Beloofd is beloofd. De meest indrukwekkende Impreza’s. Op een rij. Allemaal.
In het vorige artikel besproken we al de negen hoogtepunten van de Subaru boxers. Zeg je Subaru en boxer, dan denken 9 van de 10 mensen aan een blauwe Impreza met gouden velgen en een grote spoiler.
Sinds de introductie van de snelle Impreza in november 1992 zijn er veel -heel veel- verschillende speciale uitvoeringen gemaakt en het is onmogelijk om ze allemaal uit elkaar te houden. Vaak zijn namelijk enkele aanpassingen al genoeg om het een andere variant te noemen, terwijl het bij Europese of Amerikaanse merken vaak gewoon een optie is welke het verschil maakt. Nog een dingetje, bijna alle Impreza’s hebben rond de 280pk volgens opgave, het koppel varieert van 320 Nm tot 440 Nm. Hier was Subaru wat minder precies in (vanwege regelgeving c.q. herenakkoord). Ga er maar vanuit dat bij sommige exemplaren het vermogen flink wat hoger ligt. We hebben voor onze trouwe lezers het kaf van het koren gescheiden, en kwamen op de onderstaande Impreza’s uit.
1992: Impreza WRX Type RA
Eigenlijk is dit hoe een Impreza hoort te zijn. Niet al te opvallend en vooral heel veel niet erop. De eerste series RA waren gebaseerd op de gewone Impreza, de STI versie liet nog een paar maanden op zich wachten. De motor werd licht gekieteld, maar dat was eigenlijk een detail. De Type RA werd ontdaan van ABS, airco, radio, reservewiel, bekleding van de kofferruimte. Normaal rijden was niet mogelijk. Het Nardi stuurtje lag heerlijk in de hand en de versnellingsbakverhoudingen werden nog eens flink korter. Top was ongeveer 200, maar daar zat je dan ook zo op. Het was wel een auto waarvan verwacht werd dat je hem zelf nog ging aankleden, want de remmen waren ondermaats, evenals de koeling en uitlaatsysteem.
1994: Impreza GT Turbo
Deze moet gewoon vermeld worden. Want in Nederland was deze auto een regelrechte sensatie. Dat lag aan een paar dingen. Ten eerste de prestaties. Standaard ging die van 0-100 in 6,3 seconden. Dat was toen nog écht snel. Daarbij was de GT Turbo gemakkelijk te kietelen naar nog meer vermogen waardoor de prestaties navenant hoger lagen. Maar het grootste voordeel was nog de prijs. De Impreza reed beter én sneller dan de Escort RS Cosworth, maar kostte zoals eerder vermeld slechts de helft. Ondanks dat de GT Turbo een lange tijd beter verkocht dan alle andere Subaru’s bij elkaar (in NL en het VK) staan er maar weinig te koop. Meer dan een enkel exemplaar eindigde in een greppel of om een boom.
1998: Impreza Coupe WRX STI Type R Version V
In Japan had je de keuze uit twee coupe uitvoeringen. De bekendste is de 22B STI, deze staat hieronder vermeld. De andere kant was WRX STI Type R Version V. Deze had alle remmenupgrades, onderstelaanpassingen en motortuning van de STI, gecombineerd met de lichtgewicht onderdelen van een Type RA gemixt in een tweedeurs koets. Een WRX STI Type Version V was hét beginpunt voor je eigen rally auto of trackday wapen.
1998: Impreza Premium Sports Coupe 22 B STI Version
Dit is de duurste, dikste en meest bijzondere Impreza ooit. Speciaal voor deze versie werd er een grotere 2.2 liter grote boxer ontwikkeld. Enkel met coupe carrosserie en dikke bodykit en gouden BBS velgen. Topsnelheid was begrensd op 180 km/h, maar dat is hard zat op een zandpad. 230 was mogelijk zonder begrenzer. Dit was een Impreza waarmee je simpelweg alleen maar volgas mee kan rijden. Zoals het heurt.
1999: Impreza RB5
Om in 1999 te vieren dat er een nieuwe coureur kwam bij het WRC team kwam Subaru UK met de door Prodrive ontwikkelde RB5. Met RB van Richard Burns. De RB5 was gebaseerd op de Impreza GT Turbo en staaat bekend als de fijnst rijdende Impreza. Niet het snelst, maar wel dé Impreza om B-wegen op een hoge snelheid in een licht vierwieldrift te ronden.
2000: Impreza P1
In de UK was de snelle Impreza ook onverminderd populair. Helaas had de importeur niet zo veel verschillende uitvoeringen als er in Japan en moest nodeloos toezien hoe de grijze import zijn werk deed. Om hier wat tegen over te stellen ontwikkelde Subaru UK samen met Prodrive de P1. De P1 was gebaseerd op de tweedeurs Type-R, maar kreeg een aangepast onderstel, OZ-velgen en een door Peter Stevens ontworpen bodykit. Het rallyblok werd terug getuned naar 280pk, bij een leeggewicht van 1.295 Kg. De P1 was overigens géén Type RA: airco, alarm, dikke Recaro’s en 6 speakers zaten er standaard in. De CD-speler moest je dan wél weer zelf meenemen.
2002: Impreza S202 STI
De eerste Impreza S-serie (S201 STI) was eigenlijk een STI in coupe vorm met een erg lelijke bodykit. Toen de Bugeye Impreza verscheen was de kritiek niet van de lucht. Net als de Porsche 996 waren de koplampen erg lelijk en vond men de rijervaring te braaf. Porsche zette dit recht met de 996 GT3, Subaru met de S202 STI. Oké, de S202 is nog altijd erg lelijk, maar wel indrukwekkender. De S202 had een grotere turbo met meer boost, dus hogere prestaties. Ook het interieur werd wat herzien met schaalstoelen voor de voorste passagiers, lichtgewicht Enkei velgen, verstelbare spoiler en een heus luchtinlaat voor het dak. Net als de rallyauto’s.
2004: Impreza WRX STI Spec C WR Limited
Dit is de lekkerst klinkende Impreza ooit. De Spec C uitvoeringen waren uitgevoerd met motoren uit de rally wereld. Waar de Amerikaanse versie een 2.5 liter boxer had, kreeg Japan en Europa de 2.0 liter versie. De Spec C deed er nog even 1.100 toeren bovenop, mede dankzij verstevigde internalen en een ander type turbo. Als je tuningsplannen hebt: ga voor een versie met dit blok. Ook Group N rally auto’s waren gebaseerd op de Spec C Impreza’s.
2005: Impreza WRX STI RB320
Dit was een van de dikste (en snelste!) Impreza’s die je in de UK kon krijgen. In principe was het een EU spec Impreza STI, maar dan met álle opties van de Prodrive catalogus. Dus de snelste en meest luxe Impreza ooit (toen). De 320 staat uiteraard voor het opgegeven vermogen en RB wederom voor Richard Burns, welke een jaar eerder overleed aan een hersentumor. Daarom waren ze allemaal waren ze uitgevoerd in het zwart metallic, met zwarte velgen en zwart interieur.
2006: Impreza WRX STI Spec C Type RA-R
De laatste der mohikanen met een waanzinnige naam. WRX staat voor World Rallye eXperimental. Spec C betekent Specification Competition en RA-R voor Record Attempt Racy (RA stond voorheen voor Race Altered). Kortom, dit moet wel een snelle auto zijn. Is het ook. De Spec C Type RA-R had alle lekker goodies van de gewone Spec C, dus inclusief diens competitie motorblok, maar ook met lichtgewicht aluminium motorkap en kofferklep. Het interieur is uiteraard gestript en het onderstel ook stevig aangepast, evenals de remmen.
2008: Litchfield Impreza STI Type 20
Misschien wel de meest hardcore Impreza ooit gebouwd. Zie het als een GT3 RS met vier deuren en vierwielaandrijving om een goed idee te krijgen. Deze Litchfield was gebaseerd op het kale chassis van een Spec C, dus met onverwoestbare 2-liter welke met gemak 8200 toeren liep. Voor de Type 20 werd alles nog even opgeschroefd. Het onderstel werd aangepast, evenals de remmen. De motor werd ook voorzien van een paar smakelijke upgrades. Resultaat: 400pk en 504nm, waarvan het laatste voor 80% beschikbaar was vanaf 3.000 toeren. Er schijnen er 25 van gebouwd te zijn, met eigen typegoedkeuring en garantie…
2015: Impreza WRX STI S207 NBR Challenge
De Impreza leeft nog steeds, alhoewel heet de auto in sommige landen nu WRX STI, zonder Impreza. Maakt niet uit, iedereen noemt het toch een Impreza. Ook hier was er links en rechts wat kritiek. De Impreza zou te braaf zijn. Subaru had daar een antwoord op in de vorm van de S207 NBR. De S207 kreeg allerlei upgrades als een andere, verstevigde short-gear ratio zesbak, grotere Brembo’s, een 2-liter boxer met 330pk een aangepast onderstel. Vinkte je het NBR Challenge pakket aan, dan kreeg je ook nog eens een koolstofvezel dak en achtervleugel.
Er zijn dus een groot aantal Impreza’s welke de moeite waard zijn. Helaas is het overgrote deel niet leverbaar geweest in Europa (laat staan Nederland).
Bij Ferrari’s en Astons is het misschien not done, maar bij een Impreza geldt hetzelfde als een klassieke Alfa Romeo, Ford Mustang of Porsche 911: onderdelen uitwisselen is geen enkel probleem. Er zijn zat oude Impreza’s met een zesbak, of kale Spec C’s met een lederen interieur. Voor de restwaarde hoef je het niet te laten, mits het originele onderdelen zijn. Deze zijn nog altijd gewoon te krijgen. Heb jij een standaard STI uit 2004, dan kun je hier gewoon een Spec C of Type 25 van maken.
Daar komt het mooie van een Impreza om de hoek kijken. Alle onderdelen zijn uitwisselbaar. De blokken, transmissies, stoelen, remmen, onderstellen en andere onderdelen kun je gewoon aan elkaar koppelen. Dus je kan een normale WRX kopen en deze voorzien van alle STI, Scoobysport, Prodrive of Litchfield onderdelen. Past gewoon. Dit geldt niet alleen voor de Impreza, maar ook de Forester en Legacy, welke technisch gezien voor een groot gedeelte gelijk zijn.
Oh ja, het dashboard. Daar kun je weinig aan doen. Maar een Impreza rijder kijkt niet naar het dashboard. Enkel naar de trillende luchthapper en spoiler in de achterspoiler in de spiegel, aankoopadvies HIER!
dampu020 zegt
Imprezive
dampu020 zegt
@dampu020: oke die is dus heel slecht, excuses
rb26dett zegt
@dampu020: Beter dan uw opmerking.
Jochempie zegt
@rb26dett: Wat is het verschil tussen zijn opmerking en zijn opmerking?
baap zegt
@Jochempie: Lol, dat vroeg ik me ook af!
rb26dett zegt
@rb26dett: Die ook van u is, vergeef me ;)
pexers zegt
Mooi stukje poëzie! Topverhaal
thijs_vangrinsven zegt
Lekker hoor! En nu zo’n zelfde lijstje alleen dan met Lancers.
kennone zegt
@thijs_vangrinsven: eens!! En oweee als de III er niet in voor komt!!
str8six zegt
Wijlen Colin McRea, held!
danmar zegt
@str8six: Richard Burns. Krijg er nog steeds kippenvel van.
stefan555 zegt
Al leuke spul houden ze zelf in japan. Daarom heb ik zelf een type r v5 in gevoerd in nederland.
marc94 zegt
Leuk om te Lezen! Vooral als je er toevallig op dat moment er in eentje zit haha. Gepaste trots.
ko4n zegt
En toch is de lekkerste de CS400 Cosworth
mars1985 zegt
Doe voor mijn maar een 1999 impreza, dat blijft toch de mooiste
tjaa zegt
Blijft gaaf zo’n ding. De nieuwste, de WRX STI, schijnt morgen zijn opwachting te maken bij Cars & Coffee van Autovisie in Amsterdam. Maar ff kijken denk ik.
sappie zegt
1998: Impreza Coupe WRX STI Type R Version V, blauw met gouden wielen, love it!!!
KEV9 zegt
De 555 bat is nu eigendom van Coen Vink die bij speciale gelegenheden nog even laat zien waarom hij meervoudig nederlands kampioen ralley is geworden
swid zegt
@soulmaster: Totdat hij op raceway Venray staat, op de 20 verjaardag van subaru club Nederland, en de auto niet rond mag rijden vanwege vergunningen omtrent geluid….
desjonnies zegt
De legendarische GC 8 modellen :
Amice, als ik u mag aanvullen, ik wil u, noch uw zuster voor het hoofd stoten.
De vermaarde 22B is een jubileum uitvoering omdat Subaru toen haar 40-jarig bestaan wilde vieren en het feit dat ze dat jaar World Rallye Champion kampioen waren.
De 22B deelt namelijk NIETS met de WRC uitvoeringen van de Impreza.
Iedere WRC is zijn leven begonnen aan de lopende band als WRX STi dan wel in tweedeurs, dan wel als vierdeurs.
De 22B heeft een andere 2.5 liter motor ipv de WRX/WRC 2 liter
De 22B heeft uitgeklopte stoere ‘WRC’ look-alike schermen waardoor de aandrijfassen ook langer zijn en nauwelijks zijn te verkrijgen.
Er zijn grofweg twee carrosserie varianten in de GC 8 serie :
– Vierdeurs WRX STi als ‘Type RA’
– Tweedeurs WRX STi als ‘Type-R ‘
De STi modellen hebben een ROOD inlaatspruitstuk en worden in Engeland dan ook wel Red Top engines genoemd
De tweedeurs STi modellen -de Type R is noooooit geleverd als linksgesuurde auto en is in Engeland als P1 (Prodrive 1) omdat er ontieglijk veel niet aan te slepen grijze import van 2-deurs modellen naar het Verenigd Koninkrijk werd verkocht en de vraag en druk uit het Verenigd Koninkrijk zo hoog kwam te liggen dat men maar met deze versie op de proppen kwam om het Britse publiek tegemoet te komen.
De P1 heeft een iets andere gearing, heeft geen donkere getinte zij-achterruiten en een iets andere voorbumper.
De STi heeft een zgn korte bak, de kilometerteller gaat tot 180 en gaat boven de 180 het rode toerengebied in.
De oorzaak hiervan ligt in een gentleman’s agreement van de Japanse auto industrie om idioot hoge snelheden op de openbare weg tegen te gaan.
De STi is herkenbaar aan een aluminium motorkap
En ja, ik heb een : Subaru Impreza WRX STi Version V Type – R (tweedeurs) limited edition uit 1998
Ik zal hem voor u ontrafelen :
Subaru = merknaam
Impreza = Model
WRX = de snelle uitvoering
STi = (Subaru Tecnica International) oftewel de fabrieks-tjoening afdeling
Version V = Japanners houden nooooit op met ontwikkelen/verbeteren
Type- R = tweedeurs Versie
Limited Edition = Dakluik, kleur Sonic Blue en geen corrosiebescherming, dit omdat dit model waarvan er ca. 400 stuks gemaakt zijn, bedoeld is om als Groep N wagen omgebouwd te worden door privateers.
Iedere Impreza die ooit door de handen van Prodrive is gegaan, is begonnen als WRX STi, danwel twee of danwel vierdeurs.
Ondanks het feit dat mijn eigene exemplaar niet getuned is, noch over een dikkere uitlaatpijp beschikt, is het een donders snelle rakker.
In mijn wagen zit wel een 6-versnellingsbak uit een latere blobeye STi en er zitten echte Magnesium velgen onder en is de wagen omgebouwd van rechts naar links gestuurd.
Eigenlijk is het de fijnste snelle wagen die ik ooit heb gehad, de Integrale mag dan wel momentel meer tot de verbeelding spreken ne als de 911 Porsha, de Impreza stap je in, je draait de sleutel om en je rijdt weg eigenlijk zonder ergens naar om te kijken.
Het enige vervelende is dat iedereen je uitdaagt, het kreng is blauw, heeft een vleugel die niet misstaat op een Boeing 777 en gouwe vellleguuuh
Vaak is het wel zo dat als je de teugels laat vieren je tot welhaast lyrische snelheden komt en vooral de enorme trekkracht en de onmiskenbare boxer roffel met het bijbehorend karakter is bijzonder innemend en uniek te noemen.
De Impreza is bijzonder gevoelig voor kwaliteits benzines en het minste wat je kunt gebruiken is V-power of Ultimate of andere duurdere benzines.
Bij normaal gebruik is het een normale gewone wagen, maar wil je dan kun je los gaan op een manier die je alleen maar bij een supercar zult vinden.
En dat beste vrienden is voor mijzelf de charme van de Impreza !
nidlaobud zegt
@desjonnies: Zo, zeg. Heb je niets te doen?
retsok zegt
@nidlaobud: azijnpisser
Panda999 zegt
@desjonnies: hoe zit het met het verbruik? Normaal en door trappen?
swid zegt
@kungfu83: 1:7 tot 1:10
willeme zegt
@desjonnies:
Beste @desjonnies,
Allereerst hartelijk dank voor je betoog! Het wordt zeer gewaardeerd, zeker van een groot kenner en enthousiasteling als u! Als ik zo vrij mag zijn uw troonrede aan te vullen:
1. De 22B STI heeft een 2.2 liter boxer motor, geen 2.5.
2. Een Type RA hoeft niet per se een STI te zijn. Zie de eerste auto in dit lijstje.
3. Een tweedeurs Impreza hoeft ook geen Type R te zijn. (Maar een Type R is wel altijd een coupe).
4. Prodrive neemt ook gewone WRX onder handen, niet alleen STi’s. Twee voorbeelden zijn de Prodrive Impreza WRX UK300 en de Prodrive Impreza WRX GB270.
5. Er zijn drie varianten van de Impreza. Er is namelijk ook een Sports Wagon, Plus in Europa. Deze is ook als WRX en WRX STI leverbaar geweest.
6. De informatie over de P1 staat al bij de P1 afbeelding. Niet alleen de voorbumper was anders, de gehele bodykit was anders.
7. Version V staat ongeveer gelijk aan de Evolution series van Mitsubishi. Kleine jaarlijkse wijzigingen/verbeteringen. Van de GC8 gaat het tot Version VI.
richard210680 zegt
Ik rijd al meer dan 10 jaar impreza(4 jaar de 555 en meer dan 6 jaar de wrx uit 2005) en ik geniet nog steeds elke dag van deze fantastische auto.
mazdarx zegt
Erg leuk om te lezen dit. Ik was zelf altijd in de war mbt. de Impreza. Ik heb altijd veel bewondering gehad voor deze auto. Ik weet nog dat ik in de tijd van de hype rondom The Fast and the Furious naar een tuning beurs ging in Rotterdam. Daar stond een Impreza WRX STI met de rally livery… Wat heb ik als klein jochie staan kwijlen zeg… WAT een ding!
jack_abarth zegt
De 2004 versie, dat is toch de Blob-eye en die van 2005 de Hawk-eye?
willeme zegt
@jack_abarth:
2000-2002: Bugeye
2002-2004: Blobeye
2005-2007: Hawkeye
kennone zegt
22B ??
Dutchdriftking zegt
Heerlijk artikel!
rd1991 zegt
De 22B en P1 zijn mijn favorieten. Tevens is de serie tot 2000 het mooist (lees: minst lelijk)
jordy14 zegt
Al sinds klein jongetje mijn favoriete wagen
mellie zegt
Let the good old time roll
mrrallycross zegt
Na 2004 misschien 2005 is het voor mij wel gedaan
desjonnies zegt
Er zijn overigens slechts 1000 P1 versies geleverd als ik het goed heb en er is een legende dat de 22B in een paar uur was uitverkocht nadat Subaru had gemeld dat ze met deze versie zouden uitkomen.
De 22B is overigens het verzamelobject en menig 22B is onmiddellijk na aanschaf met pyjama aan de verwarmde garage ingeschoven om later te kunnen cashen !
Impreza rijders zijn freaks, er is een wereldwijde broederschap die bijzonder sterk is onder het genootschap der Impreza bezitters, kijk niet raar op dat er Impreza;s zijn die voorzien zijn van onderdelen die uit alle hoeken van de wereld komen,
Juist de Angelsaksische volken als de Nieuw Zeelanders, de Amerikanen en de Schotten hebben de Impreza in hun harten gesloten, dit komt vooral doordat het in Banbury (VK) gevestigde Prodrive en niet in de laatste plaats door het team, rijders als een McRae en een Richard Burns die en persoonlijkheid hadden en een enorm positief effect hebben gehad op het hele marketing gebeuren van Subaru.
De ontwikkeling van de GC 8 modellen gaat nog steeds door, wat dat betreft is er een overeenkomst met de oer-Mini ook een auto waarvan de ontwikkeling nooit is gestopt.
Beide zijn eigenlijk ook seks en klasseloze voertuigen te noemen en het is altijd een feest om een andere Impreza-Broeder tegen te komen onderweg !
woutel zegt
Toch vind ik er de laatste jaren minder aan. Misschien word ik oud.
sanderz28 zegt
Leuke “impressie”
torsen zegt
Er rijd (of reed het is alweer even geleden) een 22B in Nederland rond die ik een aantal keer heb kunnen bewonderen.
De eerste keer dat ik hem heb gespot was bij de golfbaan in kralingen.
Later een aantal keer bij een STI specialist in Rotterdam. De garagedeur stond open en er stond een blauwe STI (roze subaru logo) op de brug toen ik er langs liep.
Dat opzich is niet zo bijzonder bij een STI specialist maar toen viel m’n oog op de typerende ronde mist/grootlicht covers met de drie punten eraan. (Het is me nog steeds onduidelijk of er ook daadwerkelijk lampen onder zitten.)
Gelijk even naar binnen gelopen en een praatje gemaakt met de monteur die eraan bezig was. De auto was origineel in Schotland geleverd begreep ik en blijkbaar goed onderhouden want met het klimaat daar willen auto’s er van onderen nog wel eens slechter uit zien.
De volgende dag trok dezelfde monteur het gas nog even open na een proefrit.
Het blijft een machtig apparaat!
Jantje_555 zegt
wat een heerlijk artikel Autoblog! Jullie moeten dit MEER doen want Impreza nieuws op de blog heb je nooit “genog”
toyotafortuner zegt
Ze zijn eigenlijk allemaal best dik. Maar k word toch wel extra warm van de coupe versies!
Heerlijk stuk leesvoer! Wat heeft onze willem nog meer voor ons in petto?
ghost zegt
Lekker artikel Willem!
wrenchmonkey zegt
@desjonnies De P1 versie heeft Prodrive P1 velgen (by OZ). Geen Speedline zoals beschreven of afgebeeld staat. De velgen die afgebeeld staan lijken er verrückte veel op.
willeme zegt
@wrenchmonkey: Klopt! Heb het even aangepast. Bijna alle Prodrive wielen worden door Speedline gemaakt (zoals die van de RB5 die er boven staat), behalve die van de P1.
bmwtouring zegt
Zalige dingen, die Impreza’s.