Speciaal voor jullie heeft ondergetekende diep in zijn F1-geheugen gegraven om een mooie doch uiterst discutabele lijst samen te stellen. Kijk mee en meng je in de discussie!
Net als met de Ferrari F1-lijst geldt ook hier weer dat subjectiviteit de boventoon voert (er zit bovendien wat overlap tussen beide lijstjes, maar dat hou je toch). Toch kan de kenner niet ontkennen dat de ‘meer moderne’ Formule 1-racers nooit mooier zijn geweest dan in de jaren ’90. Dat is een feit, want ik zeg het net.
Helaas zijn het niet alleen de looks die de posities in dit lijstje bepalen. Auto’s die vooraan rijden komen immers vaker in beeld en blijven de kijker dus ook beter bij. Mocht ik toch die ene geweldig mooie auto zijn vergeten die nooit een deuk in een pakkie boter reed; wijs me erop.
Jordan 191 (1991)
De auto waarmee Michael Schumacher z’n allereerste Grand Prix reed (Spa-Francorchamps). Schumi kwalificeerde zich op een zeer nette P7, maar de koppeling begaf het na de eerste bocht. Maar wat betreft de auto: de vormen kloppen, de livery is prachtig. Een beauty van een racer.
Williams FW19 (1997)
Jacques Villeneuve werd in zijn tweede jaar al kampioen met deze door Adrian Newey ontworpen auto. De vormen zijn ontzettend clean en de Rothmans-kleuren doen het op vrijwel elke auto goed.
Ferrari 412 T2 (1995)
Na de 412T2 zou er nooit meer een Ferrari F1-auto komen met V12. Klinkt alsof er oorlog uitbreekt in de hel. In handen van Jean Alesi goed voor één overwinning.
Benetton B192 (1992)
Met deze wagen pakte Schumacher z’n eerste van maar liefst 91 overwinningen. Om de één of andere reden kwam Camel-sponsoring altijd prima uit de verf op raceauto’s. Vandaar opname in deze lijst.
Ferrari F300 (1998)
In het jaar waarin McLaren oppermachtig was (zie McLaren MP4/13) zette de rode brigade alles op alles om aan te kunnen haken in de strijd om het kampioenschap. Naarmate het seizoen vorderde bleek de F300 niet alleen fraai, maar absoluut ook snel. En ja, it will drift.
Sauber C12 (1993)
Een leuke subtopper, deze F1-racer van de Zwitserse renstal. Stemmig zwart stemt aardig overeen met de resultaten, want de betrouwbaarheid liet nogal te wensen over. Suggestie van Dizono.
Jordan 197 (1997)
Teambaas Eddie Jordan (nu in dienst bij BBC) wist wel hoe je als privéteam kon opvallen tussen de grote fabrieksjongens. Hoe? Met auto’s in opvallende kleuren en een stoet lekkere wijven om de boel op te vrolijken. Je miljoenen kostende F1-auto uitdossen als een gifslang is gewoon gaaf.
McLaren MP4/6 (1991)
De laatste auto waarmee Ayrton Senna kampioen werd. Hoewel Williams (met achter het stuur Nigel Mansell) eigenlijk sneller was, had dat team nogal wat probleempjes met de betrouwbaarheid. De Braziliaanse legende maakte daar handig gebruik van, mét behulp van een Honda V12.
Ferrari 412 T1 (1994)
Ik vind hem niet zo mooi, jullie wel. Dus een plekje in de lijst.
McLaren MP4/13 (1998)
Reed met name in de eerste races van het seizoen de concurrentie compleet op een hoopje. Ontworpen door -daar heb je ‘m weer- Adrian Newey. De overtreffende trap van clean. Ik hou van clean.
Williams FW15C (1993)
De laatste auto waarmee Alain Prost kampioen werd. Technisch wat minder geavanceerd dan z’n beroemde voorganger (de FW14B), wat vooral te maken had met strakkere regels omtrent het gebruik van elektronica. Wint het van z’n voorganger door de nét iets fraaiere livery.
roberto zegt
De MP4/13, heerlijk!
sjeppie156 zegt
@roberto: de mclaren waar ik mee opgegroeid ben! Was toen de tijd mclaren fan en had ik een schuft hekel aan Ferrari (ben uit 95)
Frux zegt
@sjeppie156: en dat allemaal in je derde levensjaar?
sjeppie156 zegt
@Frux: Je moest eens weten…..! nee dat liep door t/m kimi in de mclaren.
En wat zeg ik nou ben nog steeds mclaren fan maar voornamelijk jenson button fan!
opgooier zegt
@roberto: Heerlijk, nog uit de tijd dat de zilver/zwarte pixel Hakinnen was en de rode Pixel Schumacher. Maar wat maakte het uit, geluid op standje burenruzie en genieten!!
lincoln zegt
rare kleurtjes ..
stickers ..
lelijke velgen ..
hoop herrie ..
petjes dragende chauffeurs ..
spoilers all over the place ..
het enige dat mooi is aan F1 is Bernie ..
bmw7 zegt
@lincoln: net geen drive in bord bij de pits
norge zegt
Nee!, Gewoon elke Ferrari uit de negentiger jaren nemen en het lijstje is vol….
vtechlover zegt
@norge: waar slaat dat nou weer op? Mogen andere mensen geen mening meer hebben..?
CBR600rr zegt
@vtechlover: nee
vtechlover zegt
@cbr600rr: ik merk het.
koeckenbacker zegt
@norge: die lijst is pas geweest. En ik reageer expres niet omdat ik dan weer t verhaal van de 412t2 ga typen met mn dikke duimen op een te klein toetsenbord van de cryphone.
:)
desjonnies zegt
Is dit niet DE auto geweest waarop het huidige circus is gebaseerd?
Me is niet meer van de F1, maar dat heb ik ergens gelezen
http://www.ultimatecarpage.com/images/large/4211-2.jpg
Author zegt
@desjonnies: in aerodynamisch opzicht absoluut vooruitstrevend (want Newey), maar het is zo’n lelijk ding… Anders had ‘ie er tussen gestaan!
Dutchdriftking zegt
Mooie bolides. Maar destijds was ik meer met schaal 1:43 bezig.
pomoek zegt
https://www.google.com/search?q=stewart+sf3&oq=stewart+sf3&aqs=chrome..69i57j0l2.7531j0j4&client=ms-android-samsung&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8#imgrc=4BBBXZgSTKF0_M%3A Stewart GP sf3?
ploo77 zegt
Volgens mij klopt het niet dat de FW15C technisch minder geavanceerd was dan zijn voorganger. Zie: https://en.wikipedia.org/wiki/Williams_FW15C
“.. the FW15C has a decent claim to be the most technologically sophisticated Formula One car of all time”
Het gold wel voor zijn opvolger, de FW16 waarmee Aytron Senna verongelukt is. Die was door het ontbreken van zaken als actieve vering erg moeilijk te besturen.
Qua mooie F1 auto’s: de MP4/6 is mijn favoriet, vooral vanwege de herinneringen aan Senna denk ik. Ik vond de Ferrari F92A destijds ook mooi omdat die echt anders was dan de rest met z’n dubbele bodem. Jammer dat hij niet zo snel was. De Tyrell 019 en vooral de 020 vind ik mooi vanwege zijn “haaienneus” en de 020 had ook een mooie zwart/wit kleurstelling.
sportevo zegt
@ploo77: precies hetzelfde dacht ik. De FW15 was het toppunt in die periode. Daarna werd er steeds meer verboden.
griffendahl zegt
@ploo77: het verhaal ging destijds dat de FW16 juist een veel betere auto was als de Benetton B194…
ploo77 zegt
@griffendahl: ik heb recent de documentaire over Senna gekeken (http://www.imdb.com/title/tt1424432/) en daar haalde ik mijn informatie vandaan. Daarin zie je een scene waarin Senna tegen Adrian Newey klaagt over de onvoorspelbaarheid van de wagen. Nog wat meer gegoogled over de FW16 (https://en.wikipedia.org/wiki/Williams_FW16) en Newey zegt daar: “To be honest we made a bloody awful cock-up” maar er wordt inderdaad ook gezegd dat de problemen na Imola grotendeels voorbij waren. En eerlijk is eerlijk als Damon Hill -met alle respect- op 1 punt achter Schumacher kan finishen in het kampioenschap en Williams de constructeurstitel wint dan moet de FW16 inderdaad (uiteindelijk) wel de betere wagen zijn. Maar zeker aan het begin van het seizoen denk ik dat het andersom was. Alleen al omdat ik als die-hard Senna fan nooit zal toegeven dat Schumacher ooit beter zou kunnen zijn dan Senna :-)
griffendahl zegt
@ploo77: ik sta er wat neutraler in, maar ik zou eens aan Jos Verstappen, JJ Lehto of Johnny Herbert vragen hoe makkelijk die B194 reed… ;)
Over het algemeen werd wel aangenomen dat de FW16 het beste chassis met de beste motor van 1994 was… :)
henrie zegt
“Om de één of andere reden kwam Camel-sponsoring altijd prima uit de verf op raceauto’s.”
Dat klopt. Maar op de Lotus 102 kwam het wel beter uit de verf dan op die Benetton, als je het mij vraagt…
toniominestrone zegt
De Jordan is wat mij betreft verre weg de fraaiste F1 en niet alleen van de jaren’90, niet in het rijtje maar ook mooi was de Coloni C4, de prestaties waren niet om over naar huis te schrijven maar de vormgeving was mooi.
Nemus zegt
Om de een of andere reden is dit altijd een van mijn favoriete mooie wagens geweest: http://bandverde.files.wordpress.com/2012/03/minardi.jpg
Verder vind ik de Jordan uit 1998 mooier dan die uit 1997, mag er een speciale vermelding komen voor de Jordan uit 1996 (volledig in goud) en is de Williams uit 1996 nog mooier dan die uit 1997.
Het grootste gedrocht uit de nineties is trouwens de Ferrari uit 1996. Mijn god wat was die lelijk!
Freewarefreak zegt
@nemus: Voor wat betreft de Williams zooooo helemaal mee eens. De Williams FW18 met 3 liter V10 Renault motor met aan boord Damon Hill, het jaar waarmee hij kampioen werd met die auto, staat bij mij al 20 jaar als schaalmodel in de vitrine. Voor mij gewoon DE F1 auto. Dat is de enigste die ik altijd koester.
Ook dat seizoen was magistraal spannend. Dit was de beste auto en het hele seizoen vochten Damon en Jaques Villeneuve om het kampioenschap. Dit werd gewonnen door Damon in de LAATSTE race omdat Jaques z’n rechter achterwiel afbrak.
Dat waren de hoogtij dagen van Williams. Michael Schumacher ging toen naar Ferrari en zou voor veeeeeeeeeeeele jaren de F1 gaan domineren.
Nemus zegt
Ook een vermelding waard: de lelijke X-wings uit 1998. Tyrell (met Jos the Boss aan het stuur) was de eerste, aan de hand van een design vn Harvey Postlethwaite. Alle teams volgden (die van Ferrari waren werkelijk afzichtelijk) en nog tijdens het seizoen werden ze verboden na incidenten in de pitstraat.
Enjoy… http://didier.andlauer.free.fr/F1/dossiers_f1/inventions/Tyrrell_1997_4.JPG
griffendahl zegt
Van mij had de Simtek uit 1995 er ook wel bij gemogen :)
escort77 zegt
@griffendahl: Precies. Een lijstje over F1 en dan geen auto van Jos Verstappen er in… Gemiste kans.
gwnbmw zegt
van wanneer is de tyrell 6 wieler eigenlijk? want als die van deze tijd is hoort ie er absoluut tussen!
toniominestrone zegt
@gwnbmw: jaren ’70, 1976 en 1977.
Pordon zegt
de MP4/13 met Mika Häkkinen en David Coulthard. 7 jaartjes jong en elke zondag voor de buis!
fordnut zegt
In zo een lijstje kan de John Player Special Lotus Ford van Mario Andretti (ontwerp Colin Chapman) zeker niet ontbreken. In mijn ogen is dat de mooiste F1 auto aller tijden.
fordnut zegt
@fordnut: Sorry, over dat van de jaren 90 heen gelezen, dacht ook al hoe kan iemand die auto vergeten.
clarkson zegt
Wat gaaf he. Ik kan uren op youtube filmpjes kijken van deze wagens.
Forza zegt
De F310 (met lage neus) uit 1996. Zeker de mooiste F1 van de 90’s, al kon een aap zien dat het een aerodynamisch drama was. En laten we het niet over de betrouwbaarheid hebben (magny-cours…) Voor mij met stip dé mooiste!
grausmaster zegt
Ik heb toevallig net een illustratie gemaakt van mijn favoriete 90’s f1 wagen, de leyton house cg901:
http://damagedbutgood.blogspot.nl/2015/12/leyton-house-march-cg901.html
Robert zegt
@grausmaster: mooi werk, op die webstek van je!
wjeurs zegt
Sauber c12, prachtig
agera zegt
De zwart- gouden lotus van senna?
Author zegt
@agera: de jaren ’90?
toniominestrone zegt
@agera: 1986
cthijs zegt
Zien er toch allemaal bijna hetzelfde uit alleen de kleurtjes verschillen
Ce zegt
@cthijs: komaan dat kan je toch niet menen? Dat kan je enkel zeggen als F1 jou echt geen fluit interesseert..
toniominestrone zegt
@cthijs: Je hebt gelijk wanneer je dat over de huidige generatie F1 bolides zegt, in die jaren kon je ze echt nog onderscheiden.
cthijs zegt
@toniominestrone: ik vind ze niet zo heel veel verschillen qua vorm ,als je de generaties hiervoor bekijkt zag je wel behoorlijke verschillen maar ik denk als je een ferrari of een jordan en een mc laren in de kleuren van de ander zou spuiten dat je minnimaal 50 procent van de mensen voor de gek zou kunnen houden. Trouwens vind ik de jordan de mooiste
tomleeuw zegt
Vond deze ook altijd mooi, https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/ce/ef/4c/ceef4cc901d1d1117aeed77e2ebe7ebc.jpg
Calimero zegt
hele mooie auto’s uit die periode.
Jammer dat de sigaretten fabrikanten sponsoring wat dat aangaat weg is.
Ik blijf de Williams met Camel livery toch de mooiste vinden, ja ook op de FW16.
Vond het echt een deceptie toen de Rothmans kleuren werden ingeruild voor Winfield. Dat zag er toch ineens een stuk minder uit.
Ook het donker rood op De Ferrari’s vond en vind ik nog altijd mooier dan dat brandweerrood.
Calimero zegt
Wat Benneton betreft; mooiste periode (qua kleurstelling van de auto’s) Mild Seven periode.
E34M5Touring zegt
De Jordan’s met B&H livery vind ik erg fraai. Vooral ook door de kleurstelling. Jordan had altijd wel mooie F1 auto’s vind ik. Die McLaren Honda van Senna blijft ook een icoon. Prachtige sound.
napo zegt
Toen formule 1 auto’s nog voor echte mannen waren…. Geen bakken electronics, geen je band loopt leeg waarschuwing vanaf de engineer…. Gewoon gas, vingers in je oren en in guldens betalen voor een toegangskaartje! Dat was F1!!!?
CBR600rr zegt
@napo: serieus? De eerste helft van de ’90s waren er meer elektronische gimmicks dan nu hoor…
riddertevoet zegt
De Benetton B196 mag ook niet ontbreken in dit lijstje. Sowieso had 1996 de mooiste wagens.
rouly zegt
Ik vond de Arrows A19 uit 1998 qua design ook altijd erg mooi tov de concurrentie