Tijd om de eindafrekening voor ons continent te maken.
Nu 2015 op zijn einde loopt wordt het tijd om de verkoopcijfers van de European Automobile Manufacturers’ Association erbij te pakken en in een overzicht te gieten. We beginnen met ons eigen continent. Dit jaar zijn er in Europa + Turkije + Rusland (de ACEA vindt Europa een rekbaar begrip, zo blijkt) tot op heden 15,6 miljoen auto’s verkocht, een plus van 3,8 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
De top 5 is niet geheel verrassend ongewijzigd. De Volkswagen Golf voert de lijst aan met 562.835 units, ruim 50.000 meer dan vorig jaar, gevolgd door de Polo, Clio en Fiesta. B-segment = bread & butter.
De hoogste nieuwe binnenkomer is de BMW 2 Serie op plek 57 (72.843), daarna de Peugeot 108 op plek 70 (60.364), die boven de Citroen C4 Cactus (#73, 58.294) eindigde. De Fiat 500X rolt binnen op een 85e plek (50.641).
We hebben de cijfers in een tabel gegooid. Wel zo overzichtelijk. Stamgast-reaguurders krijgen eind deze week hun overhoring. Veel scrollplezier.
Positie 2015 | Positie 2014 | Model | Verkocht in 2015 | Verkocht in 2014 | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
1 | 1 | Volkswagen Golf | 562.835 | 507.959 | 10,8% |
2 | 2 | Volkswagen Polo | 314.494 | 304.204 | 3,4% |
3 | 3 | Renault Clio | 290.070 | 294.079 | -1,4% |
4 | 4 | Ford Fiesta | 278.684 | 277.655 | 0,4% |
5 | 5 | Opel Corsa | 238.302 | 225.776 | 5,5% |
6 | 8 | Nissan Qashqai | 220.132 | 204.557 | 7,6% |
7 | 6 | Ford Focus | 213.075 | 219.567 | -3,0% |
8 | 12 | Volkswagen Passat | 212.402 | 155.949 | 36,2% |
9 | 7 | Skoda Octavia | 211.982 | 212.546 | -0,3% |
10 | 9 | Peugeot 208 | 206.258 | 201.860 | 2,2% |
11 | 10 | Audi A3 | 177.197 | 175.327 | 1,1% |
12 | 18 | Peugeot 308 | 174.500 | 136.796 | 27,6% |
13 | 11 | Opel Astra | 163.727 | 156.589 | 4,6% |
14 | 17 | Renault Captur | 163.160 | 137.304 | 18,8% |
15 | 24 | Mercedes C-Class | 162.196 | 122.954 | 31,9% |
16 | 15 | Toyota Yaris | 157.222 | 146.295 | 7,5% |
17 | 16 | Fiat 500 | 146.486 | 145.646 | 0,6% |
18 | 21 | Fiat Panda | 145.649 | 129.340 | 12,6% |
19 | 26 | Opel Mokka | 145.246 | 120.250 | 20,8% |
20 | 22 | Kia Rio | 140.955 | 128.273 | 9,9% |
21 | 14 | Volkswagen Tiguan | 137.500 | 150.107 | -8,4% |
22 | 32 | Skoda Fabia | 136.970 | 112.717 | 21,5% |
23 | 25 | Dacia Sandero | 133.302 | 121.559 | 9,7% |
24 | 28 | Peugeot 2008 | 130.608 | 117.405 | 11,2% |
25 | 13 | BMW 3 Serie | 127.872 | 150.937 | -15,3% |
26 | 27 | Seat Leon | 126.813 | 119.035 | 6,5% |
27 | 19 | Citroen C3 | 123.046 | 133.853 | -8,1% |
28 | 29 | Dacia Duster | 117.594 | 115.713 | 1,6% |
29 | 23 | Renault Mégane | 113.321 | 126.930 | -10,7% |
30 | 34 | Kia Sportage | 112.671 | 109.525 | 2,9% |
31 | 33 | Audi A4 | 112.579 | 110.406 | 2,0% |
32 | 47 | Mini | 111.362 | 85.250 | 30,6% |
33 | 31 | BMW 1 Serie | 110.205 | 113.314 | -2,7% |
34 | 30 | Toyota Auris | 109.893 | 115.354 | -4,7% |
35 | 37 | Seat Ibiza | 105.660 | 100.464 | 5,2% |
36 | 35 | Mercedes A Class | 101.617 | 107.969 | -5,9% |
37 | 20 | Lada Granta | 100.941 | 129.725 | -22,2% |
38 | 48 | Hyundai i20 | 96.488 | 84.987 | 13,5% |
39 | 41 | Hyundai Solaris | 95.047 | 95.008 | 0,0% |
40 | 38 | Nissan Juke | 93.551 | 99.851 | -6,3% |
41 | 36 | Volkswagen Up! | 90.876 | 107.665 | -15,6% |
42 | 42 | Renault Scénic | 89.662 | 93.260 | -3,9% |
43 | 46 | Ford Kuga | 89.623 | 85.308 | 5,1% |
44 | 43 | Fiat 500L | 84.693 | 90.630 | -6,6% |
45 | 51 | Skoda Rapid | 84.526 | 84.421 | 0,1% |
46 | 58 | Audi A6 | 83.720 | 75.768 | 10,5% |
47 | 45 | Kia Ceed | 82.443 | 89.204 | -7,6% |
48 | 52 | Citroen C4 Picasso | 82.141 | 83.120 | -1,2% |
49 | 44 | BMW 5 Serie | 81.997 | 90.504 | -9,4% |
50 | 40 | Mercedes E Class | 81.849 | 95.489 | -14,3% |
51 | 39 | Hyundai ix35 | 79.691 | 95.544 | -16,6% |
52 | 64 | Renault Twingo | 78.051 | 67.770 | 15,2% |
53 | 50 | Opel Insignia | 76.701 | 84.621 | -9,4% |
54 | 53 | Audi A1 | 76.408 | 81.608 | -6,4% |
55 | 61 | Hyundai i10 | 75.721 | 71.708 | 5,6% |
56 | 54 | Hyundai i30 | 74.730 | 80.739 | -7,4% |
57 | 205 | BMW 2 Serie | 72.843 | 12.391 | 487,9% |
58 | 49 | Citroen C4 | 72.100 | 84.673 | -14,8% |
59 | 62 | Audi Q3 | 72.068 | 70.255 | 2,6% |
60 | 75 | Toyota Aygo | 71.159 | 56.241 | 26,5% |
61 | 59 | Mercedes B Class | 70.697 | 74.738 | -5,4% |
62 | 60 | Ford C-max | 70.515 | 73.971 | -4,7% |
63 | 56 | Fiat Punto | 70.304 | 76.008 | -7,5% |
64 | 100 | Ford Mondeo | 69.578 | 43.873 | 58,6% |
65 | 55 | Toyota RAV4 | 69.578 | 76.320 | -8,8% |
66 | 76 | Volvo XC60 | 64.688 | 55.941 | 15,6% |
67 | 66 | Mazda CX-5 | 62.791 | 66.078 | -5,0% |
68 | 67 | Volvo V40 | 62.775 | 63.622 | -1,3% |
69 | 68 | Skoda Yeti | 62.277 | 63.367 | -1,7% |
70 | 161 | Peugeot 108 | 60.364 | 19.170 | 214,9% |
71 | 99 | BMW 4 Serie | 60.324 | 44.291 | 36,2% |
72 | 57 | Volkswagen Touran | 59.957 | 75.994 | -21,1% |
73 | 163 | Citroen C4 Cactus | 58.924 | 18.987 | 210,3% |
74 | 70 | Fiat Ducato | 58.205 | 62.852 | -7,4% |
75 | 80 | Nissan Micra | 57.482 | 54.907 | 4,7% |
76 | 63 | Peugeot 3008 | 57.014 | 69.956 | -18,5% |
77 | 86 | Volkswagen Transporter | 56.251 | 48.358 | 16,3% |
78 | 82 | Audi Q5 | 55.541 | 53.069 | 4,7% |
79 | 74 | Volkswagen Caddy | 54.599 | 56.379 | -3,2% |
80 | 103 | Citroen C1 | 53.872 | 42.732 | 26,1% |
81 | 71 | Citroen Berlingo | 53.751 | 62.806 | -14,4% |
82 | 109 | Mercedes GLA | 53.377 | 38.846 | 37,4% |
83 | 130 | Nissan X-Trail | 51.915 | 31.047 | 67,2% |
84 | 125 | Mercedes CLA | 51.434 | 32.863 | 56,5% |
85 | 649 | Fiat 500X | 50.641 | 57 | 88744,2% |
86 | 83 | Lancia Ypsilon | 50.538 | 52.965 | -4,6% |
87 | 88 | Mitsubishi Outlander | 49.004 | 47.552 | 3,1% |
88 | 73 | Honda CR-V | 48.761 | 57.306 | -14,9% |
89 | 87 | Kia Picanto | 48.648 | 47.986 | 1,4% |
90 | 98 | Smart Fortwo | 48.005 | 44.788 | 7,2% |
91 | 375 | Jeep Renegade | 47.174 | 1.933 | 2340,7% |
92 | 96 | Opel Adam | 47.167 | 45.375 | 3,9% |
93 | 93 | Mitsubishi ASX | 46.967 | 46.534 | 0,9% |
94 | 105 | Suzuki Swift | 46.804 | 42.266 | 10,7% |
95 | 85 | Opel Meriva | 45.263 | 49.329 | -8,2% |
96 | 101 | Mazda3 | 45.009 | 43.250 | 4,1% |
97 | 92 | Range Rover Evoque | 44.073 | 46.577 | -5,4% |
98 | 81 | Renault Kangoo | 43.952 | 53.790 | -18,3% |
99 | 95 | Skoda Superb | 43.882 | 46.166 | -4,9% |
100 | 65 | Opel Zafira | 43.415 | 67.597 | -35,8% |
martinus zegt
Maar een slopel in de top 20.
Ik had erger verwacht.
martinus zegt
@martinus: De algehele verpaupering heeft dus nog niet zo heel hard toegeslagen. Of we zijn weer uit de crisis natuurlijk.
Wel mooi dat de hele sjoemelaffaire weinig effect lijkt gehad te hebben op volkswagen. En dat de wagens waarin ik zelf rijdt lekker exclusief blijven.
Dat hoort ook zo.
87sandyd zegt
@martinus: ik denk dat je op de 2016 lijst wel verschillen gaat zien, al verwacht ik dat ze minimaal zijn.
Toch vreemd dat VAG zoveel auto’s verkoopt terwijl het zulke verschrikkelijke waardeloze prutsmobielen zijn waar je alleen maar bij de garage staat en waar de onderhoudskosten uiteindelijk boven de aanschafprijs komen. Althans, dat gevoel krijg ik na de vele berichten hier….
martinus zegt
@87sandyd: Ik ben bang dat er een aantal auto’s keihard uit de top100 zullen vallen zoals de:
Mitsubishi Outlander 49.004
Opel Zafira 43.415
Hubert zegt
@87sandyd:
Yep, en al die honderduizenden consumenten in een VW zijn te stom om een goede auto te kopen.
Of wacht, misschien maakt VAG stiekum toch best wel goede auto’s….
lekbak zegt
@Hubert: er zijn ook honderdduizenden mensen die senseo drinken. Dat maakt het nog geen goede koffie.
Mensen zijn nog altijd kudde dieren. Het gebeurt zo vaak dat mensen denken dat een auto goed is omdat ze die veel zien rijden. Daarbij is volkswagen en zijn onderdanen er erg goed in om kwaliteit te faken. Een soepele loopcultuur van de motor die ten koste gaat van de betrouwbaarheid (en milieu) of materialen die extra goed aanvoelen, zonder dat ze beter zijn.
87sandyd zegt
@lekbak: Als dat zo is, dan doen andere merken dat dus ook.
Ik snap het niet zo goed. Dat jij bijvoorbeeld een BMW geen mooie auto vind, betekent nog niet dat het geen goede auto is. Dat jij senseo niet lekker vind, betekent niet dat het geen goede koffie is. Als duizenden mensen senseo drinken, zal het toch wel lekker zijn, anders drink je het toch niet?
lekbak zegt
@87sandyd: senseo is geen goede koffie. Mensen drinken het omdat ze niet beter weten. De mensen die senseo boven een lekkere bak koffie plaatsen zijn verdomde zeldzaam. Net als bij VAG producten komen mensen het dus domweg omdat het kuddedieren zijn.
87sandyd zegt
@lekbak: jij bepaald niet wat goede koffie is, dat vind jij.
Ik rij zelf een fiesta. Toch 270k+ verkocht, op 3 na meest verkochte auto, dus dan ben ik ook een beetje een kuddedier. Is die auto dan niet goed? Is dat dan geen kwaliteitsauto?
Maar je VAG haat zit erg diep merk ik al. Net zoals vele hier.
lekbak zegt
@87sandyd: wil je het niet snappen of kan je het niet snappen?
Die fiesta is niet goed of slecht omdat het een veel verkochte auto is. Wèl is wordt die auto nog meer verkocht omdat het een veel verkochte auto is. Niet voor niks zijn marketeers dol op ‘meest verkochte in zijn segment’ statistieken. Mensen kopen dingen omdat ze veel verkocht worden.
Overigens heb ik totaal geen VAG haat. Ik haat misleiding, VAG is goed in misleiding. Ik kan oudere volkswagens best wel respecteren (voor zover iemand respect kan hebben voor zoiets als een auto), dat waren namelijk wel goede auto’s.
87sandyd zegt
@lekbak: als je niet houd van misleiding dan kan je van geen enkel merk een auto rijden. Elk merk misleidt zijn kopers….
lincoln zegt
@87sandyd:
Ik drink graag een bakkie Senseo ..
Maar ben dan ook geen koffie connaisseur ..
Makkelijk handig schoon snel ..
Vind een echte bak koffie lekkerder ..
Maar die mag een ander voor me zetten ..
Vanquish zegt
@87sandyd: En als duizend mensen poep in hun gezicht smeren en zeggen dat het lekker is, ga jij dat dan ook doen omdat het lekker is?
Kuddegedrag heeft niks met daadwerkelijke kwaliteit te maken.
87sandyd zegt
@Vanquish: leuke vergelijking…
Er is altijd een aanleiding naar het kuddegedrag. Als die auto’s zo waardeloos zijn (dashboard is geen kwaliteit, waardeloze motoren en transmissies) dan kopen toch niet veel mensen die auto en is er toch geen aanleiding voor het kuddegedrag?
Vanquish zegt
@87sandyd: Klopt, er is altijd aanleiding voor kuddegedrag. Ik denk dat kwaliteit daar géén van is bij Volkswagen. Althans, niet meer. Ik denk dat het nu is gebaseerd op in het verleden opgebouwde imago, marketing en dat soort zaken. Gewenning is voor velen moeilijk af te leren.
vtechlover zegt
@lekbak: en wat nou als ze mechanisch wel van goede kwaliteit zijn..? (alleen bij sommige 1.4 tfsi gebruikt iets te veel olie) weer lekker tegenstrijdig tegen vag.
Hubert zegt
@lekbak:
VAG zit je echt hoog zo te zien…
Wil je er over praten?
henkhekje zegt
@Hubert: er zit een verschil tussen kwaliteit en kwaliteitsgevoel..
romeoalfa zegt
@87sandyd: iedere Audi, Vw en de rest is een prutsmobiel? Vraag me af waar jij het op baseert…
87sandyd zegt
@romeoalfa: misschien moet je de discussie hierboven volgen. Ik basseer mijn mening op zogenaamde autokenners die imo een ongegronde reden hebben op het constant afzeiken van een VAG auto. Ik vind het juist zo jammer dat mensen niet meer een auto/merk objectief kunnen beoordelen. Dat je de auto niet mooi vind kan, maar dat maakt het niet gelijk een slechte auto.
Ja er zijn problemen met motoren en transmissies. Maar de 1.6 thp (samenwerking PSA-BMW) heeft precies dezelfde problemen (ketting) en daar hoor je nooit iemand over.
Overigens rij ik zelf nieteens een VAG auto. Waarom? Vind ze niet mooi. Maar ik kan wel zien dat er meer kwaliteit zit in een Polo dan in mijn Fiesta.
romeoalfa zegt
@87sandyd: Precies. Iedereen moet gewoon rijden wat hij zelf graag wil. Dat een merk je niet ligt oke, ik heb ook totaal niks met BMW maar ik ga niet beweren dat iedere BMW uit elkaar valt of iets anders.
lekbak zegt
@87sandyd: meer kwaliteit in een polo dan in een fiesta? Een polo heeft een beter afgewerkt interieur maar dat van Ford doet de klus ook. De motoren van Ford zijn echter wel betrouwbaarder dan die van een polo. Daarbij heeft een fiesta het beste onderstel van zijn klasse. Ik zie oprecht niet waarom iemand een polo beter noemt dan een fiesta. Een golf is een ander verhaal, dat is daadwerkelijk een auto die vooraan loopt in zijn klasse.
Dat heeft overigens helemaal niks met VAG haat te maken. Als volkswagen nou eens auto’s maken die wel met kop en schouders boven de rest uitsteken, zoals de verkoop cijfers laten zien, ben ik de eerste die VAG fan gaat worden. Maar voorlopig moet er een hele hoop veranderen wil ik ze gaan waarderen zoals vw uit de jaren ’90.
bartteeuwen zegt
@martinus: blablabla opel, wat is jou probleem eigenlijk?
lincoln zegt
@bartteeuwen:
De onderkant van de middenklasse voelt zich daar nu eenmaal boven staan ..
schuimbekje3 zegt
@martinus: die hele sjoemel affaire heeft ervoor gezorgd dat in de top 9 er 4 sjoemel auto’s staan die ervoor zorgen dat automerken die ECHTE snelle, zuinige en schone diesels maken zoals Subaru niet eens in de top 100 staan.
martinus zegt
@martinus: *Voor ik een hoop boze, gefrustreerde verongelijkte opel fans op mijn dak krijg:
Excuses voor het woord slopel trouwens.
Dat was de autocorrect op android.
Autoblog heeft een editknop nodig.
Het is wel leuk om te zien dat een paar concurrerende modellen heel dicht bij elkaar zitten.
De passat 212.402
en octavia. 211.982
Mini Mini 111.362
BMW 1 110.205
BMW 5 81.997
Mercedes E 81.849
knipperlichtje zegt
@martinus: een octavia is het broertje van de golf. De Passat moet je met de Superb vergelijken. Dan zijn de verschillen opeens enorm, wat een badge al niet kan doen.
martinus zegt
@knipperlichtje: Het schijnt dat vag ook een beleid heeft om het interieur van de skoda te verschralen, dus dat is minder.
Verder is de skoda wel goedkoper in de aanschaf, maar netzoduur in de lease.
Als je mag kiezen, tussen een wat hoger interieurniveau van de passat, of een verschraalde skoda voor hetzelfde leasetarief, dan lijkt mij de keuze eenvoudig.
Onderhuids is het allemaal dezelfde vag techniek.
desjonnies zegt
@martinus:
Nee hoor
Geen fan van Opel, maar je laat je onmacht zo merken……………….
En niemand neemt je op den duur nog serieus.
De laatste Opel waar ik ooit tijdelijk in reed, was van de garage en dat was een Opel Vectra JTD stationcar met zo’n vierkante kont.
Ik had nog brandend maagzuur van een 2.3 liter Rekord Diesel Stationcar, dus bevooroordeeld net als jij !
Maar die Vectra reed zo fijn en deed zijn werk zo bescheiden en goed, dat ik me serieus heb zitten afvragen waarom ik zo’n bluf-occasion had gekocht.
Had ik nog twee weken langer moeten wachten op mijn Alfa, had ik die Vectra gewoon gehouden !
dedon zegt
@martinus: Drie
escort77 zegt
@martinus: Corsa op 5, Astra op 13 en Mokka op 19.
(die Mokka verbaast me wel trouwens. Ben benieuwd waar ze die dan verkopen, die dingen worden hier in ieder geval amper verkocht volgens mij)
norge zegt
@martinus: slopel…….haha…..not
csx3000 zegt
@martinus: Ik tel er drie.
henkhupelschoten zegt
Nooit gedacht dat de berlingo meer Zou verkopen dan een Mercedes CLA
stephanotis zegt
@henkhupelschoten: Vlak boven de Berlingo (81) staan Ducato (74), Transporter (77) en Caddy (79), ook kleine bedrijfsauto’s. Velen moeten eerst hard werken voor ze een GLA of CLA kunnen kopen.
E550 zegt
@stephanotis: Niemand koopt die auto’s in West-Europa. Het zal mij niks verbazen dat minder dan 10% daad werkelijk gekocht wordt. Rusland is de enige markt in Europa waar er vrijwel geen auto’s geleased worden.
thearchitect zegt
@martinus, een Unimog blijft inderdaad een zeldzaamheid.. ;)
parker zegt
Vooral kleine prutautootjes, wat een armoe.. En dan ook nog een Niksan QuaksQlaai op nummer 8, gadverdamme
kilum zegt
@parker: Vooral die QashQai verbaast mij wel. Zo vaak zie ik ze eigenlijk niet.
bentley1969 zegt
Lada Granta op 37… die zie ik nooit (of wil ik nooit zien)
martinus zegt
@bentley1969: Hetzelfde als de Lancia Ypsilon.
Die is hier toch ook een bijzonderheid.
Met Rusland en Turkije ook in de verkoopcijfers, zullen die auto’s wel heel specifiek lokaal veel verkocht worden.
knipperlichtje zegt
Ik had verwacht dat de Mazda 6 wel een plekje in de top 100 zou krijgen, ook een hele goede auto in z’n segment, qua rijden misschien wel de beste.
87sandyd zegt
@knipperlichtje: ondergewaardeerd, want mazda. Begrijp me niet verkeerd, maar Mazda heeft nou eenmaal niet de naam. Die nieuwe 6 met de cx5 moet zorgen voor die verandering, maar dat heeft tijd nodig
desjonnies zegt
@87sandyd:
Volgens mij weten de meesten dat de Jappen gewoon de beste auto’s maken.
Alleen de bluf, dat missen ze op een enkele Lexus en Infinnnnniiiity na.
Me zit ook naar zo’n Mazda 6 te loeren; ,Alfa zal wel met de Giulia op de proppen komen als mostarrrd na de maaltijd !
87sandyd zegt
@desjonnies: 1: de beste, dat verschilt per persoon van mening
2: ik vraag me af of veel mensen weten hoe goed de huidige mazda’s zijn. Wij, hier, als autoliefhebbers weten dat wel. Maar de gemiddelde Nederlander…..dat vraag ik me af.
Ik zou ook graag een Mazda 6 op mijn stoep hebben staan! Veel succes met zoeken☺️
lekbak zegt
@desjonnies: Jappen de beste auto’s… Voor mij niet! Ik geloof dat ik met Jappen heb wat jij met Duitsers hebt.
Alle Jappen die ik zelf heb gehad waren regelrechte rampenbakken. Daarbij valt er ook niet aan te sleutelen. Wanneer er iets stuk gaat kan je veel beter een Duitser hebben, daarvan gaan de boutjes nog wel los na tien jaar. Bovendien is er beter over nagedacht. Elke auto gaan dingen aan stuk danwel verslijten dingen. De kilometer prijs wat onderhoud betreft ligt bij Jappen van tien tot twintig jaar gewoon hoog, hoger dan bij een Mercedes uit de jaren ’80. Aldus mijn ervaring. En die Mercedessen rijden ook nog eens ongekend goed.
lincoln zegt
@lekbak:
En is de torque links en rechts na 30 jaar nog precies hetzelfde ..
Dat moet je zze gsjermanss idd nageven ..
Sleutelen aan MB en BMW zit vol met van dat soort geluksmomenten ..
87sandyd zegt
Kijk die nissan KasKei eens gaan dan. Niet alleen Nederland is een kaskei land zo te zien
motoragent zegt
@87sandyd: Ze noemen ‘m niet voor niets de Nissan Qashcow.
fordnut zegt
@motoragent: Ik dacht dat Niksan Kaksaai was :-)
parker zegt
@fordnut: qwaskwaal
reistje zegt
Hmm niet veel onverwachte auto’s. Hoewel de Nissan Qashqai mijn verbaasde dat hij zo hoog stond.
Wat mij stiekem ook een beetje verbaasd is dat de Golf er nog altijd zo hoog boven uitspringt, en ook nog eens met 10% stijgt. En dan bedoel ik niet de sjoemelsoftware maar eerder dat de Golf 6 niet echt bekend stond als kwalitatief hoogstandje.
E550 zegt
@reistje: in Rusland lopen ze als warme broodjes, 1 van de redenen waarom die zo hoog eindigt.
escort77 zegt
Opvallend hoe ver de Golf boven de rest uitsteekt.
Van de nummer 1 uit de lijst worden ongeveer evenveel exemplaren verkocht als van de nummers 3 en 4 samen.
Ook opvallend: de Jetta komt helemaal niet meer voor. Ik had verwacht dat die buiten NL nog wel verkocht zou worden, niet dus.
agera zegt
4-serie en evoque had ik hier niet verwacht eerlijk gezegd
clarkson zegt
Dat de fiat 500L het zo goed doet in europa. Hier in nederland worden ze zo goed als niet verkocht.
reistje zegt
@clarkson: In Italië zie je ze best veel. Vind het ook niet heel erg dat je ze hier amper ziet.
Dutchdriftking zegt
Zal VW volgend jaar nog steeds bovenaan staan????
viggen93 zegt
Gelukkig zit mijn B-klasse 2016, die ik nu heb, op een mooi plekje in de lijst. Ben benieuwd hoe de lijst er volgend jaar uitziet met de nieuwe bijtellingspercentage. Met z’n allen nu in dikke 2.0 ltr plus of nog meer eco maarnietduurzaam 3 cilinder frutsels?
volvokaj zegt
Ik wist niet dat ik zo’n exclusieve auto reed…
lincoln zegt
Zijn alle 100 ronduit prachtige auto’s ..
Gewoon bizar dat de mensheid in staat is die dingen te produceren voor pakweg 12.000 euro gemiddeld per unit incl. marketing kosten ..
eklasse zegt
arme Ford Mondeo, “nieuw” al relatief onverkoopbaar.
406_v6 zegt
De C-klasse doet ’t vele malen beter als de 3-serie of de kaksaaie a4.
norge zegt
Er staan een hoop sjoemel bakken in die top 100….Ach ja je moet sjoemelen als je de competitie niet normaal aan kan…
jeffreym3 zegt
VAG maakt vandaag de dag gewoon goede auto’s.
Net als de meeste andere fabrikanten. Einde nutteloze discussie.
norge zegt
@jeffreym3: Nee…
chills zegt
Met de cijfers van BMW zal men niet echt blij zijn; hopelijk volgend jaar betere cijfers.
speedie zegt
Van de VW Golf is terecht. Gewoon een goede wagen zonder meer, Van instap versie tot GTI, GTE, GTD, E-Golf enz
koentjeduvel zegt
Ik vind het een beetje eigenaardig dat mercedes A klasse opgedeeld wordt in enerzijds de gewone A, de CLA en de GLA, waarbij men bij BMW zoiets definieert als “de 1 serie”. De 1 serie van BMW kan evengoed de “hatchback” of de sedan vertegenwoordigen.
Tel de verkoopcijfers van Merc A bij die van de GLA en CLA en je hebt onmiddellijk een verkoopstopper zoals peug 208.
Wat mij betreft: Mercedes A klasse = +/- 10de plaats = winnaar van de “premium” modellen.
Shaw zegt
Als VW met Senseo moet worden vergeleken, waarmee moeten we dan Renault, Citroen of Toyota mee vergelijken? Met degelijke maar middelmatige Aldi koffiepads bij de Action zeker? Veel succes met de Auris C4 en Talisman vehikels
henkhekje zegt
@Shaw: Citroën, Renault en Toyota kun je vergelijken met Nespresso.. What else? :-)
boxergt zegt
Grappig dat een Kia Picanto de zelfde aantallen doet als een Smart!
Hier in Nederland wordt er geen Smart verkocht!