Het 2021 nieuws is nog nooit zo langzaam binnen gedruppeld als dit jaar. Maar ondertussen wordt wel duidelijk wat de leuke of belangrijke motorfietsen van 2021 zijn.
Jaja, beurzen afgelast enzo, dus alles was anders aan het einde van 2020. Geen beurs in Milaan en dus geen haastklus voor alle merken om alles af te krijgen voor de tweede week van November. En wat was het gevolg? Een ongeorganiseerde onoverzichtelijke stofwolk van persmomentjes gedurende 2 maanden. Nu het stof is neergedaald is het tijd om de balans op te maken. Wat zijn de belangrijkste motorfietsen voor 2021.
Dit alles in de wetenschap dat Kawasaki aankomende week nog het een en ander gaat presenteren net als KTM. Maar hey, we blijven niet wachten!
Aprilia Tuono 660
Aprilia frist deze weken haar modellenlijn op met een aantal onvervalste LCI’s, of facelifts zo je wilt. De RSV4 krijgt meer inhoud en een opgefriste (minder agressieve) look. Ook de zwaarste Tuono heeft een nieuwe look gekregen.
En natuurlijk was er in het nieuws van de RS660, de nieuwe ster in het kamp uit Noale. Maar hoezeer we het deze ‘sportfiets’ ook gunnen gokken we dat de ‘naakte versie’ het beter gaat doen in 2021.
De specs vertellen maar een gedeelte van het verhaal. Gebaseerd op hetzelfde blok als de RS660 zal de 95pk bij 183kg rijklaargewicht van deze Aprilia zich vooral op de weg (moeten) gaan onderscheiden.
De prijs van de Tuono 660 is € 11.950,-, iets lager dan die van de RS 660, die draagt een prijs van € 12.450,-.
Waarom het een van de belangrijke motorfietsen van 2021 is? Natuurlijk is het 660 platform voor Aprilia zelf heel belangrijk, we verwachten in 2021 als het even mee zit ook nog een ‘allroad/adventure’ versie. Een opvolger voor de Aprilia Pegaso dus eigenlijk. Maar het is vooral een welkome aanvulling in het naked segment. Een motor met karakter met een bereikbare prijs.
Suzuki Hayabusa 2021
Je denkt wellicht: huh?! heb ik wat gemist? Nou als je nog niet van de geruchten weet van de nieuwe aanstaande Hayabusa voor 2021 dan heb je inderdaad wel wat artikelen gemist her en der. Maar begin volgende maand hopen we eindelijk wat meer te horen.
De afbeelding hierboven is natuurlijk nog van het oude type. Er zijn nog zeldzaam weinig spyshots van de nieuwe Suzuki. Dat kan natuurlijk ook gewoon weer betekenen dat hij NIET gaat komen. Suzuki is de laatste jaren namelijk niet heel erg scheutig met ‘nieuwe’ modellen. Maar een nieuwe Hayabusa kan zeker wel een van de belangrijkste motorfietsen van 2021 worden.
Maar de wens is in deze wellicht iets teveel vader van de gedachte. Vergeten hoe het ook al weer zat met het hopelijk uitgaande model? Zie onder de video van Motorcyclist Magazine.
Triumph
Natuurlijk komt er ook een nieuwe Speed Triple aan bij Triumph voor 2021. Maar het belangrijkste model voor de motormarkt is wat ons betreft toch echt de door Arno al geteste Triumph Trident. Niet direct het grootste of zwaarste of snelste wat Triumph biedt. Verre van zelfs. Maar gewoon een echt sterk design.
Met die hele scherp prijs van € 8.955,- in Nederland. Als het niet een geheel ander publiek zou aanspreken dan de Tuono 660 doet, dan zou hij hem op prijs direct declasseren.
Maar de Triumph zal toch meer het type zwart leren jasje en spijkerbroek aantrekken terwijl de Aprilia rijder zeer waarschijnlijk een 1 of 2 delig racepak met te schreeuwerige helm aantrekt.
Drie hoogtepunten wat ons betreft tussen de motorfietsen voor 2021. Natuurlijk wordt de line-up nog aangevuld en hadden we kunnen kiezen voor de vernieuwd RSV4, de KTM 1290 Adventure, etc. Wat komt er bij jullie op het lijstje?
pignon zegt
Een oude XT500 of XL500R graag
anthwan zegt
Misschien een DUCATI V2 R?
rcolt zegt
In motorland begint het langzaam net zo truttig te worden als in de autowereld. Vooral downsizing en door de Euro5 regels minder geluid. Ik zeg niet dat je met zo’n 660cc-blokje geen lol kan hebben en waarschijnlijk is het veel bruikbaarder dan een 200+ monster maar toch zou ik eerder kiezen voor een motor met een grotere longinhoud
torsen zegt
@rcolt: Dat de regels m.b.t. geluid steeds strenger worden klopt. Maar hoe kom je erbij dat er downsizing plaats vind?
rcolt zegt
@torsen: er worden natuurlijk ook nog genoeg pk-monsters gepresenteerd, wat ik bedoel is dat dit soort motoren na de R1250GS de top 10 zullen vullen. Net als de voorliefde voor A-segmenters.
torsen zegt
@rcolt: Dan snap ik nog steeds niet wat je bedoelt eerlijk gezegd. De 600 tot 700cc klasse is al 20 jaar de instap voor de ‘zware’ motorfietsen en volgens mij ook nooit uit de top 10 weg geweest.
Met EURO 4 en 5 vergroten de fabrikanten vaker de inhoud van het blok om, ondanks alle maatregelen om de uitstoot te verlagen, toch nog hetzelfde vermogen te leveren.
viezefreddyw zegt
Dus een motorfiets die waarschijnlijk niet komt is één van de drie belangrijkste motorfietsen van 2021? Bijzonder.
kennone zegt
Vind ook dit jaar dat mijn 92 Ducati 900SuperSport de belangrijkste is. Dus dit lijstje klopt niet
boomhauwer zegt
Het wordt een opvolger voor de aprilia tuareg. Niet de pegaso. Een andere motor met hoge verwachtingen is de Husqvarna 901 Norden, de KTM 990 (?) adventure (890 met een nieuwe kuip, nieuwe naam nog onbekend).
michaelras zegt
@boomhauwer Dat is maar net hoe je het ziet natuurlijk. Ik denk dat de dealers het liever zien als de opvolger van de Pegaso, daar hebben ze betere verkoopherinneringen aan gok ik (weet ik).
Ergens in een ver verleden mocht ik tijdens een stage op een SM610S mijn woonwerkverkeer afwerken. Dus die Norden staat hoog op de verlanglijst. Ik durf er alleen mijn adem niet voor in te houden dat ie komt in 2021. Zou mooi zijn, maar of het ook zo zal zijn…
boomhauwer zegt
Ik gok ook eerder dat het 2022 zal zijn maar ik hoop toch op dit jaar :)
Hupke zegt
Exact!
sabrerator zegt
Ik hou het wel bij mijn huidige trio in de garage.
Moderne motoren zijn nóg lelijker als moderne auto’s.
torsen zegt
Bij Triumph hebben ze zo op het eerste oog een erg sterke fiets neergezet.
Vraag me af of er ook rijscholen zullen zijn die eens durven te wisselen van de bijna obligate SV650’s, MT-07’s of CB650’s.
Door de RS660 was ik in eerste instantie een beetje teleurgesteld. Ik had een hardcore supersport verwacht die de vloer aan zou vegen met de andere 600 cc’s.
Maar na wat rijtesten gezien te hebben snap ik dat ze juist een bredere markt aan proberen te spreken.
Als Tuono zal dit concept m.i. nog meer mensen aanspreken.
Bij de Hayabusa heb ik dan weer m’n twijfels. De H2 heeft in al z’n gedaantes wel weer laten zien dat er een markt voor kan zijn en er is een grote fanbase voor de Hayabusa.
Maar dan moeten ze de plank niet mis slaan bij Suzuki.
racerx zegt
Nee, deze drie exemplaren word ik niet warm van… De Aprilia RSV4 wordt vernieuwd voor ‘21, Ducati komt met een SP versie van de Panigale V4 en de BMW M1000RR lijkt me ook wel wat. I know, geen verkooptoppers maar wat zijn ze gaaf.
Gilletti zegt
Die Aprilia en Triumph lijken me erg tof. Sowieso heb ik wel iets extra’s met dat laatste merk, zeker ook de modern classics. Ducati nieuws is ook altijd wel smullen.