man en een 300 kilo gereedschap achterin lag en mede dankzij de hydro-pneumatische vering lag dat ding dan nog steeds strak op de weg.
Ik mis in dit rijtje trouwens de Audi 100 (Type 44), die als eerste de aerodynamica en de roestpreventie uiterst serieus toepaste op een volumemodel. En niet alleen omdat ik er zelf zo een heb gehad.
Ik heb zelf een zwak voor de Firebird Trans Am. Het liefst een zwart/gouden exemplaar van modeljaar 1984. Grofweg dezelfde vorm als de Corvette C4, maar met een iets mooiere achterkant. De Ferrari 550/575 heeft trouwens ook een beetje zo’n vorm. Dus daar doe je me ook een plezier mee. :)
Vooral de ford en de Citroën zijn toch wel redelijk legendarisch.
Al is dat van de Citroën alleen maar het moment uit flodder met kees en de buurman
@rob5nismo: en dat was dus achter op en cx. Sjonny reed en bx sport die ze door dat verzetje op de achterkant van de cx konden afrekenen met polaroid
@jansen: zo was het idd hahaha
Noem mij een klootzak maar ik blijf echt een sucker voor dit soort jaren 80, early 90′ auto’s hoor…
@burgerbak:
Klootzak! :))
@burgerbak: klootzak
Ja die maserati bi turbo was een drama, en dan klagen dat maserati nu met een SUV en diesel varianten komt… Geloof mij… Maserati heeft mindere tijden gekend!!
De 309 GTI vind ik persoonlijk ook zo’n ondergewaardeerd ding. Meeste willen toch de 205. Terwijl ik de 309 leuker vind, zeldzamer ook. Ziet ze nauwelijks meer in NL.
@E34M5Touring: technisch gezien waren er veel overeenkomsten. Alleen omdat de 309 GTI je niet bij elke bocht dood probeerde te maken is de 205 populairder ;-). Een Blue Miami 309 GTi blijft een leuke auto (ga nu even kijken of er nog een paar te koop staan…)
@gtwillem: Op scout24 staan er 2 geloof ik. Beide niet echt netjes. Zelfs op mobile.de een zeldzaamheid. Maar is in France kijken zo.
@E34M5Touring: in Nibbixwoud staat een redelijk nette, met dik 240k op de klok (wat per jaar best meevalt). Maar wel €5.5k. Het is helaas gewoon een minder gewilde auto. Maar ik ben er zeker van gecharmeerd.
@gtwillem: Tja, het lekkerste komt toch uit West-Friesland ;)
@dizono: mijn ex woont daar. Je hebt een punt.
@dizono: Zombies?
@E34M5Touring: inderdaad, helemaal de 309 GTi16 die in katloze uitvoering met 160pk bloedsnel was.
Ook de 405 mi16 en T16 zie je nooit meer, erg jammer want het zijn bijzondere auto’s.
@erwh: en de BX GTI 16V
@erwh: en de renault 21turbo
Gaaf die Accord Aerodeck, zeker in die tijd! En met double wishbone wielophanging, rechtstreeks uit de formule 1 overgenomen!
Nog mooier is de tweede generatie CRX. Jammer dat er daar zo weinig van overgebleven zijn.
Dat de W124 niet vermeld word verbaast mij enigzins. Dat ding is zo onverwoestbaar dat je ze nog steeds ziet rondrijden. Verder mis ik nog de Buick Regal GNX (badass zescilinder badass muscle car), Alfa Romeo 75 (roest terwijl je drift en vice versa), Toyota Sprinter Trueno/Corolla Levin (idem aan 75), Volkswagen Golf II GTi 16v (ultieme net niet yuppenbak), Peugeot 205 (de markante auto dat Peugeot in leven hield en dan heb ik het nog niet eens over de GTI en T16), Volvo 245 Estate (vierkanter en veiliger dan het postuur en de mening van Ivo Opstelten, wat best knap is), Audi Ur-quattro (’turbo’ op je versnellingspook is über 80’s), de DeLorean DMC-12 (alleen in de jaren 80 was dat een futuristische auto…), de Lotus Esprit Turbo (For Your Eyes Only) en natuurlijk niet te vergeten het ultieme relikwie uit de jaren 80: de Saab 900 Turbo!
Volgens mij mis ik er nog een paar, Leone Turbo, anyone?
@gtwillem: Leone Turbo zat ik wel aan te denken. Ik koos echter voor de XT(6) vanwege het design. Leone Turbo’s zijn overigens wel ontzettend gaaf!
@gtwillem: euhmm heb je de titel wel gelezen er staat “ondergewaardeerde”
@dirkiii: sculdig…
@gtwillem: het meeste van wat je op noemt is niet ondergewaardeerd. Slechts de Toyota en de buick hebben volgens mij een beperkte fanclub. Allemaal gave wagens trouwens.
@lekbak: als er één eighties Japanner is die geliefd is, dan is het wel de AE86. De Trueno dan vooral. Zelf ben ik meer fan van de Levin die vind ik mooier en ze zijn wat minder gebruikt in de driftwereld. Vooral als Coupé ontzettend mooi!
@lekbak: ook hier, schuldig… Maar ik denk dat ik er nog wel 10 of meer bij kan bedenken:
Alfa Romeo 90 (misschien terecht ;-)) Audi 90 2.3 quattro, Ford Granada Ghia V6, Honda Accord Coupe EX, Jaguar XJ-S, Lancia Prisma, Lancia Beta Monte Carlo, Lotus Excel, Lotus Eclat, Mitsubishi Lancer GSR 1800 Turbo, Nissan Skyline GT-X (R31), Opel Monza 3.0 V6, Peugeot 505 GTI, Porsche 944, Porsche 928 S2/S3/S4, Pontiac Fiero (eigenlijk terecht ondergewaardeerd, wat een hok), Pontiac Trans Am Firebird, Renault 21 Turbo, Subaru Legacy GT Turbo, Toyota Crown, Volkswagen Golf County, Matra Rancho, Volvo 780 Bertone Coupe,
@gtwillem:
Klein detail: de Opel Monza is nog altijd een zes in lijn.
Pas bij de Omega B werd het een V6.
C4 vind ik minder geslaagd dan de C3, vooral met die elektronische brol allemaal, bah. Veel problemen mee nu ze op leeftijd geraken.
BX was de eerste auto van m’n ouders en ook de eerste die ik mij kan herinneren, een donkerblauwe diesel, zalige auto, 380.000 km mee gereden!
Zo een Fuego vind ik zo lelijk dat hij terug cool wordt, jammer dat een goede bijna niet te vinden is door al hun roest… Ik denk met heimwee terug aan begin de jaren ’90 toen ik als kind naar zuid frankrijk ging. Wat zag het straatbeeld er zoveel beter uit toen *zucht*
@RazorHead:
Inderdaad.
Als je echt aan de C4 moet en je hebt wat geld over, gewoon dat blok eruit mikken met alles wat er bij hoort.
Crate engine en handbakje bestellen, en je hebt een geweldige bak.
• Fuego: T is gewoon een leuke coupeetje van Renault! Heb er nog in eentje mogen meerijden, nadat ik hem spotte in Badhoevedorp! Mooie ervaring…
• C4 ‘Vette: K ben er niet echt van overtuigd dat ze ondergewaardeerd zijn. Als ik op de gemiddelde King’s Cruise kijk, zie ik ze genoeg :D
• BX: Uit het straatbeeld verdwenen? Ja, grotendeels wel… :( Gelukkig heeft Haarlem er zeker 3! (waarvan eentje volgens mij een BX Break is) Hadden ze standaard zo’n spoilertje achter? Ik zie ze vaak met zo’n kleine spoiler.
• Sierra: Zoals ik altijd zeg, ik hou niet van ‘Europese, klassieke Fords’, dus ik let niet op de Sierra’s die ik zie
• Starion: Nooit eentje gezien. Wel een wagen die me best tof lijkt. En het is toch wel de voorloper van de legendarische 3000GT.
• Prarie: Nooit gezien. Wel leuk dat het een B-stijlloze MPV is!
• Accord Aerodeck: Leuk bakkie! Lijkt imo wel heel erg op de CRX/80s Civic hatch en volgens mij is dat een van de redenen waarom het flopte
• Biturbo: lekker 80s hoekig en mooi!
Mijn vader had lang geleden exact zo’n zelfde Nissan Prairie op gas, hoor ik hem nu nog wel eens over dat het zo’n fijne bak was…
De Accord Aerodeck vind ik echt prachtig, en ze rijden nog leuk ook.
De Starion vind ik ook schitterend, helaas nog nooit de kans gehad er een te mogen rijden…
Denk niet dat je zozeer moet spreken over ondergewaardeerd maar eerder over leuk jeugdsentiment. Het feit dat je die auto’s niet meer op straat terugziet betekent dat ze op juiste waarde zijn ingeschat. Leuk om weer aan die auto’s herinnerd te worden maar begerenswaardigheid is gewoon 0,0.
Ongelooflijk wat vind ik de jaren ’80 toch geweldig wat auto’s betreft. Dat van de snelste oliestoker vind ik een beetje discutabel, al zal het officieel best zo zijn. Ik heb meerdere keren sneller gereden dan 180 in een w123dt. Snelheid was op gps trouwens.
Nissan Prairie had de vader van een klasgenootje vroeger. Ontzettend lelijk oncomfortabel hok maar wel lekker ruim en praktisch. Net als de meeste van dit lijstje een zeldzame verschijning aan het worden.
Sorry hoor maar daar is ook een hele goede reden voor… Deze auto’s zijn ook gewoon k*t. Sierra wellicht in cosworth…
@goodolddays: Geen goodolddays voor jou dus..
die corvette is jammer dat die niet beter viel, die siërra wil ik als xr4i of rs / cosworth best willen hebben
Destijds keek ik niet om naar een Maserati uit de bi-turbo generatie.
Nu vind ik ze zeer stijlvol. Vooral de spyder en de Ghibli-2. En dat klokje is wel van Cartier.
In de latere Quattroporte-4 is in de update, de “Evoluzione”, het Cadtier uurwerk vervangen door een digitaal klokje. Leidt tot vermakelijke discussies tussen eco- en non-evo bezitters over wat beter is.
In latere Maserati’s is het klokje teruggekomen, maar mist het de uitstraling van de Cartier.
@alfablog: Je bedoelt de 430 4v ? Die droeg de naam Quattraporte niet..Al was het er natuurlijk wél een.
@sydney: nee, de Quattroporte van de vierde generatie kreeg een update die Evoluzione heette.
Die Aerodeck vond ik ook geweldig,lekkere hoekebak.Maar z’n opvolger vond ik eerlijk gezegd nog mooier.Saaier, want een conventionele 5 drs? Misschien, maar die sterk afgeronde achterzijde was toch heel anders dan de concurrentie.Er stond toen een toffe test in Autovisie tussen die auto en een E34 518 Touring.
Aah, de boxy jaren 80 designs. Een hele tijd heb ik ze afzichtelijk gevonden, maar de laatste paar jaren ben ik het steeds meer gaan waarderen en zelfs van gaan houden. Het heeft iets authentieks, al heb ik zelf heel kort de 80’s meegemaakt.
Van de Fuego zijn er nog wat tientallen officiële cabriolets gebouwd.Ik meen allen in het wit met een bruin interieur.Zag er niet eens zo verkeerd uit.
Corvette, starion en accord aerodeck zijn mijn favorieten in deze lijst!
Ik vind persoonlijk alleen de C4 nog wel leuk, voor de rest vond en vind ik ze allemaal maar wat saai of gewoon niet speciaal genoeg. Het blijft wel leuk om op marktplaats te kijken naar Biturbo’s en dan om de prijs te kunnen lachen voor een Maserati, het onderhoud ervan zal wel minder lachen zijn.
Dit lijstje zou een Nissan Silvia (s12) moeten bevatten…
Spijtig dat er niet moois tussen zit.
Ik ga me binnenkort weer verplaatsen in een ’80s import belastingontduiker.
In dit geval een ’83 Volkswagen Passat Variant CL.
Was een 1.6 carburateur 75pk op gas, nu een 1.8 GTI 110pk (uit een Golf) op benzine. De motor is wel een kwartslag gedraaid, omdat de 32b op het platform van de Audi 80 staat.
Het blijft gaaf om te zien hoeveel ruimte er in zo’n oud schip zit.
4,5 meter lang, maar toch maar een kleine 1060kg.
Waarden waar de huidige zwaarlijvige Passat alleen maar van kan dromen.
Het interieur puilt uit smaakvolle chroomstripjes en van dik, cremekleurig tapijt, zelfs het klepje van het dashboardkastje heeft een (zwart) laagje…
Heerlijk zo’n antieke sloep, zou ‘m voor geen goud willen ruilen met een nieuwe.
Jammer dat een auto als de e28 M5 er niet bij staat, nog steeds relatief onbekend en ondergewaardeer tov de op veel vlakken mindere e30 M3. Misschien komt het omdat de M5 een stuk zeldzamer is
180 in een Fuego. Vous avez des boules.
Dacht echt dat de 240 hier bij zou staan…..Snik..
Leuk weetje: De prairie was idd de eerste MPV, maar niet de eerste MPV die in Nederland verkrijgbaar was. De Voyager was de eerste in Nederland. De Prairie kwam pas een jaar later naar Nederland.
Ja. … ik mis de Alfa SZ, BMW Z1, Porsche 928 en 944, Volvo Bretone
Aerodeck, ik mis de mijne nog steeds. Heel veel kilometers plezier mee gehad.
En Sierra rij ik nog steeds, mijn 3e, RWD en makkelijk onderhoud.
Mijn grootvader (van t type die je geen opa noemde) had een bruine Fuego. Nieuw, zo uit de doos. Heel erg gave bak vond ik dat toen. Ingeruild op een Renault 21 met digitaal en sprekend dashboard… Ook vet!