Vierwielaandrijving is niet de meest geliefde vorm van aandrijving voor Ferrari. Pas 25 jaar na de 408 Integrale kwam de FF. Hoeveel volgen er nog?
De 408 Integrale of 408 RM4 werd in 1987 gebouwd om te testen of vierwielaandrijving een goed idee was voor Ferrari supercars. Niet iedereen is even gecharmeerd van de hoekige, uit verhouding getrokken vormen van de 408 Integrale. Dit ontwerp hebben we te danken aan Carrozzeria Scaglietti. Het eerste, rode prototype had een roestvrij stalen monocoque. Het tweede prototype (een gele) werd het visitekaarte van Alcan. Zij pasten hun nieuwe methode toe om de aluminium panelen aan elkaar te plakken. Het chassis zelf was een mix van aluminium en roestvrij staal, wat hem sterk en licht maakte.
Hoewel het chassis een goed idee bleek te zijn (12 jaar later werd een soortgelijk aluminium chassis gebruikt voor de 360), was Ferrari minder gecharmeerd van de vierwielaandrijving. Aan de 4,0-liter V8 met zo’n 300 pk zal het niet hebben gelegen. Deze afgeleide van de 3,2-liter V8 uit de 328 lag zo in de motorruimte, dat de transmissie naar het blok wees. Hierdoor was het makkelijker om het vermogen naar alle vier de wielen te leiden. Het grote nadeel was dat het meeste gewicht deze middenmotor aan de rechterkant van de auto lag om ruimte te maken voor het hydraulische systeem om alle vier de wielen te besturen.
De 408 werd vaak uitgeleend voor testritjes en promotie, maar Ferrari besloot het project stop te zetten. Het is niet bekend hoe de wagen presteerde in cijfers, maar het zal niet indrukwekkend genoeg zijn geweest. De rode auto lijkt spoorloos verdwenen; de gele 408 staat in Maranello.
Met de FF heeft Ferrari het toch beter aangepakt. Om te beginnen is hier het sturen met vier wielen achterwege gelaten en is de gewichtsverdeling een stuk beter geregeld. Wel vreemd blijft dat het vierwielaandrijving-systeem alleen werkt in de eerste ver versnellingen. Het “4×4 werkpaard” verandert hierdoor op de Autobahn gewoon weer in een lekkere sportauto. De extra tractie is wel fijn bij het optrekken, zeker op een glad wegdek, maar niet zo spannend als een echte Ferrari zou moeten zijn.
Er waren geruchten dat de LaFerrari ook vierwielaandrijving zou krijgen, maar daar bleef het bij. Dit monster kreeg gewoon achterwielaandrijving – met KERS systeem – om met 963 pk in minder dan drie seconden naar de 100 km/u te sprinten. Dit is dan ook zo’n beetje het snelste wat er met twee wielen gedaan kan worden. Om nog sneller op te trekken is vierwielaandrijving nodig, maar dan wordt de auto ook een stuk zwaarder. Tenzij de concurrentiestrijd de spuigaten uit gaat lopen, zal dit waarschijnlijk nooit een optie worden voor Ferrari. Laten we daarom nog even genieten van de 408 Integrale in een korte documentaire. (Via Bugattatra, mirror)
Ferry_76 zegt
Even wat meer foto’s gezocht, maar het ding ziet eruit als een Indiase kitcar replica van een NSX op basis van een Fiero…. Zeker geen Ferrariwaardig ontwerp!
Frankypanky zegt
@Ferry_76:
*Newsflash*
Elk prototype of testmule ziet eruit als een kitcar! Ik heb nog nooit een netjes afgewerkte en totaal functionaerende test-mule gezien! Waarom zouden ze ook?
Ferry_76 zegt
@FrankypankyV8: Omdat het een Ferrari hoort te zijn, geen kitkar, en omdat Carrozzeria Scaglietti wel beter hoort te kunnen.
jaapiyo zegt
@Ferry_76:
*Extra newsflash*
Het filmpje meldt dat dit prototype stamt uit 1987. De NSX werd voor het eerst aan het publiek getoond is 1989 en kwam in 1990 op de markt. De auto kan dan natuurlijk nog steeds op een NSX-replica lijken maar de NSX kan dus nooit het voorbeeld zijn geweest voor dit model. Andersom kan natuurlijk wel en is zelfs totaal niet ondenkbaar aangezien Honda nooit onder stoelen of banken gestoken heeft dat ze als benchmarks voor de NSX met name Ferrari’s gebruikten. Als ze dachten dat dit qua uiterlijk zo ongeveer de opvolger van de 328 ging worden hebben de tekenaars van Honda er vast naar gekeken.
Zeggen dat een Ferrari een NSX kopie is (absoluut niks ten nadelel van de NSX verder) is een beetje als zeggen dat de nieuwste iPhone op een Samsung Galaxy Sx lijkt.
Ferry_76 zegt
@jaapiyo: Ik vind dat het eruit ziet als een “Indiase kitcar replica van een NSX op basis van een Fiero”, ik zeg niet dat Ferrari de NSX gekopieerd heeft. Het deed mij gewoon denken aan die reclame van die kerel die van een oude Morris een Peugeot maakt.
loekie125 zegt
Op de foto is de vreemde gewichtsverdeling al deels te zien. Wie bedenkt dat dan ook op die manier?
dawwg zegt
@loekie125: De foto gewoon scheef, dat heeft echt niets met de gewichtsverdeling te maken …
loekie125 zegt
@dawwg: doelde meer op het verschil in vorm van het chassis links en rechts en meerdere componenten aan de ene kant van de auto. Weet niet of dat al mede de oorzaak is maar ziet er wel vreemd uit. Dat de foto scheef is had ik nog niet eens gezien :)
rotarypowah zegt
Road & Track had in december ’88 een artikel over de 408: http://sportcars-history.com/post.cfm/ferrari-408-road-track-12-1988
norge zegt
Zeker voor zijn tijd een aardig ontwerp.
amglover zegt
Zo lelijk is die ook weer niet vind ik
qoekje zegt
Ik denk dat het sneller naar de 100 kan dan de laFerrari met 2wd omdat top feul dragster
macready zegt
@qoekje: Niet zolang je aan straatlegaal (volgens de wetgeving hier) rubber bent gebonden.
Frankypanky zegt
Alle begin is moeilijk en lelijk…al zag die proto er voor die tijd redelijk goed uit.
rotjeknor zegt
Achterkant lijkt meer op een Audi 80
SimonMc zegt
“Wel vreemd blijft dat het vierwielaandrijving-systeem alleen werkt in de eerste vier versnellingen”
Ja en nee. Hoogst waarschijnlijk, is zo’n systeem veel compacter, dan een dat moet werken in alle versnellingen.
Er is dus bijvoorbeeld een reden dat Audi werkt met W motoren ipv V motoren. (W12, W10, W8 ( vw ) ). Zo’n blok is minder lang dan een V variant, maar wel breder, wat opzich niet zo erg is. Ze kunnen geen lange blokken gebruiken, omdat bij audi het quattro systeem meer plaats inneemt,dan een traditionele aandrijving.
Het motorblok komt daardoor ook ver vanvoor in de neus te liggen, om nog plaats te kunnen herbergen voor het quattro systeem. Vandaar ook de veel gehoorde sneer naar Audi, dat het zelfs met 4-wiel aandrijving, een onderstuurd hok is.
Ofwel maak je dan auto’s met V-motoren, maar met een heel lange neus, ofwel doe je zoals Audi, en blijf je een normale neus houden, met W-motoren. Laten we zeggen dat Audi een elegante oplossing heeft gekozen.
Ik ben eigenlijk wel van mening, dat 4-wiel aandrijving niet thuis hoort in een sportwagen. Mede door bovenstaand probleem, en ook door het extra gewicht, en het voelt ook klinisch aan. Een sportwagen moet speels blijven, en bv driften wordt al een hele uitdaging met 4-wiel aandrijving.
jaapiyo zegt
@SimonMc: Klopt niet helemaal wat je zegt. Omdat Audi techniek moet delen met VW in alle modellen, zijn deze modellen in de basis FWD. Vanwege dat feit, moet de vooras van Audi’s verder naar achter geplaatst worden dan bij een RWD auto. De neus van A-stijl naar bumper verschilt dan ook niet noemenswaardig van een vergelijkbare BMW of Mercedes, maar de fronttoverhang voor de vooras is een stuk langer bij Audi en de afstand van wiel tot deur daarentegen kleiner. Er is inderdaad minder ruimte voor een lange motor (want die vooras zit in de weg), maar dat komt niet door de keuze voor AWD, maar gewoon vanwege de FWD basis. Empirisch bewijs hiervoor; BMW en Mercedes bieden ook AWD aan in hun vergelijkbare modellen en wel met I6/V6, V8 of V12. En ten overvloede geldt dat als Audi alleen maar AWD modellen zou leveren (en geen FWD), ze de vooras net zo ver tegen de neus kunnen plaatsen als BMW en Mercedes en zouden ze ook ruimte hebben voor de genoemde motoren. De slechte gewichtsverdeling van Audi’s en de daaruit volgende ‘zware neus’ met onderstuur komt dus puur voort uit de keuze voor FWD van VAG uit oogpunt van kostenbesparing. De fanb0iZ willen dat echter liever niet weten.
jaapiyo zegt
Mooi kan ik de auto niet noemen, maar het is wel goed om af en toe herinnert te worden aan het feit dat die Italiaanse autobouwers vaak bezig zijn geweest met vernieuwende techniek. Niet alleen Ferrari maar ook Alfa en Lancia. Helaas plukken ze er uiteindelijk vaak niet de vruchten van omdat het door de ’typische Italiaansheid’ niet altijd even betrouwbaar is/was of door andere frivoliteiten zoals een jaar of 15 geleden common rail niet te patenteren. Jammer want qua design zijn ze nog steeds niet geëvenaard IMO (er zit ook wel eens wat lelijks tussen, maar ook veel meer juweeltjes dan elders) en je hebt het idee dat, hoewel Ferrari en misschien Maserati wel ok gaan, de merken voor het grotere publiek langzaam doodbloeden.
Hopelijk kan met name Alfa nog gered worden. Zoals bij TG afgelopen keer gezegd werd mbt de komende Spider; laat Alfa het design doen en de motor (!) en laat Mazda ‘m dan maar bouwen desnoods (of de kwaliteitscontrole doen).
robertmeijer zegt
Die auto zit me nu al meer dan 20 jaar dwars. Hij staat nl. ook in een boek dat ik heb over de F40. Zelf ben ik verwent Honda liefhebber en eigenaar van Hondablog.nl . Ik heb nu dankzij jullie filmpje volgens mij de puzzel opgelost… Alcan was namelijk ook de leverancier van het aluminium van de Honda NSX… [IMG]https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/1119968_504377766312343_1059883218_o.jpg{/IMG]
robertmeijer zegt
[img]https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/1119968_504377766312343_1059883218_o.jpg[/img]
robertmeijer zegt
nou dan maar zo:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=504377766312343&set=a.341758369240951.81415.134067313343392&type=1&theater
jolig zegt
Op de autobahn lijkt me het juist prettig om wel 4×4 te houden, ik heb nog nooit gehoopt op overstuur bij het van baan wisselen.
En een sportwagen rij je natuurlijk niet boven de vierde versnelling, dan heb je waarschijnlijk wel snelheden bereikt waarbij dynamiek niet meer de belangrijkste kwaliteit is in een auto.