Voor het overzicht van deze maandag hebben we de 12 dikste hot hatches verzameld van de jaren ’00.
De Hot Hatch is een ideaal autotype. Je bent van alle markten thuis. Er is ruimte voor vier tot vijf personen en hun bagage. Ze zijn compact aan de buitenkant: je komt overal wel tussendoor in de stad.
Aantrekkelijk
Als je in de stad geparkeerd staat hoef je niet meteen bang te zijn voor drempels en jaloerse blikken: je kan redelijk anoniem met een Hot Hatch het verkeer door. Tel daarbij dat het qua uitrusting en prijzen vaak wel goed zit en je begrijpt waarom het zo’n aantrekkelijk type automobiel is.
Retour + Comeback
In de jaren ’90 was de C-segment Hot Hatch een beetje op zijn retour. De meeste waren tammer, braver en trager dan hun voorgangers in de jaren ’80. Gelukkig kwam het na het nieuwe millenium allemaal goed. Daarom hebben we een overzicht gemaakt met de 12 dikste Hot Hatches van de periode 2000 tot 2010.
Vauxhall Astra VXR Nürburgring Edition (H)
2007
We beginnen het lijstje met de dikste hot hatches met een Vauxhall, die wij kennen als Opel. De Astra VXR was een typische snelle Vauxhall. Voor het geld van een Golf GTI kreeg je bij Vauxhall een aanzienlijk snellere en dikkere Astra namelijk. Net als de Golf had je een turbogeblazen 2 liter viercilinder. Alleen had de Astra 40 pk meer vermogen: 240 stuks. Ook gaaf: je kon de VXR alleen krijgen als ‘GTC’, de sportieve driedeurs versie. De Nurburgring Edition was iets prijziger, maar dan kreeg je wel stickers op je Astra, waardoor je sowieso sneller ging. Dankzij een Remus-uitlaat kreeg je 15 pk extra, waardoor het totaal op 255 pk uit kwam. Tevens waren er lichtere banden gemonteerd in de vorm van de plakkerige Dunlop-banden.
Seat Leon Cupra (1P)
2007
De Seat Leon Cupra kon je enigszins vergelijken met de Opel Astra. Ten opzichte van de Golf miste je wat verfijning, maar dat maakte de Seat goed in een rechte lijn. De Leon Cupra was een serieus snelle auto. Je kreeg namelijk een teruggetunede motor uit de Audi S3, in plaats van een gekieteld Golf GTI blok. De Seat Leon Cupra had meer vermogen, koppel en uitrusting dan de even dure VW Golf GTI. Het interieur is wel een beetje basic, maar je hebt wel vijf deuren (voor de vrouw en kinderen) en tuningspotentie (voor papa’s hobby).
Mazda 3 MPS (BK)
2006
Wat voor de Seat geldt, geldt eigenlijk ook voor de Mazda. Een vijfdeurs met een grootse voorwaartse drang. Waar sommige mensen weten dat een Seat Cupra erg snel kan zijn, weet eigenlijk niemand wat een ‘MPS’ is. De Mazda 3 MPS had de motor uit de grotere Mazda 6 MPS, maar dan met méér vermogen (260 pk) en enkel voorwielaandrijving. Het is overigens niet alleen een snelwegmonster. De Mazda 3 is onderstel-technisch gewoon een Ford Focus en is standaard voorzien van een sperdifferentieel. Tegenwoordig koop je ze voor een appel en een ei.
Volkswagen Golf R32 (5M)
2006
De Golf V R32 is een beetje een onbegrepen auto. De Golf IV R32 komt ‘specialer’ over en is dat in zekere zin ook. De Golf V R32 had wel een paar voordelen, zoals veel verfijndere wielophanging en meer vermogen. Het nadeel was het hogere gewicht, waardoor het kwikzilverige karakter van de GTI een beetje verloren ging. Ook was de 2.0 TSI aanzienlijk beter bij de les, waardoor je op een krappe B-weg sneller in een GTI was dan met een R32. Wel produceerde de R32 een veel exotischer geluid en was de uitrusting veel hoogwaardiger.
Ford Focus ST (DA3)
2005
Net als VW had Ford een lastige periode in de jaren ’90 met de dikke hot hatches. De Escort XR3 en RS2000 waren het stelen niet echt waard. De Focus ST170 maakte wat goed, alhoewel dat nog niet een echt snelle auto was. Ook was het heel lastig te zien dat je ‘de dikste’ had. De Focus ST in 2005 was perfect. Deze zag er geweldig uit dankzij de dikke bumperkit, 18” velgen en optionele oranje lak. De motor was een 2.5 vijfcilinder van Volvo-origine.
Audi S3 (8P)
2006
De eerste Audi S3 is eigenlijk een van de eerste chique, luxe, sportieve en snelle über dikke hot hatches zoals wij die vandaag de dag kennen. De tweede generatie deed het aanzienlijk beter, mede dankzij een veel beter onderstel met onafhankelijke achterwielophanging. De Audi S3 was overigens niet een Golf GTI met lederen bekleding, maar had ook afwijkende hardware: een 2.0 TFSI motor met 265 pk en 350 Nm, met uiteraard vierwielaandrijving. Dat zorgde voor serieuze prestaties: 0-100 km/u in 5,7 seconden en een op 250 km/u begrensde topsnelheid. In eerste instantie was de S3 er alleen als driedeurs hatchback, later kwam er een Sportback bij.
Subaru Impreza WRX STI (GRB)
2008
Na zescilinders, vijfcilinders en alle soorten aandrijving hebben we nu ook een boxermotor. De Impreza maakte zijn comeback als een hatchback. Dat viel niet in goede aarde bij ‘de fans’. Men wilde de klassieke sedan vorm met grote spoiler, blauwe lak en gouden velgen. In technisch opzicht kwam je niets te kort. De boxer leverde 300 pk en 407 Nm. De Impreza is de enige auto in dit lijstje met permanente vierwielaandrijving met Torsen-diff, waardoor je het vermogen en koppel ook altijd kwijt kon. Wat dat betreft was het zeker van de dikste hot hatches uit deze periode.
Mugen Civic Type R (FN2)
2009
De Honda Civic Type R van deze generatie raakte een beetje ondergesneeuwd door het turbo-geweld. De standaard ‘FN2’ had een 201 pk sterke VTEC motor. Een bijzonder leuke auto, maar de auto was dynamisch de mindere ten opzichte van zijn voorganger. Die had een betere ophanging en was een stukje lichter. Later kwam er een ‘Championship White’-uitvoering (in het wit natuurlijk) met sperdifferentieel. De Mugen Type R deed er een paar schepjes bovenop. Zo was er een kleine serie met een tot 240 pk gekietelde motor, atmosferisch uit een 2.2 liter motor. Helaas hebben we deze in Nederland nooit tegen mogen komen.
BMW 130i M Sport (E87)
2005
Nog niet zo lang gelden waren er dus allerlei smaakjes en verschillende technische layout bij de dikste hot hatches in dit segment, in tegenstelling tot nu. De BMW 130i was de meest bijzondere. Deze had namelijk een atmosferische 3 liter zes in lijn onder de motorkap. Deze leverde maar liefst 265 pk. Nog een groot verschil was dat de 130i voorzien was van achterwielaandrijving. Naar keuze kon je ‘m krijgen als automaat en handbak. Later, na de facelift, kwam er nog een driedeurs bij.
Volkswagen Golf GTI 30th Anniversary
2006
De renaissance van de dikste hot hatches begon min of meer met deze vijfde generatie Golf GTI. De eerste twee Golf GTI’s waren briljant, de derde was matig en de vierde generatie Golf GTI verdiende de naam niet op de bips. De vijfde gelukkig wel. Dankzij een 2.0 TSI motor met 200 pk en vooral een uitgekiend onderstel was de Golf weer een echt leuke auto. De 30th deed er een schepje bovenop.
Renault Mégane Renault Sport R26-R
2008
In principe zijn alle Renault Sport Mégane’s de moeite waard. Zeker van de Trophy-uitvoering met het Cup-onderstel. Na de facelift ging Renault gestaag verder met geweldige uitvoeringen, zoals de F1 Team, R26 en deze, de R26-R. Qua vermogen (230 pk) viel het ook toen best wel mee. Het was meer de manier waarop je met deze auto het circuit over kon boenderen. Ego’s in snelle 911’s waren kwetsbaar als jij met een R26-R aan kwam zetten.
Ford Focus RS (DA3)
2009
De koning van de dikste hot hatches? De Ford Focus ST was niet te versmaden. De Focus RS deed er een hele flink schep bovenop. Nog altijd werd er gebruik gemaakt van een Volvo-motor, zij het nu met 300 pk. Nee, het verschil zat m in de handling. Met dankzij het Revo-Knuckle systeem bleef onderstuur heel erg lang uit. Het sper hielp wielspin te voorkomen. Desondanks was het een hele ruige en heftige auto: qua prestaties kwam je niets te kort en anders stond Mountune of Wolf wel klaar met tuningspulletjes.
posthumus zegt
147 GTA?
Gulli zegt
Ik vind het nog steeds niet kunnen dat een Impreza ‘tegenwoordig’ bij de Hot Hatches staat. En niet zoals vroeger bij de Super Saloons.
blo3to3t zegt
@Gulli: hadden ze die kont er maar niet af moeten halen.
neymar zegt
Van afgelopen decennium absoluut de M140i !
maotje zegt
@neymar: daar gaat t artikel niet over.
Richmond zegt
Mini Cooper S, Mini Cooper S JCW of Mini Cooper GP
Peugeot 206 RC
Clio V6
menaz zegt
@benja01: en de Volvo C30 2.5T.
willeme zegt
@benja01: allemaal B segment ;-).
Tonnie zegt
@willeme: dan kan het nog wel een hatchback zijn. Clio v6 is toch een superdikke hatch.
bernoulli zegt
Is een auto zonder achterbank en met een V6 middenmotor tot op schouderhoogte technisch gezien nog wel een hatchback? Volgens mij slaat de term “hatchback” juist op een bagageruimte achterin achter een grote klep.
Richmond zegt
@willeme: staat nergens in het artikel dat het om c segment moet gaan ?
viezefreddyw zegt
Ik mis de 147 GTA. Zou toch wel de auto zijn met het mooiste geluid uit dit lijstje. Maar mijn keuze, zelfs als Alfist zijnde, gaat naar de Focus RS. Wat een hardcore kanon is dat zeg!
menaz zegt
De Cupra R was beter dan de Cupra.
jack_abarth zegt
Wat droogt zo’n Megane toch heerlijk op!
Hier in de regio rijd een blauwe en een gele rond, blijft toch altijd wel een nekkendraaier.
sntial zegt
@jack_abarth: mag voor mijn part helemaal opdrogen en verdwijnen in de wind. Hoe lelijk kan een auto zijn.
vaakbenjetebang zegt
Zo’n R26-R, dat is toch he-le-maal fantastisch? Voorwielaandrijving of niet, uit dit lijstje zou het absoluut mijn keuze zijn. En dan een verrabbezakte 130i er bij met een CO2-sper.
marcel174 zegt
Volgend jaar komt er bij mij een “hot hatch” . Echter zit ik nog steeds te twijfelen tussen een groene Focus RS mk2 of een Civic Type R fk2. Lukt maar niet om die keuze te maken. Ga ik voor een klassieker of een nieuwere auto met de nieuwste snufjes als daily driver… Keuzes, keuzes, keuzes…
jajeroenja zegt
@marcel174: Na een ritje in de RS weet je het wel ;) Dat motorgeluid is verslavend. Wel even goed de cilinders laten checken.
marcel174 zegt
@jajeroenja: Ik ken iemand die er één heeft met Milltek uitlaat. Inderdaad echt verslavend. Helaas heeft ie wel een witte. Maar dat is dan weer persoonlijk.
freshlife zegt
@marcel174: mag wel keer rondje in mijn 130i, hoe dat bevalt.
marcel174 zegt
@freshlife: Ik heb wel gekeken naar een 1 serie maar vond het model net niet. De laatste wel maar hetgeen wat in mijn budget zal liggen is net het model er voor
emping zegt
@marcel174: ben echt een Honda fan maar denk dat de Ford in dit geval de betere keuze is. En ja super gaaf in dat groen!
marcel174 zegt
@emping: Tsja het is echt een dilemma.. Nog even met de Veloster de winter door dus ik heb nog tijd om na te denken.
tge2 zegt
Ik was trotse bezitter van een MPS. Een enorm ondergewaardeerde hothatch! Venijnig karretje was dat, geweldig.
bernoulli zegt
MPS is zeker een bijzonder ding. Toch schrik ik wel als ik hen in het rijtje zie staan, want hij ik vind hem er verreweg het meest gedateerd uitzien. Alsof hij 10 jaar ouder is dan de rest.
ar156sw zegt
@bernoulli: vind de huidige 3 een mooie auto, maar deze generatie doet me niks. Vreemde proporties, rare vormen… De MPS schijnt een hele goede auto te zijn, maar ik snap dat mensen dat er niet aan af zien… Straalt weinig meer uit dan een basisversie. Nou is er wel wat te zeggen voor meer go en minder show, maar je kan het overdrijven natuurlijk.
207feline zegt
Had de Golf GTI editon 30 niet een terug gedraaid s3 blok?
phaeton zegt
@207feline: Of, zoals naar gerefereerd wordt, hetzelfde blok als de Cupra. Wat het verschil is mag Joost weten. Welk blok lag er dan bijvoorbeeld in een Passat uit 2011? Ook een 2.0 met 200-220pk. Zo wezenlijk zal het allemaal niet verschillen.
Dutchdriftking zegt
@phaeton: een enorm verschil. de 2.0 TFSI 200pk (Golf 5 GTI, Leon FR) heeft behoorlijk olie problemen. De 230/240/265/272pk (Cupra/Cupra R, S3, TTS, GTI ED30) hebben de olie problemen niet. en hebben een grotere turbo. Ook zijn de draaiende delen in het blok op het hogere vermogen aangepast en zit er een zwaardere versnellingsbak achter. Het blok is dus betrouwbaarder, heeft standaard al meer vermogen, en is ook nog eens veel beter naar enorme vermogens te tunen zonder dat de boel meteen kapot gaat. Stage 1 chip levert rond de 300pk op, maakt niet uit of het dan een 230 of 272pk variant is. Stage 3 chip (met een serie hardware aanpassingen) doet zo’n 360pk, en zelfs 400+ pk is betrouwbaar en prettig rijdend (voor dagelijks gebruik) goed mogelijk.
zero99 zegt
@dutchdriftking: vervolgens kwam de normale 6 GTI met een nieuwe motor om vervolgens bij de ED35 en de R weer de oude type erin te hangen omdat deze veel betrouwbaarder waren.
Dutchdriftking zegt
@zero99: de 211pk TSI is een doorontwikkeling van de 200pk TFSI, en de 235/265/270pk is een doorontwikkeling van de 230/240/265/272pk variant. Motorcodes weet ik zo niet. de 211pk was betrouwbaarder maar zeker nog niet vrij van ellende.
rikr4 zegt
Focus RS ja! Goddelijke wagen en ooit komt hij weer terug, nooit weg moeten doen!
Ram-G-maN zegt
De Mazda 3 MPS blijft een mooie auto om te zien. Je moet wel de facelift van de BK hebben anders roest hij zo weg voor je ogen. Dat was nogal een issue.
smartlappie zegt
@AutomotiveDesigner: ik heb er zelf ook 1 gehad. Maar voor de facelift was er toch nog geen mps versie van? Ik heb die in ieder geval nog nooit kunnen vinden. Wat je zegt van voor de facelift wat het idd Mazda onwaardig hoe hard die krengen roesten, geld ook voor de 6 serie trouwens
baklava zegt
Kan je beter voor de BL gaan
tttijn zegt
Top stuk!!
clubbtraxx zegt
Revo-Knuckle had dan weer weinig met onderstuur te maken maar alles met het tegengaan van torque-steer, dat had je namelijk nogal vaak bij een voorwiel aangedreven auto met relatief veel PK’s.
skinny058 zegt
Veel pk’s op de voorwielen alleen…nope, voor mij een heerlijke 130i. Perfect in balans met een goede sper.
Onehp zegt
Nja. Heb het 130i onderstel gehad en ook een goede fwd hot hatch, en de bmw had veel werk nodig om een goede balans (veel onderstuur) en rijgevoel te krijgen (weinig gevoel door de besturing met slappe bussen overal). Een fwd hatch zoals de Renault hebben veel meer gevoel en sturen een stuk scherper en zijn merkbaar lichter. Beide winnen veel met een sper, de bmw heeft die ook echt nodig als je rwd plezier wilt maar is een dure grap vooral op een wat oudere wagen…
willeme zegt
@onehp:
Eens. Je kunt je wel blind staren op RWD-FWD, maar de techniek is behoorlijk erop vooruit gegaan. Mijn overtuiging is dat RWD in het C-segment gewoon niet werkt en de moeite niet waard is. Het voegt te veel gewicht toe, neemt te veel ruimte in beslag en kost simpelweg te veel.
Bij de 1 Serie heeft BMW constant moeten bezuinigen op het onderstel, wat je ook merkt. Je moet serieus gaan upgrades wil je een 1 Serie net zo sportief laten rijden als een Mégane RS. Sterker nog, er zijn veel FWD auto’s die RWD-AWD compleet zoek rijden, zowel qua lol als absolute snelheid.
Veel van die ‘superieure’ RWD-AWD bleppers zijn veel te zwaar. Ja, dan heb je RWD, maar in een veel te zware verpakking. Het is de verkeerde manier om een auto te ontwikkelen, eigenlijk. Ben benieuwd of BMW iets sportiefs kan maken van de vermeende M140i/M145i.
Onehp zegt
Inderdaad. Sterker nog, de rwd uitwerking doet weinig voor de puristische rijdynamiek ook op grotere modellen, met uitzondering van misschien de M3/M4 en consoorten die het relatief licht houden, maar ook niet erg ruim zijn en duur zijn…
Pas als we echte sportwagens praten vind ik rwd top…
vaakbenjetebang zegt
Echte sportwagens, en oudere (sport)sedans, zo’n beetje tot mid jaren ’90 en misschien 2000. Daar vind ik RWD wel iets toevoegen. Die oudere sedans waren nog niet zo ver uitontwikkeld als ze nu zijn, dus daar moest je soms nog wel behoorlijk mee aan het werk en kon je als stuurman je lol op. De qua vermogen vergelijkbare voorwielaangedreven sedans uit die tijd waren, nou ja, gewoon kloten vande bok (een enkele uitzondering daargelaten).
racerx zegt
Leuk artikel! In dit lijstje mis ik enkel de 147 GTA, reeds benoemd in de comments. Volgens mij was daar ook een Autodelta variant van mét sper en een opgeboord blok (3.7l en 330pk). Ik geloof dat er ook nog een supercharger leverbaar was met ruim 400pk, maar een supercharger op een Busso V6 is wel een beetje als (American) fritessaus over je pizza gooien: de sensatie is initieel groter, maar beter wordt het er niet van…
edit: heel vroeger hebben jullie er zelfs een (klein) artikeltje aan gewijd: https://www.autoblog.nl/archive/2006/05/13/147_gta_328_pk_captain_underst
grappig hoe de pure Blog van destijds geëvolueerd is naar een entertainment website die veel meer facetten heeft. Volgens mij had ik toen ook al een account, in ieder geval niet heel veel later, maar volgen deed ik al sinds die tijd.
tjorque zegt
De MPS heeft om een of andere reden mijn voorkeur.
Een tijdje terug reed ik met mijn SV650 achter een MPS en toen de baan voor hem vrij kwam ging hij stevig los. Met m’n sv kon ik niet mee. Ik was wel vergeten terug te schakelen, wat het deels verklaart, maar damn wat een snel ding!!!
Onehp zegt
Menig is ook al lang niet meer origineel…
tge2 zegt
@Onehp: Ik had een originele. Een Audi S3 die me uitdaagde indertijd kon me niet afschudden.
Onehp zegt
Leuke autos heb je altijd gehad ;)
mcshine zegt
Hier staat een FN2 nog altijd te shinen op de oprit, maar door de doordeweekse verwenning van een Tesla Model 3 P is de lol er wel een beetje vanaf. Het voelt alsof de auto 100pk mist tov vroeger.
Dutchdriftking zegt
@Willeme Heerlijk lijstje, al deel ik niet al je meningen. De Leon Cupra is zonder meer de beste optie. Uiteraard een gele. Net wat unieker dan een Golf GTI, fijn onderstel en een enorm tuning potentieel. De Golf R32 moet je eigenlijk niet zien als Hot hatch, meer als een kleiner formaat GT. Een fijne motor met soepele loop (niet extreem krachtig, al knapt hij van een uitlaat en chip wel een klein beetje op) en een -voor die tijd- extreem goede automaat, een fijne auto als je flinke afstanden moet afleggen, maar met niet te veel personen, en in de krappe binnenstad moet parkeren.
De Focus ST170 was een geniale auto. Nee hij had niet heel veel vermogen, maar op een b-weg houdt je met twee vingers in je neus een Golf 5 GTI (met chip) bij. En het is een van de fijnst klinkende vier cilinders ooit. De vijf cilinder klinkt beter, maar gooi je met net iets minder vertrouwen een bocht in.
De S3 is goed, maar de 8L was gewoon veel cooler, ondanks dat het een minder goede auto was. De RS3 kwam net een jaartje te laat om nog in dit lijstje te mogen. Al heeft deze natuurlijk serieuze rem issues, en is hij behoorlijk aan de prijs. Maar wel een knotsgek geniaal ding natuurlijk.
De Impreza (had jij geen witte?) staat qua rijden op een zeer hoog niveau, en stijgt eigenlijk boven alle andere opties uit. Helaas is hij wel wat prijzig tweedehands, en lijkt het interieur gemaakt van gerecycled play-mobil. Dat laatste heeft de MPS helaas overigens ook.
De Golf GTI edition 30 was een heel fijn ding. Deze had een andere motor (geknepen S3 blok) en is hierom erg makkelijk boven de 300pk te krijgen. Helaas is de prijs van speciale GTI’s (20 jahre, 25 jahre, edition 30, 35 en Clubsport) tweedehands altijd erg hoog. Bij de oudere types gaat het richting het dubbele van het reguliere model. Hierom eigenlijk geen goede optie.
De Focus RS in Ultimate green blijft een droomwagen en de meest ultieme hot hatch, maar een hot hatch moet toch vooral een praktisch snel apparaat zijn voor niet te veel geld, en dan blijft de Leon Cupra de beste. Voor mij graag een gele R met die mooie dubbele uitlaten in het midden.
Dizono zegt
Ok, ik ga even de knuppel in het hoenderhok gooien, maar tijdje terug een stukkie in een VW Beetle RSi gereden, en hoe lelijk dat ding ook is, dat was toch wel erg vermakelijk.
bernoulli zegt
Bizar ding was dat idd. Mag ook wel voor bijna € 110.000,-. :o
ar156sw zegt
@bernoulli: Die past eigenlijk in het rijtje met de Clio V6… en, uhh, tja… de renault 5 turbo II? Ohja, VW heeft nog een W12 Golf gemaakt geloof ik (al weet ik niet of die ooit echt te koop is geweest). In ieder geval gaan deze wel iets voorbij de “hot hatch” categorie.
Dutchdriftking zegt
@Dizono: Hij is geniaal, maar weet je ook wat hij kost? Een Golf 4 R32 (zelfde basis) kost in goede staat zomaar €20.000,- wat natuurlijk belachelijk is voor een bijna 20 jaar oude hot hatch, een RSI kost minimaal het dubbele. Een Golf 4 V6 wordt hierdoor ook al vrij prijzig. Een A3 3.2 V(R)6 is wellicht de beste optie. Wel een stuk anoniemer natuurlijk. Mocht je R32 geld hebben, koop een A3 3.2 en schroef er een dikke turbo op van de rest van je budget. Heeft @wouter ooit een leuk filmpje over gemaakt.
boomhauwer zegt
Wat een mooie tijd was het toch toen he..
crosske zegt
Leuk lijstje,maar ik kan me niet van het gevoel ontdoen dat dit quasi copy paste is van een lijstje van een tijd terug… Heb echt déjà-vu ervaring ?