In 2012 kondigde het Indiase DC Design de Avanti aan, een Lotus/Ferrari mashup voor een prikkie. Nu is het bedrijf klaar om dit geval in productie te nemen.
De DC Design Avanti werd twee jaar geleden geïntroduceerd met een 2.0 viercilinder van Ford, goed voor 286 pk. Ondanks de toepassing van aluminium en carbonfiber voor de kooiconstructie is het gewicht van 1.560 kg niet bepaald gering. Verwacht dus geen 458-concurrent, maar dat is ook niet helemaal realistisch, aangezien de vraagprijs omgerekend rond de 36.000 euro uitkomt.
In een victormulleriaanse bui heeft CEO Dilip Chhabria – bekend van het verminken vanvPhantoms – op de Auto Expo in New Delhi aangekondigd dat de Avanti vanaf het derde kwartaal van 2014 in productie gaat. En goed ook, ze willen er meteen 2.000 per jaar gaan bouwen. We call bluff.
DC Design Tia
Ondertussen pakten ze op de Auto Expo uit met een klein, guitig sportbakje voor twee personen; de Tia. In het midden ligt een 1,2 liter benzinemotor met 120 pk en 190 Nm aan koppel, gekoppeld aan een viertraps automaatbak. De achterwielaangedreven auto heeft een McPherson-ophanging aan de voorkant en meet slechts 2,55 meter in de lengte.
Het gewicht zou uitkomen op 950 kg, een sprint naar de honderd neemt met dit ludieke wagentje 9 seconden in beslag. De top ligt op 160 km/u. Oh, en een beetje fatsoenlijke voorruit ontbreekt, je zal het moeten doen met een windschermpje. Omgerekend gaat deze goed-weer-auto €21.100 kosten.
Livepics via Motorbeam
MrSkyline zegt
wat een gedrocht
xlnc zegt
En hoe willen DC dat gaan doen dan?
TERUG NAAR DE TEKENTAFEL.
xlnc zegt
@xlnc:
hoe willen ze
Tia ziet er wel leuk uit
philips zegt
Voor 36.000 wil ik hem wel!
Hupke zegt
Bijna 1600kg, wtf. Wat gebruiken ze, gietijzer voor de constructie en arduin voor het interieur?
Edge zegt
@Hupke: Ja dit gewicht is echt absurd. Zouden ze van het bestaan van aluminium en stevige plastics afweten?
Hupke zegt
@Edge:
Laat ze dat nog vergeten zijn (overigens is kan dat ook best duur zijn indien er sprake is van beperkte productie), dan zijn er om een sportwagentje te bouwen nog veel opties met staal die een stuk lichter zullen uitkomen dan een luxe-sedan.
jkool zegt
Ik wil een Bentley maar dat gaat ook niet gebeuren
rijnooit zegt
Leuk spelletje: Zoek de auto’s in dit model. 458 sort of neus met iets Zagato, Lambo luchthapperts voor de achterwielen…
jerone zegt
@rijnooit: Ik vind het ook nog wel iets van een Stratos weghebben, ik vind het in ieder geval een prachtig ding, ik snap niet dat iedereen hier zo negatief is, ben benieuwd of het een beetje rijdt met het relatief hoge gewicht.
mout zegt
Precies, @Hupke Ik vraag me ook af hoe ze die dingen bouwen. Eind van het liedje is dat 286 pk, 4-cilinders en het gewicht van een tram mij niet hebberig maakt.
(OK: Ik rijd zelf 4 cilinders en 150 pk bij 1480 kg – maar ga dan ook niet met de looks van een sportwagen over straat)
sebasjuhh zegt
@mout: Audi A3?
mout zegt
@sebasjuhh: Brrrr… Ga je mond spoelen!
SpaceWagon 2.4 GDI.
Edge zegt
Wat staat er eigenlijk op de achtergrond bij de één na laatste foto van die TIA? Dat oranje/donkergrijze ding
erce zegt
Van die Tia krijg je toch een tia…
Esprit_de_Flandre zegt
9 seconden voor een autootje van 950kg. Das best veel…
Onehp zegt
Laag gewicht kost. Die velgen op de groene wegen vast 20kg stuk. En daar lijkt hij ook veel te groot voor een sportwagen(tje?)
jarnobakker zegt
Ach ik heb 115 pk (benzine) op 1420 kg , dus mij rijd hij er hoe dan ook wel uit.
gieltj zegt
Nee dankje.. ik heb al een soort van sportwagentje haha en 110 pk bij 950 kg is leuk zat :D
gallardogt zegt
Het design heeft wel wat, beetje als die gekke ice rally wagens in Frankrijk (vooral bovenste foto). Het ontwerp suggereert rap bochtenwerk. Maar het gewicht valt daarmee des te meer tegen.
thezwart zegt
Eén woord: Succes !
rikus zegt
Ik wil ook wel eens wat..
mainmo zegt
Hahaha die Avanti lijkt net een inteelt-Audi R8
mclarenf1lm zegt
Voor die prijs lijkt hij me nog best wel grappig hoor, 286 pk is toch niet weinig, zelfs op 1600kg.
mrci zegt
Verkrachte auto tjonge