Een zeer specifieke titel, precies hoe we het graag zien.
Vroeger was het allemaal anders. Op het gebied van transmissies al helemaal. Alle peperdure supercars waren uitgerust met een handbak. Niet omdat de klanten het wilden of dat het puur was, maar simpelweg omdat automaten veelal het vermogen niet aankonden, ze teveel ruimte innamen en te traag waren. Dat wil niet zeggen dat zelf schakelen in een Testarossa, Diablo of XJ220 een onverdeeld genoegen was. Hard werken moest je. De koppelingen waren loodzwaar en je moest echt je spieren gebruiken om de bak te in de goede versnelling te zetten.
Met de komst van de DSG en het perfectioneren van de sequentiële transmissie is de handbak bij veel sportief getinte auto’s verdwenen. Die zijn bijna allemaal voorzien van een automaat. Merken als Ferrari en McLaren bieden enkel auto’s aan met een automaat en dubbele koppeling. Lamborghini levert drie verschillende soorten ‘automaten’: een automaat met koppelomvormer (Urus), een automaat met dubbele koppeling (Huracan) en een sequentiële bak (Aventador). Maar geen handbak meer. Heb je teveel geld en moet je per se een handbak hebben, dan zijn dit de meest prijzige opties:
Volkswagen Amarok 3.0 TDI 4-Motion Highline (Dubbel cabine)
€ 103.099
We trappen af met een wel heel dure Volkswagen bedrijfswagen. Tijdens onze rijtest met de Volkswagen Amarok konden we echter vaststellen dat de auto absoluut enkele ‘personenauto’- kwaliteiten heeft. De 3.0 TDI motor sleurt er behoorlijk aan en loopt fraai, daarnaast zijn het interieur en diens infotainmentsysteem aardig voor elkaar in deze klasse. Ga je voor de prijzigere varianten, zoals deze 3.0 TDI mét Highline pakketje én een dubbele cabine, dan zul je in de buidel moeten tasten. Dan heb je wel een vrij dikke pickup, naar Europese maatstaven althans. En een handbak, dus je bent een purist. In een Volkswagen.
Subaru WRX STI
€ 105.594
Voor de Subaru WRX STI geldt eigenlijk hetzelfde als voor de Nismo 370Z, die we later tegenkomen in dit overzicht. Het is een verouderde aanbieding die maar in de prijslijsten blijft staan. In de Verenigde Staten en Japan heeft de auto al meerdere updates gehad, evenals extra interessante uitvoeringen. De EU-versie is eigenlijk altijd hetzelfde gebleven. In Duitsland is het bijvoorbeeld een goedkoop alternatief op de Audi S3 Limousine, hier in Nederland kost de WRX STI méér dan die S3 met alle denkbare opties + een nieuwe VW Polo. Het komt vooral door de motor, een ouderwetse 2.5 Boxer die nogal kwistig is met het uitstoten van CO2.
Porsche 718 Boxster GTS (982)
€ 112.993
Er waren tijden dat je voor dit geld in guldens een standaard Boxster had: stoffen bekleding, kleine wieltjes en 204 pk. Wat dat betreft zijn de tijden veranderd. Een beetje Boxster kost tegenwoordig zo’n 85 mille. Dan kun je beter meteen voor de lekkerste gaan, toch? De Boxster GTS is een sportwagen met middenmotor en in dit geval een handgeschakelde versnellingsbak. De auto ziet er formidabel uit, zeker in Karmijrood. De prestaties zijn zeer indrukwekkend. Er kleeft alleen één nadeeltje aan: het is een niet al te best klinkende viercilinder. Dat is op zich niet erg, maar de Boxster had voorheen een slome doch episch klinkende zescilinder die de auto wel een extra dimensie gaf. Die is nu weg, jammer. Gelukkig staat de Boxster Spyder met een atmosferische 4-liter én handbak nog altijd op de planning.
Nissan 370Z Nismo (Z34)
€ 118.300
Het begint een beetje vaste prik te worden, de Nissan 370Z. Als we in de krochten van AutoBlog zoeken op de Nissan/Nismo 370, dan zien we dat de auto behoorlijk wat lijstjes weet te halen. De reden is natuurlijk heel eg logisch: het is een auto die alweer stamt uit 2009, een jaar vóórdat Schumacher zijn rentree maakte in de F1. Juist, erg lang geleden. De 3.7 liter V6 is atmosferisch. Dat heeft zo zijn voordelen: de gaspedaalrespons is goed voor elkaar en het vermogen en koppel komen lineair vrij. De door Nismo onder handen genomen uitvoering van de 370Z is net even lekkerder op alle fronten. Gaver interieur, dikkere bodykit, leuke velgen, betere rijeigenschappen en meer vermogen (344 pk). Wat wil een mens nog meer? Oh ja, dat het een beetje betaalbaar is, dit oudje wordt echter met de jaren alleen maar duurder. Dus toch meer eentje uit Duitsland importeren?
Ford Mustang Bullit
€118.945
Retrodesign kun je op twee manieren uitvoeren: rampzalig of briljant. Er lijkt geen tussenweg te zijn. Bij deze Mustang Bullit kunnen we er kort over zijn: werkelijk alles is perfect aan deze brute muscle car. Qua looks heeft Ford het uitstekend voor elkaar. Dat de auto een herinterpretatie is op de Bullit 390GT van Steve McQueen in de film is geen toeval. De coolste acteur in een schimmige actiefilm met een rauwe, lange achtervolgingsscène in een epische Mustang met een dikke V8. Ja, daar wil je graag aan refereren. Het is een beetje als de Gert-Jan Seegers onder de Muscle Cars. Wist je dat Seegers zeven jaar in Egypte heeft gewoond? Nee? Heb je verder ook niets aan. Waar je wel wat aan hebt is dat je deze Mustang dus gewoon in Nederland kunt bestellen! De prijs is niet mals, maar je krijgt er wel een coole auto voor terug.
Chevrolet Camaro SS Coupé
€ 124.310
Nu wordt het een beetje tricky, want iedereen weet dat deze auto’s verrassend betaalbaar zijn in hun land van herkomst. Naar het schijnt is deze generatie Camaro echt heel erg goed. We hebben de Camaro getest en waren best onder de indruk. Ook het internationale journaille is weg van de Camaro, met name de SS uitvoering, helemaal wanneer deze gekoppeld is aan het 1LE pakket, dan heb je een van de beste 2+2 RWD sportcoupé’s op de markt te pakken. In Nederland is de reguliere Camaro SS ook te krijgen, de onderdelen van het 1LE pakket moet je dan later even bijbestellen. In dynamisch opzicht schijnt deze uitvoering gehakt te maken van de Mustang. Sterker nog, zelfs ten opzichte van de M4 schijnt de Camaro SS beter te rijden. In dat licht bezien is de prijs niet eens zó gek. In Nederland is de Camaro SS met handbak alleen als coupé te bestellen, de cabriolet-rijders krijgen standaard de automaat.
Jaguar F-Type S R-Dynamic
€ 138.240
Bij de meeste auto’s is de handbak een relikwie. Een technologisch overblijfsel van tien jaar terug. Denk bijvoorbeeld aan de BMW M5 van de F10 generatie, dat was nog gewoon de ‘antieke’ handbak uit oude generatie M5. Zo niet bij de Jaguar F-Type. Die auto werd aanvankelijk alleen geleverd met de achttrapsautomaat van ZF. Pas later kwam de handgeschakelde zesbak beschikbaar voor de zescilinder motoren. De vier- en achtcilinder varianten zijn er uitsluitend met automaat. Ga je voor de F-Type S met R-Dynamic pakket, heb je wellicht de leukste F-Type gekozen. Er is een nadeeltje: de auto is vrij prijzig met bijna 145.000 euro. De F-Type gaat alweer een tijdje mee, maar het is nog altijd een bloedmooie auto om te zijn en een fanatisch instrument om naar te luisteren.
BMW M4 Cabriolet Competition (F82)
€ 143.535
Voorheen was de open uitvoering van de M3 altijd een beetje zoals een pizza met alle ingrediënten of een patatje met alle sauzen. Ja, je hebt het duurste en het meeste, maar het totaalplaatje hoeft dan nog niet perfect te zijn. Professionele coureurs hebben dat ondervonden op circuits, dus dan is het zo. Met de M4 moeten we toch een lans breken. Waar de E30, E36, E46 en in mindere E93 relatief weinig koppel hadden, heeft de F82 meer dan voldoende trekkracht. Al vanaf weinig toeren is dit blok een monster, die totaal geen moeite heeft met het hogere gewicht van de cabrio-conversie. Het is even zoeken op de configurator, maar het is mogelijk om de auto te bestellen met een handgeschakelde zesbak. Cool.
Lotus Evora Sport 410
€ 147.410
In het achterhoofd was de Evora een soort Cayman-concurrent die je voor hetzelfde geld (rond de 75 mille) kon krijgen. Dan is een prijs van bijna het dubbele wel even schrikken. We moeten er wel eerlijk bij zeggen dat de Evora behoorlijke stappen heeft gezet. Zowel qua bouwkwaliteit, vermogen en prestaties. Dus de Evora kost meer euro’s, maar je krijgt daar ook meer auto voor terug. Het vermogen van 410 pk is in absolute zin niet bijzonder veel, maar de Evora is vrij licht. Qua wegligging nog altijd een benchmark in zijn klasse.
Donkervoort D8 GTO-40
€ 193.116
We mogen best trots zijn op Donkervoort. Al jaren zijn Joop Donkervoort en zijn familie bezig met het perfectioneren van het Lotus Super Seven principe. Sterker nog, we kunnen zelfs stellen dat bij Donkervoort de evolutie sterker aanwezig is, dan bij hun Britse evenknie; Caterham. De D8 GTO is de snelste auto die je bij Donkervoort kan krijgen. Dat wil wat zeggen, want er bestaat eigenlijk niet iets als een langzame Donkervoort. De D8 GTO heeft een opgefokte vijfcilinder uit de Audi RS3 en TT-RS onder de kap. Het is niet een identieke motor, zo heeft de Donkervoort drysump-smering in plaats van een oliebad onder het blok. Dit voor een lager zwaartepunt en betere smering in de bochten, iets waar een Donkervoort D8 GTO uitstekend geschikt voor is. Leuk weetje, het is de enige auto in dit overzicht met een vijfbak.
Chevrolet Corvette Z06 (C7)
€ 224.384
Chevrolet is een van de weinige merken die nog heeft geïnvesteerd in een nieuwe transmissie. De Tremec TR-6070 ligt op de achteras, terwijl de motor voor de vooras ligt, voor een optimale gewichtsverdeling. Deze Corvette is met afstand en met gemak de snelste auto uit deze lijst. De auto levert dik 650 pk. Ja, dat heeft een beetje gechipte RS6 of E-klasse AMG ook wel. Vergeet echter niet dat deze Corvettes een heel stuk minder wegen. De prijs lijkt vrij stevig, maar relatief gezien valt het nog redelijk mee. Er zijn weinig auto’s die deze Corvette bij kunnen houden. Wellicht een Nissan GT-R of Porsche 911 Turbo, maar eenmaal op snelheid steekt deze Corvette voorbij aan die twee. Er is dus wel degelijk replacement voor displacemant: een supercharger.
Porsche 911 GT3 Touring Package (991)
€ 232.940
Voor deze moet je snel zijn. Letterlijk. De Porsche 992 is inmiddels gearriveerd en dat betekent dat de modellen van de vorige uitgefaseerd worden. Bij Porsche is er meestal een kleine vorm van overlap. Een 911 Turbo of GT3 kan dus nog wel gebouwd worden, maar voor bestellen moet je haast maken. De productie-plaatsen zijn vaak van te voren opgevuld. Het is absoluut de moeite waard, want dit is een van de gaafste auto’s die gebouwd wordt op het moment. De GT3 met handbak is een bewijs van hoe goed en leuk auto’s kunnen zijn, maar dat fabrikanten vertikken het te maken. Ondanks snelheid absoluut niet de belangrijkste insteek is geweest van deze auto, ontbreekt het de 911 GT3 met Touring Package absoluut niet aan snelheid. De handbak is een pareltje en gaan we zeker nog terug zien bij de 992. Daarvoor is ‘ie te goed. Een donkergroene voor ondergetekende graag.
focusrs1 zegt
Ja niets zo leuk als een handbak dan maar 0,2s langzamer… automaten waren vroeger voor oudjes of vrouwen en tegenwoordig dus voor de meeste (luie) mensen.
dirkv zegt
@focusrs1: Ik geloof dat schakelen allemaal wel maar doe mij maar één van de bovenstaande auto’s met een automaat.
Boomer zegt
@focusrs1: Ik vind een handbak niets toevoegen. Helemaal niets, ik kan niet sneller of beter schakelen dan een handbak. Je moet je handen van het stuur halen en je hebt dus minder focus en wat geeft het je terug? Wat is er nou precies zo leuk aan steeds zelf het verzet te kiezen? Voldoening als het je gelukt is?
Kortom geeft mij maar een lekkere DSG oid dan flipper ik wel vrolijk verder terwijl jullie lekker roeren. Ieder zijn ding.
Boomer zegt
@airc: *dan een automaat bedoel ik natuurlijk.
focusrs1 zegt
@airc: gefeliciteerd je behoort tot de meeste mensen
techniekmeneer zegt
De automaten van tegenwoordig zijn geweldig, kun je niet tegen schakelen. Maar zelfs met flippers mis ik nog steeds de beleving van het rijden, wat ik met een handbak wel heb. Op de openbare weg hoef ik niet de snelste tijd neer te zetten, dus dan kies ik toch voor de beleving, met de handbak.
kuip zegt
Een ton!! Voor een Subaru of Amarok?!
str8six zegt
@kuip: komt door de zgn. rooftax
robert110 zegt
@kuip: Begin een bedrijf, dan kost die zelfde Amarok nog maar €37.000. Ja, dat is inderdaad bijna €70.000 aan belasting. De automaat is overigens bijna €10.000 goedkoper, blijkbaar is die zoveel beter voor het milieu ofzo.
evdw zegt
@robert110: Ja want zuiniger.
Benny_Weisz zegt
@robert110:
Hoeveel startende ondernemers kent u die EUR 37.000,- stukslaan op een nieuwe bedrijfswagen?
theblazerunner zegt
@bennyweisz: grijze kenteken ondernemers
ArnoldH zegt
Bah bah bah, wat is die nieuwe Camaro toch lelijk. Doe mij maar de Mustang
2wheeler zegt
@arnoldh: nou he, echt een draak van een auto. Zal best goed zijn maar imo niet om aan te gluren!
Jochempie zegt
Doet u mij die Bullit maar!!
trolle zegt
Doe mij maar de donkervoort of de vette. Maar meer dan 100k voor een Subaru? Wtf
Rob zegt
De nieuwe Camaro is best wel mooi geworden eigenlijk.
Maarja, de Mustang he… Blijf in mijn ogen toch dé Amerikaanse coupe om te hebben.
menaz zegt
En nu de prijzen zonder BPM.
niex zegt
410pk is niet bijzonder veel??? Het is alsof een jochie van 14 het schrijft, die alle pk getallen uit zijn hoofd kent en ja pas bij 700 wordt het indrukwekkend ofzo.
100octane zegt
@niex: idd, dacht ik ook. Heb toevallig enkele weken geleden met exige 430 cup gereden. Indrukwekkend goed. Bangelijk.
willeme zegt
@100octane: maar kwam dat door de 430 pk of het relatief lage gewicht, de briljante besturing, de uitstekende wegligging en voortreffelijke demping ;-).
100octane zegt
@willeme: klopt. 400 pk is wel veel, jammer dat de meeste auto s het gewicht van een pistenbully hebben.
willeme zegt
@100octane: Klopt. Dat was precies wat ik bedoelde. Het vermogen van 430 pk is niet meer zoveel, maar in de Lotus wel ;-).
Jochempie zegt
@niex: In een intercity is 410 pk niet zo veel.
torsen zegt
@niex: Dat is toch ongeveer wat rappe hatchbacks tegenwoordig hebben aan vermogen?
willeme zegt
@niex: kijkend naar de concurrentie is het niet veel. Een Porsche 911 heeft tegenwoordig minimaal 450. Een RS3 zit op 400. Een net-niet AMG als de E53 heeft 435 pk. Alfa Giulia Q heeft 510.
430 paardjes is anno 2018 niet meer zo veel. Zelfs de hybride SUV brigade (T8, E-Hybrid ed) zitten rond dat cijfer.
Het is bij de Lotus niet het absolute aantal, dan wel het lage gewicht en de meer dan uitstekende wegligging, waardoor de auto niet meer nodig heeft dan ‘slechts’ 410 pk.
tazmania zegt
@willeme: 400+ pk is een giga bak vermogen, ook in een Exige, ook vandaag de dag. Ik weet nog goed dat de E39 M5 uit kwam, met 400pk. Ik wil jouw wel eens zien op een nat circuit met die 400pk.
Voor de meeste is een E30 325i met 172pk al te veel in vochtige omstandigheden.
willeme zegt
@tazmania: JUIST in een Exige of in een kleine BMW is het gigantisch veel vermogen. Of een Evora. Dankzij het lagere gewicht. Ook met de handbak, RWD en beperkte elektronische hulpmiddelen wordt het lastiger op de limiet. Of leuker, net even wat de insteek is ;-).
De E39 M5 heeft 400 pk en ook ik kan mij nog de introductie van die auto herinneren, ik werkte destijds bij BMW. 400 pk was toen ongehoord. En dan te bedenken dat het eigenlijk 408 pk zou worden (want 300 kW), maar 400 pk bekte lekkerder. Snelle auto, absoluut. Tegenwoordig is het niet meer zo bijzonder. Een BMW C-segment auto (de M2 Competition) heeft meer vermogen. Een M3 Sedan (beetje dezelfde afmetingen als de E39) heeft nog veel meer vermogen om maar te zwijgen van de huidige M5. Het is niet meer zo krankzinnig veel als in 1998. We zijn inmiddels 20 jaar verder.
ghost zegt
@niex: gemiddelde spotterslatijn idd!!
hotze zegt
Fraaie wagens al doet die nissam me weinig. De GT3 maar dan met de vaste spoiler en in een apart kleurtje graag.
goodolddays zegt
@hotze: zilver grijs, donkerblauw lederen interieur en handbak.
RiKe zegt
Een ton voor een Subaru STI, rij je een uurtje of 2 en ga je de grens over kost exact dezelfde auto nieuw nog geen €40.000,-. Wie had het ook alweer over 1 Europa…? B.V. Nederland boert goed op de idiote belastingen!
schuiftrompet zegt
@rike: pak de gele hesjes!! WE GAAN ALLES SLOPEN!!
RiKe zegt
@schuiftrompet: niet alles, bij voorkeur alleen die idioten die er een bende van maken.
ghost zegt
@rike: liefst beginnende bij die bakfietsers die denken dat ze alles kunnen en mogen en overal door rood mogen fietsen in de stad. #frustratie
henk_he zegt
Wat is die Camaro toch ontzettend gaaf. Doe mij die maar in Bumble Bee trim.
camaro77 zegt
@henk_he: die nieuwe is echt heel lelijk
retsok zegt
Willem, een klein foutje, de moter van de Vette ligt ‘achter’ de vooras. Maar dat hoef ik jouw niet te vertellen! Leuk lijstje!
Maartent zegt
@retsok: Volgens mij bedoel je de motor…
joostie zegt
@maartent: Neem het hem niet kwalijk, hij is fan van de Boston Red Sox…
retsok zegt
@maartent: whoopsie! Dat klopt!
goodolddays zegt
Porsche GT3 met handbak. Laat dat touring parket maar zitten, wat een wagen!
jaapiyo zegt
Man man man wat baal ik er toch van dat ik de centen niet heb om die 911 GT3 TP te kunnen kopen. Beter dan dit wordt het nooit meer. Toch maar tegen beter weten in hopen dat de 992 GT3 stiekem toch weer atmosferisch wordt. Nieuwe ronde nieuwe kansen.
sezz zegt
No-brainer van het jaar, een 370 Z of voor hetzelfde bedrag de Mustang Bullit duhh!
jaapiyo zegt
@sezz: precies, ik verkies toch de kogel boven zo’n Datsun ?
futse zegt
@sezz: is het nu een no-brainer? Of twijfel je toch tussen 2 wagens hier? ;-)
racerx zegt
Oei oei, wat vind ik die Z06 toch heerlijk!
gove zegt
De camaro is niet te koop hier
ook de corvette bij mijn weten niet
de mustang bullit is ook niet te koop
willeme zegt
@gove:
De Camaro is te koop in NL
De Corvette is te koop in NL
De Mustang Bullit is te koop in NL
Bron: de importeurs van desbetreffende merken. Staan gewoon op de site vermeld. Je kan ze zelfs configureren als je dat wil.
gove zegt
@willeme: kerel, chevrolet heeft geen imperteur meer,
corvette volgens mij ook niet,
en de bullit kun je niet kopen want die is al lang uitverkocht voor europa,
willeme zegt
@gove: Corvette is al lang geen submerk meer. De Camaro en Chevrolet worden ook niet door de ‘oude’ importeur verkocht van de Koreaanse gebakjes. Je kan de Chevrolets Camaro en Corvette, net als sommige Cadillacs, bij enkele dealers (en stuk of 6-7) in Nederland bestellen. De Bullit staat nog gewoon in de configurator. De eis is zolang de auto’s te koop worden aangeboden, staan ze in het lijstje. Daar is in dit geval spreke van, ‘Kerel’.
baklava zegt
Een ton voor een impreza????? Waren die dingen niet ooit voor 50.000 te koop? Wtf
Dutchdriftking zegt
Ik geloof best dat de Z06 snel is, maar ik gok toch dat de Donkervoort sneller is!
torsen zegt
@dutchdriftking: Alleen qua topsnelheid niet. Verder zijn de D8 GTO varianten gewoon briljant gestoord snel.
jeroenwz zegt
[Doet oranje shirt aan]
De Donkervoort!
917 Porsche + Audi zegt
Doe mij maar de laatste van het rijtje
SpoonM5 zegt
“WRX blijft maar in de prijslijsten staan”.. Nee, hoor dan is de prijslijst niet bekeken.
SpoonM5 zegt
“WRX blijft maar in de prijslijsten staan”.. Nee hoor, dan is de prijslijst niet bekeken.