Wat de Autosalon van Parijs Genève is voor de autoindustrie, dat is Intermot voor de motorbranche. Heel veel nieuws dus en daarvan zijn dit de pareltjes.
Het zal geen geheim zijn dat ondergetekende een groot liefhebber is van gemotoriseerde tweewielers en dus schotel ik je een lijstje voor van de leukste primeurs van deze beurs. Allemaal in één artikel, zodat een ieder die bang is om zijn evenwicht te verliezen op twee wielen over een uurtje weer iets anders te lezen heeft.
Ducati SuperSport
Het Italiaanse merk is natuurlijk vooral bekend om zijn compromisloze sportmotoren als de 1299 Panigale. Snel, sensueel gelijnd, maar ook weinig comfortabel voor de (middel)lange afstand. Dat moet deze nieuwe SuperSport wél zijn. Het is zeker geen toerfiets, maar een supersport met een net iets vriendelijker zitpositie. Een beetje zoals de 600cc sporfietsen uit de jaren ’90. De 937cc V-twin levert 113 pk bij 9000 toeren per minuut.
Triumph Street Cup
Hoewel een échte Cafe Racer natuurlijk zelfgebouwd hoort te zijn, maak je ook met deze Triumph goede sier bij je baarddragende hipstervrienden. De Street Twin diende als basis en dus vinden we onder de tank een 900cc Bonneville-blok, met 55 pk en 80 Nm koppel. Speciaal voor het Europese vaste land is er ook een A2-kit beschikbaar, waarmee het vermogen wordt teruggeschroefd voor beginnende motorrijders.
Honda CBR1000RR Fireblade
Terwijl de CBR600RR het veld moet ruimen omwille van emissie-eisen en tanende interesse, is de CBR1000RR alive and kicking. Sterker nog, op de Intermot onthullen de Japanners een gloednieuwe versie van deze supersport. De getallen zijn indrukwekkend: 15 kilo eraf door onder meer een titanium tank, 11 pk erbij. Daarmee komt het vermogen op 192 pk bij 13.000 tpm en een rijklaar gewicht van 195 kilo. Da’s bijna Koenigsegg One:1-materiaal dus, maar dan voor de prijs van een Honda Jazz. Voor wie dit niet snel genoeg gaat, komt Honda ook nog met een nog lichtere en track-focussed Fireblade SP2.
BMW R nineT Racer
De BMW R nineT is de retromachine van BMW en was er al in een gewone en een Scrambler-uitvoering. Op de Intermot komen daar twee versies bij: de uitgeklede R nineT Pure en deze Racer. Voorzien van een klassiek racekuipje en BMW Motorsport-striping. Natuurlijk voorzien van BMW’s kenmerkende tweecilinder boxermotor, een 1170cc met 110 bij 7750 tpm om precies te zijn.
KTM 1290 Super Adventure R
De ingredienten voor de opvolger van de 1190 Adventure R zijn uitstekend: neem de motor uit een Super Duke R en bouw daar de ultieme Enduro-motor omheen. Anders dan zijn naam doet vermoeden, is het blok een 1301cc V-Twin met 160 pk en 139 Nm koppel. Vering en demping zijn uitgebreid te tweaken en de KTM kan zowel aan de voor- als achterzijde maximaal 22 centimeter inveren. Bijzonder is ook het ABS-systeem, dat in het terrein is uit te schakelen voor het achterwiel, maar actief blijft op het voorwiel.
Kawasaki ZX-10RR
Homologatiespecials, we zijn er bij Autoblog dol op. Daar waar de meeste homologatiespecials op vier wielen in de jaren ’60 tot en met vroege jaren ’90 werden gemaakt (denk aan de 250 GTO, Lancia Delta Integrale en Audi Sport Quattro), bestaan ze bij motoren nog steeds. Behalve de bekende MotoGP, heb je namelijk ook nog de World Superbike-klasse. Daarin rijden ze op motoren die direct van straatmotoren zijn afgeleid, zoals de Kawasaki ZX-10R. Deze ZX-10RR is de straatlegale homologatiespecial, waarvan er 500 stuks gebouwd gaan worden. Ten opzichte van de gewone ZX-10R zijn er een nieuwe quickshifter, lichtere wielen, standaard Pirelli Supercorsa SP-rubber en enkele motorische aanpassingen waardoor het blok beter te tunen is. Daarnaast is de motor gespoten in de wintertest-kleuren van het fabrieksteam.
Yamaha MT-10 SP
Deze nieuwe Yamaha laat zich nog het best omschrijven als een YZF-R1 in naked-uitvoering. Een 1000cc met 160 pk, Öhlins demping en een lichtgewicht aluminium deltabox-chassis. Ook de kleurstelling is overduidelijk op de R1 geïnspireerd. Overigens hadden velen gedacht dat Yamaha een nieuwe versie van de R6 op de Intermot zou tonen, maar dat zullen ze 13 oktober doen tijdens een los evenement. Stay tuned…
Suzuki GSX-R1000
De beurs is ook het toneel voor de introductie van een nieuwe Gixxer. Deze is voortaan voorzien van variabele timing van de kleppen middels een volledig mechanisch systeem. Het nieuwe blok is met 199,2 pk niet alleen krachtiger, maar ook kleiner dan dat van zijn voorganger, waardoor het gewicht weer iets lager uit valt. Als je vaak op het circuit te vinden bent, kies dan de GSX-R1000R, die standaard demping van Showa voor voor- en achterwiel krijgt. Volledig in te stellen uiteraard, zodat je net als Viñales kunt laten zien dat Suzuki’s heus vooraan kunnen rijden.
ricksmits zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
De nieuwe ducati is weer om te smullen zeg en de triumph mag ook wel op de stoep
f40racer zegt
Ik mis alleen de nieuwe Suzuki GSX-R1000 nog
Dizono zegt
@f40racer: Gixxers worden al te vaak vergeten… ergo: hij staat er bij. Dank!
f40racer zegt
@Dizono: Arme gixxers inderdaad ;p
Foramen zegt
@Dizono: Gixxer is vorig jaar op de Eicma in Milaan al gepresenteerd.
Ben nu een paar dagen op de intermot maar eicma is beduidend beter.
KEV9 zegt
OOOH die Triumph.. die moet ik hebben die is zooo oldschool . prachtig in 1 woord prachtig
henkhupelschoten zegt
Ik moet toegeven, die BMW ziet er goed uit! Nu nog als groene Polizei uitvoering!
baap zegt
Die retro BMW is echt prachtig.
Jochempie zegt
13300 euro voor die BMW R NineT Racer… Niet slecht..
Dizono zegt
@jochempie: Is dat de Nederlandse prijs? Hij heeft iets eenvoudigere dempers dan de gewone R nineT en zou dus idd iets goedkoper moeten zijn, maar die ‘gewone’ kost toch al een goede 17 mille in Nederland…
f40racer zegt
@Dizono: De Scrambler heb je vanaf 15000 euro. Al te veel opties heb je niet dus meer dan 16k zal je niet kwijt zijn. 13300 voor de Racer is netjes. Maar niks gaat boven de Scrambler met offroad banden als je het mij vraagt ;) De gewone RnineT is in 2017 niet meer te krijgen, die ging idd voor 17300 kaal, met de opties: Alu geborstelde tank met zichtbare of verzonken lasnaad, handvatverwarming en alarmsysteem.
jochempie zegt
@Dizono: ik zag alleen een vermelding van de Duitse prijzen, helaas..
2wheeler zegt
Vind de motoren uit Azië de laatste tijd veel te veel lijnen hebben, al kon BMW er ook wat van met de S1000RR. Ik hoop ooit nog een 999 te kunnen rijden, een stuk eleganter dan deze lijnenorgie.
soes750 zegt
@2wheeler: een 999 is schitterend op de koplampen na, vind ik. Dat is mooier op de 996,998 en op de 1098.
2wheeler zegt
@soes750: heel veel mensen zijn het met je eens, maar dat soort missertjes hebben altijd wel een aantrekkingskracht op me. De lampen an sich zijn niet moeders mooiste, maar als totaalplaatje kan ik het wel waarderen. Moet wel bij gezegd worden dat ik een Fiat Multipla ook zijn charme vind hebben, een mopshondje niet lelijk vind en een VW kever ook wel kan waarderen.
Ik ben dus niet bepaald een toonbeeld van “goede smaak”. Al ontkent mijn vriendin dat in alle hevigheid, vanzelfsprekend.
dragspert zegt
@2wheeler: Een 999 is te lang. Ga er maar eens op rijden. Zeker voor Ducati begrippen is ‘ie gewoon slecht in de bochten.
Te weinig druk op het voorwiel en uiteindelijk zelfs iets zwabberig. De beste blijft nog altijd de 996. Wát een beest in de bochten en het uitdraaien daarvan!
Ik heb zelf een Fireblade maar die kan dus echt niet tippen aan zo’n ouwe Duc! Die is dan ook helaas gekocht om budgettaire redenen…
michaelcorleone zegt
Zonder twijfel Kawasaki, de Kawa Ninja is mijn favoriete motorfiets.
banaan7 zegt
@michaelcorleone: zx6r vind ik ook wel vet
ferdie zegt
Die BMW is dik zeg!
Ben 2 jaar geleden in de fabriek geweest en daar een rondleiding gehad.
Is best interessant.
De gids wist te vertellen dat er toen voor de gewone nineT een wachtlijst was van meer als een jaar!
koeckenbacker zegt
Die mt10 van yamaha is er ook in de geweldige night fluo kleur, grijs met fel geel/groene accenten. Staat m gaver als deze getoonde kleuren. Is een erg fijne en gave fiets.De cbr modellen van honda vind ik niet heel erg mooi meer, terwijl dat vroeger echt mooie fietsen waren. Kawasaki ziet er goed uit, integenstelling tot de ducati die toch wat te futuristisch oogt. ( is mijn bescheiden mening )
Ook de R1 van yamaha vind ik steeds gaver, echt een pure racer.
87sandyd zegt
@koeckenbacker: mt09 vind ik veel lekkerder. Die is zoveel wendbaarder dan deze 1000, wat nergens voor nodig is. Je bent er op een bochtig weggetje alleen maar langzamer mee
koeckenbacker zegt
@87sandyd: de 09 heb ik helaas niet mee gereden, wel met de 07, maar dat vond ik meer wat voor een minder ervaren rijder. Erg soepel,lekker compact, en in night fluo erg gaaf.
stigspielberg zegt
@koeckenbacker: Ja, dat fluorescerende kleurtje van de velgen van de MT-10 is echt apart. Erg opvallend. Klinkt by the way ook erg lekker, die MT-10. Ik vraag me af wat de verschillen zijn met de MT-10 SP die gisteren is onthuld. De electronic racing suspension, maar wat nog meer?
rolov zegt
Ik mis de EBR ! Was die er niet? De dikste of ena dikste bike van het rijtje . Die 1299 is wel een van de buitencategorie .
rolov zegt
@rolov: nee ebr is er niet. Jammer is dat zeg .
reistje zegt
Niet alleen geen nieuwe CBR600RR maar die @!#% hippies met hun Euro-4 emissies zijn een enorm probleem voor de motorwereld.
Verder wel eeeeeindelijk een nieuwe CBR1000RR en GSXR1000. Vreemd dat de Gixxer er nu pas is, zag vorig jaar al foto’s en spec’s voorbij komen. Lijkt mij niet geweldig voor de sales voor dat jaar.
lekbak zegt
Voor mij alleen de ktm graag. Dat soort motoren kan je vaak heerlijk mee in de bochten spelen maar hou je het ook een dag op vol.
Een supersport is te snel en te klein voor mij en retro motoren vind ik helemaal niks. Doe mij dan nog maar een echte oude erbij.
Onehp zegt
@lekbak: niet nieuw maar de BMW S 1000 XR is misschien nog meer passend als je op de weg blijft….
lekbak zegt
@Onehp: eigenlijk hebben deze motoren veel teveel vermogen voor mij. Maar de ktm is tenminste nog een 2 cilinder, daar hou ik van. Daarbij krijg ik altijd kriebels van moderne bmw’s. Midlife crisis materiaal, maar daar zit ik nog echt 20 jaar vanaf. Ondanks de r26 in de garage…
racerx zegt
Leuk artikel guys! Nieuwe Gixxer en Blade zien er goed uit, zeker met vervangingsdemper. De S1000 range van BMW heeft ook een kleine update gehad, ziet er ook goed uit.
timberleek zegt
Nieuwe caferacers uit de fabriek is juist top.
Dan kunnen de midlifecrisis figuren gewoon weer een “motorcycle experience” kopen ipv een coole en vaak veel te mooie klassieker aan gort slijpen zoals nu steeds gedaan wordt.
lekbak zegt
@timberleek: na je eerste zinnetje zat ik te broeden op een tegenreactie maar eigenlijk ben ik het helemaal met je eens. Goede zaak dat ze bestaan. Maar man wat zijn die dingen vaak lelijk!
tenaci zegt
Triumph!! Heel vet ding!
freezzr zegt
Bijzonder om te zien dat de rek er qua design bij de motors wel compleet uit is. Wat is er met de altijd bijzonder vette designs van Ducati gebeurt? Ook de Fireblade en de Gixxer zien eruit alsof het model jaar kruik nieuwe stickers heeft gekregen….
boomhauwer zegt
@freezzr: inderdaad, een gsxr uit 2006/2007 kan ook nog altijd voor nieuw doorgaan..
soes750 zegt
Ben wel benieuwd naar de nieuwe R1. Dat wordt tenslotte de fiets van Neerlands trots, Michael v/d Mark
sollie1984 zegt
@soes750: de nieuwe R1 is al op de markt…al bijna een jaar of 2
soes750 zegt
@sollie1984: dan is het dus geen nieuwe. Maar ik zie dat Yamaha voor 2017 ook met eenzelfde spec doorgaat. 2018 dan maar.
volvov70 zegt
Een beetje off-topic, maar weet iemand een leuke site/blog als Autoblog alleen dan voor motoren?
2wheeler zegt
@volvov70: geen blog, maar http://www.motor-forum.nl heeft een hoop leuke en behulpzame leden. Is alleen dus wel een andere setting dan een blog.
erik64 zegt
Die Duc is werkelijk een plaatje zeg, ik loop al een tijdje te denken om mijn Z750 om te ruilen voor wat anders en die Dus staat hoog in mijn lijst.
mrrallycross zegt
Die retro bikes. Wat vet zeg!
rolov zegt
@dizono intermot is trouwens in Keulen ….
Dizono zegt
@rolov: beweer ik ergens dat het niet in Keulen is? ;)
rolov zegt
@Dizono: ehm nee ;) te snel gelezen. Ik ben fan he!!! :))
peug206 zegt
Leuk! Voor de afwisseling eens wat anders. Helemaal niet erg!
nopetrolnofun zegt
Het spijt me zeer maar ik zie echt geen verschil tussen die fire lade of kawasaki, ja de kleur..
rob636 zegt
Bedankt dat jullie dit posten Autoblog echt heel leuk!
Dizono zegt
@rob636: niet te positief doen hoor, straks denkt @Autoblogger nog dat jij mijn dubbelaccount bent ;)
john4545 zegt
Prachtige Kawasaki, alsmede de Suzuki en de Honda. Maar die retro-BMW maakt me echt stikjaloers. Ik hou van koplampen. Van echte, mooie, grote koplampen. Het geeft zowel aan autos maar ook hier zoveel smoel aan zon motorfiets. De kuip maakt het helemaal een 70s racer. Ik wou dat ik motor kon rijden.
2wheeler zegt
@john4545: zo moeilijk is het niet! Neem een proeflesje en je bent verkocht.
Als je komt met het argument “nee ik ken mezelf, dan rijd ik mezelf dood” krijg je een internet klap van me.
john4545 zegt
@2wheeler: Je kon dit niet weten, maar ik kan niet meer staan of lopen door een lage dwarslaesie. Het rijden zou nog wel lukken minus achterrem en schakelpookje, maar ze moeten iets vinden op het stilstaan voor een stoplicht ;)
jochempie zegt
@john4545: Piaggio MP3 een optie? Kan zichzelf middels een knop stabiliseren.
2wheeler zegt
@john4545: sorry John! Dat wist ik inderdaad niet :(
Een MP3 is inderdaad een optie, mocht het wat stoerder zijn kun je opteren voor een Can-Am, dat zijn erg gave machines maar ik weet niet of ze met automaat zijn geleverd. De traditionele trike kan ook, maar dat moet wel je smaak zijn
john4545 zegt
@2wheeler: Dan zou zon mp3 wellicht beter zijn. Een trike is niet leuk in de bochten en ik wil echt wel (beetje) kunnen hangen. Bedankt voor de suggestie! Ook voor @jochempie
kaymommer zegt
Vreemd dat de BMW het oude blok heeft gebruikt in plaats van het nieuwe watergekoelde blok ?!?
Iemand een verklaring???
Dizono zegt
@kaymommer: kosten vermoed ik. Daarnaast krijgen deze motoren het vermoedelijk ook niet zo zwaar te verduren als een R1200GS (tenminste, die 10% die hem gebruikt waarvoor hij is) en dus kunnen ze prima toe met lucht/oliekoeling.
timberleek zegt
@kaymommer:
2 dingen denk ik
– Legacy. Het is oude look en toen hadden ze luchtkoelers.
– looks. Caferacers en dergelijke zijn minimalistisch. Een lichte luchtkoeler past daar veel beter bij dan een zware en lomper ogende waterkoeler met allerhande slangen en radiator
Dutchdriftking zegt
Heel mooi spul. Maar qua motoren van dit jaar wil ik graag de bmw r nine t scrambler. Zo geniaal gaaf!
Rob zegt
Dat retro-kuipje op die BMW is wel tof! Ik ben niet zo van de motoren, maar dat soort gestroomlijnde kuipjes zijn ontzettend sexy. Met, denk ik (wie een nóg sexier exemplaar weet, laat je horen!), de Yamaha TD1 als hoogtepunt:
http://www.airtech-streamlining.com/images/TD1-C2.jpg
Rob zegt
@rob:
Hebben! (ondanks het gebrek aan een motorrijbewijs..)
http://silodrome.com/honda-cb750-racing-type/
Dizono zegt
@rob: De Moto Guzzi V8 (Dat staat idd voor het aantal cilinders) heeft ook wel een epische kuip:
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/5e/7f/63/5e7f63dd697f94d169e91afa1f4bec87.jpg
Rob zegt
@dizono:
Weten we ook direct waar deze op gebaseerd is ;-)
http://www.mariowiki.com/Spear
jochempie zegt
Ik zie de MT-10 SP vooral als een concurrent van de BMW S1000R… Ook zo’n heerlijke liter naked bike
napo zegt
Leuk artikel weer Autoblog! :)
T valt me wel op dat de autoblog reaguurders ook allemaal wat van motoren (denken) te weten,… ook leuk! :)
Tuono zegt
Ik hoop vurig dat ducati weer nuda versies van de supersport gaat bouwen. Ben sowieso gek van de tophalf configuratie.