De langverwachte ID. Buzz met lange wielbasis is nu te bestellen, evenals de ID. Buzz GTX!
Het is deze week de week van de hippe busjes, want na de Hyundai Staria en de Maxus eDeliver 5 is er nu ook nieuws over de ID. Buzz. Volkswagen introduceert namelijk de langverwachte versie met lange wielbasis én de GTX in Nederland.
Om te beginnen met de ID. Buzz met lange wielbasis: die is 25 centimeter langer, wat volledig ten goede komt aan de wielbasis. De totale lengte komt uit op 4,96 meter. Het grote voordeel daarvan is dat er nu zeven stoelen inpassen. Daarmee heeft de Touran dus toch nog een opvolger gekregen. Soort van.
We kunnen nu ook vertellen wat de ID. Buzz met lange wielbasis (die verder geen specifieke naam heeft) kost, en dat valt reuze mee. De normale ID. Buzz Pro kost €53.989,99, waar de lange €54.989,98 kost. Een snelle rekensom leert dat de meerprijs slechts €999,99 bedraagt. Dat is goedkoper dan een ander lakkleurtje.
Er zit nog wel een klein addertje onder het gras: de extra zitrij is niet standaard, dus daar moet je nog voor bijbetalen. Voor een opstelling met zes stoelen (2/2/2) betaal je €1.290,01 extra en voor de zevenzits opstelling betaal je €2.490.
Voor de eerder genoemde €999,99 krijg je trouwens wel meteen een grotere accu. De standaard ID. Buzz heeft een 79 kWh accu, waar de langere versie een 86 kWh accu heeft. Daarmee wordt het extra gewicht ruimschoots gecompenseerd, want je hebt meer range: 487 km in plaats van 459 km. Overigens hebben zowel de korte als de lange versie van de ID. Buzz Pro een nieuwe elektromotor, die nu 286 pk levert in plaats van 204 pk.
Dat was nog niet al het nieuws, want de ID. Buzz is nu ook leverbaar als GTX. Dit is de sportieve (lees: snellere) versie met 340 pk. Deze heeft dezelfde 86 kWh accu als de lange ID. Buzz, alleen dan met 421 km range. Voor de GTX moet je uiteraard diep in de buidel tasten: die kost minstens €69.990.
Vind je dat teveel geld? Goed nieuws: er komt binnenkort ook een goedkopere versie met een kleinere accu en minder vermogen. Volgens het persbericht komt deze medio september, maar dat zou dan met terugwerkende kracht moeten zijn.
De nieuwe versies van de ID. Buzz zijn nu te configureren op de website van Volkswagen
waterisnat zegt
Dus 6 stoelen is de helft qua prijs in vergelijking met 4 stoelen en 1 bankje? Dat is vreemd toch? Ik had meer geld voor de 6 stoelen verwacht..
ty5500 zegt
Is de range van 500 km wel niet heel optimistisch voor een 86 kwh batterij en de aerodynamica van een (licht afgeschuinde) baksteen. Met elektrische wagens zou het logischer zijn dat ook een wltp achtige range wordt bepaald puur tegen 120/130 km/uur en dit bij 0 graden en 20 graden. De range is hoofdzakelijk belangrijk als je kilometers gaat malen op de autosnelweg en dan zegt een wltp berekening met een groot deel hiervan tegen lage snelheid weinig.
mashell zegt
WLTP is voor elke wagen dezelfde meetmethode onder dezelfde omstandigheden zodat de resultaten van auto’s onderling vergelijkbaar zijn. Maar extra gegevens zoals verbruik bij 130 bij 0 graden is zeker zinvol, zie je soms ook al wel genoemd worden.
audirs3 zegt
Eens, ik zou ook wel verbruik bij 130km/u bij 0 graden ofzo als informatie willen.
Anderzijds, ik hou eigenlijk de 3/5e regel aan voor realistisch bereik, of gewoon 1/2e aangezien je de accu nooit helemaal leeg rijdt en bij 90% wel de snellader eruit gaat trekken. Dus dat zou bij deze auto elke 2 uur laden betekenen (indien je onafgebroken 130 kan rijden, wat met alle Ruhe gebieden en Baustellen toch haast nooit lukt, dan is de Autoroute Peage toch beter).
emmanuelwildiers zegt
Het gaat in de praktijk sneller (en uiteraard goedkoper) zijn om 100km/u te rijden en om de 4u te laden dan 130km/h te rijden en elke 2 uur te laden.. Hoe slechter de aerodynamica, hoe groter het verschil in verbruik tussen hogere en lagere snelheid
audirs3 zegt
@emmanuelwildiers Nu sommige EV’s zo snel kunnen laden is dat wel achterhaald. Neem bijvoorbeeld de Ioniq 5/6. Stel je rijdt 1000km, met 130km. Met volle accu weg, 130kmh en 4x kwartier laden, dus 7.45 uur rijden en uur laden, totaal minder dan 9 uur.
Stel je rijdt alleen 100 en maar 2x kwartier laden, doe je er 10,5 uur over.
Met een Lotus Emeya zal zelfs 200 rijden en 3x zo vaak laden nog sneller zijn dan 100.
DeWitteCondor zegt
Alleen gaat jouw berekening er wel vanuit dat je die 4x overal gelijk kan snelladen. Dat is in NL misschien zo, maar richting het zuiden in de vakantieuittocht niet. Dat gezegd hebbende, onder normale omstandigheden (woon-werk, binnenland) zal dat vast zo zijn.
Allison Burgers zegt
Toch wel een heel stuk leuker om te zien dan een EV9 of die nieuwe container van Volvo, mocht je in de Bible Belt wonen..
xj220 zegt
Ik had em graag besteld maar helaas zijn het aantal opties (stuk of 7) en kleurkeuzes (slechts 5!) voor de gtx echt te beperkt. Heb een budget van ca. 95k dus had deze graag superdik willen aankleden, gemiste kans…
emmanuelwildiers zegt
Eens – ik heb in de configurator zelfs geen lederen noch geventileerde stoelen gevonden. Terwijl die op de Multivan wel gewoon verkrijgbaar zijn
DeWitteCondor zegt
Ok maar als het model je aanspreekt waarom is het dan een belemmering dat je m niet ‘superdik’ kan aankleden? Wilde je er allemaal spoilers op ofzo? Zou niet weten wat je aan zo’n doelmatig ding wil ‘verfraaien’.
tjorque zegt
@xj220 Kan je de buzz dan niet gewoon in het wit kopen en er een leuk kleurtje op laten spuiten?
audirs3 zegt
Opvolger van de Touran? Deze is langer dan de Sharan :)
MarcoM zegt
Goedkoop? 20k te duur klinkt beter.
michaelras zegt
ja, 33.000 lijkt je een goede prijs? Welkom in 2005…
MarcoM zegt
Hoezo 2005, waarom laat iedereen de EV links liggen dan?