
De Nederlandse automarkt verwelkomde vorig jaar 38 nieuwe modellen, met wisselend succes. Dit waren de 10 succesvolste verkopers.
In 2014 werden in totaal 12.121 auto’s nieuw op kenteken gezet die in 2013 nog niet in de statistieken voorkwamen. De meest succesvolle was uiteraard een lekker goedkoop en bereikbaar A-segmentertje, de Peugeot 108. Echter, ook flink bovenmodale auto’s bliezen een deuntje mee.
Citroën scoorde een hit met zijn nieuwe frivole C4 Cactus. Dat Nederland in rap tempo vergrijst bewees de Golf Sportsvan, en – helaas maar waar – maar liefst 942 bejaarden vielen (zonder een heup te breken) voor de BMW 2 Serie Active Koetjesreep. Mijn hart weent.
De nummers 11 t/m 14 waren overigens allen SUV’s: de Lexus NX, BMW X4, en de Jeep Renegade en Cherokee:
Merk / Model | Verkopen 2014 | |
---|---|---|
1 | Peugeot 108 | 4.994 |
2 | Citroen C4 Cactus | 1.987 |
3 | VW Golf Sportsvan | 1.487 |
4 | BMW 2-Serie Act Tourer | 942 |
5 | Mercedes GLA | 581 |
6 | BMW 4-SERIE Gran Coupe | 401 |
7 | Porsche Macan | 252 |
8 | BMW 2-Serie | 202 |
9 | Ford Ecosport | 191 |
10 | Nissan Pulsar | 170 |
Bron cijfers: Bovag / Rai vereniging
UPDATE: U vroeg, terecht, hoe het dan zat met de C1 en Aygo. Welnu, deze gingen verder onder hun oude naam, en daarom kunnen we niet het onderscheid maken tussen het oude en het nieuwe model. De verkoopcijfers over 2014 waren voor de C1 5.744 stuks, en voor de Aygo 5.123 stuks.
De Peugeot 107 deed 2.837 stuks. Tellen we dit bij de 108 op, dan komen we tot een totaal van 7.831 Peugeot 107 en 108’s.
Ok… als de Ford Ecosport in dit lijstje staat weet je dat er TE weinig nieuwe auto’s zijn uitkomen OF dat je blinden toch echt eens moet gaan verbieden om auto’s te kopen…
@motiondrive: blinden kopen over het algemeen weinig auto’s denk ik…
@meneer: Zou je denken meneer? Er lag een diepere boodschap achter deze uitspraak verscholen ;)
@motiondrive: Prima auto die ecosport
@clarkson: ik denk dat clarkson daar anders over denkt ;)
@meneer: Blinden kopen over het algemeen geen auto’s….
202 blinden hielden in 2014 niet van generaliseren.
@motiondrive: Ook hier komt het demo aspect om de hoek kijken.Ik weet niet hoeveel Ford dealers er zijn,maar reken minimaal 1 per vestiging.Plus wat persvloot en wat een paar voor de wijkagenten en de teller loopt behoorlijk op.
@motiondrive: zeg dat tegen de 1.987 blinden die de C4 cactus gekocht hebben.
@nasty: met blinde bedoel jij 14% bijtellers?
@clarkson: ik bedoel mensen wie de looks van de wagen niks interesseert. 14% bijtellers horen daar (over het algemeen) wel bij ja :p
Active Tourer doet het beter dan ik verwacht had, buiten de die paar exemplaren die ik bij BMW Amsterdam weleens zie staan op weg naar huis, heb ik tot op de dag van vandaag er nog geen een in het wild gezien.
Mag ik vragen hoeveel X4en er zijn verkocht? Ik heb er sinds introductie 1 zien rijden. En dat was een kaal kippenhok. Heb niet het idee dat ie ongelofelijk hard verkoopt.
142 stuks in 2014
@sir_smokalot: Bedankt, als ik daar de demo’s afhaal blijft er niet veel over. Dacht al zoiets.
Zo ver reiken onze uitsplitsskills helaas niet :)
@sir_smokalot: Haha, no worries!
@sir_smokalot: Waarom verbergen jullie het gros van de reacties?
Hahaha, and the bmw 2series bashing goes on! Was wel te verwachten dat dit ding (relatief) goed zou gaan verkopen. Ik zie die onooglijke dingen dan ook steeds vaker op de openbare weg… Ik pink dan stiekem een traantje weg iedere keer, zo ook bij de nog erger ogende cactus. Die prikt in mijn ogen als ik hem zie.
@jorgos: Vindt jij 202 stuks relatief goed verkocht? Daar zitten zeker 90 demo’s tussen.En dan ben ik voorzichtig.
@sydney: My bad, ik bedoelde de 2 series active tourer…
@jorgos: Bij mij begint telkens de zon een beetje te schijnen als ik een C4 Cactus zie, ik ben er helemaal weg van. Dit soort love it or hate it auto’s zouden er meer moeten zijn, in plaats van al die grijze meuk die iedereen “Mwoah” vind.
@motoragent: Same here! Duitsland lover hier maar die cactus is geweldig!
@TimoBac: Ja, volledig mee eens!
@motiondrive: Niet helemaal, maar ik begrijp uw gevoelens. Als ik een Juke zie rijden,denk ik altijd: wat een gedrocht.. dat iemand dat koopt.. Een Cactus vind ik ook niet bijzonder mooi, maar ik zie wel in dat ie niet intens lelijk is. En de kleurtjes.. ook beter dan pak m beet een jaren 90 Hyundai Excel in Zalmroze-tegen-terracotta-beige-met-een-onbestemd-tintje-grijs.
Come to think about it: Cactus, niet voor mij, maar niet onplezierig om ‘m te zien rijden.
@motoragent: ik ben er ook helemaal weg van, op de een of andere manier staan alle kleuren combinatie’s hem allemaal goed die ik tot nu toe heb gezien. en ik krijg er altijd zo’n 2cv gevoel bij, ook zo simpel maar ooh zo praktisch
@motoragent: ik ben het compleet met je eens! Laat de andere merken nou eens hun lef tonen zou ik zeggen! Ik zeg dit niet omdat ik zo weg ben van Citroën maar wel om het lef van Citroën!!
Ondanks dat bijvoorbeeld een VW Golf een veel groter publiek zou moeten trekken kiest men nu dus wel massaal voor de Cactus!
Dit komt echt niet alleen door de bijtelling van 14% want er zijn genoeg andere 14% bijtellers
@ds3thp: Tja, VW kiest voor de saaie, tijdloze lijn. En 1500 verkopen voor de Golf Sportsvan (haha, stomme naam) tegenover 2000 voor de C4 Cactus (haha, leuke naam) is nu ook niet zo’n groot verschil. Ik ben ook liefhebber van de gekke looks van de Cactus, maar eerlijk gezegd vraag ik me af hoe goed ie nog zal verkopen over een jaar of twee. Een saaie bak zal altijd wel z’n klantjes vinden, en is makkelijk weer wat leuker te maken met een faceliftje. Van de Cactus vrees ik dat zij die er één willen, dat doen in de eerste drie jaar, waarna het heel rustig wordt…
Zijn de Nieuwe C1 en Aygo dan ook niet afgelopen jaar geintroduceerd? waar staan die dan? Want bij de vorige generatie was de Aygo nog de best verkochte van de 3 broertjes. en nu dus de 108?
@screamer: Ik geloof dat in de laatste levensjaren van de C1/107/Aygo, vooral de Peugeot als warme broodjes over de toonbank ging. Het lijkt er op dat Peugeot dat momentum aardig doorzet met de nieuwe 108. Al heb ik inderdaad ook het idee dat ik de nieuwe Aygo vaker zie rijden dan de 108.
@motoragent: grappig, ik zie voor mijn gevoel juist weer vaker de 108 dan de nieuwe Aygo
@screamer: Hebben ze de Aygo en C1 cijfers hier misschien bij in gestopt?
Ook al zou de 107(veel?) beter verkopen dan die andere twee, ze zullen toch zeker alledrie een plekje in de top 10 hebben. Ook ik zie de Aygo veel op straat. Vaker dan de nummers 5 t/m 10 van dit lijstje bij elkaar in elk geval.
@screamer: het lijstje bevat alleen auto’s met een nieuwe naam.
@stephanotis: owwwwwww, ja zo kan je het ook lezen natuurlijk :|
ik dacht gewoon daadwerkelijk nieuwe modellen. wat ik nog steeds logischer vind
@stephanotis: de jeep cherokee is toch geen nieuwe naam?
Haha. Ga vooral door met die leuke verwijzingen naar de BMW 2 AT. Erg vermakelijk.
Over die nieuwe modellen: zijn dat alleen nieuwe typennamen of ook nieuwe generaties (zoals C1 I -> C1 II)?
Waarom komt hier niet de 308sw in voor? Deze komt uit 2014 en zie je veel rijden. De 4 serie gran coupe is namelijk wel meegenomen, terwijl de 4 serie coupe ook uit 2013 komt, net als de 308 hatchback.
Wel erg positief dat de 4 gran coupé zo hoog staat
Voor de nummers 3,4,5,6,7 en 9 zijn allemaal lagere, klassiekere carrosseriën verkrijgbaar. En voor nummer 2 ook, eigenlijk.
Volgens mij moet er goud geld te verdienen zijn met een praktijk chiropractie / fystiotherapie gericht op onderrug en heupen. En anders toch voor een opticien. :-(
Want het is niet voor het mooi, het voordelig, het zuinig of het lekker ruim dat je een extra hoge auto koopt.
Er is weer een hoop seks-appeal vermoord dit jaar.
aaah een 4 serie coupe..dat is dus gewoon een 4 serie met 5 deuren..dus gewoon een 3 serie?
@janmetdelangeachternaam: Klopt, maar dan minder praktisch…
@janmetdelangeachternaam: Misschien toch eens wat meer op Audi letten?
Jeuj, de c4 cactus verkoopt goed. Eindelijk wordt Nederland minder grijs.
Driewerf hulde voor de Cactus! Van mij mag die op elke straathoek komen te staan! Geweldig autootje!
Pulsar heb ik nog nooit gezien.
AB, waarom geen Belgische cijfers? Ik weet niet hoeveel Vlamingen hier zijn, maar ik denk toch dat het er genoeg zijn om ook de Belgische cijfers op te zoeken en in een mooi tabelletje te gieten…
@Esprit_de_Flandre: ouote: “AB, waarom geen Belgische cijfers?”
Interessant voor autoblog.be…
@hammerman: Aja? Heb je ooit eens http://www.autoblog.be bezocht? Moet je echt eens doen…
@Esprit_de_Flandre: Ik weet ook wel dat autoblog.be niet bestaat. Was meer bedoeld als hint om er een te beginnen, net zoals autoweek een paar jaar geleden gedaan heeft…
@hammerman: Daarvoor moet ik eerst het domein autoblog.be lospeuteren uit de kleverige handjes van de autoblog.nl-luitjes…
@Esprit_de_Flandre: Zodra de eerste stagiares zich hebben aangemeld en espresso hebben gehaald voor yours truly is dat de eerste opdracht die ik ze geef. Tot die tijd moet ik helaas keuzes maken…
Maar we houden ’t in het achterhoofd!
@Esprit_de_Flandre: http://www.nissan.nl/NL/nl/vehicle/city-cars/pulsar/gallery/photos.html
Noemde ze vroegah de Almera en later de Versa ofzo.
@E34M5Touring: Weet ik, maar heb er nog geen enkel gezien op straat. En ook niet bij de (officieuze) Nissan-dealer aan de overkant van de straat. Staat wel op de website dus is ook hier (in Belgique) te koop. Vraag me af hoeveel ze er daarvan verkocht hebben in B. Zal vast niet in de top 10 staan…
@Esprit_de_Flandre: Ah zo, geen idee. Heel eerlijk gezegd heb ik er hier welgeteld 1 zien rijden… Onder de dealerstickers ook dus vast een demo.
Ik vind et altijd leuk om dit soort lijstjes te lezen. Helaas word ik dan verdrietig als ik zie dat een bmw active tourer er tussen staat
Ik mis de nieuwe Citroen C1 en de Toyota Aygo, die zijn net zo nieuw als de 108, of we moeten de 108 niet als nieuw zien..
De Nederlandse automarkt verwelkomde vorig jaar 38 nieuwe modelNAMEN.
Active tourer had ik niet verwacht
Nog aardig wat Pulstars verkocht
@jeppie:
Nissan “Jan met de pet” Pulsar
De Pulsar is de ultieme gemiddelde auto. Op fouten kun je dat ding niet betrappen, behalve dan dat ie zo verdomd gemiddeld is. Uitblinken doet ie ook niet, behalve dan in verdomd gemiddeld zijn.
Ideaal voor iedereen die gewoon normaal en goed vervoer wil. Geen gelul. En dat zijn er genoeg in Nederland.
Waarom de 108 boven de C1 en de Aygo? Ik moet eerlijk zeggen dat ik de Peugeot wel mooier maar een stuk saaier vind dan de Aygo en C1.
@mercedesclk350: EDIT: ah, ik las de edit niet. Waarom staan die dan niet op 1?
Hoebedoelje nederlanders hebben geen smaak…
We hebben collectoef geen smaak meer….. automobiele suicide!
Al erg genoeg dat je onder het bijtellingsregime geen echte auto meer kan/mag kiezen, maar de partikulieren doen het net zo erg….
@alfamail:
We geven collectief geen geld meer uit, dat is wel iets anders.
Maar ik vraag me af of we ooit wel collectief geld uitgaven aan auto’s. Vroegah reed iedereen ook massaal in Opel Kadettjes, de Peugeot 108 van toen zeg maar. Ik vermoed dat jij dan ook zat te roepen “Automobiele suicide!”
Ik ben er geen fan van, maar 1000x liever een pacemaker still active tourer dan al die brommobielen zoals de Opel agila en peug/toy/citroen gebakjes waar de snelweg mee bezaaid is.
En om heel eerlijk te zijn ziet de BMW er nog beter uit dan de Mercedes B(ejaarden)-klasse (niet dat dat een uitdaging is).
Die kleine onveilige rotautootjes moeten ze verbieden, of heel zwaar belasten. Absurd dat iedereen maar in zo’n bottenbrekend sardinenblik stapt enkel om een paar tientjes te besparen. Krentenvolk, vreselijk
@parker: Precies! Weg met die broze-botten-brekende-Active-Tourer! Koop je zo’n ding, dan is je rijbewijs over de datum!
6 van de 10 hebben een hoger dan nodig zwaartepunt… Tijd om die 60+ ers wat meer te belasten. Zij kopen wel nieuw maar voor de hard(er?) werkende gemiddelde NL’er zit iets nieuws er nauwelijks aan…