Belofte maakt schuld. Vlak voor het nieuwe jaar lossen wij deze in.
Onlangs maakten wij van AutoBlog een special over een van de meest knappe prestaties op het gebied van auto’s produceren: de eerste generatie Ford Focus. Een supersportwagen ontwikkelen en die ‘Beste Auto Ter Wereld’ noemen is erg makkelijk en vooral niet waar. Als de verkoopprijs niet uitmaakt is het onmogelijk een knappe prestatie. Hetzelfde geldt voor een auto als bijvoorbeeld de Mercedes-Benz S-Klasse. Een geweldige auto en een onmogelijk goede mijlpaal als het gaat om engineering, maar met zo’n ontwikkelingsbudget en vraagprijs mag het ook wel.
De Ford Focus liet nauwelijks steken vallen en kostte destijds minder dan een vergelijkbare Volkswagen Golf. Kijk, dát is een hele prestatie. Zie het een beetje als het succesverhaal van Leicester City vorig jaar, dat is de Ford Focus. In de comments werden destijds opmerkingen gemaakt over de snelle uitvoeringen. Waarom werden die niet vermeld? Simpel: de gewone Focus verdiende een podium. Maar er is beloofd om erop terug te komen. Dus dat gaan we bij deze eindejaar-special doen. Dit zijn de gaafste snelle Focussen van de eerste generatie:
Ford Focus Trend 2.0 16v
Het is eigenlijk heel erg vreemd dat Ford er zo lang mee gewacht heeft. Van 1998 tot 2001 was dít de snelste Focus die je kon krijgen, een driedeurs Trend met tweeliter 16 klepper. Deze produceerde 130 pk (bij 5.750 tpm) en 174 Nm (bij 3.750 tpm). Niet echt een sportmotor, dus. De prestaties waren voor die tijd best aardig, maar niet spannend: 0-100 duurde 9,2 seconde en de topsnelheid bedroeg 201 km/u. Met name omdat het onderstel zo goed was verlangde je naar meer, veel meer vermogen.
Ford Focus Cosworth
Ford is zelf altijd bezig geweest met een Focus RS, zeker gezien het feit dat de Focus meedeed in het WRC. Concurrenten Subaru en Mitsubishi hadden min of meer straatversies van hun rallymonsters in de showrooms staan. Ford niet. Om de Japanse brigade een weerwoord te bieden ontwikkelde het de Focus Cosworth. Dit moest een absoluut monster worden met 300 pk, 400 Nm en spectaculaire prestaties. Helaas is het er nooit van gekomen, niet als deze andere snelle Fords. De auto zou te duur worden om te produceren en de afzetmarkt te klein. Vergeet niet dat we in die jaren nog geen CO2 taks hadden, dus een Lancer Evo was redelijk betaalbaar.
Ford Focus ST170
Pas begin 2002 kwam Ford met de eerste snelle variant op de proppen. Dit is typisch zo’n auto die op papier niet goed uit de verf komt, maar op asfalt juist wel. De basis voor de ST170 was de standaard tweeliter motor. Aan het uiterlijk valt er niet veel verschil te zien. Badges, gaasgrille en 17”-multisspaaks velgen zijn eigenlijk de enige echte duidelijke aanwijzingen. De motor is nog steeds atmosferisch en met mechanische aanpassingen (variabele kleptiming, aluminium kop, Cosworth-uitlaat en spruitstuk) opgevoerd naar 173 pk (bij 7.000 tpm) en 195 Nm (bij 5.300 tpm). Kijk, dat zijn al de betere prestaties. De bak was een Getrag M6 transmissie, die bijvoorbeeld Mini gebruikte voor de Cooper S.
Ford Focus ST Stationwagon
De Focus ST170 was er uiteraard als drie- en vijfdeurs. Er zijn ook een handjevol stationwagon variant van gebouwd. Een C-segment performance stationwagon was toen nog heel bijzonder. Het waren over het algemeen praktische pakezels, geen auto om eens lekker mee te gaan sturen. Ford deed het in 2002. De Focus ST170 Stationwagon was fractioneel minder snel dan de hatchback. Maar dat maakt niet uit. Dit was destijds de leukste stationwagon in zijn prijsklasse.
Ford Focus RS
Een paar maanden later kwam de Ford Focus RS op de markt. Ford neemt altijd flink zijn tijd met de Focus RS. Dat duurde zelfs zó lang dat de Focus RS nog het front het heeft van vóór de facelift! De motor was eigenlijk dezelfde als in de Focus ST, maar dan zwaar aangepast met onder andere een flinke turbo. Dit resulteerde volgens Ford in 215 pk (bij 5.500 tpm) en 310 Nm (bij 3.500 tpm). Die cijfers zijn nogal behoudend. Op papier is de Focus RS snel (0-100 in 6,7 seconden en 232 top), maar in het echt voelde de RS veel sneller en sterker aan. Mede dankzij het plankharde onderstel en het agressieve Quaiffe sperdifferentieel. Er zijn er 4.500 stuks van gebouwd, allemaal in Performance Blue met een zwart lederen interieur.
Ford Focus SVT
In principe is dit dezelfde auto als de Focus ST zoals wij deze kennen. De Europese en Amerikaanse sportdivisies van Ford werkten samen voor een sportieve Focus die zowel in Europa als in Amerika verkocht kon worden. Mede daardoor duurde het waarschijnlijk wat langer. De prestaties zijn min of meer gelijk. Er zijn een paar verschillen, de Focus SVT heeft een grotere achterbumper en SVT-velgen, net zoals de Mustang SVT Cobra R en de F150 SVT Lightning.
Ford Focus RS 8
De Focus RS is alleen leverbaar geweest in Europa. De basis van de auto is eigenlijk een SVT, maar dan zwaar aangepast. De motor was een 5.0 ‘Cammer’ V8 met meer dan 400 pk. Deze werd in lengte gemonteerd en de aandrijving geschiedde nu op de achterwielen. Het leukste is het uiterlijk, want voor het blote oog is het gewoon een Ford Focus, geen supercar-killer. Ondanks dat het een concept was, kon je alle onderdelen gewoon bij Ford Performance bestellen. Er zijn in de VS enkele gekkies die dat gedaan hebben en zo hun eigen Focus RS 8 hebben gebouwd.
C6_R zegt
Mooi lijstje hoor, vooral de RS van deze lichting, lekker understated nog!
Alvast een gelukkig nieuwjaar iedereen!
Dutchdriftking zegt
Goede herinneringen aan de ST170!
blackmilo zegt
Bedankt! Leesvoer voor de reis naar 2018. De beste wensen iedereen!
viezefreddyw zegt
De ST170 vind ik nog steeds een coole station. Ziet er gewoon erg lekker uit en rijdt ook best goed, of niet @jochempie?
Maar de RS is natuurlijk het gaafst.
room850 zegt
@viezefreddyw: zelf een station 1.6 met uiterlijk van een ST170, dan wel in magnum grey. Heerlijke wagens, licht en met 101 pk prima mee te komen. Wegligging is een stuk beter dan een golf/astra.
jochempie zegt
@viezefreddyw: rijdt heerlijk hoor, ik heb er inmiddels ruim 20k bijgezet in dat ene jaar. Als ik in Nederland ben is het heerlijk lease-316i’s plagen :) het blijft een mooie combinatie van stuurmanswagentje, praktische bruikbaarheid en prijs. Kostte me geen drol, dat ding.
Onderhoud is wel iets duurder dan bij een reguliere focus, en dan met name de banden en de remmerij. Maar ach, ‘t kan er nog vanaf.
Jochempie zegt
@viezefreddyw: Ik heb de Focus helaas moeten verkopen. Bij het proberen te herstellen van een roestplek op de kop z’n kant van de rechter dorpel, bij het achterwiel, bleek onder de wielkastbekleding dat de dragende chassisbalk een flink gat bevatte, waardoor hij echt niet meer veilig is, zelfs al zou je ‘m “herstellen”.
De handelaar die ‘m heeft overgenomen zet ‘m op de boot naar Libië. Daar heb ik geen slecht gevoel bij, want een rot chassis draagt alleen maar bij dat de zelfmoordterrorist wellicht strandt voordat ie bij z’n doel is.
viezefreddyw zegt
@jochempie: Ah, knap vervelend! Alhoewel ik toch even moest lachen om je laatste zin en ik kan het ook alleen maar met je eens zijn.
Heb je al een idee wat er voor in de plaats komt of heb je al een vervanger weten te vinden?
Jochempie zegt
@viezefreddyw: Ik heb geen idee wat er voor in de plaats komt, voorlopig even niets, lekker sparen. Ik ben wel erg benieuwd naar de nieuwe Fiesta ST, en als die leuk genoeg is zou ‘ie misschien ook gelijk m’n MX-5 kunnen vervangen. Het leven is hier veel eenvoudiger als je maar 1 parkeerplaats nodig hebt ;) Staat de Ferrari ook lekker droog?
viezefreddyw zegt
@jochempie: Dat kan ik mij goed voorstellen ja. De nieuwe Fiesta vind ik niet zo mooi eerlijk gezegd. Vanwege de 3-cilinder weet ik ook nog niet zo goed wat ik er van moet vinden. De vorige Fiesta ST vond ik wel een onwijs leuke auto. Een van de betere, zo niet de beste in zijn segment.
Ja, nog steeds keurig in de loods. Maar dat duurt niet heel lang meer hoop ik.
kennone zegt
Doe mij de RS8 maar. Toch veel dikker dan een Audi RS3 of een Golf R
rd1991 zegt
Ik mis de Saleen versie nog. Weliswaar niet van eigen stal, maar Saleen had toch iets diks gemaakt op basis van de ZX3. Ben de naam even kwijt maar die weet een van jullie vast nog wel.
room850 zegt
@rd1991: Saleen N20 focus
phdg zegt
@room850: Mmmm, n2o op een middenklasser met viercilinder…?
guusboum zegt
Op een of andere manier was dit een droomauto, voor mij als kind. Nu iets minder mee maar wel veel respect voor de relatieve kwaliteit-prijs verhouding. En de RS ziet er nog steeds ook echt bijzonder uit, valt meteen op zonder extravaganzie.
smoked zegt
Ben ik de enige die het ‘new edge design’ periode van Ford echt verschrikkelijk vind?
davelepeef zegt
@smoked: vast niet, maar zet de Focus naast een Astra of Golf uit dezelfde periode, en kijk dan wat het beste de tijd heeft doorstaan ;)
rob5nismo zegt
@davelepeef: de astra g is in mijn ogen nog steeds een mooie auto
davelepeef zegt
@rob5nismo: best wel, maar vind de Focus nu nog wel frisser ogen.
mashell zegt
@smoked: ik vond het toen in 1999 ook maar een lelijke wagen, rare hoge achterlichten, schots en scheef dashboard. Ik reed een Seat Toledo, uit 1999, dat was wel een mooie wagen. Maar die ging nogal vaak stuk en ik had er qua aanrijdingen ook geen geluk mee. Na dat ik eens een Focus als vervangende auto was ik verkocht. Dat schots en scheef dashboard bleek ergonomisch prima te zijn en wat reed zo’n Focus lekker. Een wereld van verschil met de VAG producten uit die tijd. Toen ik in 2004 naar Engeland ging huurden we daar ook vaak een Focus en ik heb ook daar zeer goede herinneringen aan, lekker sturen op de bochtige wegen tussen de hegjes. Later ben ik ook zelf Focus gaan rijden. Inmiddels vind ik ook het design best mooi. Misschien is het dat mijn onderbewuste zich doordrukt want ik weet inmiddels dat de eerste generatie Focus de allerbeste wagen ooit gebouwd is geweest!
rob5nismo zegt
Die v8 setjes was ik alweer vergeten wel een leuk idee van ford
jochempie zegt
Ik droom er stiekem van om een Focus RS Wagon te bouwen. Maar met name de custom achterschermen en deuren voor de wide body worden een kostbare aangelegenheid..
marco79 zegt
@jochempie: deuren kun je gewoon laten zitten. Je grootste “uitdaging” zit in je voorschermen. Niet te krijgen en anders niet te betalen.
Het beste pak je de originele schermen van de wagon en laat die incl. de achterste plaatdelen aanpassen.
Het ombouwen zelf is de moeite niet, ja je uitlaat zul je moeten laten aanpassen, je hebt een extra stukje ten op zichte van de hatch. ;).
En je moet op zoek naar een donor voor een geschikte prijs. Vooral dat wordt ook nog wel een “uitdaging”.
In Duitsland zijn al een aantal swaps gedaan.
Jochempie zegt
@marco79: Dat zijn allemaal swaps waarbij de wagon body onaangetast blijft. Ja, ik heb een complete Focus RS nodig als donor, ook voor de voorschermen. Ik wil echter dat het hele zijpaneel van de auto uit één stuk wordt geklopt. Dus ik zal de Focus Wagon moeten 3D scannen, een Focus RS verbreding erop 3D modelleren, een mal laten frezen en een zeer begaafd plaatbewerker de boel exact op de mal moeten laten passen. Daarna moet de vers gelaste body gegalvaniseerd worden, want roest op zo’n one off project is natuurlijk onacceptabel.
rob5nismo zegt
Het staal gewoon door trekken en het buitenste gedeelte van de deur los maken dat met een spie op vullen en en daarna de overgang van wielkast naar deur in de gewenste kier slijpen
evo4g63t zegt
Een RS (de eerste generatie) stond naast een witte lhd Evo 6 RS2 op m’n shortlist voor het aanschaffen van een nieuwe hobby auto. Overigens nooit met een RS mee gereden. Na een eerdere rit in de Evo was ik al verpest. Ooit welgeteld 1 RS in het openbaar tegemoet gekomen. Viel wel op omdat de auto er irl van voren echt dik uitziet.
kukuk zegt
Dit zijn zeker niet de gaafste snelle Focussen.
marco79 zegt
@kukuk: De RS MKI wint het wat mij betreft van alle overige Focussen incl. de MKII en MKIII RS. De RS I is echt hardcore en is een auto die je bij de les houdt.