Aston Martin had een boost in de verkopen hard nodig. Gelukkig doet de DBX wat ‘ie moet doen. Hoewel er nog genoeg ruimte voor verbetering is.
Het lijkt erop dat iedereen fan is van Aston Martin, behalve degenen die in de positie zijn er een te kopen. Die gaan massaal voor een Porsche. De resultaten van het iconische Britse sportwagenmerk waren de laatste jaren helaas niet om over naar huis te schrijven.
Daarom zat er maar één ding op: er moest een SUV komen. Nu was die er vroeg of laat toch wel gekomen, maar bij Aston Martin was het eigenlijk bitter noodzaak. Een model wat de verkoopcijfers een beetje op kon krikken was broodnodig.
De druk die op de schouders van de DBX rustte was daarom hoog. Gelukkig oogt de DBX vanbuiten en vanbinnen in ieder geval goed (op de ducktail na), dus daar ligt het niet aan. Met de biturbo V8 is ook niks mis en op andere vlakken schijnt het eveneens een geslaagde auto te zijn. Dat is alleen niet genoeg, de DBX moet voor keiharde verkoopcijfers zorgen.
Gelukkig is er goed nieuws voor iedereen die begaan is met het wel en wee van het merk: de Aston Martin DBX doet wat er van ‘m verwacht wordt. Door toedoen van dit model is de omzet in Q2 bijna vervijfvoudigd ten opzichte van 2020. Tot dusver was de DBX goed voor ruim de helft van de totale verkopen van Aston Martin dit jaar.
Om de hosanna-stemming wat te temperen: dit betekent niet dat Aston Martin uit de rode cijfers is. Het bedrijf moest alsnog een operationeel verlies van €44,7 miljoen noteren in het eerste halfjaar. Dat zijn niet de cijfers die je wilt zien, maar in het eerste half jaar van 2021 was het verlies nog €187,24 miljoen. Het gaat dus zeker de goede kant op. En dan moet de DBX nog op stoom komen, want er zitten meer varianten in de pijplijn, waaronder een PHEV.
De kans is groot dat je er in Nederland nog geen een bent tegengekomen. Hier loopt het vooralsnog geen storm namelijk. In het afgelopen half jaar wist de Nederlandse importeur maar tien exemplaren van de Aston Martin DBX te verkopen. Dat is wél meer dan de helft van het totale aantal verkochte Aston Martin’s, dus wat betreft zitten we redelijk in lijn met de rest van de wereld.
Als je ziet dat er in dezelfde periode 402 Cayenne’s zijn verkocht in Nederland, is het wel een schril contrast. Er valt dus nog veel te halen voor Aston Martin. Nu kan een PHEV het verschil maken, maar het schijnt dat die pas in 2023 komt.
E34M5Touring zegt
Ford Kuga on steroids. Vind het geen mooie auto. Rare achterkant enz., niks voor mij.
moveyourmind zegt
Misschien gered van de ondergang…
Maar niet gered van de teloorgang.
tvklarenbosch zegt
@moveyourmind: zonder dat ding gaan ze sowieso failliet. Als ze het bedrijf kunnen redden door dat ding te bouwen vind ik het best. Gewoon niet kijken als ie langs rijdt, en genieten als je een keer een DBS ziet gaan!
tinnemans zegt
@tvklarenbosch; Ik denk dat AM z’n langste tijd sowieso heeft gehad. Tenminste, als merk wat GT’s maakt. De V12 en V8 zijn aan het verdwijnen, mensen kopen liever busjes of juist racewagens, want met de focus op snelle ringtijden, idiote vermogens en gigantische velgen kun je het niet meer ‘sportief’ noemen. En met de opkomst van de EV met bijbehorend gewicht en focus op rijhulpsystemen en infotainment verdwijnen de kernwaarden van AM heel snel.
Mijn E65 heeft teveel deuren en is een tikje aan de grote kant voor een GT (maar daardoor wel practisch) maar met de focus op sportief comfort en met zo’n 300pk uit de kleine V8 is het eigenlijk meer een GT dan alles wat AM tegenwoordig maakt.
Maar ja, blijkbaar is dat hoe de markt is.
Robert zegt
Leuk, zo’n omzetstijging, maar eerst nog maar eens zien of Aston Martin deze weet vast te houden in de volgende jaren dat deze DBX nog leverbaar zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de te verwachten concurrentie van de Ferrari SUV. Ook Maserati, een andere concurrent, had/heeft best wel moeite om de verkoop van de Levante, die inmiddels al weer vijf jaar oud is, nog op pijl te houden. Dat toekomstscenario moet je zeker niet uitsluiten voor deze DBX.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
mashell zegt
Goed punt want de DBX oogt nu al verouderd tov de concurrentie, die gaat het moeilijk krijgen.
coupedriver zegt
@mashell, wat voor nonsense kraam je toch uit?! De DBX is een prachtige SUV met perfecte Aston Martin karakter trekken. De verkoop zal nog serieus aantrekken met krachtiger en ecologischer varianten. Kijk maar eens op de configurator hoe een mooi gamma Aston heeft.
Loek zegt
Ik moet toch eerlijk zeggen, daar ik het geen mooie auto vindt (niet zo klassiek en clean als een DB9 bijvoorbeeld), voor een SUV die toch enkel als cashcow bestaat is het best een gaaf ding. Klinkt volgens mij ook erg goed. Heb ‘m nog niet in het echt gezien maar ik ben positief verrast. Ik ben alleen bij zowel deze als de Vantage niet erg te spreken over dat rare doorlopende achterlicht wat in het midden ineens omhoog gaat. Daar hadden ze beter even naar de DBS Superleggera voor kunnen kijken.
S zegt
Er valt nog veel te halen schrijven jullie in vergelijking met een Porsche Cayenne. Wat een vergelijking! Een Cayenne is er vanaf €106.000. Een DBX is er vanaf €265.000.
machielvdd zegt
Daarom juist, met goedkopere versies (die er waarschijnlijk ook gaan komen) valt er nog veel te halen.
str8six zegt
Vind t niet echt een bijzonder mooie auto. Ben ‘m ook nog nooit op de weg tegengekomen.
ghini zegt
Die ducktail kan echt niet, hopelijk snel een facelift. Op de vantage vind ik het trouwens ook te veel van het goede of mooie.. In q3 zou er een nieuwe variant van de dbx komen, benieuwd wat dat wordt, coupe? Verder sluit ik me aan bij wat hier boven is gezegd, dbx helpt nu even tijdelijk maar dan.. valhalla ed zijn ook leuk maar ook duur voor hun, zullen niet de marge klappers zijn.. ze zullen toch ook snel met betere aantallen in hun sportwagen segment moeten gaan schrijven.. vantage is te duur?
admiajfe zegt
De mooiste power SUV in mijn opinie.
Veel mooier dan een Urus, of de Bentayagagooo
Mocht een DBX in het budget zitten is dan is het een nobrainer.
viggen93 zegt
Heb de DNx laatst zien rijden. Is mooi maar veeeel duurder dan een Cayenne. Niet gek dat die meer verkocht worden. De hybride zou nog we eens populair kunnen worden hier want die zijn “vriendelijker” geprijsd. Gun het AM om weer zwarte cijfers te presenteren. Kunnen ze weer mooie modellen ontwikkelen
Patrick zegt
Bouw een lelijke suv, zet een dikke block erin en verkoop hem 5x over de prijs. Ik vraag mij af hoe de mensen aan dat geld gekomen zijn want een nutteloos dinosauriër is niet echt van deze tijd.
rolov zegt
Iedereen roept weer hetzelfde als toen de cayenne kwam . En die heeft Porsche gered. Zo simpel is het . We kunnen boos doen maar we kunnen ook hopen dat deze auto Aston Martin gaat redden . En er zijn genoeg mensen met geen smaak. En die kopen zo’n suv
tinnemans zegt
@rolov; Je hebt helemaal gelijk.
Bij mij is het meer teleurstelling, geen boosheid, dat de meeste mensen mijn liefde voor mooie auto’s, zoals dat rijtje prachtige zilverkleurige klassiekers van laatst niet delen. Voor mij zijn auto’s zoals de DB 5 tot zeg grofweg de DB 9 de ideale auto. De huidige modellen zijn me te sportief en te weinig grand tourer. Gek genoeg zijn de 911 instappertjes dat tegenwoordig meer, maar voor mijn antieke geest ligt het blok op de verkeerde plek, klopt het aantal cylinders niet en een boxer is wel een veels te platte V.
Dat merken moeten overleven via onzinmodellen is voor mij onbegrijpelijk. Een crossover/suv heeft een hoog zwaartepunt en als je een sportieve auto wilt, is dat, samen met een idioot rijgewicht, niet wat je wilt. Dat proberen ze dan weer recht te breien met gigantische velgen met een dun smeerseltje rubber eromheen wat weer ten koste gaat van comfort. Het is net of de auto’s ontworpen zijn door mensen die natuurkunde maar bar lastig vinden en net zo lang blijven doorklooien tot ze iets hebben wat een beetje werkt, terwijl in de jaren 50 en 60 het zoveel beter snapten, zelfs al ontbrak het ze aan de moderne technische mogelijkheden.
Het is een beetje alsof ze een huis met een plat dak ontwerpen en dat dan volleggen met gloeispiralen om via verdamping de regenafvoer te regelen.
ericc zegt
Hadden beter een kleiner model als de Macan uitgebracht dan waren de cijfers misschien nog beter. Maserati heeft dit ook ingezien en komt binnenkort met een model onder de Levante.
petroldrinker zegt
Paar keer in de wijk van een vriend van mij in den haag zien staan, maar heeft geen wauw factor zoals een Bentayga, Urus, Cullinan dat wel hebben….
Friez zegt
Ik vind het zeker geen lelijke auto, maar wat mij het meeste stoort (en dat zie je ook bij de nieuwe Macan), is de grote hoeveelheid plastic bij de bumpers. Vooral rond de uitlaten bij de DBX, vind ik het er heel goedkoop uit zien…
ericd zegt
Vantage V8 loopt ook niet zo lekker als verwacht. Geen wonder vergeleken bij z’n charismatische voorganger. Tijd dat de huidige Vantage snel opgedirkt wordt, zowel van binnen (ziet er uit als een commandocentrum van een spaceship) als van buiten. Er is dan wel sprake van een hybrid V6, maar de Straight Six van Mercedes/AMG was natuurlijk beter geweest.