Soms is voor Duits gaan gewoon zo standaard…
De sport sedan is tegenwoordig een nogal Duits Dingetje geworden. Op zich wel vrij logisch, want Audi, BMW en Mercedes weten dit gedeelte van de markt als geen ander te bedienen. Maar stel je eens voor, een wereld zonder Teutonen. Zou dat daadwerkelijk een zo slecht zijn? Of is het nu eenmaal zo dat er Duitsers nodig zijn om een fatsoenlijke sport sedan te bouwen? De redactie van AB was van mening dat dat nogal meeviel. Dus werd ondergetekende erop uit gestuurd om de fijnste sedans te zoeken die eens niet in Duitsland bedacht of gebouwd zijn. Onderstaande is het resultaat!
Subaru WRX STI
In plaats van een Audi S3
Overal ter wereld is de WRX STI (rijtest) véél goedkoper dan de Audi S3 (rijtest), behalve in Nederland. Sterker nog, als je alle opties op een S3 selecteert ben je alsnog 5 mille goedkoper uit dan de voordeligste STI. Niet echt een goede deal. Maar karakter kun je de WRX STI niet ontzeggen. Daarbij is er één ding absoluut niet mogelijk op een S3: een hoge achtervleugel. Zit gewoon standaard op een STI.
Volvo S60 Polestar
In plaats van een Audi S4
Meh! Geen zespitter! Tsja. Hoe vervelend is dat eigenlijk? De zescilinder van Volvo S60 en V60 Polestar (rijtest) was prima, maar qua prestaties viel die eigenlijk wat tegen, als we in het achterhoofd nemen wat de potentie was. Van alle 2 liter viercilinders is die van Volvo een van de beste. Een compressor en turbo zorgen voor meer dan acceptabele waarden. De prestaties zijn logischerwijs meer dan indrukwekkend, en mede door dat kleine motortje is een Polestar voor de deur bereikbaarder dan ooit! Waarom ook al weer gaan voor een S4? Alleen het geluid? Heb je niets aan als je een stoplichtsprint slechts nipt weet te winnen. De S60 mag dan al bijna bejaard zijn, de aandrijflijn is dat allerminst.
Infiniti Q50 Red Sport 400S
In plaats van een Mercedes-AMG C43
Helaas, helaas, de Eau Rouge Concept bleef een concept. Dat was eigenlijk een Q50 met de motor en transmissie van een Nissan GT-R. Het was net een stapje (of een paar stapjes) te extreem (dat Nismo wel een paar Juke-R’s heeft gebouwd laten even buiten beschouwing). Als doekje voor het bloeden heeft Infiniti de Red Sport uitvoering van de Q50. De motor is een twin turbo ‘VR30’ V6 met 400pk en 474 Nm dus nog altijd bovengemiddeld krachtig. Ook het uiterlijk mag er zeker zijn, als het nog te braaf voor je is,heeft Infiniti ook daar een oplossing voor.
Chevrolet SS
In plaats van een BMW 528i
Qua vermogen iets minder indrukwekkend dan de Cadillacs, maar daar staat old-school charme tegenover. De Chevrolet SS is een sport-sedan van de oude stempel. Maar dat betekent niet dat het geen effectief apparaat is. Iets meer dan 400pk, achterwielaandrijving, geweldig onderstel (vanaf 2016) en een handbak: als je net als ons gek bent van de E39 M5 komt dit het dichtste in de buurt. Yup, de Amerikanen maken de beste M5 tegenwoordig… Helaas is de prijs wel een dingetje in NL want bpm-taks, maar in de VS kost een complete achtcilinder Chevrolet SS een paar duizend dollar minder dan een vierpits BMW 528i, terwijl de prestaties ver boven die van een 535i liggen.
Ford Falcon XR6 Sprint
In plaats van een BMW M550d
Uiteraard behandelen we hier de iets specifiekere uitvoeringen. De productie van de Ford Falcon loopt dit jaar ten einde, helaas. Er zijn altijd twee smaakjes van de Falcon geweest. De V8 met veel vermogen en de 6-in-lijn Turbo met nog meer koppel. Als uitzwaaimodellen heeft Ford de XR6 en XR8 in zogenaamde ‘Sprint’ uitvoering. De V8 wint een paar paarden (van 440 naar 463) en de zespitter een hele hoop (nu 443pk en 650nm aan koppel). Dus wil je een zespitter met vooral erg véél koppel, dan is dit een zeer goed alternatief op een BMW M550d (rijtest). De Beier heeft nog iets meer koppel, de Ozzie heeft meer vermogen, handbak en achterwielaandrijving.
Cadillac ATS-V
In plaats van een BMW M3
Ironisch. We kijken reikhalzend uit naar de snelste Alfa Romeo, bouwt Cadillac hem al een jaartje of twee. De Cadillac ATS-V is een absoluut pareltje. Het onderstel is magistraal. De aandrijving is op de achterwielen, via een achttraps automaat of handgeschakelde zesbak. Vermogen te over, meer dan een M3 of M4 (rijtest). 464 pk en 603nm tarten de achterbanden. Precies hoe we het graag zien. Ook het uiterlijk mag er zeker zijn, jammer dat deze niet geleverd word in NL, want de reguliere ATS (rijtest) versie was veelbelovend.
Lexus GS-F
In plaats van een Audi S6
Wouter kon niet echt tot een leuke conclusie komen na de rijtest met de Lexus GS-F. Uiteraard geven wij de overheid de schuld. Ten eerste is dat gewoon heel erg makkelijk. Ten tweede is die zelfde overheid er debet aan dat deze auto, net als de WRX STI, bijkans onverkoopbaar is in Nederland. Qua prestaties kun je de GS-F vergelijken met de Audi S6 en BMW 550i, maar de prijs ligt boven die van de RS6 en M5, waardoor de GS-F kansloos lijkt. Toch heeft de GS-F een paar troeven. Ten eerste de motor: sterk, atmosferisch, karaktervol en met een beetje mazzel nog betrouwbaar ook. Daarbij is de rest van de auto prima voor elkaar.
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio
In plaats van een Mercedes-AMG C63 S
De auto waar we allemaal op zaten te wachten. Naar het schijnt is ‘ie zo goed als we hadden verwacht. En de verwachtingen waren torenhoog. Een 2.9 liter V6 met hulp van Ferrari, dubbelturbo, achterwielaandrijving en een handbak. Precies zoals wij het graag zien. 0-100 in minder dan 4 seconden (wel met de automaat, overigens) en een topsnelheid van ver over de 300 km/u. Wouter en Casper zijn nog steeds aan het bakkeleien over wie nu de rijtest mag doen.
Maserati Quattroporte GTS
In plaats van een Audi S8
Bij een vergelijking met een Audi S8 wist de vorige GT S versie van de QP de handen goed op elkaar te krijgen onder de reaguurders van Autoblog.nl, waarvoor hulde. De auto staat voor dat alles wat belangrijk geacht wordt aan een sportieve limo. Killer looks, briljant onderstel en een fabeltastische motor. De huidige Quattroporte GTS (rijtest) is iets minder extrovert, maar doet qua prestaties er een flinke schep bovenop. 530pk is bijzonder veel vermogen en 710nm bijzonder veel koppel. De prestaties zijn navenant, maar nauwelijks bekend, zo lijkt het. We verklappen ze even voor je: 0-100 in 4,7 seconden en een top van 307 km/u. Inderdaad, 307 km/h. Gewoon af fabriek, zonder dat je een ‘Drivers Package’ moet bestellen.
Jaguar XJ-R
In plaats van een Mercedes-AMG S63
Van de XE en de XF zijn er vooralsnog geen smakelijke versies, helaas. Deze schijnen er aan te komen. Echter, we moeten het doen met de zescilinders. Maar net als bij Maserati is de grootste sedan wél leverbaar met een dikke motor. De AJ-111 5-liter V8 is in standaarduitvoering al goed voor 510pk, zoals in de XJ Super Sport. Dit blok wordt niet meer geleverd, maar de sterkere versie wordt nog wél aangeboden en wel in de XJ-R, alsook de F-Type R en XF-RS. In vergelijking met een Mercedes-AMG S63 is dit sowieso een stuk origineler. Daarbij heeft de Jaguar een bepaalde ‘cool’ over zich, terwijl de Benz juist het tegenovergestelde is. Een bijzondere koets, briljant interieur en 550pk op de achteras. What’s not to like?
Vauxhall VXR8 Club Sport
In plaats van een Mercedes-AMG E63
De VXR8 Club Sport is de opvolger van de hier volstrekt onbekende Vauxhall Monaro VXR500. Een Australische Commodore op steroïden, met Vauxhall logo. Een Super Omega dus, de spirituele opvolger van de Lotus Carlton. Laatst kon je kiezen tussen een Corvette en Lotus Omega, bij deze Britse Opel hoeft dat niet. De LSA motor is namelijk gerelateerd aan de Corvette ZR-1 en Camaro ZL-1 motor. Dus 585pk en 739nm kom je helemaal niets te kort ten opzichte van een E63 AMG (rijtest). De Duitser is wat verfijnder, maar wil je dat wel?
Cadillac CTS-V
In plaats van een BMW M5 Jahre Edition
Een stapje hoger dan de ATS-V is de CTS-V. Vergeet de M5, RS6 of de nog te introduceren AMG E63. Dit is het echte werk. We beginnen met, hoe kan het ook anders, de motor. Een 6.2 liter V8, met mechanische compressor en zestien hele kleppen en één tussenliggende nokkenas. Dit klinkt low-tech en is het ook, qua architectuur althans. De materialen zijn dat overigens niet: carbon, titanium, aluminium: you name it. Het gewicht is laag en de afmetingen klein. Dit gaat niet ten koste van de waarden die de LS9 eruit braakt, overigens. Het vermogen is nauwelijks te bevatten: 649pk. Het koppel van de LS9 V8 is gargantuesk met 854nm. 0-100 in 3,6 seconden en een top van meer dan 320 km/u. Wie zei ook alweer dat Amerikanen geen rijdersauto’s konden bouwen? Als je wilt krijg je zelfs een handbak! De M5 30 Jahre Edition is niet meer leverbaar, maar maakt wel de grootste vuist tegen dit geweld. Komt te kort. Anders kun je nog even naar onze vrienden van Hennessey gaan, die ronden het vermogen af naar boven. Een ronde 1000pk.
Tesla Model S P90D
In plaats van een Audi RS7
Moeten we een sportsedan afrekenen op zijn prestaties of de motor? Toch het eerste. We kunnen van Tesla zeggen wat we willen, maar ze hebben zich enorm goed in de markt gezet met de Model S (rijtest). De sterkste uitvoering staat er bekend om diverse sprintkanonnen er met gemak uit te rijden. 0-100 in 3 seconden is gewoon Nissan GT-R territorium. Bijzonder knap. Een paar jaar geleden was deze fabrikant bezig om accu’s in een Elise te lepelen, nu maken ze het de gevestigde orde flink lastig. Het enige wat ze wel hadden mogen doen is de P90D iets afwijkend er laten uitzien ten opzichte van de reguliere Model S. Een P100D schijnt er aan te komen.
Dodge Charger SRT Hellcat
In plaats van een Brabus E63 B63S-730
Een tijde geleden konden de lezers kiezen tussen een Muscle car met een 7-liter grote atmosferische V8, semi-slicks en keramische remschijven of een Muscle car met een heel, héél, grote supercharger. Jullie gingen massaal voor de laatste. De Charger SRT Hellcat heeft dezelfde eigenschappen, maar dan in sedan vorm. Lekker onbehouwen, overpowered en nog betaalbaar ook! Tenzij je in NL woont, dan komt er een dodelijk CO2 taks overheen. 717pk met garantie. Waar vind je dat nog? Bij Brabus dus. Prijstechnisch winnen ze beide. In de states kost een Charger Hellcat $40.000 minder dan een E63, daar komt de Brabus kit nog overheen…
BONUS!!! TMG LS650:
Soms zijn er van die auto’s die in productie hadden moeten gaan. Aan de ene kant betaalbare sportwagens en aan de andere kant overontwikkelde power-sedans. Deze TMG valt in de laatste categorie. TMG betekent Toyota Motorsport Group en stonden vroeger bekend als TTE (Toyota Team Europe). Enkele wapenfeiten: Corrolla WRC, GT-ONE Le Mans, Toyota F1 en een paar getunede Toyota’s. Met de LS650 wilde het bedrijf laten zien dat als er vraag naar is, zij een topsedan kunnen bouwen die beter stuurt dan welke Duitser dan ook. Dat ze dat op basis van de wel heel comfortabele LS460 hebben bewerkstelligt mag een klein wonder heten. De 5.0 liter V8 komt uit een IS-F, maar dan met een twee turbocompressors, waardoor het vermogen 650pk bedraagt. Genoeg om de 345 brede achterbanden te laten roken.
***update****
Aston Martin Rapide S
In plaats van: Porsche Panamera Turbo S
Met dank aan @Potver7. Er kan een boom opgezet worden of de Rapide (rijtest) wel een echte sedan is. Het is eigenlijk meer een coupe met toevallig twee deuren extra dan uren extra dan een echte sedan. Maar hey, waar De Duitsers krampachtig vierdeurs coupe’s proberen te maken is dit er écht eentje. Daarbij ook veel smaakvoller dan een Panamera. Dat de Panamera in alles beter is maakt niet uit. Kijk er alleen al naar! Die neus is sinds de ‘S’ even wennen, maar het betekent wel dat je 80 paarden extra onder de kap hebt.
Favorieten en (meer) vergeten pareltjes mogen uiteraard vermeld worden in de comments!
trolle zegt
Die TMG kende ik nog niet, zet er niet slecht uit
rb26dett zegt
Wat een beest die TMG LS650
dutchcorvette zegt
Absoluut de Charger.
banaan7 zegt
Doe mij de tesla maar ondanks dat er nauwelijks geluid afkomt, toch wil ik hem!
dutchcorvette zegt
@banaan7:
maurits123 zegt
Zin met die STI en S3 klopt volgens mij niet helemaal… Of ben ik dronken?
maurits123 zegt
@maurits123: edit, klopt wel maar is verwarrend. Ik ben een beetje dronken ?
marstr zegt
Die ford falcon is net een Jaguar XF van achteren, nooit van dat model gehoord. Zoals velen die in dit lijstje vermeld worden
Gulli zegt
@marstr: aan de andere kant van de wereld zijn ze niet aan te slepen. Het is zeg maar hun versie van de Mondeo, hoewel hij qua grootte volgens mij net tussen die en de Focus in zit.
suheyl zegt
@gulli: niet helemaal juist, de Falcon is idd erg populair in Australië. Qua grootte is deze groter dan de Mondeo
mercedesclk350 zegt
@marstr: Kende hem wel, in deze trim erg verleidelijk:
Jammer dat importeren vanuit Australië duur en moeilijk gaat worden.
john4545 zegt
Ik zeg nog zo: geen turbo!
viezefreddyw zegt
90% hiervan is nog eens leuker ook dan de Duitsers. Ik wil graag de Ghibli toevoegen. Is de mooiere van de twee ten opzichte met de Quattroporte. Maar ja, wat doe je dan he? Een Ghibli of een Giulia? Ik heb alleen met een Ghibli gereden maar dan met de diesel. Ik moet zeggen dat ik dat een erg leuke auto vind om in te rijden. Een strak aangeklede Ghibli S Q4 is erg fraai. Maar de Alfa QV heeft meer vermogen en is volgens mij goedkoper.
Ja, de Alfa voor mij graag!
willeme zegt
@viezefreddyw: We hebben druk vergaderd over de Ghibli, maar we wilden voor vandaag even een podium maken voor de Giulia. De Quattroporte GTS moest er natuurlijk sowieso in! Daarbij komt er van de Ghibli naar verluidt een snellere versie…
viezefreddyw zegt
@willeme: En terecht ook. En laten we eerlijk wezen. Hadden we ooit verwacht dat we een Alfa Romeo sedan mooier en toffer zouden vinden dan een Maserati sedan? Waanzinnig compliment naar Alfa Romeo toe.
En ja, de snellere Ghibli zou terecht zijn. Al zijn concurrenten laten hem hun hielen zien.
willeme zegt
@viezefreddyw:
We hadden het er in 2016 dus al over, maar de Ghibli Trofeo is er nu dus wel mooi ;-)
viezefreddyw zegt
@willeme: En hij is nog steeds fraai.
Dutchdriftking zegt
Mooi lijstje. Maar door onze geweldige belastingen zijn eigenlijk alleen de Duitsers interessant… Doe mij dan maar een Alfa. Wat een beauty!
jasbelle zegt
Rolls-Royce Phantom ipv een Mercedes S600 Maybach?
Jochempie zegt
@jasbelle: Het woordje sport gemist?
jasbelle zegt
@Jochempie: U bent niet bekend met het race verleden van Rolls-Royce en Mercedes?
Het zijn misschien niet de meest sportieve auto’s, maar kwa performance rijden ze de meeste zoek
mercedesclk350 zegt
@jasbelle: Mijn oom is een gezellige dikzak.
Is ooit hardloper geweest, heeft ie het nog over, veel marathons gelopen en zo.
Nog steeds een leuk figuur, maar niet zo fit meer als vroeger. En dat sportieve hart, heeft hij nog steeds. Zijn lichaam zakt alleen af.
Rolls-Royce heeft last van datzelfde. Ook al heb je een verleden en een dikke motor, dan nog zijn Rolls-Royces niet sportief afgesteld. En ik denk dat je daar blij mee moet zijn, dat er nog merken zijn die kiezen voor de RR aanpak.
Jochempie zegt
@mercedesclk350: Dit.
pexers zegt
Oef, niet heel fotogeniek die STi… Althans, niet z’n beste foto
Jochempie zegt
Ik zou het niet eens missen als alle Duitse automerken plots een verkoopverbod zouden krijgen..
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Kijk! Een lijstje naar mijn hart! En zo kunnen we nog even doorgaan: Range ipv X5, Lexus IS ipv 3-serie, F type ipv 911, etc. Uit dit lijstje de GSF en XJR graag! Wel jammer dat je geen foto van de 2016 XJR hebt geplaatst (is een gewone op de foto…) want die facelift is pure perfectie
willeme zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Je hebt helemaal gelijk! Het was een XJ R Sport… Schandalig… Nu staat de goede er!
Edge zegt
De leukste niet-Giulia in deze lijst is toch wel de Challenger SRT Hellcat. 707 atmosferische pk’s, heerlijk bruut en dat allemaal in een Amerikaans sausje.
racerx zegt
@Edge: ik geloof niet dat de Hellcat atmosferisch is, maar aangezwengeld wordt door een supercharger.
Edge zegt
@racerx: Verrek, helemaal gelijk. Nouja, het zijn nog steeds 707 (of 717, afhankelijk van hoe er gemeten wordt) pk’s die naar de achterwielen gaan!
wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt
@Edge: die hellcat heeft nog altijd een supercharger
martinus zegt
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: De XJR ook, toch?
Rick-dos zegt
Als je dan zo de foto’s ziet begrijp je ineens waarom de Duitsers zo in trek zijn.
Vooruit de Italianen zijn de uitzondering op de regel.
Breinstein zegt
@Rick-dos: Precies dit. Er zijn weinig alternatieven waar ik echt warm van word. De één is te ordinair (STi, alles wat Amerikaans is), de ander kwalitatief net niet. De Jaguar en de Alfa zijn mijn uitzonderingen.
potver7 zegt
Geen Aston Martin Rapide? AB toch…
knipperlichtje zegt
@potver7: dat is een hatchback, dus die mag niet meedoen. Alhoewel, de model S is er stiekem ook tussen gekropen. In gedachten zetten we hem erbij als alternatief voor een S65 AMG ;)
E550 zegt
@knipperlichtje: en doe XJ-R dan? Ook een hatchback. Overigens echt mega lelijk. Vooral van de zijkant. Helemaal niks Jaguar aan…
knipperlichtje zegt
@e550: de XJ is geen hatchback, een hatchback heeft drie stijlen (ABC) en een achterklep waarbij de glasplaat ook opent. De XJ is dus een sedan vanwege z’n kofferdeksel, maar het is weer geen traditionele sedan. Hij heeft namelijk een continue aflopende achterkant, waardoor je hem qua styling een fastback kunt noemen. Dit gecompliceerde gedoe is de boom waar @willeme op doelt, want het is niet altijd duidelijk wat een auto nou is. Een A3 Sportback heeft bijvoorbeeld een D-stijl, wat hem een estate maakt, maar niemand ziet de A3 Sportback als estate. En een vierdeurs coupé bijvoorbeeld bestaat tot op heden niet, maar toch spreken we er wel van.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@e550: Mooiste auto van dit moment! Zéker de zijkant
E550 zegt
@svenska_aeroplan_ab: Ik hoop dat Jaguar weer het iets traditionele design gaat. Volgens mij verkoopt de Jaguar XJ ook amper. Ik zie ze namelijk niet rijden, niet in Marbella, niet in Amsterdam en niet in St-Petersburg.
willeme zegt
@potver7: Het is een beetje een discussiepunt, maar de Rapide S doet zijn best om een sedan te zijn. Daarbij is ie érg leuk en niet Duits, dus heb ik hem er even voor je bijgezet ;-)
misterdrogba zegt
Wederom een heel leuk en informatief stukje!
Ik ga voor de (surprise surprise) Alfa!
kaspertje zegt
Ik mis de Alfa Romeo QV
kaspertje zegt
@kaspertje: de 159 QV dus
vtechlover zegt
Holy shit.. Nog nooit van de ford gehoord, wat een beest!
autodrop zegt
Ik zal niet klagen als morgen de Alfa en/of de Volvo voor mn deur staan!
phaeton zegt
God, ook aan de andere kant van de plas weet Ford auto’s te verkloten. Wat is die Falcon toch lelijk (gebleven). En die Quattroporte, tja… Een S600 en W12 zijn enorm begeerlijk, maar in een Quattroporte houdt iedereen van je. Prachtige foto.
ghost zegt
-edit: inderdaad!! Zonnesteek van gisteren… Is inmiddels gefixt, thanks!-
henkhupelschoten zegt
Ik mis er eentje maar weet niet welke… Voor mij die Maserati, zou m’n snor er voor laten groeien!
desjonnies zegt
Ik vind zelf die Cadillac erg leuk en origineel qua ontwerp.
Maar ja.
moveyourmind zegt
De Bentley Flying Spur W12!
625 pk
0-100 in 4,6 seconden
Topsnelheid van 320 km/h
Die zou ik nóg net iets liever willen hebben dan mijn nummer één en twee uit het lijstje, respectievelijk de Maserati en de Alfa Romeo. De Jaguar komt niet verder dan plek 3, omdat die het qua karakter niet haalt bij de goede oude XJ-R uit de late jaren ’90.
menaz zegt
@moveyourmind: Dat is toch die VW Phaeton met Audi-motor die in Dresden wordt gebouwd? ;)
moveyourmind zegt
@menaz: Klopt, al is de Flying Spur zonder meer Bentley waardig.
In ieder geval meer Bentley dan de Bentayga. Die heb ik gisteren voor het eerst in het echt mogen aanschouwen en is een regelrechte aanfluiting voor het Britse merk.
michaelcorleone zegt
1-LS6 650
2-Lexus GS-F
3-Subaru WRX STI / Infiniti Q50 Red Sport 400S
renegade zegt
De CTS-V. Wat een woeste machine.
stfu zegt
Ik moet toch maar eens zeggen dat ik blij ben dat AB de P90D heeft genoemd. Past absoluut in dit rijtje. Doet mijn Tesla hart toch goed.
mercedesclk350 zegt
Als je die TTG toevoegt, voeg dan deze Infiniti Q50 Eau Rouge ook toe:
Een Giulia killer met GT-R motor, dat is toch geweldig!
viezefreddyw zegt
@mercedesclk350: Zo’n Q50 is echt een gave bak he, vooral in Eau Rouge trim. Jammer dat hij niet in productie is genomen.
mercedesclk350 zegt
@viezefreddyw: Ik heb de switch van Azië naar Duitsland gemaakt een aantal jaar terug, maar als je de huidige range ziet, vooral deze Q50 en bijv. de GS-F, dan ga je die terugswitch weer overwegen zeg. Wat een stel aantrekkelijke auto’s zijn dat.
Maar goed, als je kijkt wat onze overheid voor invloed heeft op het prijskaartje (Lexus GS-F, ik kijk naar jou) dan heb ik lage hoop op een markt voor zo’n Q50 ER hier.
Rob zegt
Sport sedans?! Waar dan?
Dit is een sport sedan! (en niet Duits)
http://storage0.dms.mpinteractiv.ro/media/2/41/1852/5471137/1/logan-cup.jpg
Rob zegt
@Rob:
En als je helemaal aan ‘sport’ wil doen, hang je er een 2.0 in. Met sequentiële versnellingsbak. Hatsaflats, snaarstrak:
https://www.youtube.com/watch?v=VB5wjgp_6Tg
flowdesign zegt
In Duitsland kun je 70K stukslaan op zo’n Cadillac ATS-V
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=222522421&sortOption.sortOrder=DESCENDING&isSearchRequest=true&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&sortOption.sortBy=searchNetGrossPrice&scopeId=C&makeModelVariant1.makeId=4700&makeModelVariant1.modelId=13&pageNumber=1
mars1985 zegt
Word toch wel eens tijd voor de alfa romeo rijtest op AB. Anders doen jullie allebei tegelijk de test. Ruimte zat voor 2 reporters ?
allesmetturbo zegt
De giulia graag!:D
TimoBac zegt
Getver wat haat ik mijzelf, maar er is er werkelijk geen één in dit lijstje die ik boven de genoemde Duitser zou kiezen..
lexaudi zegt
Ja Duitsland we hebben je nodig. Ik vind je auto’s fantastisch.
Ik stem JA voor Nederland als jouw nieuwe provincie.
(Ja de Amerikanen uit dit lijstje toverden wel ’n grijns op m’n gezicht, maar dat vind je vast helemaal niet erg)
audibentley zegt
Polestar! Snel, ingetogen, degelijk. Hij vervangt de rs6 als get-away car ;)
ThomasBol zegt
Oi oi oi, die Cadillacs. Werkelijk smullen! Ijzersterke blokken die met gemak als 1000pk+ betrouwbaar blijven.
Rob zegt
Chrysler 300 SRT mag hier eigenlijk ook niet ontbreken. Met 6,4 liter V8. Die gekke aussies toch!
http://www.caradvice.com.au/376804/2015-chrysler-300-srt-review/
dutchfiat zegt
Voor het geluid koop je in het laatste geval wel een S4….
thezwart zegt
Doe maar de infiniti :)
toyotafortuner zegt
Dit zou de ideale wereld zijn! Stel je voor: geen steriele Duitsers die in t segment overheersen. Autojunk die niet volgespammed word met gezapige, kille RS6en, M3’en, Cee AMGs.
In plaats daarvan: vele soundbites en spots van Asociaal Luid Brullende Amerikaanse V8en! Niks geen downsizing, maar een oldskool Cadillac V8 in een ATS-V en CTS-V.
Je doet pas mee als je een 6l V8 in je sedan hebt. Of nog beter: Een 7l turbo V8 in een Charger!
Driftig doen we niet met een M3, maar met het echte werk: drift-Jappaners! Zoals het heurt!
Duotests: bella Italiana power? (Alfa/Maserati) of British Suavé met pooowaaah.
De perfecte wereld dus.
zesinline zegt
Gezien de reacties….doet het schijnbaar pijn bij sommige lieden, die maar niet kunnen verkroppen…..dat die Duitse 3 zo stevig in het zadel zitten. Kwaliteit verkoopt nu éénmaal beter!!!
trolle zegt
@zesinline: niet persè kwaliteit, eerder naamsbekendheid. Vergelijk het met iPhones, ze zijn niet zozeer beter alleen is voor sommige mensen het merk het belangrijkste
choi zegt
Dr zijn meer leuke niet Duitse sedans dan leuke Duitse sedans.
dikdraak zegt
@choi: De laatste keer dat ik keek waren “marketing” en “kwaliteit” nog steeds niet hetzelfde concept ;)
martijn11 zegt
Subaru voor mij
Alfarobert zegt
Dikke V8 kost in America minder dan een 4 cilinder BMW.Dankzij onze BPM is die V8 juist veel duurder.Wij moeten zoveel mogelijk in 3 cilindertjes rijden zodat de Amerikanen in dikke V-8’s kunnen rijden.Kan iemand me nog uitleggen wat het nu nog met het milieu heeft te maken?
willeme zegt
@Alfarobert: Er wordt in de VS anders gemeten dan in NL.
In Europa rekenen we CO2 per km/2 volgens de NEDC. Dit betekent dat een auto deze test moet ondergaan:
http://www.abhd.nl/video/autoblog-doet-de-nedc-testcyclus/
Dit lijkt simpel, maar een auto moet stoppen, vertragen, versnellen etc. In de VS wordt er iets anders gemeten. Je hebt City verbruik en Highway verbruik. Het highway verbruik is gewoon constant 110 km/h. Dat is de reden waarom Amerikaanse auto’s vaak zo’n idioot lange zesde versnelling hebben. Dan draait zo’n V8 slechts 1600 toeren (ofzo) en is het vebruik lekker laag; het blok hoeft toch amper te werken.
Dus op zich schuilt er een kern van waarheid in. Een Amerikaanse auto zal in Nederland een flink stuk meer verbruiken dan in Nederland, omdat zo’n V8 hier veel meer moet ‘werken’ (er zijn meer verschillen in toerental). Het rechtvaardigt het prijsverschil niet, maar het is ook zeker niet zo maar uit de lucht gegrepen.
lekbak zegt
@willeme: het hangt helemaal van je gebruik af. Ik heb me rot moeten zoeken naar een kleine auto die zuinig is op de snelweg. Ik rij 12k per jaar, met een gemiddelde snelheid van net geen 100kmh. Ik denk dat een Amerikaanse slee zuiniger is voor mij dan een panda met twinair (daar rij ik 1 op 10,5 mee).
mb10 zegt
Mustang gt350r vs bmw m6
Darahan zegt
Bij Holdens en Ford Falcons zit het stuur sowieso aan de verkeerde kant.
pinut187 zegt
Ik vind beide Caddies toch wel errug lekker…
humpyourdog zegt
Van de xe geen smakelijke versie? De xe s vergeten?? In alle opzichten een betere sports sedan dan de 340i met m pakket, die vaak als de benchmark van de klasse genomen wordt.
deboes zegt
Leuk, dit zijn tenminste auto’s die je voor jezelf aanschaft en niet voor je omgeving