Wat doet die Tesla daar?
Autoblog is druk bezig met het uitzoeken welke auto’s perfect zijn voor op vakantie. Buiten de verkiezingen om leggen we nog een aantal andere auto’s onder de loep. In dit artikel zoeken we uit welke SUV’s het ruimste zijn en ook nog een flinke actieradius hebben. Een betere vakantiekar kun je immers niet hebben.
Land Rover Discovery SD4
Bagageruimte: 1.231 liter
Actieradius: ~ 1.050 kilometer
Oké, eerlijk is eerlijk: Land Rover bezoedelt de boel een beetje. De aangegeven bagageruimte is namelijk uitgedrukt in vloeistof. Desalniettemin is het een machtige hoeveelheid. Dit blijkt wel als we kijken naar de “droge” ruimte: 986 liter. Wie zijn kroost en Snuffel de hond thuislaat, kan dit door de achterbank omlaag te doen uitbreiden naar meer dan 2.000 liter. Wel is de 240 pk sterke diesel niet per se de zuinigste: volgens de brochure ligt zijn verbruik zo rond de 1 op 13. De tank, met een inhoud van 77 liter, is na grofwef 1.050 kilometer leeg. Overigens betaal je ook voor de luxe die Land Rover je biedt: in de basisuitvoering kost hij al gauw over de 103.000 euro.
Skoda Kodiaq 2.0 TDI
Bagageruimte: 835 liter
Actieradius: ~ 1.500 kilometer
Binnen de Volkswagen Group kwam Skoda als een van de laatste merken met een zeer grote SUV. Zoals we van het merk mogen verwachten is ook dit model een degelijke auto. Zeker voor zijn prijs (de 150 pk sterke Business Edition Plus kost minder dan 50 mille) krijg je waar voor je geld – ook als je op vakantie gaat. Met de tweede zitrij omhoog heeft hij 835 liter aan bagageruimte, voldoende ruimte voor alle spullen dus. In zijn prijsklasse staat hij op dit gebied dan ook fier bovenaan. Qua rijbereik kent hij eveneens geen gelijke: wie de fabrieksopgave van (pak ‘m beet) 1 op 20 haalt, hoeft de 75 liter tank pas na 1.500 kilometer bij te vullen. Zelfs als deze claim in de praktijk blijkt tegen te vallen, kun je nog altijd in één adem naar Oostenrijk of Zuid-Frankrijk knallen.
Ssangyong Rexton E-XDI 220
Bagageruimte: 784 liter
Actieradius: ~ 900 kilometer
Het is altijd een plezier om een obscuur en tamelijk ongeliefd merk in een lijst te plaatsen, zeker als deze lekker klein en beknopt is. Toch staat de nieuwe Rexton niet hier vanwege deze motivatie. Het is namelijk een prima auto om mee op vakantie te gaan. Ssangyong heeft in de brochure zelfs de tijd genomen om uitgebreid uit te leggen hoeveel bagageruimte de auto in verschillende configuraties heeft. Zo vertelt het merk bijvoorbeeld dat de Rexton 1.477 liter aan opslagruimte heeft wanneer de derde zitrij volledig en de tweede zitrij voor 60 procent is neergeklapt. Kennis is alles. Wie enkel de derde zitrij neerklapt, heeft 784 liter tot zijn beschikking. Wel komt de 181 pk sterke vier-in-lijn diesel niet zo ver als bovenstaande auto’s: volgens Ssangyong rijdt de auto gemiddeld 1 op 12. Hierdoor wordt de 70 liter tank in ruwweg 900 kilometer leeggereden.
BONUS: Tesla Model X Standard Range
Bagageruimte: 2.180 liter
Actieradius: 375 kilometer
In vergelijking met een grote diesel is een volledig elektrische auto niet zoveel waard. Althans, als we spreken over rijbereik. Op papier heeft de instapversie van de Model X bijvoorbeeld een kwart van de actieradius van de Kodiaq. De duurdere Long Range haalt 505 kilometer. En dan is Tesla op dit gebied nog een voorloper! Wat de Model X mist aan ‘range’, dat maakt hij goed in de vorm van bagageruimte. Door de afwezigheid van een verbrandingsmotor voorin heeft de auto extra ruimte over voor spullen. Al met al heeft de Model X ruim 2.100 liter. Indrukwekkend en aantrekkelijk, mits je in staat bent je reismentaliteit erop aan te passen.
alcantara zegt
Hee, een Sangjoeng die er voor de verandering eens niet spuuglelijk uitziet, maar ‘gewoon’ als een Toyota oid.
metalmike zegt
@alcantara: De dieselmotor klinkt wel als een oude trekker viel mij op. Die nagelt er lekker op los als je ernaast staat, ik hoop vanbinnen wat minder.
tdu2zonda zegt
Ik ben nog altijd van mening dat de Model X geen SUV is, maar een MPV met een platgeslagen kont… ik kan me niet voorstellen dat een Model X offroad kan, met die bodemvrijheid….
flutterby zegt
@tdu2zonda: de Kodiaq is natuurlijk een echte terreintijger. Zeker met FWD.
sjonniedeluxe zegt
Seat tarraco en Peugeot 5008 ook noemenswaardig met 780 liter
jippie zegt
Reismentaliteit aanpassen bij een elektrische auto komt neer op 4 vliegtickets naar de zon.
crepito zegt
Ik reis graag 3000km zonder te stoppen. Diesel SUV nog steeds geen goed alternatief voor het vliegtuig voor mij.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@crepito: Welke diesel SUV heeft een actieradius van 3.000km dan??
jipino zegt
@svenska_aeroplan_ab: een Airbus a320
tortuga zegt
Doe mij die Skoda maar dan met chipje er op dan. Het verbruik zal wel 1op 10 worden met volle bagage !
rulefollower zegt
De Rangerover V8 (ook de sport) hebben 100 liter tanks. Daar kom je verder mee dan de Discovery. Wel iets minder ruimte.
dutchneon zegt
@rulefollower: Bijna, geloof dat mijn 2014 sport 85 liter heeft… net afegelopen weekend Noorwegen heen en weer met 160-170 verbruikt ie rond de 1:10 dus haalt bijna de boot in DK
rulefollower zegt
@dutchneon: Mijn vorige was een v8 sport (autob.). Die had 100 liter. De L405 (ook een autob) die ik nu heb heeft ook een 100 liter tank. Misschien dat ze die in NL niet verkopen.
frank2b zegt
Doe mij dan maar die Lexus RX. Met een motorvermogen van 313 pk, een gemiddeld verbruik van 1 op 12 en een tankinhoud van 65 liter kom je zo’n 800 km ver. En dat met 828 liter bagageruimte wanneer je de derde stoelrij neerlegt.
sizedoesmatter zegt
Waarom geen Ford F-150 met de ‘zuinige’ V6 en twee 100 liter lpg-tanks onder de vloer?
Meer SUV dan het lijstje en een aardige kofferbak….
P1m zegt
Afgelopen weekend ben ik met mijn nieuwe Model 3 Performance (overigens gekocht en niet geleased. Zegt wellicht wat over mijn motivatie) naar Goodwood gereden, totaal 0,0 beperking gehad door de range. Na een uur of 3, 4 rijden ben je wel blij dat je ergens een kop koffie kan drinken. De Superchargers staan doorgaans bij luxe hotels. De meeste oponthoud hebben we nog gehad van traag wegverkeer en een twee uur lange wachttijd bij de kanaaltunnel in Calais. Maar de Tesla deed het echt perfect op de Autopilot. Mijn maatje waar ik mee was rijdt een BMW M3 Competition van het laatste model, maar die was ook helemaal om. Begrijp me Niet verkeerd; maar als je nog nooit een Tesla hebt mogen ervaren, heb je echt geen idee waar je het over hebt.
lluq zegt
@p1m: mijn C5 gaat ook zalig op lange afstanden. Doe mij maar een C5 of een Bentley voor de lange afstand.
P1m zegt
@lluq: Ook niet verkeerd, alleen even je ogen dicht als je je brandstof afrekent bij een Bentley ;-)
emping zegt
@p1m: dat is toch geen SUV?
bescheidenheidsierteenmens zegt
*Mompelt iets over Mercedes GLS en BMW X7…*
gwnbmw zegt
@bescheidenheidsierteenmens: die duurder zijn, iets minder bereik hebben en iets minder ruimte door meer luxe.
evdw zegt
Het kunnen doorrijden aan 1 stuk van 1000 tot 1500km heeft volgens mij voor 95% van de mensen weinig meerwaarde. Dat doet bijna niemand. Vaak stop je zeker 1 keer nog voordat je eigenlijk moet tanken.
Veel mee kunnen nemen is natuurlijk wel handig.
tjorque zegt
Mijn eerste auto deed 1250km met 85 liter in de tank.
Nu heeft ons octaafje rustig 6.4l/100km geslurpt tegen 135km/h. Goed voor ongeveer 780km met een tank. Ik moet me dan wel inhouden om niet elke keer (bvb wanneer ik wil invoegen) alle paarden aan te spreken. Dan is het hooi veel sneller op.
Mij boeit een keertje meer tanken niet meer zo. Maar ik probeer wel altijd te vermijden om snelwegtankstations te gebruiken, die zijn altijd zo belachelijk duur.
sr20det zegt
@tjorque: mijn auto doet momenteel 1000 km met nog geen 35 liter in de tank.
Over ruimte zeg in trouwens niets, dat heb in niet ..
tjorque zegt
@sr20det: das heul zuunig! waarmee rij je dan?
billymobiel zegt
Wat wordt eigenlijk begrepen onder de genoemde reismentaliteit? Zo snel mogelijk van A naar B knallen zonder mee te krijgen wat er allemaal tussen A en B te beleven valt of van A naar B en ondertussen genieten van wat er te zien is?
bmw1cabrio zegt
Ik vind de Model X echt niet ruim van achter. Dat aflopende dak zorgt voor een flinke afname van de ruimte. Je kunt overigens nergens de inhoud van de Model X vinden met de tweede zitrij omhoog. Ook niet in dit artikel. Weet iemand dit?