Weten we dat ook weer.
Dat we het nieuwe jaar met goede moed zijn begonnen, wil niet zeggen dat we het reeds afgesloten jaar volledig uit het hoofd hebben gezet. Integendeel, terugblikken is iets dat we zeer graag doen. Het biedt perspectief, het geeft ons interessante feiten en, nog belangrijker, het is gewoon hartstikke leuk. In diezelfde categorie past perfect het onderwerp dat we in dit artikel bespreken. Het bekijken van de snelste, krachtigste auto’s die in 2018 op kenteken zijn gezet, kietelt simpelweg het innerlijke kind in ons.
Hoewel de titel van dit artikel je wil doen vermoeden dat er slechts elf auto’s aan bod komen, is dit in werkelijkheid maar gedeeltelijk waar. We spreken hier namelijk over elf verschillende modellen, niet over individuele exemplaren. Het totaal van dit laatste gegeven ligt precies 5,5 keer hoger.
De absolute winnaar in dit verhaal zul je ongetwijfeld kunnen bedenken, maar het definitieve antwoord geven we pas onderaan het artikel. Dat een gedeelte van de auto’s in deze lijst voor de hand ligt, betekent overigens niet dat ze dat allemaal zijn. Nee, er zitten in ieder geval een paar verrassingen tussen – zoveel kunnen we alvast wel verklappen. Zonder de oneindige kennis van Jasper Verweij waren we daar zelf zeker niet achtergekomen.
We zullen jullie niet langer in spanning houden. Scroll lekker door de lijst op deze eerste avond van het jaar!
11. McLaren 720S Coupe – 8 stuks (720 pk, 341 km/u)
10. Ferrari 488 Pista – 4 stuks (720 pk, 340 km/u)
9. Aston Martin DBS Superleggera – 1 exemplaar (725 pk, 340 km/u)
8. Ferrari F12berlinetta – 10 stuks (740 pk, 340 km/u)
7. Lamborghini Gallardo LP560-2 – 1 exemplaar (740 pk, N.B.)
6. Lamborghini Aventador S – 4 stuks (740 pk, 350 km/u
5. Lamborghini Aventador SV – 2 stuks (750 pk, 350+ km/u)
4. Ferrari F12tdf – 1 exemplaar (780 pk, 340+ km/u)
3. Ferrari 812 Superfast – 19 stuks (800 pk, 340 km/u)
2. Toyota Supra – 1 exemplaar (~875 pk, N.B.)
1. Bugatti Chiron – 3 stuks (1.500 pk, 420 km/u)
toyotafortuner zegt
Die Supra! OwO
Wat een baas!
toyotavenray zegt
@toyotafortuner: die zal wel een top kennen van 350. Of misschien iets meer.
tvr1974 zegt
@toyotafortuner: NR de LP 560-2 met 740 pk?? wat is dit voor uitvoering dan? 560 staat normaal toch voor aantal PK en de 2 voor 2-wd.. Volgens mij klopt er daar iets niet
lincoln zegt
RDW hoeft niet alles te weten ..
enjoypunani zegt
@lincoln heeft een gekietelde Chiron in de schuur… ?
nopetrolnofun zegt
Ben wel benieuwd naar die LP-560-2 met 740 pk voor een N/A 5.2 haast onhaalbaar, maar voor een twin turbo setup te weinig. M
bamfspotter zegt
@nopetrolnofun: supercharged misschien?
Loek zegt
Ben dan wel benieuwd naar die Supra, van wie, hoe en of er foto’s van zijn.
ikschrijfookoverautos zegt
@720s: het kenteken is TS-069-T, dus spot er op los!
kenner zegt
@ikschrijfookoverautos: ik dacht dat het deze was maar die kost minder https://www.autoblog.nl/nieuws/veilingvoer-toyota-supra-uit-the-fast-and-the-furious-76404
Loek zegt
@ikschrijfookoverautos: Toyota Supra-69-Turbo. Goed kenteken wel!
toyotaprius zegt
@720s: ik was het niet.
kennone zegt
@720s: grote kans dat dit via Sam Woo is gegaan.
rikus zegt
@kennone: even een belletje naar Hoogeveen en misschien kom je erachter..
niwi zegt
@720s: Deze toyota SUPRA komt uit 1995. Deze geïmporteerde personenauto staat sinds 2018 op kenteken, is voorzien van een benzine motor, heeft een maximum vermogen van 641 kW (872 PK) en een cilinderinhoud van 2990 cc. Bron: rdw
awesome zegt
@niwi: maar is het vermogen gemeten? Want dat is geen onderdeel van importeren.
Wanneer het op aangeven van de eigenaar was, dan zie ik graag mijn Seat Marbella met ~1500pk terug in het lijstje.
autodidact zegt
@awesome: mocht een dergelijke combi echt bestaan, stel ik me zo voor dat het een auto voor eenmalig gebruik is ?. 1x gas = totale desintegratie
enjoypunani zegt
@awesome: ik denk het wel, want als jouw auto een veel hier vermogen heeft dan het goedgekeurde exemplaar bekend bij de RDW, dan moet dat opnieuw gekeurd worden anders krijg je een uitdaging met de verzekering. Vermogenswinst van meer dan 30% ten opzichte van het origineel ofzo.
niwi zegt
@awesome: geen idee. Als je het kenteken opzoekt van deze supra, krijg je dit te zien. Het is dus ook geen nieuwe auto..
legion1349 zegt
@720s: staat dat tune rommel op kenteken? 2x van 0 naar 100 en je moet em reviseren.
tge1 zegt
@legion1349: Het is dat je jezelf naar een erg aangename blackmetal formatie hebt genoemd, anders had ik je je opmerking lastig kunnen vergeven. ;-)
ghengiskhan zegt
@tge1 en @autodidact: zodra je het vermogen van je auto met meer dan 30% verhoogd moet de auto opnieuw ter keuring aangeboden worden bij de RDW. En een Supra heeft een zgn 2JZ-blok. Dat is een belachelijk overengineered (bonuspunt voor goed Nederlands) blok dat met een grotere turbo maar met een standaard onderblok makkelijk over de 1000pk heen gaat. En nog enigszins betrouwbaar ook.
shogun zegt
@ghengiskhan: Dat 2JZ blok is mooi, maar nu geef je het iets teveel credit.
1000pk haal je niet uit een standaard 2JZ onderblok.
https://www.youtube.com/watch?v=sFW0VTLicXM&t=351s
E34M5Touring zegt
19(!!) 812’s en 10 F12’s. Goed jaar voor Ferrari NL.
Benny_Weisz zegt
@E34M5Touring:
Ferrari NL bestaat niet. Ferrari S.p.A. levert zijn nieuwe auto’s rechtstreeks aan zijn twee officiële dealers in NL (Munsterhuis in Enschede en Krooymansin Hilversum)
jochempie zegt
@bennyweisz: heel belangrijk om te weten! ?
Roef zegt
@jochempie: ik vond eigenlijk wel een interessante comment.
mashell zegt
@bennyweisz: Munsterhuis zit al heel lang niet meer met de Ferrari’s in Enschede. Die zitten in Hengelo, zichtbaar vanaf de snelweg A35.
Slim van Ferrari om niet met een importeur te werken, die zou maar rare dingen doen zoals alle banden wisselen voor Conti ecocontacts…
doncorleone zegt
@bennyweisz: Ferrari N.V. wél, omdat Ferrari officieel in Nederland is gevestigd. “Ferrari N.V.. Holding company – A company under Dutch law, having its official seat in Amsterdam, the Netherlands and its corporate address at Via Abetone”.
hotze zegt
@pfranze: dat zal wel met belastingontduiking te maken hebben.
dennisdd zegt
@hotze: belasting ontwijken is niet hetzelfde als ontduiken.
doncorleone zegt
@hotze: Wat Dennis hieronder zegt idd
tge1 zegt
Ik zou graag een lijstje zien van de allerzwakst gemotoriseerde auto’s van 2018.
P1m zegt
@tge1: daar zit zeker mijn BMW Isetta bij met 14 pk ;-)
mrducky zegt
@p1m: wel een enorm leuke auto om te zien. Lijkt me een leuke ervaring er is in mee te rijden.
vervelend zegt
Supra machtig
Edge zegt
3 Chirons in ons kikkerlandje, doen we toch netjes
yipikaye zegt
@Edge: ja en ook weer 4500 pk erbij ?
tjorque zegt
@yipikaye: tel alle polo’s op en je hebt meer pk’s!
rolov zegt
Is de nieuwe supra al te koop?
gasmonkey zegt
@rolov: is geen nieuwe Supra.
rolov zegt
@gasmonkey: maar zetten ze bij registratie de pk ’s erbij dan? Dat wist ik niet.
widodh zegt
Iemand zin om uit te rekenen hoe veel BPM dit bij elkaar opleverde?
Ik vind dat iemand die een dergelijke auto op NL kenteken koopt een lintje hoort te krijgen voor zijn/haar donatie aan de staatskas!
spidermann zegt
@widodh: het is geen donatie maar pure afpersing.
widodh zegt
@spidermann: Mja, maar niemand verplicht je om de auto te kopen, dus daarom zie ik het als een donatie.
spidermann zegt
Ik mis echt de Chrysler Challenger demon, of ten minste enkele Hellcats. Niemand die de Challenger kan waarderen?
rikus zegt
@spidermann: waarschijnlijk niet, want ze zijn niet op kenteken gezet.
thomcarspotter zegt
@spidermann: Chrysler?
spidermann zegt
@thomcarspotter: mijn nederige excuses het moet uiteraard een Dodge zijn. De verschrijving komt wss omdat ik enkele documentaires heb gezien van een Imperial (Made by Chrysler) 1966 en 1967 coupe en limo.
thomasthomas zegt
Een Dodge Challenger Demon tussen dat rijtje had ook wel leuk geweest.
iphonistvongates zegt
Hoe cynisch moet het zijn om te realiseren dat je maar een fractie van de aanwezige pk’s nodig hebt om 60kmph/80kmph/100kmph/120kmph/130kmph aan te houden. De bedragen die voor deze auto’s zijn neergelegd zijn mindblowing en volledig nutteloos.
dirkv zegt
@iphonistvongates: Vertel eens… hoe cynisch moet je dan zijn?
iphonistvongates zegt
@dirkv: Dicht genoeg tegen het omslagpunt dat men het woord ironisch zou moeten gebruiken. Cynisch omdat het woord bitterzoet het net niet goed weergeeft naar MIJN mening.
lekkerlinksrijden zegt
@iphonistvongates: wat is nu je punt?
phevtreb zegt
@iphonistvongates: en waarom precies heb jij een IPhone? Met een telefoon van €50,- kan je ook prima bellen toch?
iphonistvongates zegt
@phevtreb: Ik gebruik al sinds de iPhone 3Gs een Nokia 9110i om te bellen en gebeld te worden. Daar zit een accu in die 17 dagen op 1 lading meegaat en de accu kan makkelijk vervangen worden. De iphones gebruik ik om mobiel te internetten, emailen en whatsappen op 4,6G of LTE+. Ik gebruik een Cowon P1 om onderweg naar muziek te luisteren. Vaak denk ik dat ik teveel keus heb. iPhones zijn helemaal niet geschikt/gemaakt om vocaal mobiel te communiceren (MIJN mening)!
dirkv zegt
@iphonistvongates: Je gaat me toch niet vertellen dat jij met een bakbeest van een Nokia 9110 uit 1998 belt, voor mail en internet zaken een iPhone gebruikt en een Cowon P1 van €1000 gebruikt om muziek te luisteren?
Ga jij is heel snel aan je vader vragen hoe een iPhone werkt, want dan heb jij die andere apparaatjes niet meer nodig.
shogun zegt
@iphonistvongates: Dus piepen over wat extra PK’s omdat je er niks aan zou hebben,
Maar wel 3 devices op zak terwijl een iphone SE het echt allemaal alleen kan.
ironie, of synisme? ik bespeur vooral hypocrise.
Jij je lol met je 3 apparaatjes, ik m’n lol met wat extra pk’s.
Nodig heb ik ze niet, maar ik vind ze wel erg leuk.
moveyourmind zegt
@iphonistvongates: Daarom ben ik met een dom blondje getrouwd.
Want hoeveel hersens zijn er nou per slot van rekening nodig voor taken als koken, wassen, strijken, stofzuigen, de koffer induiken, het bed opmaken en de lakens uitdelen.
enjoypunani zegt
@moveyourmind: niet veel, maar de lakens uitdelen doe ik liever zelf… Of luister jij liever naar een dom blondje?
bmwe46m3balling zegt
@enjoypunani: soldaat
Dutchdriftking zegt
De gemodificeerde zijn de beste!
dondeboer zegt
11 modellen * precies 5,5 = 60,5… Mist er nog een Hayabusa in het lijstje of zo? Maar leuk om te zien dat er ondanks alle regeltjes in Nederland toch nog echte dikbolides op kenteken worden gezet. Altijd vet om ze in het wild tegen te komen.
henk_he zegt
@dondeboer: de Supra is een tweedehandsje, import.
gewoondirk zegt
@dondeboer: En dan tel je alles op, kom je uit op 54 wat net geen 5×11 is. Heel die exact 5,5 keer opmerking raakt kant noch wal.
frank2b zegt
Lambo, Lambo, Ferrari, Ferrari, Lambo, Ferrari, TOYOTA! :) :)
Die zag ik inderdaad niet aankomen.
cossiekiller zegt
@frank2b: Lambo, Lambo, Ferrari, Ferrari, Lambo, Ferrari, Toyota, SKODA!
frank2b zegt
@cossiekiller: Ja, zo issie helemaal te brul!
tjorque zegt
@cossiekiller: een Skoda met 1500pk??? Waar? Hebben hebben! ?
denniss00 zegt
Lambo Centenario?
mashell zegt
Als je die vermogens ziet 700 nogwat, 800 en een beetje en dan 1500pk, dan ziet het er toch een beetje zo uit alsof VAG qua engineering mijlenver voor loopt op de rest.
mastemaker zegt
@mashell: nope, sjoemelen zich een ongeluk!
gwnbmw zegt
@mashell: het zijn ook de v12 en v8 van ferrari, de v10 twin turbo van lamborghini, de twin turbo mclaren. Tegenover de quadturbo W16 hypercar van bugatti, waar zo’n 10 jaar aan is gewerkt.
hotze zegt
@mashell: dat heeft VW ook mijlen aan miljoenen gekost. Dat hele Bugatti kan me gestolen worden, ook met 1500 pk’s. Hadden ze beter kunnen investeren in extra modellen van de andere merken of het gesjoemel achterwege laten.
karaya zegt
@mashell: Zolang je alleen maar rechtdoor wilt wel ja. In de beste VAG traditie.
stekke14 zegt
Dieje Supra TS-069-T komt in volgend filmke voor vanaf 0.25 min
https://www.youtube.com/watch?v=XhIYK9-nJ1A