In een tijd waarin Volkswagen alleen nog maar bekend stond als massabouwer van de Kever en Transporter, kwam Wilhelm Karmann in 1953 met het idee voor de Ghia. Gewoon zomaar. Volkswagen besloot eens gek te doen en nam de auto in productie. Tijd om met een spotoverzicht terug te blikken op 60 jaar Ghiagedoe.
Carrozzeria Ghia
De vormen van de slanke coupé werd getekend door het Italiaanse Carrozzeria Ghia, en voor de techniek deed Wilhelm Karmann een beroep op de Kever. Zo ontstond er een best wel fijne Kever-variant, en toen de auto op de Salon van Parijs in ’53 werd getoond schijnt Volkswagen-baas Heinrich Nordhoff er zo van onder de indruk te zijn geweest dat hij maar één ding kon doen: de Karmann Ghia in productie nemen. (Het feit dat Karmann al vanaf 1949 cabrioversies van de Kever maakte zal er ongetwijfeld aan hebben bijgedragen, maar toch.)
Honderdduizenden Ghia’s
Na enkele aanpassingen aan de buitenkant en wijzigingen in het interieur werd de auto, intern aangeduid als Type 14, in 1955 in productie genomen, gevolgd door een cabrioversie in 1957. De productie liep door tot in 1974 en in die tijd werden er in de Osnabrück-fabriek 362.601 coupés en 80.881 cabrio’s gemaakt. Machtig veel, maar natuurlijk een schijntje vergeleken met de productieaantallen van de Kever. Logisch. Ook werden er tussendoor nog vierpersoons versies gemaakt: de Type 34, die 8 jaar in productie bleef maar vanwege zijn prijsstelling – bijna even duur als een Porsche 356- nooit de populairste variant werd.
De wereld kent momenteel aan Ghia’s geen gebrek. Je vindt ze zestig jaar na dato nog steeds in grote getallen, soms voor minder dan 10k. We vonden het tijd om de juweeltjes van het spotterslegioen op Autojunk.nl in de spotlight te zetten. Klik op de afbeeldingen voor meer foto’s.
06. Blauwe, simpele, degelijke Karmann Ghia
05. Beige Volkswagen Karmann-Ghia houdt het laag
04. Een Ghia met zijn geestelijk vader op de achtergrond
03. Een Volkswagen Kermit Ghia
01. Fuchsgevelgde Ghia als Nürburgringtijger
audicoupe84 zegt
mooi, heel mooi
laulau zegt
Ik vind kermit de mooiste in combinatie met de grote velgen.. Fuchs staan er ook heel mooi onder
lincoln zegt
@laulau:
deze auto zou louter en alleen willen aanschaffen om zijn daklijn ..
laulau zegt
@lincoln: dus geen cabrio voor jou.. ik persoonlijk vind de cabrio wel iets hebben..
lincoln zegt
en tevens de enige 6 “duidelijke” foto,s van een Karmann op autojunk ..
guusboum zegt
Prachtige auto’s, go karmann!
norge zegt
Leuk, heb liever een kever.
rob68 zegt
@norge: Die zijn ook leuker.
toyotafortuner zegt
Misschien wel de mooiste Volkswagen aller tijden! Prachtige overzicht!
madvillain zegt
Het liefst een Lowlight Karmann Ghia, eerste types met lager geplaatste koplampen, kleine achterlichten. Superwagens! Verder alles met kleine knipperlichten, binnenvuller of niet. De latere versies met grotere knipperlichten vind ik echt een heel stuk minder. Ohja, en een Type34 is altijd super!
v12biturbo zegt
Allen de laatste oftewel nummer 1.
v12biturbo zegt
@v12biturbo: Alleen*
rufctr01 zegt
Dit zijn echt leuke wagentjes!
Hupke zegt
Eeuwige zonde dat m’n moeder de hare ooit weg heeft gedaan.
hopsyflopsy zegt
Prachtige auto’s, maar ik de eerste versie:
[img]http://www.classicvws.com/sale/57ghia-1.jpg[/img]
schnitzelexpert46 zegt
Karmann Ghia type 14 en 34 zijn echt gave auto’s, maar de type 147 (Fridolin) is nog gaver.
dafmaf zegt
@schnitzelexpert46: Die kende ik niet. Doet me aan de Daf Kalmar denken:
http://mchminiatuurnieuws.punt.nl/content/2011/11/daf-kalmar-postauto-in-ho
freezzr zegt
Doe mij maar ’65 Karmann cabrio, geslammed op early Fuchsen, airride en een rappe motor…
Arnoud zegt
Ik vind de ‘simpele’ blauwe Karmann Ghia van nummer 5 het mooist. Juist omdat hij zo elegant is door de eenvoud.
ilovecars zegt
haha, leuk om mezelf in de wagen van mijn oom te zien op foto nummer 02
goofr zegt
https://dl.dropboxusercontent.com/u/48672412/Karman%20a.jpg
Nog eentje voor de liefhebbers :-)