Ferrari vierde in de jaren ’90 het vijftigjarig jubileum als autofabrikant. Was dat reden om ons te verwennen met een hoop moois uit Maranello?
512 TR (1991)
Ferrari begon de jaren ’90 met de opvolger van een van zijn belangrijkste auto’s uit de jaren ’80. De 512 TR verving namelijk de Testarossa vanaf 1991. De iconische sleuven in de zijkant bleven, net als veel andere kenmerken van de eerste Testarossa. Wat er nieuw was? De neus en kont kregen een facelift, terwijl de krachtigere V12 en versnellingsbak 30 mm lager werden gemonteerd. Het lagere zwaartepunt moest ervoor zorgen dat de wegligging verder verbeterd werd.
348 Spider (1993)
We blijven nog even met een schuin oog kijken naar het vorige decennium, want de Ferrari 348 vond zijn oorsprong in 1989. De 348 Spider maakte in 1993 zijn debuut en combineerde sportiviteit en wapperende haren op een prachtige manier. Naast het open dak onderscheidt de Spider zich van zijn voorganger met een aangepaste grille én meer power. De 3.4-liter V8 bleef, maar leverde dankzij een nieuw motormanagement-systeem nu 320 pk’s.
355 F1 Berlinetta (1997)
De Ferrari F355 is ‘slechts’ een evolutie van de 348, maar kreeg in 1997 een belangrijke update. Ferrari haalde namelijk een versnellingsbak uit zijn F1-bolide en plaatste die in de nieuwe versie van de F355, die toepasselijk 355 F1 werd gedoopt. De elektrisch-hydraulische handbak bediende je met flippers op het stuur. Dat is vandaag de dag de normaalste zaak van de wereld in supercars, maar was destijds nog uniek en innovatief.
360 Modena (1999)
Ferrari sloot de jaren ’90 stijlvol af, namelijk met de 360 Modena. Dit Pininfarina-ontwerp werd als eerste Ferrari dvolledig van aluminium gemaakt, zodat er zoveel mogelijk gewicht bespaard kon worden. De 360 Modena was leverbaar met handgeschakelde of sequentiële versnellingsbak, op dat moment alweer gemeengoed in Ferrari’s bolides. Dankzij zijn 400 pk sterke V8 haalde de 360 Modena 295 kilometer per uur. Het model werd ook op het circuit een succes, met de FIA GT-titel in 2001 als belangrijkste resultaat.
Ferrari F50 (1995)
De Ferrari F50 was net als de F40 een jubileumauto, in dit geval om het vijftigjarig bestaan van Ferrari als autofabrikant te vieren. Hoewel de F50 niet altijd even hoog wordt ingeschaald als de F40, beschikte ook deze auto over de nodige opvallende eigenschappen. De V12 werd bijvoorbeeld overgenomen van de F333 SP, Ferrari’s prototyperacer. De F50 haalde 325 km/u, exact een kilometer sneller dan de F40. Ferrari omschreef ‘m zelf als de auto die het dichtst bij een F1-wagen kwam en hield de F50 zo puur mogelijk. ABS en stuurbekrachtiging ontbraken dan ook.
Ferrari 456M GTA (1998)
Jarenlang verscheen de ene na de andere Ferrari met dichte koplampen op de markt, maar de 456M GTA was in 1998 toch echt de laatste. De 456 dateerde alweer van 1992, maar kreeg zes jaar later alsnog een update. De vierzitter kreeg in 1992 als eerste moderne Ferrari zijn V12 voorin, met aandrijving op de achterwielen. Dat maakte hem meteen de snelste in zijn soort.
550 Maranello (1996)
Ook de 550 Maranello kreeg een voorin liggende V12, al ging het in dit geval natuurlijk om een tweezitter. Dat deed Ferrari voor het laatst in 1968, met de Daytona. Dat was dus al even geleden, maar er was voor Ferrari veel aan gelegen om te bewijzen dat je niet alleen met middenmotor een bloedsnelle tweezits-bolide op de weg kon zetten. De 550 Maranello haalde nipt de 320 kilometer per uur, dus we kunnen gerust stellen dat Ferrari is geslaagd in zijn opzet.
JamesBond007 zegt
Niet de mooiste generatie Ferrari’s, maar relatief een hoop iconische.
F50 please, puur vanwege zijn awsomeness.
dikdraak zegt
@JamesBond007: Ik vind de F50 zowel technisch als optisch één van de mooiste steigerende paarden ooit gemaakt. Waarom vind iedereen dat monster zo lelijk?
JamesBond007 zegt
@dikdraak:
Je zegt het al, het is een monster. Sowieso zijn deze jaren ’90 Ferrari’s niet echt mooi te noemen. Iedereen vind ”een Ferrari” altijd mooi, maar dat is volgens mij puur vanwege de naam en het imago. De jaren ’60, dat waren pas geweldig mooie Ferrari’s!
Maar als je het hebt over DÉ auto uit de jaren ’90, dan is het wel de F50.
Stiekem moet een auto-liefhebber de McLaren F1 daarboven kiezen, maar op de 1 of andere manier kent niemand het merk McLaren als productieautoproducent. Meer als F1..
dikdraak zegt
@JamesBond007: Een monster kan in mijn ogen ook mooi zijn. Kijk maar naar de Countach of de Diablo die de-naam-die-hier-niet-genoemd-mag-worden (want Ferrari-topic) ons schonk. De F50 valt naar mijn inziens in dezelfde categorie.
floris1204 zegt
@dikdraak: helemaal mee eens. Schitterend de f50.
davelepeef zegt
@dikdraak: en al vind iemand ‘m lelijk, onder het feit dat het een technisch hoogstandje is kan niemand heen. Ben niet zo bekend met de McLaren F1 maar volgens mij is de F50 veel innovatiever??
enrique zegt
@dikdraak: Ik ben “opgegroeid” met de F40 en toen ik jong was vond ik de F50 al een soort lelijk voortborduursel op de F40. Klaarblijkelijk vind ik dat nog steeds. Eigenlijk dus puur een stukje sentiment.
roppp zegt
@dikdraak: er circuleert ergens een Engels filmpje waarin de F40 en F50 met elkaar vergeleken worden. Ik vond de F50 ook een draak om te zien, maar na dat flimpje kan ik door die koets heenkijken. Wat een ding is dat!!!!!
Corrado16v zegt
Toch stiekem wel een zwakke plek voor de Maranello, niet dat de rest er niet mag zijn. Bizar dat hij al weer 18 jaar oud is.
lotuselises2 zegt
F50, 355, 550 zijn toch wel de mooiste youngtimes die Ferrari gebouwd heeft.
gregoryverstraelen zegt
@lotuselises2: Je slaat de nagel op de kop. Stuk voor stuk prachtige auto’s.
lambo4all zegt
Stuk voor stuk prachtige wagens! Als het financieel een beetje meezit later zou ik graag een 348tr of een 355 als tweede auto in de garage hebben staan. Dat zou echt een droom zijn. Van de 456 ben ik geen fan maar voor de 550 heb ik echt een zwak, prachtige slanke lijnen.
donvincenzo zegt
Niet het meest geslaagde decennium…
mout zegt
@donvincenzo: Ik was al bang dat niemand dat ging zeggen!
De TR was vlijmscherp getekend. Het front van de 512TR ziet er daarnaast uit of het te heet geworden is.
En die lijn zet zich door. Dat ‘Peugeot-lachebek-frontje’ zit alleen niet op de 360 (en misschien niet zo opvallend op de 456). De 348 raakt zijn sleuven kwijt als 355.
En de 360 en 456M zou je bijna ‘gewoontjes’ kunnen noemen.
Net als het verdwijnen van de sleuven en de scherpe frontjes, vind ik ook het verdwijnen van de klapkoplampen jammer. Vooral omdat Ferrari een tijdlang modellen uitbrengt waar het bijna aftermarket vervangers van de klapkomplampen lijken.
Doe mij de jaren 80 maar, en trouwens ook de huidige line-up.
Arnoud zegt
De F355 graag.
r32turbo zegt
geef mij maar de 360 modena wat een poorrwwwnoobak is het toch
quattromeister zegt
F50 zo mooi en rond als een vrouwenlichaam met uitpuil oog(en), wat een heerlijk ding. #1 op m’n “supercar” lijstje van toen tot nu! Liefde een en al.
camber24 zegt
@quattromeister: Amanda Seyfried?
quattromeister zegt
@camber24: zoiets alleen een ouwe exemplaar.
quattromeister zegt
@quattromeister: *ouder
E34M5Touring zegt
F355, 550 Maranello, F50 en 456GT vind ik echt fraaie auto’s. F355 misschien we de mooiste youngtimer Ferrari. Ding klopt van elke kant, echt een prachtig ding. Vind ik ook een van de weinige Ferrari’s die er mooi uitziet in een ‘niet traditionele’ Ferrari kleur. Op Cars staat een groene met congacbruin leer en kap en een donkerblauwe met een heel licht interieur, echt heel fraai. Wordt nog is een classic denk ik.
Hupke zegt
@E34M5Touring:
Prachtige wagen, maar schandalig duur om te laten onderhouden. Toch zou ik eerder voor die kiezen dan voor een praktischer gedrocht als een 360.
E550 zegt
@E34M5Touring: En oranje knipperlichten. Ik vind ze zelf wel iets hebben bij de 355
Joel_D zegt
Toch liever een 456M GT ipv GTA. ;)
toyotafortuner zegt
Mmmmm 512TR
mobieler zegt
Die Modena is tijdloos prachtig
terazino zegt
Ik ga voor de 355 simpelweg omdat ik daar in de jaren 90 met regelmaat in heb gereden. Prachtige wagen en fantastisch om in te rijden (de handbak overigens). Een plaatsgenoot komt er regelmatig mee voorbij rijden. Wat zou ik daar graag nog eens in rijden…
petachterstevoren zegt
De f50 natuurlijk,het liefst dan de gt1 versie. De ferrari met het mooiste geluid. De f355 vind ik de mooiste Ferrari van de de afgelopen 30 jaar.
kjeld zegt
@petachterstevoren: Wauw die F50 GT is mooi!
http://youtu.be/MYZK9Y0Mzm4
Nog nooit gezien, maar wat een mooi ding. En geluid op YT jemug.
Stylez zegt
De F50 is geweldig, jammer dat niet iedereen er zo over denkt.
Een van mijn favoriete Ferrari’s ooit.
Hupke zegt
De f355 de laatste ferrari die ik OK vind. Sinds dan is het serieus bergaf gegaan met dat merk.
De 456 en de 550 (575) zijn hun badge ook nog waardig, maar kunnen toch niet op tegen hun voorgangers.
workhardplayhard zegt
De 550 blijft erg mooi!
berlinetta zegt
De 360, heerlijk tijdloos ontwerp. Beste geluidje ooit, vooral in Stradale-trim.
camber24 zegt
F355 Spider. In geel. Of Blu Pozzi… Modena vind ik de lelijkste van de laatste dertig jaar. 456; wat een beauty.. Allebei helaas onbetaalbaar in onderhoud. Het geluid van al deze Ferrari’s; fantastisch…
sydney zegt
Ik vond dit toch wel een mooie periode hoor, heb zelf in de laatste jaren zo af en toe in een 360 en 550 mogen rijden en dat blijft een feest.De 512TR vind ik de mooiste van de Testarossareeks en de F50…tja dat is m’n guilty pleasure.
Sracerr zegt
F50 (onbetaalbaar) Modena gaat iets beter, prachtig ontwerp, mooie afmetingen.
jaguarjunk zegt
Ik ben altijd al een groot fan van de 360 Modena geweest, geweldige auto.
Overigens is een 550 ook wel echt heel erg lekker.. Ik ben ik het verkeerde tijdperk geboren denk ik (’96) vergeleken met die afschuwelijke ragbakken die ze nu maken.
bossie zegt
De Maranello is en blijft mijn all-time favourite.
maranello zegt
Super topic dit! ;)
baasbas zegt
355 blijft een pareltje. Alleen de neus heb ik een pietsje moeite mee, die is ‘jaren 90’ terwijl de rest van de auto tijdloos is….
john4545 zegt
“De iconische sleuven in de zijkant bleven, net als veel andere kenmerken van de eerste Testarossa. Wat er nieuw was? De neus en kont kregen een facelift, terwijl de krachtigere V12… ”
De 512 M had, als de testarossa, een Colombo flat 12motor, geen V12
swaffelaer zegt
Ik zou mijn linkerbal geven voor een zwarte F355 Spider met beige leer. Dat vind ik het mooiste dat in de recente geschiedenis uit een autofabriek is gekomen. Natuurlijk zijn de jaren 60 Ferrari’s over het algemeen mooier, maar daar is het prijskaartje dan ook naar.
Maar zijn die 355’s echt zo duur in onderhoud?
sydney zegt
@swaffelaer: Alle Ferrari’s zijn duur in onderhoud.Het ligt er natuurlijk ook aan hoeveel km’s er mee gereden word.Bij Munsterhuis en Kroymans hebben geloof ik speciale wat gunstigere onderhoudsprijzen voor Ferrari’s met wat ervaring,mits de auto bij binnenkomst in topconditie is.Koop je ‘m bij een officieel verkooppunt is dat natuurlijk het geval.
camber24 zegt
@swaffelaer: Helemaal mee eens, gewoon de mooiste. Over het onderhoud:
http://ferraridiy.com/ferrari-355-maintenance-costs/
http://www.ferrarichat.com/forum/348-355-sponsored-bradan/198430-maintenance-cost-ferrari-f355.html
http://www.irresponsiblecitizen.com/1/post/2012/03/owing-a-90s-supercar-the-running-costs.html
tupperware zegt
De Maranello, wat mij betreft de mooiste Ferrari van de laatste 25 jaar.
Die hype over de F355 begrijp ik niet zo, ja hij klinkt goed, hij rijdt zeker niet verkeerd maar hij raakt mij niet.
terazino zegt
@tupperware: De 355 waar ik het over had wel. Daarnaast bijzonder veel elektrische problemen kan ik me herinneren. De auto heeft veel bij Kroymans gestaan.
mashell zegt
De 456 is toch echt wel de laatste echt legendarische en echt mooie Ferrari. Schokkend om deze tussen gedrochten als de 550 en F50 te zien staan.
pieterveer zegt
Ik houd wat meer van understatement in het design, dus mijn favoriet is de 456. Praktisch, mooie tijdloze lijnen, een beul van een motor voorin en momenteel relatief betaalbaar in aanschaf. Echt een Ferrari waar je in praktijk veel plezier aan beleeft, omdat je hem ook voor een langere rit kan inzetten.