Je kent hem waarschijnlijk van de Karma, maar Henrik Fisker, de Deense designer die deze week bij zijn eigen toko opstapte (kraakverse achtergrond op Groen 7), heeft een CV dat wel een stukje verder reikt dan alleen de grote plug-in hybride die iedereen kent.
We zeiden het al: in eerste instantie is Fisker een autodesigner, en eentje die bij menig prestigemerk zijn sporen verdiende. Nu hij Fisker verlaten heeft zal het ons niets verbazen als hij weer aan het tekenen slaat, waardoor het overzicht van zijn creaties alleen maar groter wordt.
Vooralsnog komen we echter uit op deze tien modellen, die door ondergetekende heel subjectief gerangschikt zijn, maar over smaak valt niet te twisten. Daar gaan we:
#10 BMW Z8
Ja, hij is retro. En ja, hij zit vol verwijzingen naar de 507. En ja, er ligt een dikke V8 in, maar ik vind het nog steeds een onooglijk bol karretje. Sorry BMW, maar jij komt onderaan de lijst te staan.
UPDATE: De Z8 zou volgens sommigen officieel een ontwerp zijn van Andreas Zapatinas, Fisker was echter wel verantwoordelijk voor het exterieur van de Z07 Concept. Die auto diende als inspiratie voor de productieversie van de Z8.
#09 Fisker Tramonto
De eerste pennestreken van Fisker Automotive in 2005, toen het nog Fisker Coachbuild heette. De Tramonto is gebaseed op de Mercedes SL, en heeft geen elektrofoefjes, maar gewoon een dikke V8 of V12 aan boord. In totaal zouden er 150 komen, maar de productie bleef beperkt tot 10% van dat, 15 stuks.
#08 Ford Shelby GR-1
Dit $ 2,2 miljoen kostende concept beleefde zijn debuut op de Detroit Motor Show (NAIAS) van 2005. Onder de kap van deze op de Shelby Daytona geïnspireerde wagen lag een 6.4L V10, met 605 pk en 679 Nm. Henrik Fisker tekende voor het design, hoewel de basis natuurlijk niet bij hem lag.
#07 Fisker Atlantic
De een noemt het een sexy elektrobeest, de ander een saaie concept. Ik hang er zelf wat tussenin, want in feite is het gewoon een kleine Karma, dus heel creatief is het niet, maar desondanks mag de auto er best wezen.
#06 Fisker Latigo CS
Evenals de Tramonto een coachbuild met vieze vervuilende benzinemotor, dit keer gebaseerd op de BMW M6. In volle tuning-outfit knalt dit ding in 4 seconden naar de 100, en haalt hij een tosnelheid van 330 km/u.
#05 Aston Martin DB9
Een goede bekende bij het grote publiek. Astons ademen van zichzelf doorgaans stijl, hoewel ik het langgerekte design wel ietwat gevoelig vind voor de tand des tijds. Een snufje extra sportiviteit had geen kwaad gekund. Gelukkig is er inmiddels een update, en als je het echt niet kunt laten, prak er dan een set potsierlijke velgen onder.
#04 Artega GT
Leuk design, alleen is de maker inmiddels alweer op de fles. Gelukkig was daar Victor Muller om het lijnenspel een tweede leven te gunnen in de B6 Venator.
#03 Fisker Surf
Gelanceerd op de IAA van Frankfurt in 2011, en oorspronkelijk was er sprake van een lancering aan het einde van 2012. Voordat het zo ver was, werd project Surf in de ijskast gezet, waar hij nog steeds staat te vernikkelen. Desalniettemin mag het design er, ondanks de rare achterkant, wezen.
De V8 Vantage heeft geen nadere omschrijving nodig. Tijdloze klasbak. Punt.
#01 Fisker Karma
Het kon ook niet anders: dit is het enige ‘eigen’ design dat de productiefase heeft bereikt. De 5 meter lange sloep weegt twee-en-een-halve ton, en heeft een behoorlijk ouderwetse 2 liter-motor van GM als range-extender aan boord, maar probeer jij het zelf maar eens beter te doen, als je een nieuwe auto vanaf de grond opbouwt.
We zouden het graag anders zien, maar helaas ziet de toekomst voor Fisker er momenteel bleek uit: de productie ligt op zijn gat, de acculeverancier is failliet en wel/niet overgenomen (?), zijn geestelijk vader heeft zijn biezen gepakt, en die twee brandjes hielpen ook niet echt voor een positieve beeldvorming. Desondanks is het een tour de force die niet onopgemerkt is gebleven.
Gelukkig geeft (The) Game de verkoopcijfers een boost.
Carreza zegt
Mooi lijstje, al mag de Z8 voor mij op het podium net na de Astons.
alcantara zegt
@Carreza: Net na de Astons komen de Martins al, dus de Z8 krijgt een derde plek.
Wat is trouwens de reden waarom de Z8 zo duur was (en nog steeds is 2dehands)?
spellingscontrole zegt
@alcantara: Exclusiviteit?
alcantara zegt
@spellingscontrole: Vind ik een bullshit reden, waarom zou hij dan zoveel meer moeten kosten? Z8 is niets exclusiever dan bv een Renault Avantime uit die periode. Begrijp me niet verkeerd, vind een leuke wagen om te zien maar wie gaat er nu nog meer dan een ton neerleggen voor een Z8 van +10 jaar oud? Voor dat geld kun je wel iets beters krijgen! Betere vergelijking is een Z3M, die is ook uit die periode en ‘exclusief’ (mocht je daar waarde aan hechten) en die koop je nu voor nog geen 20k.
ruyjo zegt
@alcantara: maar niemand wil (voor zover ik weet) een Avantime. Naar een Z8 is wat meer vraag dan naar een Avantime. Vooral het ‘retro gedoe’ van de Z8 spreekt velen meer aan dan het sportieve van een Z3M. Hoe hoger de vraag naar een product is, des te hoger de prijs wordt gesteld door de verkoper.
alcantara zegt
@ruyjo: Valt ook wel mee, de vraag naar melk is een stuk groter en daar betaal je ook geen godsvermogen voor bij de supermarkt (ook niet in verhouding tot andere vergelijkbare producten waar minder vraag naar is). Of om het bij auto’s te houden, de 3 serie is populairder dan een C-klasse maar dat maakt hem nog niet duurder. Nou ja, blijkbaar ben ik dan de enige die de Z8 buitensporig geprijsd vindt.
jrk68 zegt
@alcantara:
Yep, en 1 van de weinige die de economische wet van vraag en aanbod niet snapt….
alcantara zegt
@jrk68: Ah, jij bent ook zo iemand die gevoelig is voor marketing merk ik wel. BMW lacht zich suf om de prijzen die betaald worden voor hun ‘retro’ Z8, omdat er altijd wel mensen zijn die denken dat duurder standaard beter is.
Rick-dos zegt
@alcantara: De Z8 kun je niet vergelijken met een Z3M. De Z8 werd helemaal uit aluminium opgetrokken, had de laatste technieken, voor het grootste deel unieke onderdelen, werd in beperkte oplage gebouwd (productie run van 3 jaar en iets van 5000 gebouwd waarvan ongeveer 500 Aplina) en daarnaast werd het met de hand gebouwd. Dit alles maakt het dat het prijskaartje en natuurlijk de badge die er op geplakt wordt. Vanaf het moment dat ding in concept vorm werd gepresenteerd in ’97 als de Z07 tot de daadwerkelijke Z8 was dit al bestemd om een klassieker te worden. Klassiekers, zoals je weet, zijn waardevast en kunnen alleen maar duurder worden.
Dit itt de Z3M en Aventime.
redbeams zegt
@alcantara:
Lach je even mee @jrk68…
Laatste zin “ik vindt”
Moet voor jou als AB-spellingsnazi niet kunnen vind ik whahaha ;)
alcantara zegt
@redbeams: Haha ik lach ook even mee, nogal een faalreactie dit!
Anders ga je even terug naar de basisschool, dan kunnen ze jou de regels nog een keer uit gaan leggen.
alcantara zegt
@redbeams: Om aan te geven wat voor domme fout je begaat, het onderwerp is ‘die’ en niet ‘ik’. Dus ‘die vindt’.
redbeams zegt
@alcantara:
Vervang “ben ik” maar door “zijn wij”…kom je dan nog steeds uit op “vindT” ;)
9000cse zegt
@alcantara:
Er zijn “experts”, die als zodanig door de mand vallen met hun betweterige “taalkunde” en jij bent er nu één van. In jouw zinsopbouw is “die” het lijdend voorwerp, omdat “jij die vindt”.
Het moet dus wel degelijk “vind” zijn. Maar ja, zogenaamde taalnazi’s kunnen nou eenmaal moeilijk ’n fout toegeven. Ook al zou je moeten weten, dat die betweterigheid op een blog als AB gewoon boter aan de galg gesmeerd is. Steeds weer die vergeefse pogingen, pffff…
Hou er toch gewoon eens mee op, joh!
sandervolvo zegt
de surf is het mooist
en die Fisker Latigo is wel heeel erg 6serie!
adyton zegt
@sandervolvo: Waar denk je dat de wagen op gebaseerd is? ze hebben gewoon het exterieur aangepast. Net als die Tramonto een SL is vanbinnen.
Bastiaan zegt
Prachtige ontwerpen! Mijn favoriet is de DB9
Larick zegt
@bastiaanstultjens: jammer dat die eigenlijk van Ian Callum is.
Hupke zegt
De Z8 en de artege zijn best wel goede ontwerpen maar voor de rest is het niet veel soeps.
quattromeister zegt
Z8 toch op #1, in mijn lijstje.
4x4wheels zegt
DB9 aan de onderkant van de top 10? You serious bro????
lamborgfan zegt
De surf vind ik best geslaagd!
De artega vind ik strak apparaat!
De vantage is wat oud, maar wat een beauty.. Dikke porno!
eklasse zegt
Positief bekeken: stuk voor stuk mooie ontwerpen, m.u.v. Die gruwelijk lelijke surf! Negatief bekeken is het wel allemaal een beetje van hetzelfde. Nouja: hij weet in elk geval wat hij zelf wel mooi vindt.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Een top 10 waar de DB9 in staat, en dan niét op nummer 1??? Da’s gewoon een foutje neem ik aan?
jrk68 zegt
@Svenska_Aeroplan_AB:
Bij mij staat die op 2, na de AM V8…. Ben ik nu een stijlbarbaar?
adyton zegt
@jrk68: Nee. De V8 is de geperfectioneerde DB9 :)
solmatje zegt
@jrk68: jou mening telt niet..
jrk68 zegt
@solmatje:
Alsof het mij kan boeien wat een gefrustreerde kleuter ervan vindt….
solmatje zegt
@jrk68: Oja haha draai het lekker om.. Jij bent hier de gefrustreerde bejaarde.. Low-life
hammerman zegt
Een 10 met een griffel!
jerry zegt
Ik vind de Z8 een prachtig ontwerp! Heerlijk om zo langs de palmbeach te cruisen.
bungabungastig zegt
vacht, zacht en green voor mij
RazorHead zegt
en hoeveel hiervan zijn een flop geworden?
Rob zegt
Artega op 1 voor mij. Prachtige wagen. Ook één van de weinige auto’s ter wereld die ik in wit zou bestellen. Als ie tenminste te bestellen was…
martijnnijenkamp zegt
Mijn baas heeft een Z8 :)
Net als…. :
* Z1, 535D, Volvo P1800, Dodge Ram, Cooper S, …
Kassenboer hé? Haha. Z8 is wel mooi hoor!
ropbp zegt
Eigenlijk is alleen die Shelby de moeite waard
norge zegt
Nee ik ben niet onder de indruk van zijn design, het is niet vernieuwend en daarvoor een beetje saai.De auto’s zijn wel mooi hoor maar ook een beetje saai.
ropbp zegt
@norge: jij vindt ze dus was saai? Of heb ik dat verkeerd begrepen? ;-)
solmatje zegt
@norge: je bent zelf saai met je gammele Hyundai.. Pruts ding
norge zegt
@solmatje: nog altijd minder saai (dan) als een VAG, maar daar gaat het hier toch niet over?
solmatje zegt
@norge: klopt, maar ik geef aan dat jou definitie van ‘saai’ te verwaarlozen is
jrk68 zegt
@solmatje:
Heeft je pappa je trapskeltertje nu nog niet gemaakt….
solmatje zegt
@jrk68: je bedoelt een smart? Heb ik niet..
gerard1710 zegt
@solmatje: Jij bent wel echt de koning van de scherpe comeback hè?
jrk68 zegt
@gerard1710:
Nope, het is gewoon een gefrustreerd kleutertje dat het niet kan verkroppen dat zijn pappie in zo’n zouteloze Golf rijdt….
solmatje zegt
@jrk68: golf? Nee niet eens VAG.. Weer een nutteloze opmerking dus, zonder enige vorm van waarheid! Einstein
gerard1710 zegt
@jrk68: Jij mist dat oogverblindende aura van sarcasme? Amai, je doet wel je best om de stereotypen over Duitsers in stand te houden…
thomcarspotter zegt
Mooi lijstje!
barchettadriver zegt
Wil niet vervelend zijn, maar de buitenkant van de Z8 is ontworpen door Andreas Zapatinas. Da’s de Griek die ook de Fiat barchetta (die hier in de garage staat) ontworpen heeft, wat ook wel te zien is.
Rick-dos zegt
@barchettadriver: Dat is volgens mij vooral een internet mythe. Officieel (door BMW zelf aangegeven) staat Fisker te boek als designer en hij claimt ook de eer.
Op internet wordt vooral gewezen naar de overeenkomsten met de Barchetta en de link met Zapatinas. Vind dat zelf eigenlijk flinterdun, want als je de 507 naast de Z8 zet dan zie je waar de oorspronkelijke invloeden vandaan komen. Wellicht dat je het eerder kan omdraaien en stellen dat Zapatinas geïnspireerd is door de 507. Daarnaast zie je ook wel de hand van Fisker in het design van de Z8.
aventador51 zegt
De Fisker surf is een echte schoonheid
Jammer dat hij niet in productie is gegaan
mashell zegt
Het gaat hier om de 10 beste ontwerpen. De Surf hoort daar echt niet bij. Je kunt nou eenmaal niet van een sedan een stationwagen maken door een dakkapel te plaatsen. Toen ik op de IAA de achterkant zag was ik 1 van de gelukkigen de er om kon lachen, maar huilen of kotsen was een meer passende reactie geweest. Als het lijstje ging om het meest opmerkelijke of meest mislukte design dan hoort dit ding er zeker bij maar bij beste absoluut niet.
adyton zegt
Met de Astons heeft hij zichzelf wel overtroffen. Zijn cabrio Fisker en de Artega vind ik ook wel geslaagd.
heidi zegt
De enige welke goed te doen is, is de Ford Shelby GR Concept. Ook al heeft hij er alleen maar naar gekeken o.i.d.
De rest… bleh…
toyotafortuner zegt
Die Surf vervangen door de Z8 in de top 3. En V8 door de DB9. De Artega GT is echt prachtig! Heb hem nog in het eggie gezien bij mijn oude middelbare in 020, wat een beauty!
w0o0dy zegt
@sir_smokalot: bij Spyker waren ze vrij duidelijk dat er geen Artega gebruikt zal worden voor de venator. Wel waren de mensen van Roding enthousiast. Verder is er nog niets… puur concept die venator. De auto op de stand had bijvoorbeeld een 3d print als basis voor het dashboard.
maseratizzzzzzzz zegt
Ben nooit fan van 1 van deze auto’s geweest.
monk zegt
ehm… de Shelby Ford GR-1 is niet (!!!!!) door Fisker getekend. De werkelijke designer van de Shelby GR-1 is George Saridakis (hier is een keer een discovery docu over geweest).
Rick-dos zegt
Op de Z8 en de Aston’s na is het eigenlijk niet veel soeps. Dacht toen de eerste foto’s van de Karma online kwamen dat het een mooie auto was maar nu ik ’t een paar keer heb gezien vind ik het maar middelmatig.
racerx zegt
De Z8 mag voor mij op 3, na de Astons. Heb een keer een weekend in een Z8 gereden, wat een fantastisch rijdend ding. Alles laat zich relatief zwaar bedienen, lange slag in het gaspedaal. Nice car!
lincoln zegt
succesvolle ontwerpen hebben vele vaders ..
ik ga ze denk ook maar in mijn cv zetten ..
Dizono zegt
Hoe lang blijven jullie de Artega nog met de Venator? Behalve de golvende flanklijn, welke bijna elke sportwagen heeft, trekt die vergelijking namelijk helemaal op niets. De Artega is een goed gebalanceerd ontwerp, de Venator is een misbaksel met slechte proporties.
w0o0dy zegt
@dizono: heb je de venator in het echt gezien? Ik wel en heb er zelfs in gezeten. Echt een sterk ontwerp, waarbij de productieversie wel iets andere proporties zal krijgen want de wielkasten zijn te hoog. Dat de proporties slecht zouden zijn is totale onzin, kun jij vinden maar dan heb je feitelijk nog steeds ongelijk. Het ontwerp is juist erg in balans.
xilver zegt
@w0o0dy: Ik vind de Aileron dan wel beter gelukt. Ik hoop dat je inderdaad gelijk hebt dat er iets aan de proporties gedaan zal worden, dan kan het inderdaad nog een mooie en gewilde wagen worden. Voorlopig blijf ik nog steeds hangen bij de Aileron Spyder (hoewel dat die wellicht nooit het daglicht zal zien).
w0o0dy zegt
@xilver: wat mij betreft komt die erg gekunsteld over in vergelijking met de Venator. De B6 heeft een prachtige lijn die van de achterste wielkasten over de deur en de voorste wielkast overgaat in een lijn die de neus rond en dan weer naar achteren loopt…. dat “maakt ” de auto wat mij betreft. Verder is het ontwerp vrij van al teveel rare fratsen zoals de luchtinlaten aan de zijkant. Rustige lijnen Ipv al teveel details, dat maakt dat ik deze 2X zo graag zou zien op de oprit.
xilver zegt
@w0o0dy: Ik heb enkel het geluk gehad om eens plaats te mogen nemen in de Aileron Spyder. Voor ik die wagen in het echt had gezien was ik er ook heel sceptisch over. De kans is dus groot dat ik je mening volg wanneer ik de mogelijkheid krijg om hetzelfde te doen bij de Venator. Ik gun het Spyker echt om zulke sportwagens op de weg te krijgen ongeacht of het de Aileron of Venator of iets anders is. Deze wagens hebben een soort uitstraling dat geen enkel ander sportwagenmerk heeft en dat maakt deze auto’s meer dan uniek.
salberts93 zegt
Wow die coupe Karma bovenaan mogen ze best in productie gooien, ik wist niet dat het leven mooier werd dan de gewone Karma maar blijkbaar dus wel!
bass1103 zegt
De Z8 onderaan. *snik*
Esprit_de_Flandre zegt
De coachbuilts Tramonto en Latigo vond ik bij verschijnen wel leuk, maar het valt me op hoe snel ze aan het dateren zijn…
Beetje jammer.