De 718 Boxster is best wel betaalbaar.
Op dit moment nadert de Porsche 718 zijn einde. De auto is niet meer te confiigureren op de Porsche-website, tenzij je voor de 718 Spyder RS gaat of de 718 Cayman GT4 RS. Daarmee is er toch een einde gekomen aan een tijdperk.
De Porsche 718 kwam namelijk in 2016 op de markt, alweer acht jaar geleden. En in al die tijd is de auto min of meer hetzelfde geweest. Natuurlijk kwamen er nieuwe uitvoeringen, kleuren, wielen en dergelijke bij, maar was er niet een facelift.
Zeker als je bedenkt dat de 718 een faceliftversie is van de Boxster en Cayman uit 2012 kun je stellen dat de auto een zeer lange loopbaan heeft gekend. Sterker nog, een van de eerste artikelen die ondergetekende voor Autoblog mocht maken was deze over de 718 Boxster!
Viercilinder
Een groot kritiekpunt op de 718 – van de instapversies althans – is diens viercilinder. Dat vinden de mensen niet leuk, want de vorige versie had die huilende zescilinder boxer achterin liggen.
Een viercilinder boxer met turbo is een uniek concept, alleen Subaru past het tegenwoordig nog toe. Je hebt dus wel een unieke motor in een tijd waar alle motoren praktisch eenheidsworst zijn. We gingen eventjes op zoek naar de goedkoopste 718 van Nederland op Marktplaats en kwamen bij dit exemplaar uit.
Het is niet de meest spannende configuratie met de zilvergrijze lak, zwarte wielen en zwart alcantara-lederen bekleding. Maar het is wel een frisse auto uit 2016 met ‘slechts’ 127.099 km op de klok. Voor een sportwagen is dat veel, maar voor een Duits kwaliteitsproduct als een Porsche moet dat geen probleem zijn.
Basisversie 718 Boxster
Het is ook de absolute basisversie met nauwelijks opties. Dat betekent in Porsche-begrippen waarschijnlijk alsnog 20 mille aan opties, omdat ze standaard episch kaal zijn. De auto is voorzien van 20 inch Carrera Sport-wielen, sportuitlaat, navigatie en bipsverwarming. Ook parkeersensoren achter waren niet standaard. Kortom, de meeste dingen die je nodig hebt zitten er wel op. Het enige dat je misschien mist is de cruise control, wat wel handig is met de flitsmarathon op komst.
De prijs van 47.495 euro is niet verkeerd gezien het gebodene. Laten we vooral niet vergeten dat de basis Boxster nu eindelijk snel was. De 2.0 viercilinder is namelijk goed voor 300 pk en 400 Nm, waardoor je – met PDK althans – in 4,9 seconden naar de 100 km/u kan sprinten en een top kon halen van 275 km/u.
En dat is dan nog standaard, want in tegenstelling tot zijn voorganger kun je deze 2.0 viercilinders vrij makkelijk chippen naar zo’n 350 pk en 460 Nm! Kijk, dat schiet al behoorlijk op. Dan kun je met je Basis-Boxster gewoon een 996 GT3 bijhouden. Interesse? De advertentie kun je hier bekijken!
Meer lezen? Van deze 11 modellen moet je de instapper hebben!
kromatic zegt
50 ruggen voor een auto met 127.000 km op de klok betaalbaar noemen? Alles is relatief, maar dat is wel een bijzonder referentiekader. Daarnaast oogt de auto redelijk gedateerd als je niet de vierpunts ledkoplampen hebt.
I Love Porsche zegt
De context is hier ‘Porsche’ en ‘relatief jong/modern’, dan is 50K inderdaad betaalbaar. Helemaal als je je realiseert dat de auto heel veel onderdelen deelt met de 991 en dus kwalitief een ékte Porsche is (al zullen puristen en zij die geen Porsche bezitten zeggen dat er maar één Porsche is, en dat is de 911). Je kunt voor minder ook een Porsche rijden, maar dan kom je al gauw uit bij de 996, 987 en 986. Zelfs een goede 981 gaat al snel richting of zelfs over de 50K.
kromatic zegt
Ik begrijp dat een Porsche relatief gezien aan de bovenkant van het spectrum zit qua prijzen, maar in dat geval klopt de titel niet en is die redelijk sensationeel ingestoken. Vrouwlief rijdt in een Macan en ook dat vind ik een echte Porsche, zowel qua afwerking als qua rijgenot. Staat op een veel hoger niveau dan de X3 van een kennis van mij of de Q5 van mijn oom.
inflatable zegt
Voor een nog recent model Porsche is het “relatief” goedkoop.. Maar dan heb je dus wel een inmiddels 8 jaar oude auto uit het 1e bouwjaar en met dik 127.000 km op de teller.. Ik zou dan zelf liever iets meer uitgeven voor een wat recenter bouwjaar met flink wat minder km’s.. Voor rond de 60-70k euro staan er ook best wel wat van zulke 718’s te koop.. Stiekem toch wel de best rijdende Porsche, zeker voor het geld.. Wat I Love Porsche ook al zei, onderhuids is het 90% 991 911, wat heel veel mensen dus niet weten.. En dat voor veel minder geld dan zo’n 911.. Dan is het inderdaad wel “goedkoop” voor nog geen 50k euro..
mattr zegt
Erg duur idd, zeker gezien de nieuwprijs in 2016 68k was
inflatable zegt
Vanafprijs zonder opties misschien.. Er zijn maar weinig Porsches die niet zonder een hele waslijst aan dure opties rondrijden, echt alles is een optie op die dingen, zelfs parkeersensoroen voor en achter apart.. Ga de opties die deze auto heeft maar eens aanvinken in de configurator, dan zal je zien dat het al heel snel oploopt.. Ik vermoed dat de nieuwsprijs van deze auto in 2016 eerder rond de 80-85k lag dan de 68k die jij hebt opgezocht..
Daarnaast, het is nog steeds een recent model “instap” Porsche, dus de afschrijving is relatief laag.. Maar ook hier schrijft de 1e eigenaar het meeste af, zeker in Nederland dankzij de belachelijke extra BPM belasting op nieuwe auto’s.. Degene die deze 718 Boxster koopt zal er niet zo heel veel meer op afschrijven, zeker als hij/zij er niet al teveel mee rijdt en dus niet al te snel meer dan 200k km op de teller zet..
padoempats zegt
78742 was de nieuwprijs ooit volgens RDW. Zeg dat de verkopen een marge houdt, is de auto maar 45% afgeschreven in 8 jaar, best netjes
I Love Porsche zegt
Ben nog altijd heel erg blij met mijn 2015 981 Cayman. Voor geen goud zou ik die omruilen voor een jongere 982 “718” met geblazen vierpitter. Jaja, de 982 is sneller, maar het geluid van die ongeblazen 6-cilinder achter me (met sportuitlaat) maakt de glimach groter dan nipt winnen van een GTI-tje bij de stoplichtsprint. Enige reden om een 982 te kiezen is de modernere achterkant, maar dan moet het echt wel een GTS zijn mét 6-cilinders.
b088y zegt
Ik vind de achterlichten van een 981 eigenlijk mooier, alleen front van de 718 iets fraaier. Ik heb het sportdesign pakket op mijn 981 waardoor de auto wat moderner oogt (zelfde bumpers als 981 GTS.
Ik heb bewust voor de 6 cilinder 981 gekozen boven 718, mijn Cayman is uit 2016 (toen werden de eerste 718’s ook al geleverd).
Ja 718 is sneller, maar dat is mijn leaseauto ook…
I Love Porsche zegt
Dat ligt ook een beetje aan de kleur. Mijn 981 is zwart en dan vallen die massale rode achterlichten wel op als een dikke rode puist op je kont. Ik heb ze daarom vervangen door de donkere GTS achterlichten, staat veel beter (imho). Maar op bijv. een rode of zilvergrijze 981 staan die rode achterlichten inderdaad prima.
Op de 982 is de achterkant, vind ik, gewoon beter in proportie. Maar de verschillen zijn cosmetisch verder erg klein, dus vandaar dat ik altijd een 981 met zespitter zou kiezen als ik de keuze opnieuw zou moeten maken.
Allison Burgers zegt
Voor ‘erbij’ zou ik liever een fijne 718 hebben dan een 911.
718s zegt
Ik kocht in 2016 mijn 718s zelf helemaal gespect, 104.000 euro mocht ik afrekenen. mijn (toenmalige) vriendinnetje vond het maar niks. ik was zielsgelukkig met deze auto. mechanisch diff erin, sportuitlaat, alles standje dik. ik verkocht m in 2018 met 60k op de teller…. inruilprijs 60.000 eu.
40k afgeschreven, ze staan nu in 2024 nog steeds voor de prijs te koop, ik had m nooit moeten wegdoen.
Beste auto ever. (als stuur auto) (op zandvoort reed ik 1.59 met gemak, ik heb er mee op monza gereden, roadtrips gedaan…. topsnelheid 292 per uur….
Maar, met 2 andere merken in de tussentijd gereden nu weer terug bij Porsche,…. blijft toch mijn merk. t rijdt zo goed….
I Love Porsche zegt
Heb je nooit overwogen om voor 100K een gebruikte 981 GT4 te kopen? Is toch veel gaver dan een 982 met vierpitter? Of wilde je per se een nieuwe?