
Wat gaan de Italianen van de Zwitserse renstal maken?
Afgelopen week schalmden dan eindelijk de verlossende woorden vanuit het kamp van Sauber. De samenwerking met Alfa Romeo bestond uit meer dan alleen geruchten, en de Zwitserse equipe ging daadwerkelijk met hun zuiderburen in zee. Dit betekent een terugkeer van de legendarische renstal na meer dan 30 jaar. Hoewel we er eigenlijk alleen maar van kunnen glimlachen, zitten er natuurlijk ook wat haken en ogen aan deze fijne verandering; die bespreken we hier.
Ferrari wil eruit!
Jawel, ondanks het feit dat je wereldwijd Formule 1-fans hoort jubelen over de terugkeer van Alfa Romeo, blijft Marchionne stevig bij zijn mening. Het opperhoofd van Ferrari is bang dat de nieuwe eigenaren van de F1 teveel willen veranderen aan de sport, waardoor er verschillende onmisbare tradities uit het circus zouden kunnen verdwijnen. Met name de vooruitstrevende technische ontwikkelingen die de sport zo typeren, mogen volgens hem niet verdwijnen. Liberty Media is druk op weg om de kosten te drukken, maar volgens Sergio zijn er bepaalde grenzen die niet overschreden mogen worden. Natuurlijk zijn er grote verschillen in de uitgaven, maar om een bestedingslimiet op te leggen zou het betekenen dat we talloze technische doorbraken wellicht niet kunnen zien. Daarbij komt dat er wel degelijk succesen behaald kunnen worden met een beperkt budget; kijk maar naar Force India.
Maar wat gebeurt er nu precies als Ferrari uit de sport stapt? Volgens Marchionne geldt de deal met Sauber tenminste tot eind 2020 en om eerlijk te zijn zien we Ferrari niet snel uit de sport stappen. Mocht het wel gebeuren, dan is het niet ondenkbaar dat Sauber verder gaat zoals ze dat hiervoor deden. Voor wat betreft Alfa Romeo ziet het er iets minder rooskleurig uit. De kans is vrij reëel dat zij dan solidair met hun moederteam uit de Formule 1 zullen verdwijnen.
Hoe zit het met de coureurs?
Dit is een lastig verhaal. Met de bekendmaking van hun rijdersduo afgelopen zaterdag, wijzen alle signalen erop dat Alfa het team niet volledig heeft overgenomen en dus ook geen gigantische zak met geld heeft meegenomen. Anders hadden ze Marcus Ericsson, die nu aan zijn vijfde jaar bij het team begint, immers prima de deur kunnen wijzen. Hoewel Alfa Romeo Sauber geen doekjes heeft gewonden om het soort samenwerking, lijken de verhoudingen voor 2018 volledig onlogisch. Ericsson, die zijn laatste punt in 2015 scoorde, weet al jaren geen potten te breken en met het aantrekken van Charles Leclerc hebben ze een ongenaakbaar talent in huis gehaald. Pascal Wehrlein reed de Zweed dit jaar al vaak om de oren, en nu hij vervangen is door het Monegaskische supertalent, lijkt Ericsson de onmogelijke taak te hebben gekregen om zijn nieuwe teamgenoot te evenaren.
Is het nu eigenlijk een opleidingsteam?
De situatie binnen het team brengt me direct naar mijn volgende vraag of Sauber nu een kweekvijver is voor Ferrari junioren, of dat Sauber het nog altijd van externe financiële bronnen moet hebben. Een fatsoenlijk gedeelte aan journalisten en critici hadden er hun geld op gezet dat de andere junior, Antonio Giovinazzi, naast Leclerc terecht zou komen. Gezien dit niet is gebeurd, kunnen we er vanuit gaan dat de mate waarin Alfa Romeo deel is van het team nog tamelijk beperkt is. Volgens het team zelf gaat het om een zogenaamde ‘branding deal’, net als Aston Martin bijvoorbeeld met Red Bull heeft. Hoewel het misschien logischer zou zijn om Alfa Romeo Sauber meteen vol te pompen met Ferrari junioren blijft het, zeker nu Ferrari zelf nog moeite heeft met hun eigen toekomst, een nare situatie. En zelfs als ze het zouden doen, op wat voor termijn kunnen de rookies dan rekenen op een promotie naar het moederteam? Het ziet er niet naar uit dat Vettel snel zal vertrekken en, gezien de conservatieve mentaliteit van het team, kan het misschien wel jaren duren voordat zowel Leclerc als Giovinazzi mogen strijden om de titel.
Ontwikkeling.
Nu we vastgesteld hebben dat het niet om een volledige overname van Team Sauber gaat, kunnen we ons afvragen in hoeverre de Zwitsalianen progressie zullen boeken. De afgelopen jaren reden ze namelijk zonder uitzondering achteraan. Dat is wel eens anders geweest. Sauber had in het verleden stints met BMW en deed het aan het begin van dit decennium zelf ook niet verkeerd. We weten dat de nieuwe deal ervoor zal zorgen dat de renstal de meest huidige versie van de Ferrari krachtbron zal krijgen, maar of dit voldoende zal blijken om mee te strijden in de middenmoot blijft een raadsel. Het is immers geen geheim dat een goed chassis, zeker anno 2018, misschien nog wel belangrijker is dan een potente brandstofstoker. We verwachten op de korte termijn dan ook geen bijzondere resultaten, tenzij Leclerc zijn ongelooflijke skills met enkele regelmaat kan tonen.
Resultaten.
Hiermee beland ik bij mijn volgende punt: resultaten. Dat de standaarden van Ome Sergio tamelijk hoog liggen is algemeen bekend. Precies om deze reden is het goed om ons af te vragen wat er gebeurt als Alfa Romeo Sauber stelselmatig beneden peil presteert. Zelfs als Ferrari besluit hun dreigement in te trekken en vrolijk door blijft ploegen in de Formule 1, kan het ondermaats presteren van de Zwitserse equipe wel eens het einde betekenen van deze glorieuze samenwerking. Daarnaast zijn er nog geen duidelijk doelen bekend, waarschijnlijk omdat ze het zelf ook niet kunnen voorspellen. Het zit er dik in dat Alfa Romeo zal dienen als een soort evenbeeld van Toro Rosso, maar ook hierover blijven genoeg vraagtekens hangen. In dit geval kunnen we niets anders zeggen dat de tijd het ons zal leren.
Gaat Alfa Romeo hier profijt van hebben?
Zoals de berichten meldden is deze samenwerking deels bedoeld om Alfa Romeo meer internationale aandacht te schenken. De vraag is echter of dit überhaupt wel gaat lukken. Technisch gezien kan het twee kanten op vallen. Of het team presteert uitzonderlijk en krijgt wereldwijd de aandacht, waardoor de verkopen eveneens zullen stijgen, of het team behaalt niet de beoogde resultaten en verdwijnt onder de radar, mede door het feit dat teams in de achterhoede minder in beeld komen. Het kan overigens nog erger, als Ferrari ineens besluit om een Honda’tje te doen, door de betrouwbaarheid uit het raam te werpen. In deze laatste twee gevallen zal Alfa Romeo bekend komen te staan als een mislukking, waardoor er minder animo zal zijn voor hun productiewagens. Dit is misschien vergegrepen, maar voor een concern als Fiat Chrysler Automobiles is het absoluut iets om rekening mee te houden.
Concurrentie van Haas.
Hoewel Sergio Marchionne aanhoudt dat beide teams verschillende relaties hebben met Ferrari, kunnen we er niet omheen dat er wel degelijk enige vorm van competitie tussen beide zal zijn. Sterker nog, in verschillende races dit jaar was dat al het geval. Nu Alfa Romeo Sauber ook over de meest recente technolgie zal beschikken, zal dit in 2018 hoogstwaarschijnlijk nog meer druk opleveren. Haas werd tot op heden in zekere zin gezien als een dochterteam van Ferrari, maar met de komst van Alfa Romeo zal dit ongetwijfeld veranderen. Wie van de twee er volgend jaar als ‘winnaar’ uit de bus zal komen kunnen we niet voorspellen, maar de kans op wrijving neemt hiermee enorm toe. Haas zal dan ook heel wat stappen moeten zetten om de Alfisten achter zich te houden.
Zou het ook niet zo kunnen zijn dat Ferrari/Alfa de samenwerking met Sauber eerst een jaar aankijken alvorens het tot een volledig opleidingsteam in te richten? Wellicht dat Giovinazzi dan in een later stadium zijn intrede kan doen. Dat ze Wehrlein hebben ingeruild voor Leclerc begrijp ik wel. Hij behoort immers tot team Mercedes en dat wil Ferrari natuurlijk niet. Nu hebben ze een jaar de tijd om te kijken hoe het bevalt en hebben ze ook nog altijd het geld dat Ericsson met zich mee brengt. Mocht het bevallen, dan pompen ze er meer geld in en schuiven ze Ericsson aan de kant voor Giovinazzi.
@berlinetta: De twee organisaties zijn prima bekend met elkaar, dus dit kan ik me niet voorstellen.
Dat Alfa Romeo Sauber niet geheel heeft overgenomen kun je ook zien aan de livery voor 2018. Slechts een klein deel van de auto heeft de rode Alfa kleur…
Iedereen moet toch snappen dat dit gedoemd is te melden slikken. Net als de “wederopstanding” van Alfa met enkele achterhaalde modellen. Ze worden ook niet verkocht. Over en uit.
@connielingus: Goed verhaal…
@trustmeiamanengineer: Realiteit is hard voor Alfa fanboys die niet beseffen dat ze in n Fiat rijden (als tie start).
@connielingus: als je het woord realiteit gebruikt, zou ik ook feiten gebruiken in plaats van slap te ouwehoeren
@thesis: Niet nodig.
@connielingus: wat is er dan mis aan een fiat ?
@veppiale: Haha
Om te beginnen de waarde verlies, merknaam die bijna geen invloed meer heeft, hun lange zoektocht om de verkopen aan te wakkeren met verouderde chrysler modellen die enkel een nieuwe logo hebben gekregen. Ik moet helaas stellen dat het slecht gaat met Fiat. Maar hoop voor Alfa dat het heel goed presteert.
@connielingus: boeie de auto’s zien er fantastisch uit en ze rijden lekker. Denk je serieus dat de alfa rijder zich daar druk over maakt?
Hoe lang kijkt de schrijver van dit artikel F1?
– Overname Sauber was nooit een optie. Dit zou ook totaal niet logisch zijn. Het is gewoon een sponsordeal, en als dit ooit verder gaat, dan is het puur een naam-deal voor de motor, iets waar vooralsnog geen sprake is. Alfa Romeo zit niet in de F1. Ze sponsoren. Dit is precies hetzelfde als de Infiniti-deal die RBR had. Ze lullen wel over technische samenwerking, maar dit is marketing geboom. Ze hebben voor elkaar geen technische meerwaarde.
– Ericssons geld komt van Tetra Pak, dochterondernemening van Tetra Laval, dat op hetzelfde adres geregistreerd staat als Longbow Finance, wat weer de eigenaar is van Sauber; kortom dat geld komt uit hun eigen zak, en is dus niet de reden dat Ericsson daar nog rijdt. Het enige wat ik kan bedenken is dat Ericsson de juiste nationaliteit heeft, of gewoon een persoonlijk netwerk. Of misschien dat hij technisch goed onderlegd is? Het is iig niet zijn geld.
– Sauber heeft tot niet lang geleden gewoon podiumplekken gescoord. Ook na het BMW-tijdperk nog. Ze zitten al in de financiële problemen sinds BMW vertrok, maar de afgelopen jaren werd het pas echt zo penibel dat ze moesten sparen op zaken als doorontwikkeling en het toepassen van nieuwe onderdelen. Dit was ook de reden dat ze voor de oude motor gingen, niet het feit dat een nieuwe te veel kostte; ze hadden niet het ontwikkelvermogen om een nieuwe motor toe te passen en punten-scorend te zijn. Dus gingen ze voor de bekende 2016-motor en probeerden ze daarvoor zo snel mogelijk punten te scoren. Iets wat ze ook gelukt is. Als gevolg van de BMW-overname van destijds heeft Sauber dus wel een zeer goede infrastructuur liggen met o.a. een eigen windtunnel van niveau (alleen de topteams hebben dit, behalve McLaren (voor zover we die als topteam kunnen zien op basis van de jaren nadat ze niet meer het officiële team van Mercedes waren (dus ook nog voor Honda, toen waren ze ook al een paar jaar kansloos)). De vraag is in hoeverre ze in staat zijn deze infrastructuur te exploiteren. Hiervoor is geld nodig (wat ze sinds de Longbow-overname gewoon hebben), maar ook mensen. Ze hebben wel mensen aangetrokken ter verbetering van het geheel, maar of dit genoeg is om terug te keren in de subtop is maar de vraag.
Het is ook een interessante vraag of de keus om van Honda toch voor Ferrari te kiezen, een goede is. Op korte termijn is dit wel het geval. Een relatie die ze voorheen al hadden, en qua aandrijflijn is het wel de betere. Echter, door alle ontwikkelingen in de afgelopen maanden, was Sauber defacto het fabrieksteam van Honda geweest. Dat betekent dus de volledige support van Honda in termen van financiën, maar ook mensen en gerelateerde bronnen zoals een partner voor de smeringsmiddelen die 1st party ondersteuning biedt en betrokken is bij de ontwikkeling. Hiermee heb je dus een ontwikkeling van aandrijflijn en chassis die volledig in sync gebracht kan worden. Verder hadden ze volledige beslissingsmacht, wat ze nu met Ferrari als grote broer dus niet hebben.
Ook is het, zoals het artikel terecht stelt, een interessante vraag hoe de verhouding nu precies ligt tussen de steun die Ferrari aan Sauber geeft vs wat ze voor Haas doen. Haas is veel meer dan een klantenteam. Sauber weten we vooralsnog alleen over dat ze een aandrijflijn afnemen en een sponsordeal hebben met Alfa. Betalen ze daarmee die motoren en is dat hoe ver de samenwerking gaat? Of levert Ferrari ook technische support en is Sauber inderdaad het (semi-)jeugdteam van Ferrari? Haas had voorafgaand aan het afgelopen seizoen gewoon een baklading aan Ferrari-personeel in dienst. Dit is in principe niet toegestaan, maar omdat ze officieel in dienst waren en later massaal ontslagen werden en terug naar Ferrari gingen, is gebruik gemaakt van een maas in de wet. Gaat Ferrari dit soort dingen ook voor Sauber doen? Of hebben ze iig de bereidheid? Haas is sowieso een team dat echt alles inkoopt, inclusief hun chassis dat van Dallara komt. Zit daar ook een Ferrari-connectie, of… Aan de andere kant trok Marchionne ook geld dat Ferrari USA in Haas wilde steken, gewoon naar Ferrari.
Hoe dan ook, op basis van wat concreet bekend is, gaat de relatie niet verder dan motoren en de sponsordeal. Of Sauber betaalt voor de motoren en of de sponsordeal formeel überhaupt verbonden is (Ferrari zit in principe niet meer bij FCA, ondanks de betrokkenheid van Marchionne bij beiden organisaties), is niet bekend. Ja, er rijdt een Ferrari-protegé voor Sauber, maar dit zegt niets. Dit soort deals hebben we altijd gehad in de F1.
@kenju: goede analyse. Het is toch lastig voor te stellen dat Ferrari alleen motoren levert +- wat geld in ruil voor een sticker van Alfa op de zijkant.
Want als dat het enige is, rijdt Sauber ook volgend seizoen gewoon weer achteraan: nieuw geld + nieuwe motor kost zeker een seizoen voordat het gaat renderen. Is FCA er blij me dat een van hun merken simpelweg veldvulling is?
Het kan natuurlijk ook nog zo zijn dat dit een strategie is om een voet in de deur te krijgen en hier volgend jaar meer uit te halen. Als dit bij Haas gelukt zou zijn, zou t wel Haas-Chrysler heten nu :)!
Daarnaast is het nog altijd grappig om te zien dat Ferrari (Italie, redelijk lage lonen) een team in Zwitserland gaat sponsoren: waar de gemiddelde secretaresse meer verdiend dan een engineer in Modena.
@gregorius: First off, moet je niet onderschatten wat Sauber kan. Ze hebben de infrastructuur de BMW destijds heeft neergezet, en al sinds vorig jaar al geen geldproblemen meer. Sinds de overname door Longbow. Dit is ook hoe ze vorig jaar in de laatste races wisten te groeien door onderdelen op de auto te zetten waar ze daarvoor geen geld voor hadden, maar die wel al bedacht waren door de aerodynamici, met uiteindelijk de punten voor Nasr in die natte race in Brazilië.
De vraag is in hoeverre ze die infrastructuur kunnen exploiteren in termen van de mensen die ervoor nodig zijn. Ze hebben wel wat mensen aan weten te trekken, dus wat dit betreft lijken ze het beter voor elkaar te hebben dan bijv. Renault. Mede omdat dat team helemaal opnieuw opgebouwd moest worden qua infrastructuur (organisatie, mensen en productiemiddelen met name), waar het bij Sauber alleen om de middelen ging. Hoewel je misschien zou kunnen twijfelen over de organisatie, met het verdwijnen van Kaltenborn. Veel mensen zijn negatief over haar om de manier waarop ze met Giedo omgegaan is (waarvan we slechts zeer eenzijdig het verhaal gehoord hebben), maar feit is dat zij Sauber sinds 2010 in leven heeft moeten houden en hiertoe in staat is gebleken, zelfs met een tijdje de sportieve kracht in stand houdend.
Wat je zegt over FCA en de vertegenwoordiging van Alfa en dat het logisch is dat er dan meer gebeurt dan de afname van motoren, had ik vreemd genoeg eigenlijk niet eens over nagedacht. Het komt in eerste instantie best logisch over inderdaad. Dit was bij Red Bull Racing namelijk ook zo. Zij kregen de support van Renault en ook de officiële partner Total (gratis motoren, support bij ontwikkeling) en in de hoedanigheid van die samenwerking met Renault stonden Infiniti en Total op die auto. Het verschil is echter dat Alfa en Ferrari geen onderdeel (meer) zijn van dezelfde onderneming. Anders dan Infiniti en Renault. Ferrari is immers geen onderdeel van FCA. Ondanks dat Marchionne de CEO is bij zowel FCA als Ferrari is het niet direct logisch dat Ferrari zich gaat inzetten voor de belangen van een ander merk. Maar het is dus ook niet ondenkbaar door wat jij aangeeft. Ik vraag me af hoe dit dan geregeld zou zijn. Want ik denk niet dat Marchionne zomaar kan zeggen ‘ik ben de baas, doe het omdat ik het wil’.
Overigens hoeven we niet bang te zijn dat men bij Ferrari slecht verdient en ze met het werk daar zich spiegelen aan wat de algemene CAO’s voor soortgelijk werk in Italië betekent.
@kenju: FCA heeft 80% van de aandelen in handen van Ferrari toch? 10% op de beurs en 10% van Piero Ferrari.
Dan zou je toch wel kunnen zeggen dat FCA eigendom is van de technologie die bij Ferrari ontwikkeld wordt. En dat kunnen ze gewoon via de Alfa deal aan Sauber verkopen.
Uiteindelijk hebben ze Ferrari naar de beurs laten gaan voor beleving en even lekker cashen. Ze hadden ook nieuwe aandelen FCA uit kunnen schrijven; dan is Ferrari naar de beurs brengen (voor zo’n klein gedeelte) toch interessanter. Die aandelen zijn nu al het dubbele waard; lijkt bitcoin wel! Dus mocht Fiat weer in geldnood geraken: hoppa nog 10% naar de beurs & cashen.
@gregorius: Dit is niet meer zo. Het was overigens 90% :) Eind jaren ’60 nam Fiat een 50% aandeel en eind jaren ’80 werd dit 90%. Ferrari is echter sinds 2014 vrij snel losgeweekt van FCA en sinds 2015 ondergebracht in een losse NV (in Nederland inderdaad, hoezo geen belastingparadijs). De aandelen zijn verdeeld onder de aandeelhouders van Fiat, maar het valt dus niet meer onder Fiat zelf.
@kenju: “Want ik denk niet dat Marchionne zomaar kan zeggen ik ben de baas, doe het omdat ik het wil”
Hier wil ik nog even op terug komen, want volgens mij kan hij dat wel degelijk. Als er iemand overwicht heeft, is hij het wel, zeker binnen zijn eigen organistatie. Las laatst overigens dat de FCA (of Ferrari, ontglipt me even) sinds zijn komst ongeveer 40 keer meer waard is geworden. Zou me niet verbazen als ze zijn woord voor goud aannemen daar.
@kenju: Sinds 2001. Overigens zit Alfa Romeo wel degelijk in de F1, want technici van de fabrikant zullen hun expertise delen met de mannen en vrouwen van Sauber. Het gaat dus verder dan sponsoring. Dit gaf ik ook aan in eerdere stukken die ik schreef. Hoe dan ook blijft het een onduidelijk verhaal, omdat Alfa Romeo enerzijds hun handen eraf houdt, maar anderzijds zich bemoeit met de ontwikkeling van het team.
@ikschrijfookoverautos: Dank. Ik was even bang voor TLDR-reacties :)
Maar ik heb dat verhaal van Marchionne ook gelezen over dat technici hun expertise zouden delen. Maar dit zie ik dus als pr-geboom. Hoe kan Sauber profiteren van Alfa-expertise? Als we naar de technische basis van de Alfa’s kijken, zien we dat daar gebruik gemaakt wordt van voor een flink deel modulaire aandrijflijnen die vanuit FCA komen, dus zelfs als het om hun eigen auto’s gaat kan niet gezegd worden dat de techniek zo’n bijdrage vormt voor de algemene auto-industrie. Dan lijkt het mij persoonlijk sterk dat ze wat bij te dragen hebben bij het team dat voor een privéteam de beste faciliteiten in F1 heeft.
Als je terugzoekt naar de Infiniti – Red Bull Racing ‘samenwerking’, dan zie je ook iets als dit terug: http://www.nissan-global.com/EN/NEWS/2011/_STORY/111016-03-e.html
Citaat:
[quote]Red Bull Racing Team Principal Christian Horner added: “In the short time we have been involved with Infiniti it has become clear that the closer we work together the more performance advantages can be gained by both sides. It has been a phenomenally successful first season to date, and deepening our partnership further provides us even more scope to share knowledge and expertise, leading to mutual benefits on the track and the road.”[/quote]
Kom op, geloven we dit? Infiniti is zelfs voor de reguliere auto-industrie gewoon een label, het waren de luxe Nissans waarop voor (met name) de VS een ander labeltje geplakt moest worden zodat ze begrepen dat Nissans ook luxe konden zijn en het waard waren om meer voor neer te leggen. Als het aan de Japanners zelf had gelegen, had hier gewoon een Nissan-logo op gestaan omdat het voor hun heel normaal is dat een fabrikant zowel financieel toegankelijke als luxe-producten maakt.
@kenju: Natuurlijk geloven we dat niet, maar dat wil nog niet zeggen dat we alles over een kam moeten scheren. Dit is jouw interpretatie van het verhaal. Dat wil niet zeggen dat het direct onjuist is, zeker aangezien pr-praatjes vaak genoeg voorkomen in zulke gevallen.
@ikschrijfookoverautos: Ross Brawn omschrijft het niets meer en niets minder dan dat tegenwoordig alleen Ferrari nog als autofabrikant in F1 zit. Teams als Mercedes zijn niets meer en niets minder dan sponsoren, het is eigendom van Daimler en Mercedes wordt erop geplakt voor marketing en pompt er geld in. Zelfde als Proton in de F1 kwam en noemde het Lotus F1 team met de mooie goud/zwarte livery, terwijl de Lotus bedrijven uit Engeland hier helemaal niets mee te maken hadden en helemaal geen kennis met elkaar deelden. Nu zou je dit een loze uitspraak kunnen vinden maar de man heeft bij Benetton, Jaguar (TWR), Ferrari, Honda, BrawnGP en Mercedes GP achter de grote knoppen gezeten en zie geen reden waarom juist hij hierover moet liegen in z’n autobiografie.
@bassx: Het is absoluut geen loze uitspraak, maar om te zeggen dat het bij Mercedes puur sponsoring is, vind ik best ver gaan. Brawn heeft, zoals je zelf aangeeft, immers even bij de Duitsers gewerkt, en voor zover ik weet produceren ze wel degelijk hun eigen krachtbronnen en ontwikkelen ze de auto. Mijn insziens is dat niets anders dan een Porsche, Audi of Toyota die voor de LMP1-klasse een wagen ontwikkelt. Die fabrikanten hebben gewoon een speciale raceafdeling voor zulke projecten, lijkt me sterk dat het anders zit.
@ikschrijfookoverautos: Wat Brawn bedoelde te zeggen was natuurlijk dat hij onder de naam Honda, z’n eigen team en Mercedes GP niet van bureau heeft gewisseld. Honda heeft het BrawnGP chassis ontwikkeld, BrawnGP het Mercedes GP chassis. Zelfde pand, zelfde bedrijf, zelfde personeel, zelfde werkplekken, niets veranderd er binnen het F1 team ook toen hij “immers even voor de Duitsers werkte”. In hoeverre hebben de fabrieken van Mercedes en de in-house tuner AMG met de F1 bolide die rondrijdt te maken? Vrij weinig tot niets en dat was meer het punt dat Brawn probeerde te maken. Daarom zegt hij ook dat Mercedes niets anders is dan een sponsor, ook al is het team in handen van een andere eigenaar.
Met Toyota is dat bijvoorbeeld compleet anders. Toyota race afdeling zit in Duitsland gestationeerd en daar worden de race auto’s ontwikkeld. Le Mans (GT1) auto’s in de jaren 90, F1 auto’s aan het begin van dit decennium en LMP1 auto’s de laatste 10 jaar.
@kenju: Overigens wel bedankt voor de punten die je maakt, het is fijn dat je mijn stukken zo analyseert en je input geeft :)
Alleen maar positief! Gasten stonden echt stipt achteraan, nu krijgen we een veel leukere ‘midpack’
@vtechlover: Blijven hekkensluiter. Enig verschil is de alfa sticker.
@connielingus: Anders dan dit jaar, hebben ze volgend jaar sowieso twee voordelen: Een auto die ontwikkeld kon worden zonder financiële beperkingen en een courante aandrijflijn. De vraag is hoe sterk de Ferrari-aandrijflijn kan zijn. Stel dat deze gelijkwaardig is aan die van Mercedes, dan denk ik dat Sauber gewoon in de middenmoot mee doet, als ze hun zaken voor elkaar hebben. Dit laatste twijfel ik een beetje aan. Vasseur is een goede raceleider, maar als het gaat om het opbouwen van een organisatie, heb ik mijn twijfels. Bij Renault ging het iig niet best en vertrok hij met het idee dat alles daar wel ok voor elkaar was, terwijl dit overduidelijk niet het geval was (wat ook de reden was dat ze van hem afscheid namen).
@kenju: Die voordelen staan zeker. Voor wat betreft Vasseur heb ik alleen maar goede woorden, het is volgens mij een hele capabele man. Zijn stint bij Renault was bijzonder ongelukkig, maar dat ligt denk ik eerder aan het management daar, dan aan hemzelf. In ieder geval een ruime verbetering t.o.v. dat gebakje Monisha.
@ikschrijfookoverautos: Vasseur is zeker een capabele man. Maar het is geen alleskunner. Het is een raceleider, geen beleidsman. De gang rondom de races en alles wat daarmee te maken heeft is hij waarschijnlijk een zeer goede man voor, zou je op basis van zijn verleden zeggen, plus de ervaringen die coureurs met hem hebben. Maar het leiden van een bredere organisatie en het opzetten ervan, ging bij Renault iig niet al te best. Bij Sauber heeft hij minder verantwoordelijkheden, aangezien Picci wat meer lijkt te doen als het gaat om de opzet van de organisatie.
Ik weet bijna zeker dat Vasseur als een typische raceman niet zoals Kaltenborn de organisatie omhoog had gehouden. Heeft hij simpelweg de achtergrond niet voor. Monisha Kaltenborn krijgt het respect niet dat ze zeker verdient. Je zag het ook al doorkomen in het persbericht omtrent haar vertrek. Dat vertrek lijkt overigens achteraf inderdaad te maken te hebben met het feit dat ze Ericsson niet wilde voortrekken, als het bericht van Olav Mol, dat een monteur inderdaad gezegd heeft dat Ericsson voorgetrokken werd.
Alle resprct voor dit verslag maar ik vind het erg negatief Alfa sauber heeft nog niks kunnen laten zien en wordt nu al dood geverft …laat het los we wachten eerst is af voorlopig is Alfa weer op de kaart en zijn veel mensen blij met de komst van deze erg mooie race auto die ak mooi is om te zien en daar kun je al van genieten. !
Het is niet negatief bedoeld, Frank. Dit is enkel een ontleding, om het zomaar te noemen, van het scenario. Het is immers een grote verandering, dus het leek me fijn om de zaken even op een rijtje te zetten ;)
Ik snap jou verhaal wel maar het rommelt toch al meer als 50 jaar tussen de grote jongens en wat er nu allemaal precies achter zit …we hopen dat het snel weer maart wordt en dat Alfa een mooi start mag maken. Verder vindt ik Autoblog erg leuk en met veel nieuw van het front en achter de schermen.
Geweldig stuk, ik heb krom gelegen van het lachen om passages als: “Dat de standaarden van Ome Sergio tamelijk hoog liggen is algemeen bekend.” of de klassieker “In deze laatste twee gevallen zal Alfa Romeo bekend komen te staan als een mislukking, waardoor er minder animo zal zijn voor hun productiewagens.”. Ja, cynische humor, daar houd ik van.
Ik zie die struikelblokken niet zo. Sauber heeft de afgelopen jaren geen geld gehad voor ontwikkeling, goede rijders en goede motoren. Nu met deze deal komt er in ieder geval van de 3 zaken die van belang zijn 1 op orde. Een goede motor. Dat dat veel uitmaakt kun je zien aan teams die met een mercedes motor reden. Zij presteerde behoorlijk ondanks soms een magere rijders bezetting, kijk naar Williams.
Dat men Ericsson houdt zal te maken hebben met het vele geld (en relaties) die de man schijnt te hebben en het feit dat hij toch een stuk ervaring meeneemt naar het komende jaar. Een tweede reden dus omdat men mogelijk het komend seizoen niet met 2 rookies in het team aandurft. Zo heb je als Marchionne/Fiat/Ferrari met een beperkt budget toch een 2e team wat mogelijk interessante data van je motor, banden etc oplevert, misschien daarmee eens een experimentje kan doen, een talent kan huisvesten, wat reclame maakt voor Alfa Romeo, etc. Laten we niet vergeten dat de onderliggende infrastructuur van Sauber prima is maar de boel niet rendeert vanwege een chronisch gebrek aan geld. Als je nu een knoert van een paydriver combineert met een goede motor, goede infra structuur om een redelijk chassis te bouwen en een talent wat na een tijdje leuke resultaten kan neerzetten dan heb je het zeker in het begin als Alfa Romeo Sauber goed gedaan.
Ik heb denk ik gemist wat er nu met Wehlein gebeurt. Wordt hij testrijder bij een van de Mercedes-teams? Of krijgt hij nu helemaal geen steun meer van Merc en heeft hij ergens anders een stoeltje (Williams)? Gaat hij terug naar de DTM of verder in de WEC?