De lijst van 30 kanshebbers op de door enkelen felbegeerde COTY-award 2014 is vandaag uitgedund naar 7 stuks, en dit zijn ze.
Wie graag voor verrassingen komt te staan kan maar beter niet deze verkiezing volgen, want zoals getipt staan de Tesla Model S en de BMW i3 op de shortlist, samen met 5 andere auto’s:
– BMW i3
– Citroën C4 Picasso
– Mazda3
– Mercedes S-Klasse
– Peugeot 308
– Skoda Octavia
– Tesla Model S
Dat betekent dat onderstaande modellen de schifting niet hebben overleefd. En ik maar denken dat de Mitsubishi Space Star een goede kans maakte. Volgend jaar beter, jongens!
De onthulling van de award geschiedt traditiegetrouw op de Autosalon van Genève, in maart.
– BMW 4 Serie
– BMW X5
– Ford EcoSport
– Ford Kuga
– Hyundai i10
– Jaguar F-Type
– Kia Carens
– Land Rover Range Rover Sport
– Lexus IS
– Maserati Ghibli
– Mitsubishi Space Star
– Nissan Note
– Opel Cascada
– Peugeot 2008
– Porsche Cayman
– Renault Captur
– Renault Zoé
– Seat León
– Subaru Forester
– Suzuki SX4
– Toyota Auris
– Toyota Corolla
– Toyota Rav4
mercedesclsfan zegt
s-klasse
reggie-boy_rood zegt
@mercedesclsfan: zowieso !
batman zegt
Bmw M4
4x4wheels zegt
De F-type had puur op design al moeten doorgaan, maar doe dan maar de Mazda 3. Lijkt me een zeer prettige en betrouwbare kameraad voor het geld
FB_1043467391 zegt
@4x4wheels: er zijn al enkele f-types spontaan in brand gevlogen, niet echt iets voor een auto van het jaar. (Haha dit doet mij wel aan de Tesla denken)
motoragent zegt
@Gilles Van der Auwera: Verschil is echter dat Tesla’s model S niet spontaan in brand vliegt…
FB_1043467391 zegt
@motoragent: Daar hebt u volkomen gelijk, ik zou de Tesla ook de meest waardige winnaar vinden.
dondeboer zegt
@4x4wheels: Mazda 3 is ook een ineteressante kandidaat omdat ‘ie voor het eerst de (betaalbare en betrouwbare) Skyactiv-technieken naar het betaalbare c-segment brengt en dus ook daadwerkelijk vernieuwd is.
Wat mij betreft vallen vanuit het het oogpunt van vernieuwing de Skoda Oktavia, de C4 picasso en de 308 af. Prima auto’s hoor, maar niet revolutionair in welk opzicht dan ook.
RazorHead zegt
Model S for the win !!!!!
aventadorsv zegt
@RazorHead: Het S model van Mercedes dan wel he! ;)
boertje zegt
Tesla S gaat winnen. De eerste EV met een fatsoenlijke range, en kan in combinatie met het netwerk aan snelladers worden ingezet als dagelijks vervoer.
potver7 zegt
Mja, de i3 en Model S waren eigenlijk een beetje een no-brainer (en één van die twee zal de prijs wel winnen), de S-klasse en Picasso waren ook wel een beetje te verwachten in dit rijtje. Maar voor de andere drie hebben ze een beetje iene-miene-mutte gedaan volgens mij.
jopk1992 zegt
Go C4 Picasso! Bang for Buck… eigenlijk al overduidelijk de winnaar :)
awesome zegt
@jopk1992: eens! Wat een vette auto in het echt!
endofline zegt
Model S. De meest vernieuwende by Far.
Mooi, snel, een auto die je in je garage wil en technologisch vernieuwend voor de auto industrie. BMW is enkel dat laatste. De rest borduurt voort op wat er al bestaat.
C6_R zegt
Skoda Octavia, lijkt me een uitgemaakte zaak!
room850 zegt
Volvo V60 D6 hybrid??
kampioentje zegt
En de mclaren p1 is opeens verdwenen??
mercedesclsfan zegt
@kampioentje: Die is terug naar star wars
power369 zegt
@mercedesclsfan: prima mis hem nog niet
yerrie zegt
Lijkt me logisch dat het de Tesla word.
En waarom staat de BMW X5 in hemelsnaam op de lijst? (of uberhaubt een bmw)
StijnB zegt
GT3? :)
kjeld zegt
Waarom kan een auto van €100.000 euro toch auto van het jaar zijn? Die Tesla is gewoon een te duur ding voor normale mensen. Die i3 is dan al beter.
Hubert zegt
@kjeld:
Auto van het jaar heeft niets met prijs te maken.
Want de 928 was al eens COTY net als ooit de NSU wankel. Beiden niet echt goedkoop te noemen.
Maar met vernieuwend en innovatief.
En dan kome je met de i3 of Tesla een heel end.
mashell zegt
@Hubert: dat was wel een andere tijd. Nu is de marketing waarde van dat COTY label zo enorm dat ook de journalisten dat niet aan een S-klasse willen verkwanselen.
motoragent zegt
@kjeld: Inderdaad, daarnaast maakt de i3 ook nog eens gebruik van een volledig koolstofcomposiet chassis. Iets dat voor een massaproductie auto ongekend is, en wellicht nog een grote toekomst heeft.
Neemt niet weg dat ik hoop dat de Tesla gaat winnen, wat een beeldschone auto is dat toch.
potver7 zegt
@motoragent: Of het ook echt ‘massaproductie auto’ is, valt nog te bezien hoor… ;
BMW is vooral afhankelijk van belastingvoordeeltjes om echt serieuze aantallen af te zetten. En in veel landen worden de subsidiekraantjes langzamerhand steeds dichter gedraaid…
tupperware zegt
@motoragent:
Same here. de Tesla zal het echter op basis van zijn prijs niet worden.
Ik ga er dus vanuit dat de i3 auto van het jaar wordt, immers kassuccessen worden zelden of nooit COTY.
pieterveer zegt
@kjeld: Omdat het niet de budget-auto van het jaar verkiezing is.
mashell zegt
De C4 Piccasso. De prijs moet naar het noodlijdende PSA gaan (het is immers een politieke prijs, geen prijs voor de beste auto) en de 308 is te veel een Golf kloon. De rest is ofwel te duur (Tesla, Mercedes, BMW), te tegendraads (Mazda heeft een afkeer van downsizing) of heeft vorig jaar al gewonnen (Octavia is een Golf zusje).
Het zou lachen zijn als de i3 zou winnen, nog nooit heeft BMW gewonnen ondanks al haar “rijdersauto’s” en dan winnen met een milieumobiel is zal de fans niet trots maken.
pikes83 zegt
Mazda3
lamborgfan zegt
Gezien ze het elektrisch rijden onze strot door willen duwen zeg ik:”Tesla Model sss”
Maar ik zou op de Mercedes Benz S-klasse stemmen
widodh zegt
De Model S, duidelijk! Compleet vernieuwend en laat de wereld zien dat autorijden ook anders kán!
Spreekt een Model S rijder die inmiddels in 2.5 maand al weer 10.000km op de teller gezet heeft :)
widodh zegt
@widodh: P.S. Heeft dit nog wat te maken met de poll voor auto van het jaar 2013 die ook loopt?
yerrie zegt
@widodh: nou dat weet ik niet maar ik vraag me af hoe het gaat in de praktijk met een Model S en veel kilometers maken en opladen.
kan je een klein beetje inkijk geven in je rijden en laden ?
widodh zegt
@yerrie: Om lekker te rijden moet je rekenen op 350km bereik in de winter en zo’n 400km in de zomer.
Laadpalen staan er steeds meer, zie oa http://www.oplaadpalen.nl
Bijna elke bestemming waar ik moet zijn kan ik binnen 300 meter een laadpaal vinden en zo rijd ik al 10.000km door Nederland.
Moet veel in Amsterdam zijn en daar is opladen geen enkel probleem.
Woon zelf in Middelburg overigens.
yerrie zegt
@widodh: geen extra koffie hoeven drinken om te wachten op het opladen dus ?!
Ik begrijp dus dat het werkt in de praktijk, moet ook zeggen dat ik die palen als paddestoelen uit de grond zie schieten in het centrum r’dam.
Maar als het dus in de praktijk werkt dan moet de tesla het dus zeker worden, is natuurlijk een mijlpaal voor de autoindustrie
widodh zegt
@yerrie: nee, ik heb nooit op de auto staan wachten. De Model S laad 3x zo snel op aan een laadpaal als een Leaf bijv. (3-fase)
Het is soms wat plannen, maar in 10.000km nog nooit bijna leeg gestaan. Ga deze winter zelfs naar Oostenrijk dmv Tesla’s SuperChargers!
FB_1043467391 zegt
@widodh: En als je je auto vaak thuis oplaadt, hoe zit het dan met de elektriciteitsrekeningen? Men heeft het altijd over de kostenbesparing omdat hij geen benzine drinkt, maar elektriciteit is ook niet gratis voor zover ik weet.
widodh zegt
@Gilles Van der Auwera: Vergeleken met mijn Toyota Auris (1:17) kost de Model S me 50% in de KM kosten.
Bij benzine a 1,70 per liter kost een Auris 10 cent per KM en de Model S kost op electriciteit zo’n 4.5 cent per kilometer.
Laad ik op kantoor dan kost het me daar slechts 2 cent per kilometer (lagere enegiebelasting).
mattraket zegt
@widodh: En dan doe je de Model S eigenlijk nog tekort, want hij is van een hogere klasse dan de Auris.
Als je hem vergelijkt met een BMW 5, Audi A6 of A8 en helemaal met een Porsche Panamera, dan zijn de kosten per km nog een stuk lager. Ik reed een paar jaar geleden in een A6 en verstookte voor meer dan €5000 aan benzine per jaar, nu kosten dezelfde ritten in mijn Model S me €1800 aan stroom (en eigenlijk nog minder, want ik heb zonnepanelen).
tk97 zegt
was eigenlijk voor de Jag F-type maar als die niet meer in de peilingen mee kan doen ga ik voor de Tesla.
martingtv zegt
Ik denk dat het de tesla model s wordt. Het is toch wel knap om bijna uit het niets een auto neer te zetten die door de meeste autobladen zo gelauwerd wordt.
Niet echt vernieuwde techniek, maar toch nog steeds knap.
Ik hoop dat het de jaguar F type wordt.
amglover zegt
S klasse , wel jammer voor de F-type
robert110 zegt
Skoda octavia mag het van mij worden. Gewoon een goede auto voor een prima prijs. En toch een sportief motortje in de prijslijst. Gewoon zoals je van een doorsnee auto zou verwachten.
michelyman zegt
Model S mag van mij winnen. Goede range en ziet er ook nog eens normaal uit.
redbeams zegt
Ik zeg tesla of de mazda :)
persian1 zegt
Raar dat Volkswagen niet meedoet!
2995cc zegt
Ik haat elektrische auto’s, en ben dol op BMW. Maar die model-S vind ik echt een plaatje!
cesarestevao zegt
Als die afschuwelijk lelijke i3 van BMW Car of the Year 2014 word, dan is echt afgelopen met de auto industrie !!!!!!!!!!!!!!!
pkgek zegt
Qua idee en technische uitvoering zou de i3 moeten winnen!!!
Alleen het gekozen lijnenspel aan de zijkant kan hierbij nog wel eens roet in het eten gooien…
cesarestevao zegt
@pkgek: Dat meen je toch niet, dat de i3 moet winnen !
cesarestevao zegt
een van de 3 moet winnen
Mercedes S-Klasse
Tesla Model S
Mazda3
johnny23 zegt
Dit soort verkiezingen is zo’n BS. 2014 moet nog beginnen, dus wie weet wat voor leuke innovaties we nog kunnen verwachten?