Lekker flaneren op de boulevard, met een kekke cabrio. Hoeveel ben je minimaal kwijt?
De eerste zonnestraaltjes bereiken ons Koude Kikkerlandje. De temperatuur is iets minder ondraaglijk, er beginnen wat vogeltjes te fluiten en zowaar lopen er mensen voorbij met iets dat weg heeft van een glimlach. De lente komt er weer aan! Het duurt natuurlijk wel even voor dat het echt zover is, maar het kan zeker geen kwaad om je nu alvast te oriënteren op de automobiel die past bij het mooie weer. Zeker als je voor een nieuwe auto gaat. Natuurlijk, de aanschafprijs ligt hoger, maar het te verwachten onderhoud is een stuk lager en de afschrijving is bij cabrio’s minder erg dan bij reguliere auto’s.
Dus, een nieuwe Cabrio. Maar je wilt er ook weer niet teveel geld aan uitgeven? Wat zijn dan de opties? Team AutoBlog.nl zoekt het voor u uit! Dit zijn de 8 goedkoopste cabrio’s van Nederland:
Smart fortwo Cabrio 52 kW Pure (453)
€ 16.097
De goedkoopste cabrio klinkt op papier erg goed: een tweezitter met atmosferische motor, handbak én achterwielaandrijving! Helaas, helaas: het is geen Corvette. De motor perst er een redelijk respectabele 71 pk uit, waardoor de prestaties redelijk zijn: 0-100 km/u in 14,4 seconden en een topsnelheid van iets boven de 150 km/u. Als je veel in de stad rijdt heb je er meer dan voldoende aan. De onderhouds- en verbruikskosten zijn lekker laag. Ook kun je de auto zo aankleden als je wenst, alhoewel de auto daar behoorlijk duur van kan worden.
MINI Cabrio One (F57)
€ 27.175
Weet je nog? De tijd van de Peugeot 206 CC, Ford StreetKa, Daihatsu Copen en Citroen C3 Pluriel? Goedkope cabrio’s voor iedereen! Dat is niet meer zo, het aanbod aan middenklasse cabrio’s is compleet weg. Daarom is de volgende stap meteen een luxe premium auto, de MINI Cabrio One. Na ja, ‘luxe’, de badge is luxe. De uitrusting is zeldzaam karig. Zo werkt het bij een MINI: je kan hem samenstellen zoals je wenst om dar vervolgens een flink bedrag voor neer te tellen. Mocht je gaan voor compleet ‘basic’, wat krijg je dan? In tegenstelling tot de Smart heb je een achterbank. Erg ruim is het daar niet, maar je kan twee kinderen meenemen. De prestaties zijn nog steeds niet heldhaftig (10,6 naar de 100), maar acceptabel. Je zou hem bijna als eerste auto kunnen gebruiken.
Mazda MX-5 SkyActiv-G 131 S (ND)
€ 31.100
Omdat er geen normale cabriootjes meer zijn, zoals de Punto Cabrio, Micra C+C en Colt CZC is de op twee na goedkoopste cabrio van Nederland een raszuiver sportwagentje. De Mazda MX-5 is al jarenlang een betaalbare cabrio met de goede ingrediënten: achterwielaandrijving, looks, laag gewicht, atmosferisch motortje en een fijne balans. Dat is altijd al zo geweest. Volgens sommige puristen is deze goedkopere 1.5 te verkiezen boven de zwaardere maar snellere 2.0. Omdat de MX-5 rond de 1.000 kg weegt, heb je in principe voldoende aan de 131 paarden die je na veel toeren maken op de achteras kunt los laten. Er is ook een RF, die is een stukje duurder en net zo leuk voor een epische roadtrip.
Volkswagen Beetle Cabrio 1.2 TSI Exclusive Series
€ 31.580
Ongetwijfeld dat ze bij Volkswagen compleet vergeten zijn dat ze dit faalproject nog in productie houden. De Beetle is een apart verhaal. Het was destijds de aanstichter van de hele retro-hype, maar toen BMW met MINI liet zien hoe je een retro-mobiel in de markt zet, was het klaar met de Beetle. De opvolger van de New Beetle, gewoon Beetle genaamd, is een grote vooruitgang. De rijeigenschappen liggen op een veel hoger niveau (het is nu redelijk). Het motortje is fijn (alhoewel niet overbemeten) en de uitrusting in dit uitzwaaimodel is ook een stuk beter voor elkaar dan de andere auto’s in dit lijstje.
Fiat 124 Spider 1.4 MultiAir 16v (348)
€ 35.165
Eigenlijk is de 124 niets meer of minder dan een MX-5 met andere motor en koetswerk, maar het zijn wel twee heel wezenlijke verschillen. De MX-5 is modern en eigenwijs, de 124 is een ode aan de klassieke 124 van weleer. De motor in de Fiat levert slechts 9 pk meer, maar het karakter is totaal anders. De 1.4 van de Fiat levert 90 Nm méér dan de Mazda en doet dat dus ook nog eens 2.500 toeren éérder. Het karakter is dus compleet anders. De Fiat 124 (rijtest) is meer relaxed en kun je rijden op koppel, de Mazda is de ideale metgezel als je altijd volgas wil.
Opel Cascada 1.4 Turbo Innovation (A)
€ 36.004
We hebben vaker geschreven over de Opel Cascada. Het is een auto die door niet-kopers enorm gewaardeerd wordt. De auto is een beetje op leeftijd en zit met een gewichtsprobleempje. De gewone Astra is al behoorlijk zwaarlijvig en een cabrio-uitvoering maakt het alleen maar erger. Maar het is wel een volwaardige auto. Met 140 pk heb je in principe voldoende voor normaal gebruik. De standaarduitrusting is ook behoorlijk voor elkaar en je kan er met vier man in zitten. Last but not least: het is gewoon een fraaie auto.
Audi A3 Cabriolet 1.4 TSI (8V)
€ 36.810
De reden dat de Opel Cascada nauwelijks verkocht wordt is vrij logisch, want voor hetzelfde geld heb je een Audi A3 Cabriolet (rijtest). Dan heb je een premium-badge en een modernere auto. De 1.4 in de A3 heeft 25 pk minder dan de Opel, maar is wel sneller, dankzij een gewichtsvoordeel van 250 kg. Dat komt mede door het feit dat de Audi veel minder compleet is. Zo heeft de A3 standaard geen climate control, verwarmde sportstoelen, regensensor, lichtsensor en stuurwielverwarming. De Opel wel.
BMW 218iA Cabriolet (F23)
€ 41.633
Met de BMW 218i Cabrio zit je een beetje met dezelfde situatie als de Audi. Ja, het is premium en het rijdt uitstekend. Maar ondanks de vrij pittige nieuwprijs, is een standaard 218i geen rijk uitgeruste auto. In vergelijking met de Audi A3 heeft de BMW achterwielaandrijving, voor wie dat belangrijk is. De motor heeft iets meer vermogen en koppel, maar is slechts een driecilinder. De prestaties zijn, mede dankzij de standaard automaat, wel wat beter. Qua uitstraling scheelt het niet veel, zeker niet als je er rekening mee houdt dat de BMW bijna 5 mille duurder is.
desjonnies zegt
De MX5 en de Fiat zijn stricktly speaking roadsters, geen cabrioléés
jeroenwz zegt
@desjonnies: klopt. Laat onverlet dat de enige uit het rijtje die ik zou willen de MX-5 is. De rest vind ik zo saai als Balkenende.
bakingmynextbenz zegt
@jeroenwz: de MX5 zou uit dit rijtje ook mijn keuze zijn, al wordt het voor mij echt pas leuk om voor zo’n budget te gaan kijken op de occasion markt.
willeme zegt
@desjonnies: Cabriolets is de verzamelnaam, volgens mij. Een roadster/spider is wel een cabrio, maar andersom hoeft dat niet zo te zijn. Het is de benaming voor de carrosserie-vorm, waar enorm veel varianten in zijn. Vinden de marketingboys te gek om daar mee te sollen. Kijk, hieronder staat een ‘coupé’:
https://www.netcarshow.com/Mercedes-Benz-GLE_Coupe-2016-1600-08.jpg
desjonnies zegt
@willeme:
De oorzaak hiervan ligt in het feit dat deze Duitsers de Franse taal geenszins machtig zijn.
Coupé betekent geknipt, oftewel mit ablaufende arsch in het Duits.
atrak zegt
@desjonnies: Als de smart een cabriolet is dan zijn ze de 500c vergeten.
quinn zegt
@atrak: integendeel, de Fiat 500 heeft alleen een soort van open dak in de vorm van een softtop. De volledige zijkant tot en met de dakstijlen is gelijk aan de normale 500. Een soort van Citroën 2CV en dus geen cabriolet. Waarom ze het ding überhaupt cabrio noemen is dan ook de vraag. Bij de smart zijn de dakstijlen uitneembaar en spreek je dus over een echte cabriolet.
ikleesookoverautos zegt
Een Abarth Spider heb ik liever, dan maar ff doorsparen.
fiattotal zegt
@ikleesookoverautos: die zou ik ook wel willen ja!
massarati zegt
Omdat er geen normale cabriootjes meer zijn als de Punto Cabrio, Micra C+C en Colt CZC. Die laatste 2 zijn toch wel de lelijkste auto’s die er de laatste decennia zijn gemaakt. Ben blij dat die er niet meer zijn.
henk_he zegt
@massarati: je vergeet de Renault Wind ?
cloverleaf zegt
Opel Cascada een mooie auto…..
Offtopic maar ik heb nog nooit gedacht: Had ik maar een verwarmd stuurwiel… Ligt dat aan mij? ik heb ook nooit m’n stoelverwarming aan, maar daar kan ik nog inkomen. Is stuurverwarming niet gewoon voor mensen met een hele slechte doorbloeding?
hollandbest zegt
@cloverleaf: handschoenen aan en gaan
crashingduke zegt
@cloverleaf: Stoelverwarming is aan te raden als je lederen stoelen hebt en de auto ‘s winters buiten staat. En juist is een cabrio kunnen zaken als verwarmd stuur en stoelen er voor zorgen dat je eerder open kan rijden.
henk_he zegt
@cloverleaf: ik heb wel stoelverwarming en die dezer dagen altijd aan. Stuurwielverwarming lijkt me ook heerlijk.
remco zegt
@cloverleaf: ik heb het zelf ook op mijn Cascada zitten en het is, zeker wanneer de kap open is, een stuk aangenamer rijden
granlusso zegt
@cloverleaf: Stuurwielverwarming is top. Helemaal als je je auto hebt moeten krabben, duurt het erg lang voordat je vingers weer warm zijn (omdat je ze aan het stuur ‘hoog’ houdt, stroomt het bloed minder snel door je handen dan door je voeten bijvoorbeeld).
Persoonlijk visie dit :)
bsxc2 zegt
Nergens de Fiat 500 cabrio?
Breinstein zegt
@bsxc2: ik weet niet wat ze aanhouden als criteria van ‘cabrio’ maar naast de 500c mis ik ook de DS3 cabrio.
kobus1967 zegt
De fiat 500C is er ook vanaf iets meer dan 18000 euro.
cocoloco zegt
Geen stuurverMarming in de A3 is wel een afknapper indd.?
Zou persoonlijk dan liever een rijk gevulde 124 nemen dan een Belgische(kaler dan kaal) Audi A3
frank2b zegt
Ik ga nu als de bliksem een Daihatsu Copen kopen!
elias zegt
foutje? laatste zin eerste allïnea: omdat hij daar tamelijk kan van worden
elias zegt
@elias: *alhoewel de auto daar behoorlijk van kan worden