De beroerde staat van de Nederlandse automarkt is inmiddels bekend, maar wat zijn de auto’s die (relatief) wel goed verkocht worden?
Het bestverkochte model van vorig jaar was de Volkswagen Up! Ditmaal is het de Golf, net zoals in 2009. In 2010 en 2011 was het de Volkswagen Polo en in 2012 was de Renault Mégane het meest populair. Onderstaande top 10 bestaat uit acht Europese modellen en twee van Aziatische komaf, met dank aan Aumacon voor de cijfers (foto via autojunk.nl).
01. Volkswagen Golf (16.397)
02. Renault Clio (14.684)
03. Peugeot 308 (14.360)
04. Skoda Octavia (13.919)
05. Volvo V40 (10.985)
06. Volkswagen Up! (10.698)
07. Kia Picanto (8.872)
08. Ford Fiesta (8.632)
09. Renault Captur (8.296)
10. Mitsubishi Outlander (8.275)
theimightyl zegt
De 308? Have.. I missed something?
Msport zegt
@theimightyl: my thoughts exactly! Of ik zie ze gewoon over het hoofd, dat zou ook goed kunnen trouwens…
LaLancia zegt
@Msport:
Ik zie ze werkelijk overal rijden, dus het zal inderdaad wel aan jullie liggen. Met name de 308 SW kan je haast niet omheen. Terecht overigens als je het mij vraagt.
Msport zegt
@LaLancia: dan ben ik er blind voor denk ik, de v40’s vliegen me bijv wel om de oren. Ik ben dan ook bepaald geen peugeot-man, dat heeft er vast mee te maken :)
sportstand zegt
@theimightyl: 14% bijtelling….
rufctr01 zegt
@theimightyl: nee hoor, niet aan te slepen.
bakkenmetvis zegt
@rufctr01:
zo onbetrouwbaar is dat stokbroodhok nou ook weer niet
matje140 zegt
@theimightyl: 14% diesel in een mooi jasje
moondustfocus zegt
@theimightyl: dat er een nieuwe 308 is en eerlijk is eerlijk, nog een mooie auto ook.
base zegt
@moondustfocus:
lennyv87 zegt
Allemaal, nouja bijnas dan, lease auto’s. Erg saai en voorspelbaar
JagID3Merc zegt
@lennyv87: De Renault Clio een saaie auto? De vorige modellen misschien. Het nieuwste model is een erg fijne auto met de 90pk TCE of de 110 pk DCI. Dit in tegenstelling tot de rommel van Volkswagen met de 60pk Polo Slowmotion.
De 308 is ook een erg prettige auto en in geval van de 1.6 diesel een behoorlijk vlotte auto.
pjeey zegt
@citroen4life: Je bedoelt de Clio met dat foeilelijke glimmend zwarte plastic dat een “diffuser” voor moet stellen? Elke keer als ik achter een Clio rij, vind ik de achterlichten e.d. er netjes uit zien, maar die “diffuser” trekt de hele auto naar een lager niveau.
tupperware zegt
@pjeey:
Welkom in 2015, Franse auto’s bashen is zo 2014..
dawwg zegt
@tupperware: Dacht dat 2014 het jaar van VW bashen was; of is dat tijdloos ?
tupperware zegt
@dawwg:
Het is pas bashen als er geen waarheid in de kritiek zit.
In het geval dat jij hier bij sleept spreek je dus over kritiek..
pjeey zegt
@tupperware: M.a.w, jij zegt dus eigenlijk dat de diffuser van glimmend Tupperware mooi is? Goeie smaak man!
henkhupelschoten zegt
@dawwg: Tijdloos
JagID3Merc zegt
@pjeey: Die diffuser is van de ‘hatchback’ is inderdaad minder. Maar de ‘estate’ vind ik erg geslaagd en qua ruimte doet deze bijna niet meer onder voor de Mégane estate.
pjeey zegt
@citroen4life: Mee eens, en ook nog eens erg praktisch.
dawwg zegt
@citroen4life: Vind de Clio een hartstikke leuke auto, maar die ‘station’ uitvoering met 5 deuren blijft gewoon een klein (leuk) autootje hoor. Zat er laatst in, is gewoon een B-segment-smurfen-hatchbak, zeker niet ruimer dan de concurrentie. Qua ruimte vond ik b.v. juist de nieuweToyota Auris erg opvallend (in positieve zin; al is dat volgens mij officieel een C-segmenter).
mout zegt
@pjeey: Zijn punt is, dat hij het saaie niet inziet.
Dat brok glimmend plastic is ook mijn smaak niet – maar is een van de voorbeelden van een onderdeel dat ‘m minder saai maakt.
Een AMC Pacer of Multipla is misschien ook je auto niet. Maar saai? Nee.
pjeey zegt
@mout: Fair enough. AMC Pacer is overigens mooi van lelijkheid, echte cultauto. :)
lennyv87 zegt
@citroen4life: Doelde eigenlijk meer op de lijst an sich, niet zozeer op de modellen zelf ;)
camber24 zegt
@citroen4life: 110PK dci? 90PK is de max, qua diesels (voor de hatch iig).
bakkenmetvis zegt
@citroen4life:
ja wat een bak vermogen anno 2014
vergelijk dat stokbroodhok dan met de gelijkwaardige concurrent, de 1.6 tdi bluemotion.
ofnee wacht, die heeft ook 110pk
camber24 zegt
@bakkenmetvis: Clio diesel max 90PK. Golf diesel 110-184PK. Vrij makkelijke keuze zou dit dus moeten zijn.
yupyup zegt
@camber24: een golf en een clio zitten ook in dezelfde klasse…
Vergelijk de clio dan met een polo, of de golf met een megane.
Overigens rijdt zo’n franse dci/hdi diesel veel lekkerder dan een tdi.
camber24 zegt
@yupyup: ben ik absoluut niet met je eens. Ook een tijdje hdi gereden. Stuk minder prettig dan tdi (met hetzelfde vermogen). Golf en clio verschillende klasse; klopt, ging me om het lijstje, golf op nummer 1, clio erg dichtbij. Polo dan. Ook goed. Clio diesel is er slechts met max 90PK. Is gewoon erg weinig…
torsen zegt
@citroen4life:
Saai is de Clio zeker niet. Maar wel vrij kitscherig. Teveel glimmend zwart en chroom plastic zowel in het interieur als exterieur.
Hij is overigens helemaal niet leverbaar met een 110 pk DCi maar alleen met de 90pk variant.
Prima motor met een fijn karakter maar de bakverhoudingen die natuurlijk helemaal eco² zijn gooien roet in het eten. (Haha.. Diesel… Roet…)
De slowmotion heeft overigens 75pk en tegenwoordig maar 10NM minder dan de Clio DCi.
Motorisch gezien (4 pitter) en qua wegligging (langere wielbasis) zou ik de Clio kiezen.
Voor al het andere dat een auto een fijn vervoersmiddel maakt toch echt liever de slowmotion.
paddoswam zegt
@citroen4life: als auto is de Clio DCi misschien wel fijn maar om te rijden is de afregeling van dat blok echt vervelend, je kan niet doortrekken eerder schakelen maakt hem niet sneller. En als je dan 150 rijd in Duitsland gaat hij met hetzelfde plezier heuvel op? Iets zegt mij dat de eco-regels in de software hem een beetje moeilijk gemaakt hebben. Verder inderdaad een prima auto, en een van de weinige die als station er eigenlijk beter uit ziet.
JagID3Merc zegt
@paddoswam: Wellicht helpt het om de ECO stand uit te schakelen. Onze Clio TCE gaat dan in een keer wel prima vooruit.
paddoswam zegt
@citroen4life: nee dat was al de gewoonte geworden zoals de gordel omdoen en telefoon aan de AUX gooien al jaren waren haha. Maar goed misschien kunnen ze hem ’tuning’ door het terughoudende van het gaspedaal er af te halen.
JagID3Merc zegt
@paddoswam: Daar hebben ze toch de GT en de RS voor ;)
paddoswam zegt
@citroen4life: die komen of niet in de leaselijst voor (RS) en GT valt buiten de boot door verwachtte kilometers (40k+) maar goed zolang je geen sportieve instelling hebt is het best te behappen.
maurits123 zegt
100% beinvloed door het bijtellingsstelsel.
robert110 zegt
Ik zie de V40, Fiesta en de Picanto altijd graag. Maar verder is het leuke in het lijstje ver te zoeken.
bakkenmetvis zegt
@robert110:
ja leuke auto die picanto
bofkont zegt
Nou nou de liefhebberij straalt eraf ;)
Orichy zegt
@bofkont: Sinds wanneer worden liefhebbers-auto’s veel verkocht, ten eerste zijn ze zeldaam verkrijgbaar en ten tweede, is een allerdaagse auto, vaak praktischer en goedkoper.
Niet iedereen heeft de (financieële mogelijkheid, om een liefhebbers-auto naast, of in plaats van, zijn dagelijks vervoer aan te schaffen. Iedereen zou dat misschien wel willen, dat dan weer wel.
OT: het bekende rijtje leasers, begrijpelijk en voor ieder zijn/haar portemonee enigszins nog betaalbaar.
bofkont zegt
@Orichy: Uiteraard heb je gelijk, maar dan nog is het maar een saai lijstje :)
henkhupelschoten zegt
Wat hebben deze auto’s toch allemaal gemeen??? Racebakken? Neee, hoerensloepen?? Neee ook niet ojaaaa saaie meuk……
henkhupelschoten zegt
@henkhupelschoten: Betere vraag wat hebben deze kopers/leasers gemeen?
tupperware zegt
@henkhupelschoten:
In 16397 gevallen weet ik het wel, een terminaal gebrek aan lef en fantasie..
maurits123 zegt
@tupperware: Nee hoor, puur om het geld zowel bij de werknemer als de werkgever.
henkhupelschoten zegt
@tupperware: Onder anderen ja haha! Iemand anders nog suggesties?
rw1994 zegt
@tupperware: Een klein aantal van de golfjes is wel leuk, R, GTI of GTD.
jrk68 zegt
@rw1994:
Dat blijven Golfjes, ergo er zijn betere en leukere alternatieven….
paddoswam zegt
@rw1994: een GTD slaat nergens op 184 pk vs. de GTI met 220 of zelfs 300 pk met de R.
redbeams zegt
@paddoswam: Ooit wel eens gehoord van koppel?
paddoswam zegt
@redbeams: oh ja newton toch? GTI, 350 nm en de GTD, 380 nm eenmaal uit de blokken gaan de pk’s toch echt tellen en oh ja.. de R ja die doet dezelfde 380 nm. Zo heb jij ook weer wat geleerd!
Zo’n GTD is zeker niet langzaam, maar een echte GTI of R zijn echt fors sneller.
Kijk en vergelijk: http://www.volkswagen.nl/modellen/golf/technische-gegevens
3246cm252kw zegt
In NL!
Eenheidsworstslijstje :-)
smartye36 zegt
Dat is wel een heel saai lijstje
VeniVidiVici zegt
@smartye36: Ooit al eens goed op de Nederlandse wegen gekeken? Saaier en treuriger ( behalve in Oost Europa) kan bijna niet!
smartye36 zegt
@VeniVidiVici: bij mij in de buurt zijn er genoeg wegen waar lekker te sturen valt
xyrrath zegt
Helft van die Golfjes heeft het asfalt nog niet eens gezien. Zie ze echt nooit rijden
bofkont zegt
@xyrrath: Ze vallen gewoon weg niet op ;)
hplh zegt
@xyrrath: klopt ze staan altijd bij de garage
VeniVidiVici zegt
Haha allemaal modellen waar AB (gelukkig) niet van harte over schrijft :-)
lambolover95 zegt
Leuk om te zien dat mijn Golf R spot in Heerenveen gebruikt wordt voor een artikel! :)
knipperlichtje zegt
Het valt me op dat de Golf en Octavia hoog scoren, maar dat de Leon (ST) niet eens in de stop 10 te vinden is. Wat zou ervoor zorgen dat de Hollander niet voor en Seat kiest?
potjak zegt
@knipperlichtje: merk perseptie…
reinier73 zegt
@knipperlichtje: Stelt eigenlijk altijd teleur,
mashell zegt
@knipperlichtje: Het interieur van de Leon vind ik persoonlijk nogal een afknapper, wellicht dat andere mensen dat ook zo zien.
Dylan zegt
Waar blijft de top 3 foto’s van de maand December?
mrrallycross zegt
Het zijn inderdaad de auto’s die je erg veel ziet helaas.
alcantara zegt
Is er ook een lijst beste privé verkochte auto’s, dus niet zakelijk?
Pallas zegt
Wat is Renault Captur?
Pallas zegt
@pallas: Laat maar, heb gegoogled, soort clio. Zie ze nooit.
tupperware zegt
@Pallas:
Dan woon je niet in een vinex wijk..
Pallas zegt
@tupperware: Gelukkig niet
alcantara zegt
@Pallas: Die zie je wel degelijk, tenzij je nooit buiten komt.
Pallas zegt
@alcantara: Wat is er ook in hemelsnaam buiten te doen?
alcantara zegt
@Pallas: Auto’s spotten.
marussia zegt
Komt er ook nog een lijstje van slechts verkochte auto’s?
lennyv87 zegt
@marussia: Die zou ik ook wel willen zien… Hadden ze die ook niet in 2013?
lucas23 zegt
De captur… Wat een onzin bak. Houdt samen met de cactus de term “franse fratsen” mooi in leven.
jessetje zegt
@lucas23: inderdaad!
mashell zegt
@lucas23: Onzin? Nu de vergrijzing naar het hoogtepunt is dit soort compacte auto’s met hoge instap de manier waarop de autohandel kan meeprofiteren van de ten gelde gemaakte “overwaarde” van de babyboomers.
Tonnie zegt
Volvo v40 is gewoon een erg fraaie auto. Een super zet van volvo weer.
eduardo81 zegt
Ik gun het Volvo en Kia. Voor de rest Zzzzzzzz…..
norge zegt
Kia rocks…
gtwillem zegt
Wat mij vooral opvalt is dat Opel niet in eens in het rijtje voorkomt. Vroeger stonden de Corsa, Astra en Vectra steevast in de top 10. Hoe de tijden kunnen veranderen.
Veel bijtellingsleasers, uiteraard. De markt leeft daar nu helemaal van lijkt het wel. Ben benieuwd hoe lang dit gaat aanhouden en hoelang de overheid denkt dat de overdreven bemoeienis b een goede ingreep is gebleken.
Ben benieuwd wat er met de V60 PHEV en Outlander PHEV gebeurt als ze over 4 jaar massaal op de occasion markt gedumpt gaan worden.
MAB zegt
@gtwillem: corsa vectra.. Das wel heel lang geleden
jrk68 zegt
@gtwillem:
Ik kan mij nog jaren herinneren dat Opel meer Kadett’s in een jaar verkocht dan VW en Audi afgelopen jaar samen….
Daarvoor moeten we wel terug naar de late jaren 80.
henkhupelschoten zegt
@jrk68: Die goede ouwe tijd ;)
torsen zegt
@gtwillem: “Ben benieuwd wat er met de V60 PHEV en Outlander PHEV gebeurt als ze over 4 jaar massaal op de occasion markt gedumpt gaan worden.”
Die gaan massaal naar het buitenland.
redbeams zegt
“Mierenneuk-modus aan”
7 europese,2 aziatische en 1 amerikaanse tel ik zo…
“Mierenneuk-modus uit”
dikdraak zegt
@redbeams: 8 Europese en 2 Aziatische, bedoel je? Fords voor de Europese markt hebben alleen een Amerikaanse naam; ze worden gewoon in Europa ontwikkeld en gemaakt.
bisazza zegt
Ach de VW huilmannetjes mogen weer lekker buitenspelen. Jullie reacties zijn inmiddels zo voorspelbaar als het merk zelf dus misschien zouden jullie zo’n auto toch maar eens moeten overwegen. OT: weinig spannends in de totale lijst, allemaal merken en type’s waar ik niets mee heb en ook nog in zal rijden
joosstra zegt
Volkswagen maakt al jaren gebruik van dezelfde truc : voor het eind van het jaar zoveel mogelijk gebakjes op kenteken zetten en dan dumpen bij de dealer. Want die heeft zich vastgelegd op een bepaald aantal verkochte gebakjes per jaar. Dan zal die ze krijgen ook. En dat noemen ze dan verkopen.