Focus op het rijden. Het is soms lastig. Dit zijn de 5 grootste afleidingen in het verkeer.
Tijdens het autorijden ben je niet altijd honderd procent gefocust op de weg. Er zijn allerlei factoren te verzinnen waardoor je niet meer aan het opletten bent. Verzekeraar Allianz Direct heeft een onderzoekje uitgevoerd om te kijken wat nu die grootste afleidingen in het verkeer eigenlijk zijn.
Afleidingen in het verkeer
Wat blijkt, andere weggebruikers zijn voor de Nederlandse automobilisten een enorme afleiding. Een bijzondere rijactie, asociaal rijgedrag. Het zijn allemaal dingen die we registreren en vaak veroordelen. Want ja, we kunnen soms als onsympathieke monsters veranderen achter het stuur. Zeker omdat iedereen van zichzelf denkt de beste chauffeur te zijn.
Dit is niet de enige afleiding. Er zijn nog vier factoren die meespelen volgens het onderzoek van de verzekeraar. De complete top 5 staat hieronder opgesomd.
- Andere weggebruikers
- Smartphone
- Werk aan de weg
- Billboards langs de weg
- Slaperigheid
- Bijrijders
- Tegemoetkomend verkeer
- Kinderen
- Muziek
- Werkgerelateerde zaken
- Eten en drinken achter het stuur
Herken jij jezelf in één van deze afleidingen? In vergelijking met hetzelfde onderzoek een jaar geleden zijn er een paar dingen anders. Kinderen, muziek en afleiding door werkgerelateerde zaken zijn nieuw in de lijst opgenomen.
Top 10 grootste ergernissen 2023
Hetzelfde onderzoek bevat ook de Top 10 grootste ergernissen 2023. Eigenlijk is dit lijstje niet heel anders in vergelijking met vorig jaar. De traditionele ergernissen blijven staan. Bumperkleven is nog steeds de grootste ergernis, met mensen die met de smartphone in de auto bezig zijn op 2. De volledige top 10 check je hieronder.
- Bumperklevers
- Smartphonegebruik
- Onnodig links rijden
- Te langzaam rijden
- Te hard rijden
- Files
- Afval uit het raam gooien
- Rechts inhalen
- Omleidingen
- Snelheidsbeperkingen
Aan het onderzoek van de verzekeraar deden 1000 respondenten met een Nederlands autorijbewijs mee.
JanJansen zegt
Top 5 en er dan 11 noemen. Mijn autisme kan dit niet aan.
V8Vantage zegt
Gewoon stoppen bij 5 ;-)
Mijn vraag is nu meer; zijn er maar 11 ergernissen?
michelschouten zegt
Nummer 3 is dagelijks mijj grootste ergernis.
Verschrikkelijk hoe mensen zo kunnen rijden
mashell zegt
Niet moeilijk hoor, gewoon invoegen, helemaal links gaan rijden en daar pas weer vandaan komen als je uitvoegstrook al begonnen is. Paragraaf 3.2 van de leaseovereenkomst.
Ze willen allemaal sneller dan hun voorganger, geen van allen mag dat en daarom rijdt er zo vaak een treintje op de meest linkerstrook. Grappig is dat je de mensen die zich ergeren aan onnodig linksrijders vooral op de meest linkerstrook vindt…
Jacco zegt
Daarom hoor ik ook bij ergenis nr 8, rechts inhalen. Zit er een groot genoeg gaathe dan ga ik er gewoon voorbij. En het is niet alleen links, maar vooral ook de middenbaan rijders die geen zin hebben om voor 2 minuten even naar rechts op te schuiven. Is vaak overdag zo dat ik evenveel rechts als links inhaal, ja het mag niet maar met 130 overdag mag ook al niet om de een of andere reden. Verder plak ik savonds vaak wel op links omdat de keren dat iemand ervoorbij wil ik gewoon opzij ga en zelf ook al 30km/h boven de limiet rijd.
Verder valt me wel op dat bijna niemand savonds 160 rijd op 130 wegen maar genoeg mensen wel 130 rijden op 100 wegen.
Ot92 zegt
160 vind Jan Modaal enger dan 130
lekkerlinksrijden zegt
Ben ik geroepen?
ghengiskhan zegt
Afgeleid worden door andere weggebruikers? Maar dat is toch verkeer? Dan ben je toch goed aan het opletten?
basman147 zegt
@ ghengiskhan; Niet als je zo druk bezig bent met foeteren op diegene die je net hebt ingehaald omdat die met zijn smartphone bezig is dat je mist dat de persoon voor je vol op de rem is gaan staan. Denk dat ze het zo bedoelen.
svdv zegt
Knappe vrouwen in zomerjurkjes zijn bij mij de grootste afleiding de laatste dagen
Robert zegt
Het smartphone gebruik zou ik anno 2023 graag willen uitbreiden met ‘inclusief het dragen van een (noise canceling) koptelefoon’. En dat geldt niet alleen voor fietsers, maar ik zie het ook steeds vaker bij bestuurders van auto’s.
Levensgevaarlijk, jezelf zó buitensluiten van je omgeving en het verkeer om je heen.
Jacco zegt
En meer rijden zoals in Duitsland dus die spiegels ook eens gebruiken. Rijd regelmatig in Duitsland en zelfs al rijd ik 180, ik houd de achteruitkijkspiegel in de gaten en ga niet van mijn laan af totdat diegeen die aankomt mij voorbij is. Dan maar ff remmen, rem liever zelf als dat ik op een ander moet vertrouwen waarvan ik niet weet hoe veel harder die rijd
mashell zegt
Het klopt wel, andere weggebruikers leiden af van de smartphone… Als die mensen eens normaal zouden rijden kun je veel gemakkelijker appen achter het stuur…
petroldrinker zegt
Tja, met alle hulsystemen in autos word het ook steeds makkelijker voor mensen om zich af te laten leiden, iets in de trend van “die auto redt zich en mij wel” valt me vaak op, zodra die mensen in oudere autos rijden zonder die systemen rijden ze heel krampachtig vaak
Wolflow zegt
Lachen die nr 10 op lijst van ergernissen: op elke weg in NL gelden snelheidsbeperkingen!
Gulli zegt
Ik vind het altijd rete-irritant als @willeme weer eens een epistel publiceert met bijzondere auto’s of mooie lijstjes. Die MOET je gewoon lezen, en met 1 hand sturen en met de andere hand Mobile.de op de telefoon bedienen is echt niet te doen. Dus kappen daarmee aub! :D
Dutchdriftking zegt
Ik denk dat wanneer we eerlijk zijn we allemaal deze vormen van afleiding wel herkennen. Het is de kunst dit op de momenten zelf ook te herkennen en dan je gedrag proberen aan te passen om ongelukken te voorkomen.
mashell zegt
Onderschat niet hoe moeilijk het is om niet naar een Sloggi billboard te kijken. Dat zijn oerinstincten die je moet onderdrukken.
sabrerator zegt
Wees blij dat we nooit billboards van Fa hebben gehad. Dat was pas afleiding geweest!
rrk147 zegt
Nou smartphone lijkt mij duidelijk. Maar waarom er enorme ledbillboards langs de kant van de weg moet staan vind ik ergens onbegrijpelijk. Zeker in het donker vind ik het irritant en haaks staan op overheidscampanges om bijvoorbeeld smartphone gebrui af te remmen. Een led matrix moet ook niet te veel informatie bevatten om te veel af te leiden. Wel zijn die tenminste qua kleur wat rustiger. De schermen met de teksten van omdenken hebben een fel rode achtergrond.
mashell zegt
Misschien moeten we omdenken en keihard verbieden dat borden, vlaggen, schermen met politieke, maatschappelijke of commerciële uitingen langs snel- en N wegen staan. Je mag je mening uiten, maar je mag daarmee de verkeersveiligheid niet in gevaar brengen. Dat geldt voor boeren met vlaggen verkeerd om, dat geldt voor een scherm met reclame voor omdenken boeken, dat geldt voor Extinction Rebellion met protesten op de weg en dat geldt voor de overheid zelf met slogans langs de weg.
karhengst zegt
Toegegeven, met Extinction Rebellion zou het voor het verkeersbeeld al een hele verbetering zijn als ze hun borden naast de weg omhoog houden in plaats van op de weg.
vindik zegt
Insta, snap, WhatsApp en nog 2..
iphonistvongates zegt
Schatzoekers, Pokémon avatars, zeer volgzame dociele navigatie-instructie bestuurders, amateur ornithologen met de blik strak in de lucht, vliegtuigspotters, amateur astronomen die gebiologeerd sterren/satellieten volgen ‘s avonds laat, Trance muziek (ze bestaan nog steeds) luisterende bestuurders die niet meer uit hun zone te krijgen zijn…..ik vergeet er vast nog een paar.
alfagtv6 zegt
3 en 4 gaan helaas vaak samen, super irritant. Gewoon lekker rechts gaan rijden dan. Dit zijn ook vaak de mensen die geen flauw idee hebben wat erom de auto heen gebeurd en waar toch in vredesnaam al die spiegels goed voor zijn. Er zijn gewoon teveel mensen met een rijbewijs die echt niet (meer) kunnen rijden.
cossiekiller zegt
Bij mij staat op nr1 het niet gebruiken van de richtingsaanwijzers.
Kan toch niet dat ik de enige ben?
vindik zegt
Je wordt hier omringd door BMWrijders. 😉
David zegt
Ik mis een grote afleiding, die ook bij het lijstje ergernissen past: trajectcontroles!
Zeker bij die lange op de A2 ga ik uit verveling maar naar de koeien in
het weiland zitten staren, etc.
basman147 zegt
Aan die mensen die zich ergeren aan het feit dat ze over rechts worden ingehaald zou ik graag het volgende willen voorstellen; als jullie niet meer onnodig links blijven rijden, haal ik niet meer rechts in. Akkoord?
Jacco zegt
Vraag me altijd af wie de politie zou bekeuren, en ik hoop toch dat ze voor de linksrijder gaan.
mashell zegt
Bij blik op de weg werd er nooit iemand gepakt voor onnodig linksrijden maar rechtsinhalen was vaak een reden voor een boete en een preek. Gezien de grote hoeveelheid middenrijstrook slapers denk ik dat het niet anders geworden is.
Hans zegt
Door het onnodig linksrijden gaan we bumperkleven en rechts inhalen. Ik ben schuldig
Ot92 zegt
Bumperkleven wordt doorgaans veroorzaakt door linksplakkers. Om een voorbeeld te noemen: Ikzelf heb nooit last van bumperklevers.
Ikzelf doe niet aan bumperkleven. Rechts inhalen is goedkoper en je bent er sneller voorbij :)