Weinig motoren zijn zó tot de verbeelding sprekend. We zetten de 13 leukste voor je op een rij.
Het is 1958. Twee medewerkers van Lotus besluiten samen voor zichzelf te beginnen. Niet dat Mike Costin en Keith Duckworth het niet naar hun zin hadden, maar ze wilden zich meer op motorentechniek gaan toeleggen. Ze maken goede afspraken met Colin Chapman opdat ze verzekerd zijn van voldoende business. In de beginjaren zullen ze enkel aan Lotus leveren.
Cosworth begint een naam te krijgen door de successen in de motorsport. Zowel in de toerwagens, formule-klasses als rallykampioenschappen zijn ze enorm succesvol. Denk aan de DFV V8, welke menig F1 auto heeft voortgestuwd en er zijn weinig auto’s die meer rally’s hebben gewonnen dan de Escort RS. Veel Cosworth motoren vonden hun oorsprong in Ford motoren. Deze werden gelukkig ook nog geleverd in de homologatiespecials voor de openbare weg. Daarnaast werden de Britse specialisten door verschillende merken benaderd om motoren te (her)ontwikkelen.
Het is altijd een zelfstandig bedrijf geweest. In 1999 werd de personenauto tak, Cosworth Technologies, verkocht aan Audi, welke het zou doorverkopen aan Mahle in 2005. Cosworth opereert nog altijd en doet waar het goed in is: het ontwikkelen van motoren en motoronderdelen.
Ford Escort RS1600 (1972)
Het bewijs dat viercilinders erg goed kunnen klinken. De RS1600 was om diverse redenen bijzonder. Ten eerste was het een gewone Escort, waardoor de Escort-rijder een bereikbare droom had. Daarbij was het ook een auto welke gewoon in de rally-kampioenschappen mee deed. En hoe! De huidige Ford Fiesta ST is een bijzonder lekker bommetje, maar hoeveel heeft deze nog te maken met de WRC-versie? Precies. De BDA vierpitter met 1600cc had twee bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder. Toen al.
Chevrolet Cosworth Vega (1975)
De Chevrolet Vega was de stereotype McDonald’s auto van de VS begin jaren 70. Je ouders wilden je nog niet in een V8 Muscle Car de weg opzetten, maar het moest er wel een beetje leuk uitzien. De standaard Vega had de looks zeker mee, maar de motoren waren niet hoogstaand: de instapper had 78pk. Het model daarboven 87. Schoot niet echt op. Als absoluut topmodel kwam er de Cosworth Vega. Deze had een 2.0 Twin Cam viercilinder (interne code: Z09) met maar liefst 110 hele pk’s, gekoppeld aan een vierbak.
Opel Ascona 400 (1979)
De Ascona 400 was (net als de Manta 400) een homologatiespecial gebouwd door Irmscher en Cosworth. De atmosferische 2.4 liter vierpits dubbelnokker leverde in rallytrim minimaal 230pk, in de straatversie bleef er nog een gezonde 144 van over. Maakt niet uit, dit was de heldenauto voor iedereen (en dat waren er veel!) met een gewone Ascona. Tot de komst van de Audi quattro was de Ascona 400 (met Walter Rohrl aan het stuur) de snelste.
Ford Sierra Cosworth RS500 (1987)
Het enige wat leuker is dan een homologatiespecial is een evolutieversie van een homologatiespecial. De Ford Sierra RS Cosworth was al een erg leuke auto, de RS500 was in alles net een tandje heftiger. De RS500 kreeg een grotere Garett T04-turbo, intercooler en een upgrade voor de oliekoeler. Uiterlijk kon je hem herkennen aan een licht gewijzigde voorbumper en achtervleugel. In goede Cosworth-traditie was deze vleugel niet subtiel.
Mercedes-Benz 190 E 2.5-16 Evolution (1991)
Het verhaal is jullie bekend. Mercedes wilde de Baby Benz in de kijker zetten door mee te doen aan het WRC. Net op het moment dat Audi met de quattro de regels opnieuw bepaalde. In plaats van achteraan mee te doen, koos Mercedes ervoor om van de 190 een Touring Car te maken. Met succes. Tuurlijk, de M3 was eerst oppermachtig, en ook de Sierra wist het DTM eerder te winnen, maar in 1991 was het eindelijk zover. De straatversie was geweldig, zelden was een Benz zo sportief. De eerste 2.3’s zijn al erg leuk, maar een Evo of Evo II heeft nog wat meer streetcred.
Ford Escort RS Cosworth (1992)
Deze auto deelt meer techniek met de eerder besproken Sierra RS500 dan een reguliere Escort. Dat wordt duidelijk als je erin zit of de auto van onderen bekijkt. Dit is gewoon een Sierra met een Escort-body erop. Ook bij de Escort kon je een vleugel krijgen, echter was dit een optie van maar liefst 5 mille in guldens (voor de jongeren onder ons: Google). In tegenstelling tot de Sierra had de Escort altijd vierwielaandrijving. De Escort RS Cosworth was er in twee smaakjes. De eerste serie had een blauw kleppendeksel en de latere een met een zwart-grijs exemplaar. Wil je een standaard Escort, ga voor de zwart-grijze: die hebben een kleinere turbo en spoelen sneller op. Maar heb je tuningplannen, dan moet je de versie met blauwe kop hebben.
Ford Scorpio 2.9i 24v Ghia (1996)
Uiteraard moet er ook een Guilty Pleasure in staan. En dan juíst het laatste model (eigenlijk een fikse facelift). In een verwoede poging om de Grote Ford toch aan de man te brengen gooide Ford het over een andere boeg: heerlijk old-school Amerikaanse styling. Het mocht niet baten. Aan de topmotor lag het niet, want de 2.9 liter V6 van Cosworth was een heerlijkheid. Voldoende koppel onderin en veel vermogen hoog in de toeren. Het was goed genoeg voor Hare Koninklijke Majesteit de Koningin.
Rolls Royce Silver Dawn (1994)
Dit is eigenlijk een beetje vals spelen. Want ook de Silver Dawn heeft de overbekende 6.75 grote V8 in het vooronder. De Silver Dawn was een speciale uitvoering van de Mk3 Silver Spirit. De vermogensopgave was nog altijd ‘adequaat’. De motoren waren nog altijd hetzelfde, alleen werden ze niet allemaal door Rolls Royce zelf gebouwd. Een serie blokken werd een tijd bij Cosworth gebouwd. That’s it. Maar het staat wel mooi in dit lijstje.
Audi RS4 Avant (2000)
De gewone S4 was al een bovengemiddeld snelle auto, zoals De Hoge Heren van Autoblog kunnen bevestigen. Maar om echt een vuist te kunnen maken naar M en AMG kwam Audi (eigenlijk Quattro GmbH) met de RS4. In basis bleef het 2.7 literblok gelijk, maar Audi had net Cosworth Technology (de straatauto tak) gekocht en hen lief gevraagd om de S4 iets meer pit te geven. Er werd om 320-340pk gevraagd, maar het werden er 380. En dat was een zéér behoudende opgave, want bij introductie viel op dat de RS4 wel érg snel was. De begrenzer deed zijn werk niet en de acceleratieopgaven werden met gemak gehaald. Later herhaalde Cosworth het kunstje met de RS6.
Palmer Jaguar JP1 (2003)
Nog radicaler dan een Radical. Een straatlegale versie van de Palmer-racer. De motor komt uit de Jaguar X-Type, maar werd door Cosworth flink gekieteld om 280pk op LPG te leveren. In de UK is dit gewoon een straatlegale auto, alhoewel het duidelijk mag zijn dat dit een racewagen is met kentekenplaten en clignoteurs. Zeldzaam zijn ze wel, want er zijn slechts 5 stuks van gebouwd.
Subaru Impreza WRX STI CS400 (2010)
Favoriet van ondergetekende. De eerste Impreza WRX STI had in 1994 al 272pk en dat vermogen is in de jaren gestegen naar, ehh, 300pk. Op zich geen probleem, maar de Impreza is in de jaren flink zwaarder geworden. Van 1250kg naar 1500kg. Ondanks dat de standaard WRX STI nog altijd bovengemiddeld rap was, viel het toch een beetje tegen. Dus werd de hulp van Cosworth ingeschakeld om de STI een flinke upgrade te geven. Op zich opmerkelijk, daar normaliter Prodrive dat deed. De CS400 had 400pk (eigenlijk zelfs een beetje meer) en was zeer snel: 0-100 in minder dan 4 seconden en een top van meer dan 280 km/h. Enige nadeel was de prijs: 50 mille in ponden. Net iets te veel van het goede.
Singer 911 (2014)
Favoriet onder de reguurders. En terecht. Het moge duidelijk zijn wat Singer doet: ze nemen een enigszins moderne 911 (veelal van de 964 generatie) en verbeteren de auto op elk mogelijk punt. Daarbij wordt het uiterlijk aangepakt om de Porsche er als een klassieker uit te laten zien. Het resultaat is indrukwekkend. Een klassieke 911 met alle gemakken van een moderne 911. Cosworth was verantwoordelijk voor het ontwerp en de ontwikkeling van de blokken voor deze restomodded Porkers. Niet zozeer om waanzinnnig sterk te zijn, maar vooral om een ware fauch-sensatie te bieden. De gemakken en prestaties van een moderne 911, maar het gevoel van deze klassieke 911. Win-win.
De Nieuwe TVR (2017)
Dat Cosworth nog altijd springlevend is, wordt duidelijk aan de projecten waaraan ze tegenwoordig deelnemen. Of je nu een Mazda MX-5, Toyota GT86 of Range Rover Evoque hebt, Cosworth heeft een opvoerset klaar liggen. Ze zijn ook bezig een splinternieuwe V8 voor TVR te ontwikkelen. Gordon Murray is verantwoordelijk voor het ontwerp en de bouw. Klinkt als een schitterend hoofdstuk in het kleurrijke boek van Cosworth.
Aanvullingen en favorieten zijn van harte welkom in de comments!
redneckdarian zegt
Wist niet dat ze zoveel gedaan hadden. Zeker een RR niet verwacht!
Ozan zegt
@redneckdarian: dan had je waarschijnlijk ook niet verwacht dat de voorschermen en motorkappen van álle AMG GT(-S)’s in Bunschoten van de band rollen.
rufctr01 zegt
@redneckdarian: van RR wist ik ook niet!
JanJansen zegt
@redneckdarian: En dan mis ik nog de Caterham en Donkervoort in het rijtje
Dutchdriftking zegt
Mooi artikel @willeme! Doe mij de RS4 B5 maar.
HZW zegt
@dutchdriftking: Yep, zou ook mijn keuze zijn.
jackass266 zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Dutchdriftking zegt
@jackass266: De Singer is retegaaf, maar absoluut onbereikbaar. En als je er eentje koopt is de kans groot dat het een garagequeen word. De RS4 B5 is een fantastische basis voor tuning (MTM trekt er over de 500pk uit) en is ook goed inzetbaar als daily driver.
steiger zegt
@dutchdriftking: Weet iemand ook welke rs6 ze hebben gedaan?
willeme zegt
@steiger: de motor van de eerste RS6 (2002).
Dutchdriftking zegt
@steiger: zoals @willeme al zegt, de eerste generatie, interne code C5. De gaafste RS6 in mijn ogen, maar deze is wel de minst betrouwbare.
willeme zegt
@dutchdriftking: valt op zich wel mee. De turbo’s en spruitstukken zijn twee zwakkere schakels. Ook het DRS kan kuren vertonen.
Alles valt en staat met het onderhoud. Dat is duur, heel erg duur. Met name de onderdelen doen je ogen wateren. Bijna alles is speciaal voor de RS6. Veel RS6’en hebben niet de specifieke zorg gehad die ze wel nodig hebben. Dat kan zich inderdaad uiten in een minder betrouwbare auto. Ook de reden waarom sommige exemplaren zo veel eigenaren hebben gehad. Toch verslikt in de kosten.
Dus als je een RS6 C5 koopt, houd altijd even 10k achter voor onvoorziene kosten. En voldoende geld voor brandstof en banden.
Dutchdriftking zegt
@willeme: precies. En bij de C6 en C7 heb je dit probleem wat minder. En uiteraard nooit de goedkoopste van Marktplaats af halen. Altijd en top exemplaar met weinig km’s en weinig eigenaren. Juist met zo’n auto is dit heel belangrijk.
JanJansen zegt
@dutchdriftking: Heb zelf de S4, inderdaad prima motor en fraai afgewerkt. Maar stuurgedrag is om te huilen, gevoelloos en je voelt dat de auto te zwaar is, hierdoor geen leuke auto om te rijden.
Arnoud zegt
De Benz is mijn favoriet uit dit lijstje. Want Klaus Ludwig! De absolute koning van de DTM.
De nieuwe TVR vind ik overigens echt iets om naar uit te kijken. Heel benieuwd wat er van de merkwaarden overblijft. (Onbetrouwbaar als de pest maar als ie ’t doet, doet ie z’n best je zo snel mogelijk naar het graf te brengen)
undifined1 zegt
@Original_Arnoud:
Wat kan die man sturen zeg! Paar jaar terug op de Oldtimer Grand Prix in een Porsche 935. De 935’s zetten iedereen op een rondje terwijl Klaus Ludwig de andere 935’s ook nog eens op een rondje zette
undifined1 zegt
Leuk lijstje!
Ik mis de Bentley Arnage met de Twin Turbo BMW V8 by Cosworth
koeckenbacker zegt
-edit: klopt! Is gefixt. Thanks!-
koeckenbacker zegt
@koeckenbacker:
Mooi verhaal om te lezen, ik wist niet dat er zoveel cosworth’s in straatauto’s lagen.
ocda zegt
De absolute toppers van cosworth destijds, Manta, Sierra en de Escort. Pure porno op wielen
ocda zegt
@ocda: Voor de jonkies onder ons, legendarische film Manta Manta, te hilarisch en absoluut leuk in t tijdsbesef. De voorloper van Maaskantje
undifined1 zegt
Ben ik de enige die bij de Palmer terug moet denken aan DTM (TOCA) Race Driver 3?
noudjuh zegt
@undifined1: Zeker niet, nog steeds leuke games met de juiste combi van sim en arcade!
viezefreddyw zegt
Zitten toch wel een hoop lekkere snoepjes tussen hoor! De Benz vind ik echt heerlijk, één van de klassiekers uit jaren ’90 die ik erg begeer. En natuurlijk de Fords, vooral de RS1600. Toffer dan dat kan bijna niet.
mrrallycross zegt
Wat heeft cosworth toch een vette historie. Vooral die Ford zeg man wat lekker
zonparaplu zegt
Ik mis de BAC Mono.
reactief zegt
In de huidige Singers ligt geen Cosworth motor meer, die zijn met de productie gestopt, waardoor Singer op zoek moest naar een andere leverancier.
Van de RS4 wist ik het niet. Leuk om te weten. Dat blijft toch wel een van mn favoriete auto’s ooit.
willeme zegt
@reactief: Heb je daar een linkje of bron van? Volgens Singer kun je nog altijd een Cosworth blok bestellen. Een 3.8 met 360pk of een door Ed Pink Racing getunede 4.0 met 400pk. Daarnaast is er ook nog een licht aangepast exemplaar met 270pk te krijgen.
reactief zegt
@willeme: het is al een tijdje terug dat ik gekeken heb, dus weet niet precies op welk moment, maar in dit filmpje noemt de eigenaar dat als reden voor de overgang naar de 4.0
http://youtu.be/2pf8fUzT78s
reactief zegt
@willeme: Op de site staat de motor er inderdaad nog steeds, zie ik nu… Daar zie ik trouwens dat de 4.0 ook gebaseerd is op de door Cosworth ontwikkelde 3.8… Verwarrend hoor…
willeme zegt
@reactief: ik heb het even voor je uitgezocht. De 270pk versie doen ze zelf. Dat is eigenlijk een 964 blok waarbij die door Singer in nieuwstaat wordt gebracht en een lichte optimalisatie beurt krijgt. De standaard Carrera motor levert 250pk, dus dat lijkt logisch.
Stap 2 is de 3.8 van Cosworth. Cosworth heeft een tijd lang in Californië een vestiging gehad. Daar werden de Singer motoren ontworpen, ontwikkeld en gebouwd.
Echter, sinds een paar jaar is deze vestiging gesloten. De Cosworth onderdelen komen nu uit Engeland, en worden door Ed Pink Racing in elkaar gezet. Dus volledige Cosworth specificatie, met (grotendeels) Cosworth onderdelen, gebouwd door Ed Pink Racing.
Topper uit de range is de 4.0. Deze door Ed Pink Racing gekietelde versie is op basis van de Cosworth 3.8 en levert 400pk.
reactief zegt
@willeme: Thanks! Maakt het inderdaad logisch zo!
bogey zegt
De Merc aub.
Rob zegt
Stoppen ze Morgans tegenwoordig ook geen Cosworth motoren?
trolle zegt
@Rob: in de ar plus4 zitten er precies
remcott zegt
De Ascona absoluut alhoewel @henkhupelschoten me misschien voor is, of zou die voor de 190E 2.5 16V gaan
kennone zegt
Doe mij de Sierra!!!
Edge zegt
De RS1600 en de Mercedes-Benz zouden toch zeker wel in mijn garage komen te staan als ik dit jaar dan eindelijk die staatsloterij eindejaarstrekking win. Wat een heerlijke wagens! Niet dat de rest niet tof is, verre van dat zelfs, maar die hebben toch net even wat minder aantrekkingskracht dan de Benz en de RS1600.
apriliarsv zegt
Het (mede) door Cosworth ontwikkelde blok (driecilinder) in de Aprilia RS Cube klonk ook geweldig. Helaas bleef het bij klinken, want al te best rijden deed het niet.
autodrop zegt
De Benz?
ybcosworth zegt
Mooi stuk! Vwb de Escort RS Cosworth: het onderscheid wat je maakt klopt niet helemaal. De redtop, bluetop opmerking is van toepassing op de Sierra Cosworth sedan. Specifiek de 4×4 versie. De 2wd versie (drie deurs en sedan) waren altijd een redtop zonder lambda regeling en zonder kat. De zogenaamde bluetop motoren zijn lambda geregeld.
In de Escort vind je 2 type motoren de vroege bluetop met grote T34 turbo en de latere YBT motor met kleine T25 turbo. Dit kleppendeksel was overigens anders qua design en ik dacht grijs.
Verder zin er wel meer verschillen hoor maar daar gaat dit artikel niet over. De Merc en de Ford’s voor mij please. Kunnen ze in de schuur naast mijn Sierra Cosworth sedan is mijn verzameling compleet
willeme zegt
@ybcosworth: Je hebt helemaal gelijk! Heb het even aangepast. De T34 had inderdaad een blauwe kop, de T25 een grijze met zwart plastic.
ybcosworth zegt
@willeme: zat zo is te denken de Kadett GSI 2.0 16V is ook een Cosworth ontwikkeling dacht ik. Is voor een hele generatie een grote auto geweest. Mag ook op de lijst wat mij betreft.
werf76 zegt
@ybcosworth: Dat klopt. Cosworth had deze motor ontwikkeld en later heeft Opel de blauwdrukken overgenomen.
werf76 zegt
@ybcosworth: Ook dit is niet helemaal goed. De 3dr Sierra was geleverd met alleen een red top. Net zoals de 2wd sedan. De 4wd sedan was geleverd met eerst een red top daarna een green top. Red top was kat loos en de green top met kat. Pas bij de Escort Cossie kwamen ze met een blue top en daarna de grijze bolle kop.
De Cosworth motor was erg over engineered. Dat maakt dus dat de motor tuning walhalla is voor de eigenaren.
ybcosworth zegt
@werf76: eigenlijk wat ik zeg alleen ik had ipv bluetop voor de 4×4 sedan greentop moeten zeggen.
Greentop en bluetop zijn op wat details na dezelfde motoren. Verschil zit in inlaatspruitstuk, brandstofrail en klep positie sensor.
Maar superscherp. En idd tuningwalhalla. Rallycross Hillclimb motoren met 600 pk plus is niet raar. En dat op een standaard krukas
werf76 zegt
@ybcosworth: YB, wat voor Cossie heb je?
Dit was de mijne btw:
img.photobucket.com/albums/v322/wimwerf/83776960.jpg
img.photobucket.com/albums/v322/wimwerf/normal_DSCN1332.jpg
img.photobucket.com/albums/v322/wimwerf/cossie3.jpg
ybcosworth zegt
@werf76: heb ze alle gehad muv de Escos. Heb nog een Sierra 4×4
w0o0dy zegt
@willeme: De Zenos, de Bac Mono, de Radical en de Caterham mogen niet ontbreken lijkt me.
RickS zegt
Leuk artikel! Ik mis eigenlijk ’s lands eigen Donkervoort, of valt dit niet onder het begrip “straatauto’s”?
motoragent zegt
@RickS: Inderdaad! De onder Donkervoort-eigenaren even beroemde als beruchte D8 Cosworth. Turbogat waar je bang van wordt, zeker op dat lage gewicht.
pinut187 zegt
Lekker rijtje weer. De RS1600, de Merc en de RS4 vind il toch wel de tofste.
rob5nismo zegt
Een leuk artikel en je bent gelijk weer wat wijzer
rob5nismo zegt
@rob5nismo: voor mij de rs4 en de ascona 400
steelfighter zegt
Helemaal kut ….. zeggen ze in Maaskantje
mrford zegt
Cosworth en Ford is de beste combinatie ooit!
Natuurlijk de legendarische Escort MK2 RS1800 en de Ford RS200 niet vergeten…
lekbak zegt
@willeme: Volgens mij klopt dat verhaal van de 190 niet helemaal. De 2.3 was ontwikkeld door cosworth, de 2.5 is een doorontwikkeling daarvan door mercedes zelf.
Nou zou het kunnen dat de evo’s wel weer onder handen genomen zijn door cosworth, daar ben ik niet zo goed thuis in. Maar de gewone 2.5 is naar mijn weten geen cosworth meer.
De 2.3 is ook de betere motor. Nog betrouwbaarder, hangt lekkerder aan het gas en wil zelfs nog wel eens meer vermogen leveren dan de 2.5. De heren van cosworth mogen wel weer eens langskomen! Doe mij dus maar een 2.3 16v, zonder evo meuk graag maar wel met een paar dikkere remmen.
willeme zegt
@lekbak:
De 2.3 en de 2.5 zijn gewoon door Cosworth ontwikkelde motoren. De 2.3’tjes zijn inderdaad net iets fijner, maar de 2.5’s bieden wel wat meer vermogen en dus snelheid. Op zich ook wel welkom bij een homologatiespecial ;-).
Pas bij de laatste (optionele) power-upgrade van de 2.5 was AMG verantwoordelijk.
lekbak zegt
@willeme: grote paniek hier in huis. Zowel mijn vriendin als ik zijn al een half uur door al onze boeken en bladen aan het bladeren maar hebben het inderdaad nog niet kunnen vinden. Terwijl ik er toch echt van overtuigd was. Nu rest me niks meer dan toe te geven… Danku ome Willem, weer wat geleerd!
rolov zegt
Vlg mij had de kadett gsi ook een cosworth onderblok of kop.
poeperman zegt
3 maal “welke” gebruiken in plaats van “die,” daar moet je toch echt je best voor doen. De motor DIE in de Sierra ligt, niet de motor WELKE in de Sierra ligt.
willeme zegt
@poeperman: kan allebei gewoon. ‘Die’ heeft misschien voorkeur, maar ‘welke’ is zeker niet fout.
Sinds ‘de dag die je wist dat ging komen’ heb ik een voorkeur voor welke ;-).
davelepeef zegt
Voor mij een Escort Mk2 met atmosferische Cosworth YB svp! Anders de Sierra maar, moet het wel bij Ford houden… De Benz is goede runner-up!!
desjonnies zegt
Veel tijdens een massa productie moeilijk te maken onderdelen voor motoren worden bij Cosworth gemaakt, ik weet dat er een type nokkenas was voor een Mercedes motor waar Mercedes te veel uitval had en deze uitbesteedde aan Cosworth.
Volgende keer graag de F1 motoren beetpakken @willeme
Spill1e zegt
Degene die ik echt mis is de Lotus Omega, als dat geen topper is. Een Opel gemaakt door Lotus met een motor getuned door cosworth.
willeme zegt
@spill1e: wat heeft Cosworth er dan aan gedaan?
Zoals je al aangeeft: Lotus heeft de auto aan gepakt, waaronder de motor. Misschien wat Cosworth onderdelen? Het is in elk geval geen Cosworth project, bij mijn weten.
E34M5Touring zegt
@willeme: Heeft TWR die motor niet gedaan?
willeme zegt
@E34M5Touring: nee. Was gewoon Lotus :-).
fapfap zegt
Maak er dan een top 12 van en laat die Ford Scorpio er buiten
berlinetta zegt
Wat moet het toch gaaf zijn om voor dit bedrijf te werken, gezien de auto’s waaraan ze in het verleden hebben gewerkt. Wat een snoepjes!
E34M5Touring zegt
Dat Cosworth Vega blok is eigenlijk best speciaal. Zeker voor de US markt. Volledig Alu blok uit de racerij namelijk. Alleen dermate teruggetuned dat ie van 260pk en een 7000rpm redline naar 110pk en een 5200rpm redline ging. De raceversie had electronische injectie maar de straatversie kreeg een stalen kop en ingewikkeld mechanisch systeem van Lucas. Wat bijna niet goed af te stellen was. Op dual carbs leverde de motor in eerste tests namelijk ruim 170pk maar door emissie eisen moest er injectie gebruikt worden om de uitstoot naar beneden te krijgen. Daardoor zakte de pk’s weer aanzienlijk. Heel af en toe wordt er nog wel 1 aangeboden op Hemmings oid, maar veel geld leveren ze niet op blijkbaar. Terwijl het best een zeldzaam ding is.
pikes83 zegt
De nieuwe nsx staat er niet tussen..mischien iets te vroeg?