Voldoende ruimte voor inzittenden, de bagage en een actieradius waar je mee uit de voeten kunt. Dit zijn de vijf beste opties in het C-segment.
De bijtelling gaat volgend jaar op de schop en dat betekent dat met name het D-segment nog even zal scoren de aankomende maanden. Een auto als de Tesla Model 3 is daar een goed voorbeeld van. In dit artikel zoeken we het een treetje lager. Zowel qua auto als qua prijscategorie. Het C-segment moet nog losbarsten qua aanbod en dat zal de komende jaren ook zeker gaan gebeuren. Voor nu zijn dit vijf interessante opties om te overwegen met betrekking tot elektrisch rijden.
1. Volkswagen e-Golf – 230 km – 34.296 euro
De meest burgerlijke auto van dit rijtje en daardoor ook een reële optie. Een leek zal nauwelijks opvallen dat jij in de elektrische variant van de Golf aan het rijden bent. De e-Golf is, totdat de ID.3 er volgend jaar komt, de interessantste elektrische Volkswagen die je nu kunt kopen. Deze auto heeft een actieradius van 230 kilometer. Afhankelijk van de uitvoering kun je tot 100 kilometer bereik laden in een tijdbestek van zo’n 20 á 25 minuten.
2. Nissan Leaf – 270 km – 36.990 euro
Een sterke kandidaat die al jaren zijn mannetje staat. Je moet van het afwijkende design houden, want de Leaf valt lastig te negeren. Nissan was één van de eerste autofabrikanten die met een elektrische auto voor de massa kwam. De Leaf is wat dat betreft een begrip onder de volledig elektrische auto’s. Het model is door de jaren heen van updates voorzien. De huidige Leaf is er vanaf 36.990 euro. De reguliere Leaf komt 270 kilometer ver. Er is ook een Leaf e+ die een rijbereik heeft van 385 kilometer. Deze is met een prijskaartje van zo’n 45 mille al een stuk duurder. Een Leaf aan de snellader (50 kW) gaat van 20 naar 80% in ongeveer een uur. Met een normaal stopcontact duurt laden 21 uur en met een 7 kW Wallbox duurt het 7,5 uur om de accu volledig op te laden.
3. Kia e-Niro – 455 km – 42.510 euro
Het is een crossover, de auto heeft een goede actieradius en valt voor vele zakelijke rijders binnen het leasetarief. Geen wonder dat de Kia e-Niro zo’n succes is. De Koreaan heeft 451 liter bagageruimte en kan snelladen (tot 220km in 30 minuten). Via Kia zelf een nieuwe e-Niro bestellen deze dit jaar rijden zal lastig worden. Via een leasemaatschappij een voorraadmodel kiezen maakt dit echter wel mogelijk. Kia levert de e-Niro in Nederland geleverd met een 64kWh batterij. Middels een AC-laadpaal met maximaal 7,2kW (1-fase 32A) kan de elektrische auto opgeladen worden middels een Type-2-stekker. DC-snelladen is ook mogelijk met een CCS Combo-stekker. Dit gaat tot maximaal 80 kW.
4. Hyundai KONA Electric – 449 km – 41.595 euro
Zeg je e-Niro, dan zeg je KONA Electric. Beide auto’s delen eenzelfde basis en dat maakt de Hyundai KONA Electric tot een eventueel alternatief. Ook voor deze auto is de vraag groot en zul je via een leasemaatschappij zoals Mobility Service Nederland het moeten doen met een voorraadmodel als je dit jaar nog wil rijden. In de Amerika’s zijn ze ook fan van deze auto. De KONA Electric is dit jaar uitgeroepen tot North American Car of the Year (NACTOY). Normaal laden (7,2 kW) duurt het 9 uur en 35 minuten om de accu vol te krijgen. Met een snellader (100 kW DC) duurt het 54 minuten om de batterij tot 80% te laden.
5. Hyundai IONIQ Electric – 311 km – 36.995 euro
Je hoort veel rondom de KONA Electric, maar deze crossover is niet alleen in de volledig elektrische line-up van Hyundai. De IONIQ Electric is tevens een optie. De elektrische auto heeft een lagere actieradius, maar daar is ook een lagere prijs naar. De IONIQ Electirc kan 69 kW DC snelladen met een Type 2 aansluiting. Via een 100 kW snellaadstation is de batterij in minder dan een uur tot 80 procent op te laden.
TNThomas zegt
Mij lijken de e-Niro en KONA Electric echt de beste. Koreaanse betrouwbaarheid en verreweg de beste range. Geen idee hoe ze rijden, maar puur op basis van de cijfers zou ik zonder twijfel voor één van deze twee gaan.
jorden zegt
@tnthomas: betrouwbaarheid zou zomaar eens een onbenullige factor kunnen zijn. De toekomst zal het uit moeten wijzen, maar kan mij haast niet voorstellen dat je EV niet “start”. Als je hem niet vergeet op te laden dan ?
TNThomas zegt
@jorden: Ik ben geen expert, maar aan een elektrische aandrijflijn zal vast wat kapot kunnen gaan, maar waarschijnlijk minder snel dan een auto met ICE inderdaad. Verder blijven het gewoon auto’s dus alles buiten de aandrijflijn is grotendeels gelijk en kan dus kapot gaan zoals bij een “normale” auto. Na enkele maanden een VW Golf te hebben gereden als leenauto, weet ik hoeveel er aan een auto kapot kan gaan aan delen buiten de aandrijflijn…
lekbak zegt
@jorden: niet alleen kan de elektromotor ook gewoon kapot, er zit een heleboel elektronica in een elektrische auto om alle stroom in goede banen te leiden. Ook een ev kan gewoon onbetrouwbaar zijn, ondanks dat er minder bewegende delen in zitten.
nautique206 zegt
@lekbak: ken iemand met een Kona waarvan de stekker blokkeerde door een storing. Dan kom je dus ook niet ver. Dus je hebt helemaal gelijk
flutterby zegt
@tnthomas: een auto is veel meer dan range! Als je de auto op specificaties uitkiest zal die zeer waarschijnlijk tegenvallen.
Uiteindelijk is elektrische rijden een hele andere manier van denken en helaas kan je pas echt inschatten hoeveel range je nodig hebt ná aanschaf.
Homer55 zegt
Naaahh bedankt, ik rijd nog ff door met de V6…
sjonniedeluxe zegt
Ik vond de ioniq best ruim vanbinnen, vooral achterin. Jammer dat hij niet net wat grotere range heeft.
koeberg zegt
@sjonniedeluxe: Dat heeft ie. Hij is van 28kWh naar 38kWh gegaan bij de recente update. Je levert wel heel erg in op de snellaadsnelheid.
gebruikersnaam3 zegt
Wat is de toekomst toch troosteloos als je dit zit. Wel typische Nederlands lekker middelmatig allemaal. Niet met je kop boven het maaiveld steken en accepteren dat je tussen de billen genomen wordt door alles in iedereen.
dawwg zegt
@gebruikersnaam3: Ja, 35 tot 45K voor saaie, lelijke plastic hokken met amper range; wat een armoede…
drsjeroen zegt
Is dit een willekeurige rangorde? Die Golf heeft m.i. te weinig range om bovenaan te staan. Die ID3 zou na Tesla wel eens de game Changer (autocorrectie stelt Charger voor lol) kunnen zijn
birdnerd84 zegt
@drsjeroen: AutoBlog = GermanBlog
flutterby zegt
Sinds wanneer is de Kona in het C segment?
sjonniedeluxe zegt
@flutterby: inderdaad, dat is toch een b segment “suv”? Niro is duidelijk slag groter/ruimer en volgens mij wel c segment
flutterby zegt
@sjonniedeluxe: klopt de Niro wel. Kia heeft ook nog een model onder de Niro, Hyundai heeft geen SUV onder de Kona.
dper4mance zegt
Kortom, voor 10 tot 15000 euro minder koop je een leuke C segmenter (Focus, Megane, Corolla etc) waarmee je niet twee uur in een weiland bij Zwolle staat te wachten tot de batterij vol gedruppeld is bij een ritje Maastricht-Groningen. Tis nog steeds behelpen dat elektro spul…
bugboy zegt
@dper4mance: Als je alleen naar de aanschafwaarde, dan heb je gelijk. Kijk je naar de totale kosten over een aantal jaren, dan zal een EV wel eens veel goedkoper kunnen uitpakken. Maar privé zijn ze nog steeds niet echt interessant, maar je ziet toch dat EV’s langzaamaan goedkoper gaan worden.
koeberg zegt
Goed artikel, kop kan beter:
De 5 beste EV’s die je nu kunt leasen (C-segment)
baklava zegt
Skyactive-X
birdnerd84 zegt
@baklava: SkyActiv-X
sjonniedeluxe zegt
@baklava: dat is een motor van Mazda toch?
fabiant zegt
Blijf het toch wonderbaarlijk vinden dat de “toegankelijke”, zegge de Kona en e-Niro EV’s worden uitgerust met een 1 fase transformator. Zelf ben ik werkzaam in de e-mobiliteit en kom eigenlijk constant problemen tegen met het thuisladen van bovengenoemde.
De 1 fase EV’s zijn technisch niet (geheel) ontworpen voor de Nederlandse markt. Daar waar je in Engeland vaak 1 fase huisaansluitingen tegenkomt, worden de 1 fase huisaansluitingen in Nederland steeds schaarser. Praktisch alle netbeheerders zullen beamen dat het streven is om ieder Nederlands huishouden te voorzien van een 3 fase aansluiting. Simpelweg om de capaciteit over drie fase te verdelen.
Dan zal het thuisladen van een betaalbare EV in één keer veel duurder worden. – Ervan uitgaande dat een gemiddelde huisaansluiting 3 x 25 ampère is. – Zal de benodigde huisaansluiting voor het opladen van een 7.2 kW 1 fase ( 1 x 32 ampère) EV 3 x 50 ampère zijn. Wat de jaarlijkse vastrechtkosten zal laten stijgen naar zo’n €1.200,-.
Is het dan echt interessant om de betaalbare EV’s thuis op te laden? Ik trek dat toch in twijfel. Ben erg benieuwd naar jullie mening/ aanvullingen.
koeberg zegt
@fabiant: Klopt. Ik kan dat onderschrijven. Zelf rijd ik een Hyundai Ioniq. Die is met zijn 28kWh met 3,7kW nog wel in een nacht op te laden (van helemaal leeg tot vol duurt 8 uur). Heb je een auto met meer bereik nodig dan is dat waarschijnlijk omdat je meer rijdt. Dan moet je meer dan 28kWh bijladen en dat lukt niet in één nacht.
Ik heb bij de aanleg van mijn laadpaal een extra dikke kabel laten leggen (3 fasen, 6mm2 per draad) voor toekomstige uitbreiding (andere auto, andere aansluiting), dan hoef ik de kabel niet op te graven.
1 fase is voor de vorige generatie EVs nog wel acceptabel, maar als je nu een auto koopt dan moet die gewoon 3 fasen kunnen laden. Ik vind het ronduit absurd dat de Jaguar iPace die ruim 80-duizend euro kost en een accu heeft van 84 kWh niet 3 fasen kan laden! Die auto opladen op een standaard thuislaadpaal duurt bijna 23 uur!!
ty5500 zegt
@fabiant: Wel opmerkelijk. In België gebeurt juist het omgekeerde. Oudere huizen zijn over het algemeen 3 fase. Nieuwere huizen monofase (40 of 63A) en driefase is redelijk kostelijk/zeldzaam.
grasvreter zegt
E-golf lol. Veruit de minste auto van alle genoemden. Niet ontwikkeld met de EV gedachte, en dat merk je aan de actieradius en plaatsing van de accu’s. Erg domme keuze.
sjonniedeluxe zegt
@grasvreter: hij komt wel regelmatig als winnaar uit een test. Of kwam iig. Die Nissan leaf is zeker lekker, met rapid gate. Met die golf heb je iig een fatsoenlijk interieur zonder dat je gevoel hebt op de bok (te hoog) te zitten.
sjoppie zegt
@grasvreter: ga eens rijden met deze auto en u zal anders reageren. Van dit rijtje de meest verfijnde auto. Aanrader!
defl8 zegt
De ene range is de andere niet. De LEAF kan bijvoorbeeld zijn accu niet koelen of verwarmen. Dus kom je niet ver met vorst, laden gaat dan ook nog eens traag en zomers kan je weer niet vaak achtereenvolgens snelladen.
Het schijnt ook dat de LEAF het zéér slecht doet met 90+ km/u
Zo las ik van iemand met een Zoe met 150km range dat hij 6 uur nodig had voor 200km in de kou.
sjonniedeluxe zegt
@defl8: beetje racefiets gaat dus harder? :D
koeberg zegt
> De IONIQ Electirc kan 69 kW DC snelladen met een Type 2 aansluiting.
Bjørn Nyland, een YouTuber die EVs aan de tand voelt, heeft gemeten dat de laadsnelheid boven de 60% terugzakt naar 15kW.
Zijn eerste aanbeveling is dat je bij een lange rit met snelladen sneller uit bent met laden tot 60% en vaker laden dan laden tot 80%.
Gevolg hiervan is dat bij lange ritten de effectieve batterijcapaciteit van de nieuwe Ioniq gelijk is aan de oude (60% van 38 is 80% van 28).
Zijn tweede aanbeveling is om de oude Ioniq te kopen omdat die goedkoper is.
tazmania zegt
Het EV C segment wordt teniet gedaan door de Tesla Model 3.
flutterby zegt
@tazmania: dat is bijzonder want de Model 3 zit in het D segment.
tazmania zegt
@flutterby: dat is zeker bijzonder. Lees mijn opmerking nog een keer. Iedere weldenkende leaser slaat dat C segment over, en bestelt een Tesla uit een hoger segment. In veel gevallen kan dat prima uit.
flutterby zegt
@tazmania: de Kona en de eNiro hebben anders nog steeds een jaar levertijd. Was deze leverbaar geweest dan zou Tesla hier zeker last van hebben grotendeels door fiscaal beleid.
De andere EVs zijn het gewoon allemaal net niet, al snap ik niet dat de Leaf niet beter verkoopt.
nautique206 zegt
@tazmania: niet iedereen kan of mag een auto uit die prijsklasse kopen of leasen
Dutchdriftking zegt
De IONIQ zie ik hier veel als Taxi. Erg lelijk ding, maar goed in wat hij doet. De Niro en zijn zusje zijn natuurlijk fantastische aanbiedingen. Feitelijk de Kadett van deze periode.
lekbak zegt
@rubenpriest: ik snap dat je niet alles kunt weten. Maar 7.2kw laden op 1 fase kan in Nederland niet. Althans, niet thuis. De standaard hoofdaansluiting van een woonhuis is daar niet zwaar genoeg voor. Wellicht is het een goede toevoeging om dit erbij te vermelden.
Het lijkt mij belangrijk dat ook de details kloppen. Dat is het verschil tussen de telegraaf en een specialistische site zoals autoblog. De laadtijd van de Kia is dus geen 9 uur maar 18 uur, wat het verschil met de leaf al een stuk kleiner maakt.
spidertje zegt
Zit met smart te wachten, al meer dan een jaar trouwens, op mijn Kona electric…… hophop in galop!
jpoers zegt
Sorry maar die egolf is toch een natte scheet tov de rest. Wat dat betreft kan je beter een Zoë kopen. Een veel praktischere range en snellere laadsnelheid.
nautique206 zegt
@jpoers: maar is het ook een praktischer auto? Golf lijkt mij ruimer?
jpoers zegt
@nautique206: vergelijk de kofferbak maar eens in de golf prak je net een schoenendoos. In de Zoë krijg je je weekboodschappen. De golf is echt een ICE auto waar een accu in is gehangen. Maar de Zoë is dan geen c segmenter.
HyperTeHK zegt
Nummer 2 is niet handig Chademo verdwijnt herhaaldelijk snelladen maakt de auto langzamer op lange afstand als de 30kw versie die veel goedkoper is.
Nummer 5 is ook geen goeie tip, je kan beter de oude versie van 28kw kopen. Die laad 2x zo snel en geeft dus ook een snellere reistijd op de langere afstand.