Yes! Het is zover! De Fiat 500 is terug! En hoe! De spanning werd al lang geleden beetje bij beetje heel erg tactisch opgebouwd en nu, na precies 50 jaar, is het moment daar. Net als bij het aloude karbiet schieten begon het met een beetje spuug van Luca de Meo wat een langdurig gesis veroorzaakte en uiteindelijk sloeg het met een harde knal in als een bom. Het deksel van de melkbus heeft ook mijn hoofd weten te raken.
Fiat heeft haar marketingstrategie goed op orde, want de introductie van het knuffelmodelletje was zelfs op het journaal te zien (de enige merken die de laatste tijd het journaal wisten te halen waren Spyker en Ferrari… niet de minste namen). Het product 500 begon al vroeg onder de mensen te leven en werd blij ontvangen als ware het een langverwachte baby. Het leefde zelfs zo sterk dat de website fiat500.com overbelast raakte! Velen zeggen het en ik ben het met die velen eens: dit wagentje wordt een succes.
Helaas voor Renault is de zojuist gepresenteerde nieuwe Twingo nu al voorbij gestreefd door de 500. Op de AutoRAI was het op de Renault-stand al opvallend rustig tussen de Twingo’s… Renault was met de originele eerste Twingo vooral succesvol bij de dames, maar heren wilden er liever niet in gezien worden. Bij de 500 zal dat anders zijn, want veel heren blijken hem toch wel tof te vinden. In tegenstelling tot de hoogtijdagen van de Twingo is het nu wel okee om metroman te zijn. Misschien dat het nu wel kan om als man in een Twingo gezien te worden? Een gebruikte, dat wel, want de nieuwe Twingo is niks bijzonders meer…
Niet alleen vanwege het leuke, lieve en toch ook stoere retro-uiterlijk is de 500 nu al een hit, maar vooral ook vanwege de vele leuke opties om je eigen nieuwe rugzakje naar je persoonlijke smaak aan te passen. Gepersonaliseerd design is tegenwoordig HET sleutelwoord voor succes. Tuning, Cal-look, Euro-look, Rat-look, Pimp my ride, De Grote Beurt, perso-design, opleuken, customizen, hotrodden en ga zo maar door… zolang het maar je eigen identiteit weerspiegelt. Pininfarina, Zagato, Castagna, Giugiaro en zoals bekend yours truly springen daar op een iets extremere manier in een wat hoger segment op in… En Fiat doet het voor de kleine beurs.
Het grote verschil tussen de nieuwe Twingo en de 500 brengt mogelijk gesprekken teweeg als: “Kijk, ik heb dat leuke anemoon-opbergmatje in mijn nieuwe Twingo GT met sportvelgen en een dakspoiler!”
“Oh, leuk… Ik heb zojuist de 500 besteld, een witte met glazen schuifdak en Abarth striping, beschrijfbaar dashboardpaneel, schoudertas, Abarth velgen, chroomkit rondom, spoilerset rondom, beschilderd dak, dashboard en bekleding in contrasterende kleur met tribalpatronen, startnummer op deuren en motorkap en… een speciaal frontje over de afstandsbediening, bluetooth, Ipodhouder… en had ik dat mannetje aan de hoofdsteun al genoemd? Ohja, er zit ook nog een bagagerek op de kofferklep bij.”
Personalisatie is iets van alle tijden in alle segmenten, alleen deden de grote fabrikanten daar tot nu toe nog niet zo veel aan mee en lieten ze het optisch en technisch aanrommelen over aan de particulieren en de tunerts. Ja, Smart had al de mogelijkheden om de bodypanelen te verwisselen en je interieur op te leuken met stofjes, randjes en bakjes en ook Peugeot heeft uitritsbare matjes en bekleding in de 1007, maar toch is het dat niet helemaal…
Mini ging weer een stapje verder en bood een nog uitgebreidere en vooral trendy optielijst als opmaat naar de ultieme persoonlijke Mini. Het merk wist zo heel doelbewust de eigenaren te inspireren om hun eigen Mini nog verder te personaliseren en de auto op deze manier beetje bij beetje tot een cult-status te verheffen. Zonder extra lampen en twee strepen over de motorkap tel je gewoon niet mee…
Tuning maakt soms meer kapot dan je lief is, maar je kan het toch niet tegenhouden… daarom kan je het maar beter een beetje in de goede richting duwen door zelf de aanzet te geven en Fiat heeft dat uitermate goed begrepen. Natuurlijk hebben ze, evenals Mini, ook wel een prachtige historie die voor de consument tot inspiratiebron kan dienen. Voorstanders van retro zullen hier dankbaar gebruik van maken, tegenstanders zullen dit misbruik noemen.
Fiat opende een website waar je je ‘eigen’ 500 kon pimpen en een tijd geleden ‘lekten‘ er wat powerpoint-platen uit van de diverse personalisatiemogelijkheden van de 500 en daarmee werd de honger van de consument ‘perongelukexpres’ al opgewekt. Op internet verschenen her en der in photoshop getunede vijfhonderdjes en zelfs 3D-wizzards waagden zich aan het kleine bommetje. Prachtig toch, als een auto die nog niet eens echt op de weg te zien is zich nu al tot cultwagentje ontwikkelt?! Lang leve internet en de diverse digitale bewerkingsprogramma’s!
De nostalgie en de fantasie van het publiek wordt maximaal geprikkeld en dat is precies wat ik nu ook van jullie wil. Neem de nieuwe 500 en een fotobewerkingsprogramma en laat je inspireren door het heden en het verleden. Leef je maar helemaal uit, laat je fantasie stromen en toon me jouw ultieme gepersonaliseerde Fiat 500. Je kan natuurlijk de configurator op fiat500.com gebruiken en daar een screenshotje van posten, maar ik zou het leuker vinden als jullie de opties van Fiat als aanzet gebruiken tot meer eigen creativiteit. Het is geen contest, maar het gaat puur om hoe JOUW Fiat 500 eruit zou moeten zien.
Ik ben benieuwd!
Julian zegt
je bent zelf al slachtoffer van de hype, zelden zo’n lang artikel gelezen (zonder officiele press release) over een auto die net gelanceerd is. komt niet goed met jou!
Julian zegt
oh wacht het is een column! waar is je tweesnijdende mening gebleven michiel?
Michiel_vd_Brink zegt
Dat zeg ik… het deksel van de melkbus heeft ook mijn hoofd weten te raken.
En nu zit er een steekje los… en nee, dat komt niet meer goed. ;) :)
Mr. Reddingius zegt
Als ik op de link naar de configurator druk staat er slects dat de 500 mij wil (ingsgelijks) maar verder gebeurt er niets.
DeAutogids.nl zegt
En wat mogen al die extraatjes kosten? Als je de auto kaal neemt is er niks aan en met de dingen die je er op wil is ie te duur. Next.
J. zegt
wat een gaaf autootje!!! die abarth-versie ga ik dus echt kopen!! en ik was eerst een enorme mini-fan met het geld al in mijn portomonnee voor een cooper, ik denk dat ik nog ff wacht, ik las dat de abarth begin 2008 te koop zal zijn, dan lach je je toch kapot met zo’n karretje, waarschijnlijk net zo veel fun en goedkoper, en hij ziet er nog leuker uit ook, maar dat is persoonlijk, ik vind mezelf denk ik iets sympathieker overkomen in dit fiatje, want een mini blijft toch een BMW en straalt toch uit; kijk eens wat ik kan betalen!! dat hoeft van mij niet zonodig, hulde aan fiat hoor!!! en idd, mannen vinden hem ook leuk, want ik ben namelijk man…
JLJ zegt
Is de tekeing van de Abarth van jou, Michiel. Wat dacht je ervan om de half te openen achterklep (beetje onhandig als je wat spulletjes achterin hebt liggen) te vervangen door een paneel(tje of twee) in de motorkap die je op een vergelijkbare wijze kunt openen? Heb zelf nu helaas niet de mogelijkheid om een rendering ervan te maken helaas.
En my complements voor die laatste: in het zwart is het geen vrouwenauto meer (zoals in het wit), maar gewoon STOER!!
ironic zegt
Wat nou lief uiterlijk? Hij is gewoon supergaaf!! En inderdaad ook voor mannen!!
autospotter zegt
TIP: op de nurnburgring rijd een nieuwe audi heb ik op de webcam gezien (testwagen denk ik) IK WEET NIET ZEKER.
Michiel_vd_Brink zegt
@ JLJ: nee, die schets is niet van mij.
Michiel_vd_Brink zegt
@ Mr. Reddingius: dan ligt die site waarschijnlijk weer plat.
Maar da’s mooi, want dan kunnen jullie lekker zelf een 500 gaan bedenken.
Félix zegt
nou nou, wat een voorbarige conclusies allemaal!
Thelis zegt
Toch mogen Fiat (maar ook BMW) de autominnende wereld wel bedanken.
De 500 (en vooral de Mini) is door de jaren heen in steeds mooiere/snellere/gekkere vormen en uitdossingen verschenen. Toch vaak uit de creatieve breinen van autogekken. En nu gaan de fabrikanten gelijk maar zelf aan de haal met het uitnutten van deze markt.
Als je nu echt een opvallende (een daar-is-er maar-één-van) 500 of Mini wil moet je toch nog wel creatief zijn.
Zet Viah Roodstar zegt
yep, die site doet bij mij ook niks!
Michiel_vd_Brink zegt
Ter inspiratie:
bastiaan zegt
heb een zwarte Twingo; niets mis mee! Kan alles in ;-)
jakob zegt
leuke column over een leuke auto :)
VeyronLover zegt
Tof autotje, Fiat is goed bezig :-)
carfreak zegt
Een idee? Michiel van de Brink 500 naast de GTO
audi racer zegt
Trouwens in de toekomst heeft Fiat plannen om van de 500 een spider, stationwagon en zoals jullie weten een Abart uit voering te maken.
Michiel_vd_Brink zegt
Voor highres basisfoto’s om te personaliseren kan je hier terecht:
http://www.seriouswheels.com/cars/top-2008-Fiat-New-500.htm
Mr. Reddingius zegt
Jottem de configurator doet het weer :D
OJ zegt
Moest wel lachen toen ik ‘m een tijd geleden aan m’n moeder liet zien als potentiële opvolger voor d’r Seicento. Haar eerste reactie was dat ‘ie op een Ka leek.
En met de oogjes dichtgeknepen zit daar wat mij betreft best wel wat in. Hij is toch in samenwerking met Ford gemaakt? Zelfde basis en gedeelde techniek met de toekomstige Ka?
Michiel_vd_Brink zegt
@ OJ: Klopt! Je moeder heeft er een goed oog voor!
vincent zegt
Waar kan ik wat vinden over de prijs in nederland van deze nieuwe 500?
ik heb er inmiddels wel 1 besteld in duitsland (levering over twee weken) voor 11.000 euro
Fiat Coupe 20v turbo zegt
Leuke column.
Je zult zien dat binnen een paar jaar de optie lijsten van andere auto’s ook steeds langer worden, door de vlucht die pimpen/stylen heeft genomen zullen autofabrikanten hier ook een slaatje uit willen slaan.
Bijzonder leuk autotje trouwens die 500, nou nog wachten op een abarth versie met 150 pk, en die dan tunen naar 220 ofzo, net als die oude 500’tje voor op het circuit.
Mr Type-R zegt
Niks mis mee…….Vet bakkie…..
chrizzzie zegt
Prachtig hoe die marketing medewerkers daar bij Fiat aan het werk zijn gegaan. De beste campagne die ik binnen de Europese automotive heb gezien sinds jaren. Ik denk dat deze auto zeker een succes gaat worden. Daarnaast denk ik dat de opleving van Fiat grotendeels afkomstig is van de marketing afdeling.
Daarnaast wordt Marketing steeds belangrijker in de Automotive wereld maar ook vooral creatiever wat ik graag zie. Vondt het idee van Opel ook fantastisch met C´mon en de geurilla marketing van Volvo ook.
Misschien een ideetje dat jullie daar eens een column over moeten schrijven!!!
Floris zegt
Mijn versie…
dekster zegt
Eigenlijk vind ik dat het mooier zou kunnen, ik zou graag een B-stijl gezien hebben.
Een zilveren met een rode streep langs de zijkant die eindigt in blokjes,Iets breedere wielkasten (om de bolheid te accentuèren), een chroom omlijsting voor de ruiten, en ipv een achterbank een soort van hondenmand. Meer heb ik niet nodig.
vØlvØ frǽk zegt
@ dekster, nouw maak hem zo dan ;-)
ik moet zeggen dat deze er heel mooi uitziet, zeker die laatste fOto waar hij zwart is ;-)
maar ik ben het wel met dekster eens dat de wielkasten wat breder hadden gemogen..
maja toch een hele vooruitgang bij Fiat, als we terug denken aan de Multipla ;-)
LPJ zegt
@DeAutoGids.nl, uiteraard nogal duur allemaal, maar dat is nu eenmaal de basis van onze economie, vraag en aanbod in evenwicht krijgen … ;-)
MART zegt
parkeer de fiat 500 maar onder mijn carpoort,
gegroet
Rick dos zegt
Normaal als het een Twingo of een Ka of een ander klein autootje geweest zou zijn, dan riep iedereen “VROUWENAUTO!” of nog mooier “GADVER! Een boodschappenautootje!”
Maar omdat het een FIAT is en natuurlijk Italiaans is, is het ineens een stoere en/of gave auto! Jaja! Blijf vooral tegen jezelf zeggen: ik doe niet mee aan kuddegedrag. Misschien ga je het nog eens echt geloven ook….
Kijk, begrijp me goed, het is een leuk autootje net zoals ik dat ook van de Twingo vind of van een Aygo of de PSA equivalent ervan. Maar ik vind het een leuke auto voor moeders de vrouw en ik zal er al zeker niet één aanschaffen.
Ik vind het ook leuk dat FIAT deze stap heeft durven maken. Maar wat ik vervolgens dan niet begrijp is dat iedereen er vervolgens zo lyrisch over is. Ik bedoel zoveel toegevoegde waarde heeft deze auto niet en het is een slap aftreksel van een origineel idee. Het is een soort Paris Hilton van de autobranche, ze stelt niks voor maar de hele wereld is lyrisch over haar.
Come on guys! Kijk door de hype heen en zie het voor wat het echt is! Een klein autootje……
Frank zegt
Klein kutautootje dat veel te duur wordt. Maar toch wel geinig als je een 18-jarige vrouw bent.
Rick zegt
Fiat ala A-Team van!
bmw zegt
het is een vrouwenauto? Omdat hij klein is? Niet “dik” is? Waarom willen mannen toch met dikke auto’s rondrijden, zichzelf daarbij wijsmakend dat dat stoer is. Ze “liggen” dan achter hun stuur, zoals geen enkele professional ooit achter het stuur zit. Er is niks stoer aan al die dikke auto’s, dat is pas kuddegeest: “dik = duur = sjiek & stoer”.
Mark zegt
Vraag me af wat voor motoren er in komen te liggen. eneh is de deze ook achter aangedreven? misschien domme vragen, maar toch vraag ik het me af.
Rick dos zegt
@bmw
Oké, fair enough. Maar leg mij dan maar eens uit wat er zo stoer en gaaf is aan deze auto. Én wat er dan zoveel stoerder en gaver is dan de andere kleine autootjes.
Julian zegt
@Michiel van den Brink
ik denk dat het meer met het feit te maken had dat ik net uit bed was gekomen en nog geen koffie gehad had….
maar toch vind ik dat je betere columns geschreven hebt, hier kun je niet van leren, geen domme grappen over maken en je kunt er niet over in discussie gaan met jou… so, whats the point of writing it? dat het nieuw is? dat het op journaal was? zeg dan in ieder geval wat je van deze ontwikkeling vind…
Michiel_vd_Brink zegt
@ Julian: ik vind het een toffe ontwikkeling, maar ben vooral benieuwd naar jullie persoonlijke fantasieplaten.
Dan kunnen we daarover leuk in discussie gaan, niet dan?
Michiel_vd_Brink zegt
Hebben jullie die Luigi Junior al gezien die zojuist onderaan de column geplaatst is?
HondArd zegt
Dat tot in den treure opleuken van auto’s is niets nieuws. Fiat heeft gewoon gekeken hoe Scion dat met succes heeft aangepakt in de VS. Daarnaast heeft die 500 hype er toe geleidt dat ik die 500 niet meer kan zien, want bij mij is ‘ie helemaal suf-gehyped.
Julian zegt
ik zal eens even wat paint creativiteit boven halen…
Michiel_vd_Brink zegt
De Luigi Jr. is inmiddels ook klikbaar tot 1280×1024 wallpaper.
Chief_S5 zegt
Oke oke, nu ik me toch zo verveel:
Mairsil zegt
Niet enorm creatief, lijkt wel redelijk op de eerste foto, maar vind hem toch net iets ‘meer’ zo.
Mairsil zegt
Hmm, word lekker opgerekt zo… Kijken of dit beter gaat:
Fiat Coupe 20v turbo zegt
@ rickdos:
allereerst is dit een van de weinige auto’s waar zo veel opties op te krijgen zijn, dat geeft toch wel veel toegevoegde waarde t.o.v. Ka’s en Twingo’s,
ten tweede is de 500 niet zo overpriced als de Mini of de Beetle,
ten derde ziet ‘ie er gewoon erg lekker uit (kwestie van smaak) niet te veel retro, niet te modern en een mooi formaatje,
ten vierde de Abarth-versie met turbo-motor
Ik ben zelf helemaal niet zo’n Fiat fan, behalve van de Coupe dan, en ik zei altijd dat de Coupe de enige Fiat is waar ik in gezien wil worden, nu is daar een tweede Fiat bij gekomen. Als ik opzoek ga naar een klein auto(tje) (wat niet snel zal gebeuren, ik heb namelijk ook nog een Polo staan) dan komt deze zeker in aanmerking.
Michiel_vd_Brink zegt
@ HondArd: weet je welke auto bij mij helemaal suf gehyped is?
De BMW M3!
Om de week verscheen er weer een serie spyshots die gewoon steeds meer van hetzelfde waren.
Toen kwam BMW ook nog met een zogenaamde concept versie die gewoon de productieversie was…
Ik was al M3-moe voordat deze op de markt verscheen.
Van deze 500 zal ik niet zo snel moe worden, omdat de cult eromheen zich zal blijven ontwikkelen.
Jordey zegt
‘beetje duur , 12000’.. verder wel een auto die helemaal ‘in’ is!!
Stefan Schuilenburg zegt
Dit is toch een superstrakke auto! Misschien mede omdat ik gek ben van de originele 500, maar deze auto onderscheidt zich duidelijk van de massa. Doe mij maar een zwarte, een Abarth..
audi racer zegt
@ vincent
Volgens Autokampioen zou de prijs in Nederland bij €11.500 beginnen en rond de €16.000 eindigen, dus in Duitsland ben je goedkoper uit, maar hoeveel procent van dat bedrag moet je invoerbelasting betalen?
autoblogger zegt
Ik was de M3 op een goed moment ook heeeel erg zat, helemaal ziek werd ik er van. Maar nu het eindelijk realitisch is wordt het langzaamaan weer leuker…
Met de Fiat-500 ben ik sinds het begin al negatief. Ik vind em zeer lelijk en het vehikel staat wat mij betreft ver onder de VW Beetle, nog zo’n hondslelijk retro-ding. Maarja, omdat het Italiaans is vinden mensen het opeens cool, net zoals een Alfa cabrio diesel die zomaar geaccepteerd wordt. Bah!
HondArd zegt
@Michiel van den Brink: Over die M3 heb je ook helemaal gelijk, die kan ik ook niet meer luchten of zien omdat ‘ie voor een M3 gewoon twee cilinders te veel heeft en een overgewicht heeft waar je U tegen zegt. Maar als zelfs het 8 uur journaal aandacht besteed aan de introductie van een zoveelste retro-interpretatie vind ik dat toch wel erg triest. Daarnaast is de 500 helemaal niet zo vernieuwend, dus om deze auto op voorhand al de titel AvhJ 2008 toe te kennen (waar vele mensen zich schuldig aan maken) is een aanfluiting voor deze verkiezing. Pas als ze met die leuke en economische tweepitters op de proppen komen wordt het misschien nog wat, anders had de Oer-Twingo met zijn verouderde motor(en) de AvhJ-titel ook moeten krijgen.
Boss zegt
Typisch bakkie inderdaad, die 500, echt ‘mooi’ kan ik hem inderdaad niet vinden. En dat iets zo gehypedted (whatever) wordt is niet altijd gerechtvaardigd, maar daar doe je bar weinig aan. Ik doe voor nu dan even lekker :p (added some little touches)
CCX zegt
@JLJ
die halfopen achterklep is voor de motor nie voor wat spulletjes
Mark zegt
hmmm beetje jammer dat schijnbaar niemand weet wat voor motoren er in deze 500 komen te liggen.
Vind ik hem echt mooi? nee… Maar welke man wil er nou niet een klein auto’tje met achterwielaandrijving en een leuke motor:D
Rick dos zegt
@Fiat Coupe 20v turbo
En wat zijn de opties dan? Andere logo´s, een rugzak, een rek voor je snowboard, een (blijkbaar) klerenhanger, een pen waarmee je op je dashboard kunt kliederen….dat zijn toch accesoires? En dan niet het soort accesoires zoals we die in autobranche kennen, maar accesoires waar dames elke vrije minuut voor aan het shoppen zijn. Je weet wel, oorbellen, make-up, schoenen etc. Dan toch een auto die voornamelijk is gericht op het vrouwelijk publiek?
En natuurlijk is dit wel een overpriced autootje. Tenminste als je het afzet tegen zijn concurrenten…
Niet teveel retro? Are you sure? En natuurlijk is smaak gebonden aan een individu.
@Michiel van den Brink
Couldn´t agree more! ZELFS ik als BMW liefhebber had er op een gegeven moment genoeg van. Het was zelfs zó erg dat we een discussie kregen over de spiegels omdat DAAR weer spyshots van opdoken….
Maar was dat niet een hype die door het (internet)publiek zelf werd gecreeerd ipv een hype die vanuit de fabrikant werd gecreeerd?
dekster zegt
Op verzoek van Volvo Freak ;)
500 zegt
@rick dos
Precies anti Italiaans als het op auto’s aankomt.
Ik zeg wat ik eerder gezegd heb dit is een hit en aan jullie haters draai jullie om en zwijg. Deze auto verdiend respect zonder meer en als jij hem over priced noemt koop hem dan niet.
Groetjes
Rick dos zegt
@500
Voordat er misvattingen ontstaan. Ik ben totaal niet anti-Italiaans. Als er één land in deze wereld is die auto´s leverde met passie, dan is het Italie wel. Alleen vind ik dat er tegenwoordig nog maar weinig uit Italie komt waar de passie van afdruipt. Er wordt op dit moment alleen nog teveel op oude glorie gevaren. Zo ook bij deze auto. Zoals ik zei, leuke auto, maar dat rechtvaardigd niet de hype die er op dit moment voor deze auto is. De hype is er vooral (NAAR MIJN MENING!) omdat het Italiaans is en oude glorie.
500 zegt
Ja als je denkt dat de Italiaanse auto’s geen passie meer hebben dan kan ik er niet aan doen dat je niet goed ziet. Wat moeten “topmerken” als BMW, Mercedes,… dan zeggen? Die auto’s zijn nog stijver als een strijkplank.
Klassiekerrally zegt
Ik wil er een! NU! :)
Klassiekerrally zegt
Trouwens, Michiel: ik mis je column!?
Birger zegt
Dit is echt leuk!!! Go Fiat!!!
Rick dos zegt
@500
Die hoeven niets te zeggen. Die hebben namelijk al tijden geen passie meer of nooit gehad (en dan heb ik het natuurlijk over het design) . Wat ze wel hebben is een bedrijfsfilosofie waar ik me wel in kan vinden.
LPJ zegt
Wat was het ook weer? De “you suckers will buy anything”-dogcrap-filosofie? ;-)
Sorry ^^
Goed dat er verschillende filosofieën zijn, en verschillende mensen die zich in verschillende filosofieën kunnen vinden. Het zou maar saai worden anders, ’t is er nu al over met al die Duitsers op onze wegen ;-)
Rick dos zegt
Nee, dat is een algemene autobranche filosofie. Ik bedoel kijk maar naar deze FIAT 500 en z´n “accessoires”. ;)
Turbopaultje zegt
Citaat>
Come on guys! Kijk door de hype heen en zie het voor wat het echt is! Een klein autootje……
En natuurlijk is dit wel een overpriced autootje. Tenminste als je het afzet tegen zijn concurrenten…@
NOU>
Jij hebt ofwel de ballen verstand van autos of gunt Fiat het gegarandeerde megasucces niet. DIE 500 is de leukste en beste auto in haar&zijn klasse sinds jaren……………………
Rick dos zegt
Ik misgun niks of niemand zijn of haar succes dus daar ligt het niet aan.
Dat ik de ballen verstand heb van auto´s, zou heel goed kunnen. Maar dan begrijp ik even de link niet tussen het inzien van een hype van een product en het verstand hebben van auto´s? Dat zijn toch 2 verschillende inzichten die wellicht raakvlakken met elkaar kunnen hebben, maar in ieder geval niet aan elkaar gekoppeld zijn?
En wellicht is de 500 de beste in zijn/haar klasse, maar ik denk dat 95% tot 99% van de kopers dat weinig zegt. De meeste kopers zullen achter deze hype aanlopen omdat de grote meute dicteert dat deze auto “trendy” is en dus moeten óók zij deze auto hebben anders horen ze er niet bij…….
LPJ zegt
Nja maar dat is toch niet alleen bij deze 500 het geval, ook bij je geliefde BMW … Alsof voor 95% tot 99% van de kopers het in hun voordeel is dat ze achterwielaandrijving hebben bijvoorbeeld, laat staan dat ze er ooit deftig gebruik van maken. Daar wordt het ook vooral gekocht omwille van het imago, en om erbij te horen denk ik zo. Terwijl die eigenlijk ook wel overpriced zijn ;-)
Voor er ook over mij misvattingen ontstaan, ik vind BMW’s best leuke auto’s om in te rijden hoor.
Rick dos zegt
Focus Lennart, focus. Ik heb het hier over de hype.
Als we jouw beredenering volgen, dan kunnen we dat verder veralgemeniseren en zeggen dat dat voor de grootste gedeelte van de autobranche en autokopende publiek geldt.
LPJ zegt
Net zoals BMW een hype is? Alleen duurt ze wat lang :p
En dat zeg ik inderdaad, wat je zegt (En wellicht is de 500 de beste in zijn/haar klasse, maar ik denk dat 95% tot 99% van de kopers dat weinig zegt.) geldt voor een groot deel in de autobranche en vind ik geen punt. De grote meute dicteert dat BMW in is, en dus moeten ook zijn een BMW kopen …Wat niets afdoet aan het feit dat deze 500 net zoals de meeste BMW’s leuke auto’s zijn.
Gek op Wielen zegt
Rick dos…
Ik geef je gelijk wat betreft de hype die op deze auto gelegd word!
Toch vraag ik eens aan je om na te denken welke auto je zou kopen indien je in deze klasse iets moest uitzoeken? Een Renault Twingo? Een Smart? Een Aygo?….enz…
Ik moet over ongeveer een half jaartje die beslissing gaan maken. En als ik alles overweeg blijf ik uitkomen op de Fiat 500. Geen keuze omdat het zogenaamd hip is, maar een weloverwogen keuze in wat ik zoek in een auto!
(een dieseltje, klein, zuinig, mogelijkheid tot 4 personen, max. 20.000,-)
Daarbij vind ik het super dat je enorm veel keuze hebt in soorten bekleding, striping, accesoires, chroomdetails, enz… En daardoor de auto wel een eigen gezicht kunt geven!
Ik vraag me nu af of jij een betere auto aan mij kunt voorleggen binnen mijn eisen? En eigenlijk denk ik dat ik het antwoord al weet: Nee! ;)
sven zegt
Ha , als ik 20000€ te spenderen heb koop ik toch iets anders dan een 500 !
En als je tot 20000 € niks vindt dat in je eisen past ben je niet goed bezig !
Er zijn genoeg auto’s in die klasse waar je echt met 4 volwassenen in past , zelfs 5 , met een kleine dieselmotor en evenveel opties…en waarmee je nog eens een lange afstand kan rijden !
Wagens waar ik me zeker veiliger in zou voelen en zonder de italiaanse problemen erbij !
Heel veel mensen kopen hun auto nog met hun geldbeugel en niet omdat ie wel of niet een hype is en daarom zullen zijn concurenten het net iets beter doen !
Rick dos zegt
@Lennart
Jij weet en ik weet dat BMW geen hype is. BMW is net zoals ieder ander merk een speler op de automarkt, maar dan een speler in het luxe segment.
Als ik zo vrij mag zijn om Wiki te citeren:
“Een hype (uit te spreken haip, op zijn Engels; afgeleid van het Griekse hyper = “boven”) is een verschijnsel dat bovenmatige media-aandacht krijgt en daardoor belangrijker lijkt dan het in werkelijkheid is.”
Ik heb nog nooit gezien dat BMW bijv met een nieuw model in het 8 uur journaal is verschenen.
@Gek op Wielen
Als dit voor jou een weloverwogen keuze is geweest, dan behoor je bij de minderheid die ik al reeds aanhaalde. Feit blijft echter dat de overgrote meerderheid deze auto zullen aanschaffen door de hype die er omheen hangt. Zie het als de iPhone die uitkomt.
“een dieseltje, klein, zuinig, mogelijkheid tot 4 personen, max. 20.000,-”
Fiat Panda 1.3jtd, VW Fox 1.4tdi, Citroen 1.4hdi, Toyota Aygo 1.4d genoeg andere keuzes. ;)
Gek op Wielen zegt
Sven…
Genoeg keuzes??? Kom dan met een alternatief!….
Rick dos…
Inderdaad mogelijkheden die aan mijn eisen voldoen. Maar Ik wil persee een 1.3 diesel met 75 pk ;) Nee, gein, maar wees eerlijk! In welke van de auto’s die jij noemde wil jij gezien worden, en heb je van fabriek af echt de mogelijkheden om de auto naar eigen hand te zetten? Tjaa…. Volgens mij vallen ze dan allemaal af?!
Rick dos zegt
@Gek op Wielen
Ik zou in geen van allen problemen hebben om in gezien te worden. Of ik het zou kopen is een 2e….. ;)
Maar met deze vraagstelling begrijp ik dus dat het voor je ook een imagebuilder is. Helemaal niet erg, want bewust of onbewust doet iedereen (INCLUSIEF MEZELF) een aankoop van een auto met z´n denkbeeldige image in z´n achterhoofd. En dan kan ik zéér zeker wel begrijpen dat je bij deze auto uitkomt. Echter, de één laat z´n image een doorslaggevend factor zijn in het maken van zijn of haar keus en de ander wat minder.
Maestro zegt
Bijzonder leuke auto met idd een uitgekiend pakket aan extraas. Dat de marketingafd. van FIAT goed werk heeft geleverd staat buiten kijf. Dat het wellicht wat overdone en gehypt overkomt?
Misschien wel maar geldt niet hetzelfde maar dan in negatieve zin voor de Multipla?! Na een moeilijke periode geniet FIAT met volle teugen van het (komende) succes, geef ze eens ongelijk.
Ik wil graag gezien worden in een kekke 500!
Citrofiel zegt
@ klassiekerrally; “Trouwens, Michiel: ik mis je column!?”
Kijk eens wat er bovenaan deze pagina staat: “Gepost op Friday, 6 July 2007 om 11:00 door Michiel in Fiat, Columns”
Dit ís Michiels column!!!
Gek op Wielen zegt
Rick dos…
Ik zal absoluut moeten toegeven dat het ook een soort imagebuilder is! Kan ik wel heel hard ontkennen, maar zoals je zelf al zegt geldt dit voor iedereen bij elke aankoop! Zelfs een Dacia koper kiest heel bewust voor het suffe(overal het lak aan hebbende) image!
Maar dat het image een belangrijke rol speelt betekent natuurlijk niet dat het geen bewuste keuze is! Ook op motorisch vlak heeft de 1.3 JTD mijn voorkeur t.o.v. concurenten en ik verwacht dat het wagentje ook heel fijn rijdt, aangezien hij het onderstel deelt met Ford! (huidige auto). En daarom is het voor mij bijna een zelfvansprekende keuze om voor deze Fiat te gaan!
En Ik zal toegeven dat als ik meer geld zou hebben, en wat ouder zou zijn, ik ook graag een X5 of 330 coupé zou rijden! ‘Helaas’ is dit nog niet weggelegd voor mij, alhoewel ik zoals gezegd mijzelf nog te jong(21) vind om in dergelijke auto’s te rijden!
Bambino zegt
Ik denk dat fiat zeer goed bezig is en ook zeker een merk is dat in de toekomst zal gaan groeien met bv de Bravo cc en station en mischien zelfs de mpv versie.
En dan heb je natuurlijk ook nog de grande punto rally uitvoering voor de openbareweg en ook de fiat linea die er ook zeer gelikt uitziet.
En wat denken jullie ervan als ze bij fiat een tjetmotor in een 500 leggen dan krijg je zeker een rapautotje
ik zegt
Ik vind hem echt briljant. Metroman of niet: ik wil ‘m! Maar goed. Eerst nog even 3 jaar de rit “uitzitten” met m’n cz3 :)
Rick dos zegt
@Gek op Wielen
Allemaal (voor jou’ gegronde redenen waarin ik je geen ongelijk kan geven.
Wat mij zo tegenstaat zijn de mensen die dit niet met gegronde redenen doen, maar omdat het “moet”, want iedereen zegt of zal denken dat dit ik hip en trendy ben met zo´n auto.
Francis zegt
wat die 500 betreft. men nemen een Chevrolet Matiz (Daewootje) gooi er een Ford K doorheen, goed schudden, en dan afwerken met wat afgekooktje Mini marketeer sous. en je hebt een te klein auto’tje met Italiaanse kwaliteit en afwerking. maar toch wel schattig op de een of andere manier.
… doe mij toch maar een degelijke duitse Mini! ;)
LPJ zegt
Heb je er al ingezeten en mee gereden dan Francis? De magazines die dat wel al hebben gedaan zijn toch vrij tot heel lovend over die “Italiaanse kwaliteit”, en plaatsen het boven die “degelijke Duitse” Mini met z’n fisher price interieur ;-)
Klassiekerrally zegt
Citrofiel schrijft,
Kijk eens wat er bovenaan deze pagina staat: “Gepost op Friday, 6 July 2007 om 11:00 door Michiel in Fiat, Columns”
Dit ís Michiels column!!!
O jee… Dat zal me leren om na koopavond zo laat te posten ;)
Turbopaultje zegt
Citaat: Dat ik de ballen verstand heb van auto´s, zou heel goed kunnen. Maar dan begrijp ik even de link niet tussen het inzien van een hype van een product en het verstand hebben van auto´s?
Je hebt dus de ballen verstand van auto´s. Want ongeveer de gehele vakpers is laaiend over de CInq. De MINI en de SMart zullen door de CInq van de markt geveegd worden. Voor 10 mille krijg je veel meer auto, met meer lifestyle, image en historie dan de Smart. En voor 5 mille extra krijg je ook meer dan de basis MINI………………
Go kart feeling heeft Fiat nog niet, dat komt ook nog wel …… ABARTH
Michiel_vd_Brink zegt
Francis schrijft: “wat die 500 betreft. men nemen een Chevrolet Matiz (Daewootje) gooi er een Ford K doorheen, goed schudden, en dan afwerken met wat afgekooktje Mini marketeer sous.”
Niet eens zo’n gekke redenering als je weet dat de Matiz door Giugiaro oorspronkelijk als Fiat was ontworpen met de originele 500 in gedachte…
Lees deze column maar eens: http://www.vandenbrinkdesign.com/index.php?option=com_content&task=view&id=74&Itemid=54
JLJ zegt
# CCX schrijft,
6 July 2007 om 18:18
@JLJ
die halfopen achterklep is voor de motor nie voor wat spulletjes
Geloof me als je wat spulletjes in de kofferruimte doet, en je opent daarbij de klep, vallen ze eruit! Of weet je niet dat bij deze nieuwe de motor voorin ligt???
sem zegt
ben ik nou gek of lijkt deze een beetje op een Nissan Micra?
maar verder vind ik het wel een leuk autootje en dat kan ik van de Nissan niet zeggen, maar doe my van de kleintjes de Mini Cooper S maar;)
Vincent#1 zegt
@sem
dat deze auto idd op de micra lijkt sluit niet uit dat jij gek bent
J. zegt
@ francis
nou ik heb een proefrit gemaakt in een mini-cooper, en dat is een prima autootje hoor, en ik ben echt niet overdreven anti-duits, maar ik vond ook de afwerking in de mini echt niet beter dan bij andere merken, ik vond echt dat er goedkoop plastic in zit, zeker voor die prijs…ik was eerst helemaal mini-fan, maar ik wacht nu denk ik op de 500-abarth, ik vind die nieuwe 500 echt hilarisch en ik denk dat de afwerking en kwaliteit net zo goed zijn, zoniet beter, en net zoveel fun voor minder geld…ook vind ik het wel fijn dat een fiat een wat gemoedelijker imago heeft als een bmw produkt, een mini heeft toch al snel een imago van; kijk eens wat ik kan betalen, dat hoeft van mij niet zo…
Japie zegt
Vin het niks,..lijkt net een Micra.
Nee,.ik hou het bij de Mini,..
hans zegt
Is het nog nooit iemand opgevallen dat de micra eerst een retro renault 4 was?
De fiat is ieder geval een echte fiat, ben blij dat het weer beter gaat. Fiat heeft in het verleden hele mooie en goede auto’s gemaakt (de hele groep, alfa lancia en maserati. ferrari is toch altijd top geweest)en als ze hun best doen kunnen ze weer lekker meedoen. Een beetje tegengas tegen al dat duitse spul is wel leuk!
Egon zegt
Fiat is aan een goeie beurt bezig. De afwerking is er zienderogen op vooruit gegaan en de dieselmotoren zijn soepel en bijzonder vinnig.
Ik vind het goed dat fiat de 500 heeft gemaakt alle auto’s worde zo groot tegewoordig, opel corsa, peugot 206, renault clio, fiat ook met de grande punto als je dan 100pk derin hebt liggen dan trekt die auto nog niet, kvind da dus groot en lomp.
Deze 500 is ideaal kwa grote dus ook gewicht en als die 150pk versie derin komt dan moete de bmw’s enz al ferm bijte om die auto bij te houden.
andre zegt
deze nieuwe 500 is rijdend te bewonderen in De Bilt op de Hessenweg, met origineel italiaanse striping en kenteken.
De eigenaar is een van de middenstanders van de hessenweg.