
Er is weer een nieuwe koning van de plug-in hybrides, dus daarom is het ook tijd voor een nieuwe top 10.
Dit artikel is later geüpdatet met actuele informatie.
In april maakten we voor het laatst een top 10 van PHEV’s met de grootste elektrische rijbereik. Zo’n lijstje is echter snel achterhaald, want inmiddels zijn er alweer diverse nieuwe plug-ins geïntroduceerd. Daarbij is de vorige PHEV met de grootste actieradius verslagen. Daarom is het tijd voor een actuele top 10.
10. BMW X5 xDrive50e
110 kilometer
€100.572

In tegenstelling tot bij Mercedes, is bij BMW de SUV-coupé niet de PHEV met de grootste actieradius, om de eenvoudige reden dat de X6 niet leverbaar is als hybride. Er is natuurlijk wel een X5 xDrive50e. Die heeft een actieradius van 110 km en troeft daarmee de GLE, zijn directe rivaal, af.
9. Mercedes GLE 400 e Coupé
111 kilometer
€107.637

Er wordt vaak afgegeven op SUV-coupés (verder niet onterecht), maar de GLE Coupé heeft toch een voordeeltje ten opzichte van de normale GLE: hij heeft iets meer range. Naast de GLE 400 e op benzine kun je ook nog kiezen voor de GLE 350 de, die praktisch dezelfde range heeft.
8. Mercedes S 450 e
113 kilometer
€134.025

De Mercedes S 450 e is een vaste waarde in de top 10. Vorig jaar kreeg de auto een kleine update, waarmee de actieradius weer een fractie steeg. In plaats van 112 kilometer heb je nu 113 kilometer range met de PHEV. Lang leve progressie!
7. Mercedes E 300 e AMG Line
113 kilometer
€ 76.030
De Mercedes E 300 e heeft een andere aandrijflijn dan de S-Klasse, maar wel dezelfde actieradius. Er is ook nog een GLC 300 e, maar die heeft een iets andere aandrijflijn. Die auto – spoilerwaarschuwing – komen we later in de lijst nog tegen.

6. Range Rover (Sport) P460e
121/122 kilometer
€106.815 – €151.563
De Range Rover en Range Rover Sport doen hun naam eer aan: deze auto’s scoren heel goed op het gebied van range. Het verschil tussen deze twee is minimaal, maar met de Sport kom je toch net een fractie verder. Die heeft een actieradius van 123 kilometer, tegen 121 kilometer in de grote Range Rover. We hebben het dan over de P460e, maar je kunt ook voor P550e gaan. Dan heb je meer pk’s (zoals de naam verklapt), maar de range is vrijwel hetzelfde.


5. Mercedes GLC 300 e
127 kilometer
€ 79.781

We noemden ‘m al even: de GLC 300 e. Deze heeft in de basis dezelfde aandrijflijn als de C 300 e. De GLC heeft echter een iets krachtigere elektromotor én een grotere accu. Daarom heeft de GLC een actieradius van 127 kilometer, goed genoeg voor een tweede plaats. Of je de gewone GLC neemt of de Coupé maakt in dit geval niet uit.
4. Volkswagen Tiguan 1.5 eHybrid, Volkswagen Tayron 1.5 eHybrid & Skoda Kodiaq 1.5 TSI iV
129, 126 & 123 kilometer
€54.490 / € 52.490 / € 44.990



Wil je de aandrijflijn van de eerdergenoemde Golf, maar dan in een SUV? Dat kan natuurlijk. Dan moet je de Volkswagen Tiguan 1.5 eHybrid hebben. Deze komt namelijk 129 kilometer ver. Daarmee verslaat de Tiguan menig premium SUV. Als nieuw alternatief is nu ook de Volkswagen Tayron. Hierbij lever je wel 3 kilometer actieradius in. Je zult er weinig van merken. Je kunt ook voor het Skoda-broertje gaan: de Kodiaq. Deze heeft ietsje minder range (123 km), maar is wel een stuk goedkoper.
3. Volkswagen Passat eHybrid & Skoda Superb Combi 1.5 TSI & Seat Leon 1.5 TSI eHybrid
130 tot 136 kilometer
€ 46.990 – € 42.990 – € 34.990



Een tijdje terug waren dit nog de PHEV’s met de langste adem: de Volkswagen Passat eHybrid en Skoda Superb Combi. Waar de Superb voorheen een ruime Passat was, zijn deze twee auto’s nu nagenoeg identiek. Dat geldt niet alleen voor de afmetingen, maar uiteraard ook voor de techniek. De Passat eHybrid komt volledig elektrisch 134 kilometer ver, en de Skoda 133 kilometer. Later voegde Seat haar Leon en Leon Sportstourer toe aan dit lijstje. Daarmee delen deze drie VW-broers de derde plaats.
2. Audi A3 Sportback TFSI e
143 kilometer
€ 43.990

In oktober 2024 werd dit de nieuwe PHEV met de grootste actieradius. Audi’s enige inzending voor deze lijst was toen ook meteen de winnaar. Maak kennis met de plug-in hybride A3. Ten opzichte van zijn voorganger groeide de range 76 kilometer. Dat geldt ook voor de ietsjes ruigere allstreet. Daar betaal je wel 3,5k extra voor.
1. Volkswagen Golf 1.5 eHybrid Life Edition
144 kilometer
€39.990

Deze top 10 bestaat voor een flink deel uit auto’s die rond de ton kosten, dus de Golf eHybrid is een zeer welkome afwisseling. Dit is ‘gewoon’ een Golf, maar je hebt wel een actieradius waar op dit moment geen andere PHEV’s aan kunnen tippen.
Volkswagen had in eerste instantie circa 100 km gecommuniceerd, maar dat bleek een conservatieve schatting: dat werd daarna een actieradius van 120 km. Later kwam Volkswagen NL met een definitief cijfer van 142 km. En nu is er een Life-uitvoering die daar nog eens 2 kilometer boven gaat zitten. Dat is precies genoeg om het Audi-broertje van de troon te stoten.
Komt er een Skoda Kodiaq als PHEV? Die zal dan iets minder kosten dan een Tiguan en de meest veelzijdige zijn voor die prijs.
Yep. Vanaf volgende week te configureren. Vandaag gehoord van de Skodaboer hier in het durp.
Kijk, dat begint ergens op te lijken, dik +100Km.
Jammer dat het fiscaal niet aantrekkelijk meer is.
Want? Er zit nog 600 euro BPM op zo’n X5 50e en is daardoor bizar goedkoper dan de X5 40i, met zelfde motor, zonder e.
Omdat het in de lease evenveel bijtelling kost als een benzine auto. 22% ipv 16% bij volledig EV.
Gelukkig dat ze deze ondingen meer beginnen belasten.
Relatief grote batterijen, dure vervanging, veel te weinig actieradius voor tijdens de vakantie want geen kip die laadt tijdens de trip en aangezien hier toch steeds wordt geroepen dat er niet genoeg laadpalen zijn en niemand een oprit heeft, zullen deze toch amper geladen geworden door het jaar want wie gaat nu rondlopen om dat ding op te laden als het toch niet moet.
Laten we eerlijk blijven, dit is voor de meeste hier gewoon leuk omdat er meer PK uit wordt geperst.
Echt, doe iedereen een plezier en blijf dan gewoon ICE rijden.
Ik doe 75% van mijn woon-werk verkeer electrisch. Elke nacht aan de goedkope stroom opladen. Over een half jaar toe aan een nieuwe, mischien de X5 45e onruilen voor een X5 50e en dan kan ik bijna 100% electrisch halen.
Wanneer je op vakantie gaat nieks geen laadpaal geneuzel maar gewoon met de zes in lijn over de snelweg.
Ik vindt het een geniaal concept…
Ik vindt dat ook
@Redrum
Dat amper laden zal eerder voor de leasert gelden dan voor de particulier.Want wees eerlijk…voor de leasert is het wat er onderaan de streep kost en interesseert het geen zak of het nou zogenaamd goed is voor het milieu toch?
Is voor mij goed genoeg om minimum 6dagen per week elektrisch te rijden. En voor die een keertje vakantie per jaar of een enkel weekendje kan de benzine priema dienen.
Maar fiscaal dus niet meer interessant dus.
Niet bijster interessant die actieradius, zeker die ‘op papier’ niet. Interessanter is hoe zuinig ze rijden als de accu leeg is. Maak daar eens een lijstje van! Mijn Lexus NX doet dan in elk geval 5,3 op de 100 km…
Ja maar lexus/toyota blabla cvt hoor je dan de blaterts schreeuwen totdat ze een keer meerijden en het wel meevalt.
Geen ervaring met de 2.0 hybrid die in de corolla o.a. zit maar vanaf de 2.5 is het geluid zelfs bij volgas echt behoorlijk acceptabel.
Tja niet alles klinkt net als de 1.8 die we van de prius/auris gewend zijn.
Wie met 100km elektrisch vrijwel altijd uit de voeten kan is rijp voor een echte EV, die laadt sneller en hoef je veel minder vaak te laden. Een auto kopen met een verbrandingsmotor als plan B alleen voor de vakantie is belachelijk. Eén keer per jaar een compromis maken of altijd een compromis maken?
Nee dank je, ik blijf graag bij mijn PHEV.
Ik ga namelijk vaker dan één keer per jaar op vakantie, en steeds meer praktijkreviews laten zien dat vakantie vieren met een EV allesbehalve ideaal is. Mensen willen je doen geloven dat het fantastisch werkt, maar de realiteit is anders. Voor lange afstanden blijft een EV een gemankeerd product. Kijk bijvoorbeeld naar de Porsche Taycan review, maar als je op de snelweg een beetje normaal wilt doorrijden, moet je genoegen nemen met 100 km/u om wat extra actieradius te krijgen. Daar bovenop komt het gedoe van zoeken naar een laadplek, wachten tot je kunt laden, en hopen dat de paal niet bezet of defect is. Nee dank je.
Mensen kopen ook geen stationwagen of SUV omdat ze die elke dag maximaal benutten. Ze kopen zo’n auto omdat ze de ruimte een paar keer per jaar nodig hebben. Hetzelfde geldt voor een auto in het algemeen: je koopt het voor gemak, flexibiliteit, en vrijheid. Dat wordt met een EV gewoon te veel beperkt. Met een benzine- of hybride auto weet je dat je kunt rijden zonder je zorgen te maken over laadpaal kwesties of actieradius stress.
Ik begrijp het: sommige mensen blijven EV’s de hemel in prijzen. Maar als we eerlijk zijn, heeft dat vaak weinig te maken met de werkelijke ervaring en meer met cognitieve dissonantie. Veel mensen rijden een EV niet omdat het echt hun droomauto is, maar omdat ze zijn overgestapt door subsidies, belastingvoordelen of omdat de werkgever dat verplicht. Wanneer ze vervolgens tegen de nadelen aanlopen, zoals lange laadtijden, bereik beperkingen, en afhankelijkheid van een gebrekkig laadnetwerk, ontstaat er een innerlijk conflict: “Waarom heb ik hier eigenlijk voor gekozen? Om dat ongemakkelijke gevoel te vermijden, praten ze zichzelf en anderen aan dat het fantastisch is. Ze rationaliseren de nadelen en maken het mooier dan het is, gewoon om hun keuze te verdedigen.
De grootste reden dat mensen een EV rijden, is simpelweg omdat het financieel aantrekkelijk is of omdat ze geen keus hebben. Als prijzen gelijk zouden zijn en iedereen vrij mocht kiezen, zouden denk ik de meesten weer overstappen naar benzine- of dieselauto’s. Waarom? Omdat die voertuigen beter voldoen aan wat mensen écht nodig hebben namelijk gemak, en onafhankelijkheid. en niet wat ze wordt opgedrongen.
Dus nee, ik hoef niet iedere dag te lezen hoe prachtig jij het vindt om in je EV te rijden. Als dat werkt voor jou, prima. Maar stop met doen alsof een EV de heilige graal van autorijden is. Voor veel mensen, waaronder mijzelf, is het gewoon niet geschikt. Voor andere mensen is het dat wel en dat is prima.
We weten nu wel dat jij dit helemaal geweldig vindt. Je hebt hopelijk toch wel wat beters te doen dan hier iedere dag als een puber je mening te laten horen. Die kennen we inmiddels wel. Niemand, maar ik denk ook werkelijk niemand, zit hier te wachten op Marshells “EV is geweldig”-mening onder ieder topic.
Ahh, de tactiek als ik eindeloos mijn standpunt herhaal wordt dat vanzelf waar… ga dat lekker in de gemeenteraad proberen maar ik ben bang dat ze er daar ook niet intrappen.
Net als dat het onzin is dat mensen elektrisch rijden vanwege financiële aspect. Natuurlijk we leven inmiddels in een nationaal socialistische heilstaat en er lopen veel gewetenloze monsters rond die alles kapot willen maken maar niet iedereen is zo kortzichtig. Een EV is veel efficiënter qua energie dus brandstof, daar moeten we dus gewoon naar toe en er zijn mensen die daar het kleine compromis voor willen maken om op langere reizen te moeten snelladen.
Als je niet bereid bent om op de vakantie reis te snelladen (zoeken en wachtrijen zijn er al lang niet meer) waarom wil je dan wel compromis nemen een ongebruikte verbrandingsmotor de rest van het jaar mee te zeulen?
Ja dat wil ik zeker, want voor die paar keer per jaar dat we hier verder dan de 130km, die onze PHEV Elecktrisch kan, moeten rijden is het toch fijn dat je niet een half uur 3 kwartier bij je reistijd op hoeft te tellen voor het opladen of dergelijke fratsen.
Wij hebben de auto nu 3 maanden en hij staat nu op een kleine 3000km en sindsdien hebben we slechts 1x getankt en voor de rest grotendeels gebruik gemaakt van de laadpalen hier in de buurt of het Stopcontact thuis en we zijn nog steeds goedkoper uit dan met onze GLB op benzine die we hiervoor hebben gereden en dat zonder zonnepanelen thuis dus ja voor ons is dit gewoon de beste oplossing, want ook met een elecktrische auto ga je dat niet halen op het moment.
Exact dit. Meer en meer EVs komen trouwens uit met +700km WLTP die dus ook op vakantie volstaan en we zijn nog niet aan het einde. Dat hele hybride verhaal is een worst of both worlds….4 cylindertjes met slechte batterijtechnologie. Greenwashing ….
De volgorde tussen #10 en #9 ontgaat mij…
Kijk, 100+ km elektrisch rijden in een PHEV, ik zou er graag een onder de carport willen hebben. Helaas duurt het nog minstens 6, 7 jaar voordat dit een beetje binnen m’n budget begint te komen…
Jammer dat het niet meer wordt gestimuleerd cq niet meer mag (vd leasemjj, alleen maar ev). Met deze autos zou ik zeker 80% vd tijd elec kunnen rijden. En met zon batterij heeft het ook zin om een laadpaal aan te leggen.
Rijdt nu al een paar jaar Kia Ceed SW PHEV. Zeker met het huidige weer, niet te warm dus airco hoeft lang niet altijd aan heb in 80% van mijn ritten genoeg aan de 60km range die hij opgeeft. Realistisch is dat met dit weer zo’n 50 km. Genoeg voor zowel mijn vrouw als ik voor woon/werk en ingeval van nood kunnen we beiden ook op ons werk laden.
Daarnaar ben ik blij dat ik voor de vakantietrip naar La Douce gewoon lekker door kan rijden op benzine en geen laadstress heb. Op de plek van bestemming gewoon weer zoveel mogelijk laden, wat in Frankrijk vaak mooie gereserveerde plekjes vlak bij het stadscentrum betekend. Tot EV’s echt snel kunnen laden en ook met aanhanger een fatsoenlijke range hebben doe ik het graag met een PHEV. Voor sommigen een onlogisch compromis maar voor mij toch wel best of both worlds.
Het beste en slechtste van 2 werelden. Als het past in je wereld is dit geweldig vervoer.
Wltp onzin weer, de helft meer realistisch.
Als je niet normaal kan autorijden wel ja. Ik haal NEDC met mijn auto’s. Omdat vlot rij zonder te veel te remmen en te veel gas te geven. Let maar eens op hoeveel mensen er remmen voor een rotonde. Stuk voor stuk sukkels die niet kunnen anticiperen of te langzaam over de rotonde gaan.
Nu mekkert niemand over WLTP, winter, … ??
Klopt want ook in de kou haalt onze PHEV, Gewoon 80km elecktrisch dus niks te klagen, het is wel iets minder dan in de warmte, maar nog steeds meer dan acceptabel in combinatie met een brandstofmotor.
Hoe kan die a3 nu goedkoper zijn dan een golf? Lijken mij vergelijkbare auto’s, dan zou de audi toch een premiumprijs moeten hebben?