Er is WEER een nieuwe koning van de plug-in hybrides, dus daarom is het ook tijd voor een nieuwe top 10.
In april maakten we voor het laatst een top 10 van PHEV’s met de grootste actieradius. Zo’n lijstje is echter snel achterhaald, want inmiddels zijn er alweer diverse nieuwe plug-ins geïntroduceerd. Daarom is het tijd voor een actuele top 10. Omdat we van 1 auto een verse nieuwe actieradius binnen hebben!
PHEV met het grootste rijbereik
Waar we de vorige keer nog modellen bundelden per aandrijflijn gaan we dat nu alleen doen als de actieradius echt hetzelfde is. Op die manier houden we het overzichtelijk.
10. BMW 530e
103 kilometer
€70.303
We zijn nu op het punt aangekomen dat de nummer 10 al meer dan 100 km WLTP-actieradius heeft. De hekkensluiter van dit lijstje is de BMW 530e, die met de nieuwe generatie weer flink meer range heeft gekregen: 103 km. Er is ook nog een 550e, maar die hoef je voor de actieradius niet te kiezen. Met 90 km komt die net iets minder ver.
9. Mercedes GLE 400 e Coupé
102 kilometer
€108.661
Er wordt vaak afgegeven op SUV-coupés (verder niet onterecht), maar de GLE Coupé heeft toch een voordeeltje ten opzichte van de normale GLE: hij heeft iets meer range. Het scheelt welgeteld 4 kilometer (98 vs. 102 kilometer), maar desalniettemin is het de Coupé die een plekje in de lijst krijgt. Naast de GLE 400 e op benzine kun je ook nog kiezen voor de GLE 350 de, die praktisch dezelfde range heeft.
8. BMW X5 xDrive50e
110 kilometer
€99.922
Bij BMW is de SUV-coupé niet de PHEV met de grootste actieradius, om de eenvoudige reden dat de X6 niet leverbaar is als hybride. Er is natuurlijk wel een X5 xDrive50e. Die heeft een actieradius van 110 km en troeft daarmee de GLE, zijn directe rivaal, af.
7. Mercedes S 450 e
115 kilometer
€134.124
De Mercedes S 450 e is een vaste waarde in de top 10. Vorig jaar kreeg de auto een kleine update, waarmee de actieradius weer een fractie steeg. In plaats van 112 kilometer heb je nu 115 kilometer range met de PHEV.
6. Mercedes C 300 e & E 300 e
116/117 kilometer
€61.894 – €71.218
De Mercedes C 300 e en E 300 e hebben een andere aandrijflijn dan de S-Klasse, maar wel bijna dezelfde actieradius. In de C 300 e heb je 116 kilometer range en in de E 300 e 117 kilometer. Dat verschil is te verwaarlozen, dus daarom delen deze twee auto’s één plaats. Er is ook nog een GLC 300 e, maar die heeft een iets andere aandrijflijn. Die auto – spoilerwaarschuwing – komen we hogerop in de lijst nog tegen.
5. Range Rover (Sport) P460e
121/123 kilometer
€106.815 – €151.563
De Range Rover en Range Rover Sport doen hun naam eer aan: deze auto’s scoren heel goed op het gebied van range. Het verschil tussen deze twee is minimaal, maar met de Sport kom je toch net een fractie verder. Die heeft een actieradius van 123 kilometer, tegen 121 kilometer in de grote Range Rover. We hebben het dan over de P460e, maar je kunt ook voor P550e gaan. Dan heb je meer pk’s (zoals de naam verklapt), maar de range is vrijwel hetzelfde.
4. Volkswagen Tiguan 1.5 eHybrid & Skoda Kodiaq 1.5 TSI iV
129 & 123 kilometer
€53.990
Wil je de aandrijflijn van de eerdergenoemde Golf, maar dan in een SUV? Dat kan natuurlijk. Dan moet je de Volkswagen Tiguan 1.5 eHybrid hebben. Deze komt namelijk 129 kilometer ver. Daarmee verslaat de Tiguan menig premium SUV. Als alternatief kun je ook voor het Skoda-broertje gaan: de Kodiaq. Deze heeft ietsje minder range (123 km), maar dat komt door het grotere formaat.
3. Mercedes GLC 300 e
130 kilometer
€74.941
We noemden ‘m al even: de GLC 300 e. Deze heeft in de basis dezelfde aandrijflijn als de C 300 e. De GLC heeft echter een iets krachtigere elektromotor én een grotere accu. Daarom heeft de GLC een actieradius van 130 kilometer, goed genoeg voor een tweede plaats. Of je de gewone GLC neemt of de Coupé maakt in dit geval niet uit.
2. Volkswagen Passat eHybrid & Skoda Superb Combi 1.5 TSI
134 kilometer
€49.990 – €46.990
Dan zijn we nu aanbelandt bij de oude nieuwe koning van de actieradius onder de PHEV’s: de Volkswagen Passat eHybrid. Of eigenlijk twee koningen, want de Passat deelt zijn plaats met de Skoda Superb Combi. Waar de Superb voorheen een ruime Passat was, zijn deze twee auto’s nu nagenoeg identiek. Dat geldt niet alleen voor de afmetingen, maar uiteraard ook voor de techniek. De Passat eHybrid komt volledig elektrisch 134 kilometer ver, en de Skoda 133 kilometer. En daarmee delen ze de tweede plaats.
1. Volkswagen Golf 1.5 eHybrid
142 kilometer
€44.990
Deze top 10 bestaat voor een flink deel uit auto’s die rond de ton kosten, dus de Golf eHybrid is een zeer welkome afwisseling. Dit is ‘gewoon’ een Golf, maar je hebt wel een actieradius waar weinig PHEV’s aan kunnen tippen. Volkswagen had in eerste instantie circa 100 km gecommuniceerd, maar dat bleek een conservatieve schatting: dat werd daarna een actieradius van 120 km. Maar nu komt Volkswagen NL met het definitieve cijfer. Tromgeroffel…. 142km is de volledig elektrische actieradius van de nieuwe Golf 1.5 eHybrid. Wow!
William zegt
Komt er een Skoda Kodiaq als PHEV? Die zal dan iets minder kosten dan een Tiguan en de meest veelzijdige zijn voor die prijs.
a_buis zegt
Yep. Vanaf volgende week te configureren. Vandaag gehoord van de Skodaboer hier in het durp.
Tony EV zegt
Kijk, dat begint ergens op te lijken, dik +100Km.
Jammer dat het fiscaal niet aantrekkelijk meer is.
haroldv zegt
Want? Er zit nog 600 euro BPM op zo’n X5 50e en is daardoor bizar goedkoper dan de X5 40i, met zelfde motor, zonder e.
Redrum zegt
Gelukkig dat ze deze ondingen meer beginnen belasten.
Relatief grote batterijen, dure vervanging, veel te weinig actieradius voor tijdens de vakantie want geen kip die laadt tijdens de trip en aangezien hier toch steeds wordt geroepen dat er niet genoeg laadpalen zijn en niemand een oprit heeft, zullen deze toch amper geladen geworden door het jaar want wie gaat nu rondlopen om dat ding op te laden als het toch niet moet.
Laten we eerlijk blijven, dit is voor de meeste hier gewoon leuk omdat er meer PK uit wordt geperst.
Echt, doe iedereen een plezier en blijf dan gewoon ICE rijden.
marcus zegt
Ik doe 75% van mijn woon-werk verkeer electrisch. Elke nacht aan de goedkope stroom opladen. Over een half jaar toe aan een nieuwe, mischien de X5 45e onruilen voor een X5 50e en dan kan ik bijna 100% electrisch halen.
Wanneer je op vakantie gaat nieks geen laadpaal geneuzel maar gewoon met de zes in lijn over de snelweg.
Ik vindt het een geniaal concept…
Tony EV zegt
Is voor mij goed genoeg om minimum 6dagen per week elektrisch te rijden. En voor die een keertje vakantie per jaar of een enkel weekendje kan de benzine priema dienen.
Maar fiscaal dus niet meer interessant dus.
Svenska II zegt
Niet bijster interessant die actieradius, zeker die ‘op papier’ niet. Interessanter is hoe zuinig ze rijden als de accu leeg is. Maak daar eens een lijstje van! Mijn Lexus NX doet dan in elk geval 5,3 op de 100 km…
mashell zegt
Wie met 100km elektrisch vrijwel altijd uit de voeten kan is rijp voor een echte EV, die laadt sneller en hoef je veel minder vaak te laden. Een auto kopen met een verbrandingsmotor als plan B alleen voor de vakantie is belachelijk. Eén keer per jaar een compromis maken of altijd een compromis maken?
waterisnat zegt
De volgorde tussen #10 en #9 ontgaat mij…
Robert zegt
Kijk, 100+ km elektrisch rijden in een PHEV, ik zou er graag een onder de carport willen hebben. Helaas duurt het nog minstens 6, 7 jaar voordat dit een beetje binnen m’n budget begint te komen…
carguy24 zegt
Jammer dat het niet meer wordt gestimuleerd cq niet meer mag (vd leasemjj, alleen maar ev). Met deze autos zou ik zeker 80% vd tijd elec kunnen rijden. En met zon batterij heeft het ook zin om een laadpaal aan te leggen.
tenaci zegt
Rijdt nu al een paar jaar Kia Ceed SW PHEV. Zeker met het huidige weer, niet te warm dus airco hoeft lang niet altijd aan heb in 80% van mijn ritten genoeg aan de 60km range die hij opgeeft. Realistisch is dat met dit weer zo’n 50 km. Genoeg voor zowel mijn vrouw als ik voor woon/werk en ingeval van nood kunnen we beiden ook op ons werk laden.
Daarnaar ben ik blij dat ik voor de vakantietrip naar La Douce gewoon lekker door kan rijden op benzine en geen laadstress heb. Op de plek van bestemming gewoon weer zoveel mogelijk laden, wat in Frankrijk vaak mooie gereserveerde plekjes vlak bij het stadscentrum betekend. Tot EV’s echt snel kunnen laden en ook met aanhanger een fatsoenlijke range hebben doe ik het graag met een PHEV. Voor sommigen een onlogisch compromis maar voor mij toch wel best of both worlds.