De nog niet langverwachte DB11-opvolger zal geen lichtgewicht gaan worden.
Het is een van de meest elegante Gran Turismo’s van dit moment. De Aston Martin DB11. De Britse edel-coupé is weliswaar niet zo fraai als zijn voorganger, maar dat geldt voor bijna alle auto’s. De ’11’ is gelukkig wel een heel stuk moderner. De auto oog nog steeds bovengemiddeld fris én is dat ook daadwerkelijk.
Dat moet ook wel, want zoals het er naar uit ziet moet de DB11 nog wel eventjes mee gaan. Dat laat Aston Martin-baas Tobias Moers weten aan Motor Trend. Maar, als dat moment aanbreekt, zal de DB11-opvolger een compleet andere auto worden. Althans, in technisch opzicht.
Planning DB11-opvolger
De DB11-opvolger staat gepland voor 2026 en zal geheel elektrisch zijn. Voor de mensen die dat te laat vinden: het is even niet anders. De huidige range van modellen zal zich eerst terug moeten verdienen alvorens ze over gaan op elektrische aandrijving. Aston Martin geeft in de tussentijd de modellen een facelift, zodat deze ‘vers’ blijven.
De DB11-opvolger zal de eerste elektrische Aston Martin zijn, niet de DBX gek genoeg. Niet alleen omdat de DBX er nog niet zo lang is, maar voornamelijk omdat de DB11 misschien wel de meest ’typische’ Aston Martin is. Hopelijk kan zo de nieuwe techniek sneller geaccepteerd worden.
Logisch
Dat Aston Martin wat later is dan de rest is op zich wel logisch. De DB11 en Vantage-familie is nog vrij jong en moeten zoals gezegd nog even mee om de investeringen terug te verdienen. Daarbij zal Aston Martin zo lang mogelijk de verbrandingsmotor blijven leveren als mogelijk. In plaats van een mobiliteitsoplossing is een Aston ook een stukje technisch vernuft om van te genieten. Met een generieke zoefmotor en gigantische stijging van het gewicht van de batterijen gaat de geluidsbeleving en handling toch ernstig verloren.
Daarbij kan Aston Martin het zich ook veroorloven, want de EU is weliswaar erg streng voor de automobielsector, maar Aston Martin verkoopt met name auto’s daarbuiten. Tobias Moers geeft aan zo lang mogelijk vast te houden aan de verbrandingsmotor als mogelijk daar waar het kan.
Veel klanten wensen namelijk geen elektrische auto maar willen juist een V6, V8 of V12 nu het nog kan. Sowieso had Aston Martin goed nieuws de laatste tijd, want ook de V12 Vantage keert in gelimiteerd oplage terug. Kortom, Aston Martin lijkt vooralsnog het laatste bastion voor de petrolhead.
Via: Motor Trend.
crashingduke zegt
Ik heb niets tegen elektrische auto’s en een elektrische Bentley vind ik zelfs logischer dan een Bentayga, maar dit is even slikken.
jippie zegt
Volgens mij zijn de enige mensen die zitten te wachten op een elektrische Aston Martin degenen die ze niet kunnen betalen. (Wereldverbeteraars als Frans Timmermans zitten überhaupt niet op AM te wachten.)
coupedriver zegt
Zoals ik gisteren zei tegen Charles, ik moet de eerste liefhebbers nog tegenkomen die echt een EV willen, het tegenovergestelde effect manifesteert zich idd, zo krachtig mogelijk benzinemotor nu het nog kan!! Prachtige wagens en hopelijk worden er nog veel van verkocht voor ze moeten omschakelen. En daarna gewoon van buiten de EU een ’tweedehands’ importeren? 😎
mashell zegt
Dan ben je mij nog niet tegenkomen, sinds ik in 2013 voor het eerst in een eUp! reed wist ik al dat ik een EV wilde. Dat paste vanwege de beperkte actieradius niet bij mijn gebruik, inmiddels wel en sinds vorig jaar heb ik er een. Want er rijdt niks zo lekker, stil en soepel als een EV. Geen vibraties van de motor, geen brom geluiden. Het is als een V12 maar dan nog beter. In die zin is het dus ook volkomen logisch dat een GT als de DB11 opvolger elektrisch wordt.
coupedriver zegt
“het eerst in een eUp! reed” Een wat?
merken zegt
Ehm, het is als een V12 maar dan nog beter? Sorry maar dan je mij echt kwijt! Juist een groot deel van de ervaring lijkt mij het geluid en dat is juist exact wat mij niet aanspreekt een elektrische autos. Ik heb zelf een alfa v6 busso gehad en jeetje wat een hemels geluid! Genoeg andere autos die sneller waren maar het geluid alleen al was alles waard…
Ieder z’n ding uiteraard maar ik vind het echt vreselijk dat alles zo monotoon, elektrisch en in mijn ogen saai word!
Dutchdriftking zegt
Wellicht logisch, ze kunnen immers meeliften op de kennis en producten van Mercedes. Maar hoe verstandig de boekhouder het ook vind, in een grote Aston Martin coupé wil je toch eigenlijk een V12. Het liefst de oude atmosferische, dan maar wat minder vermogen, geluid is ook wat waard!
ericc zegt
Hulde voor AM.
Charles Taycan 4S zegt
Prachtige auto’s idd die alleen vaak technisch gezien achter lopen op de concurrentie. Ik begrijp dat ze zolang mogelijk de brandstofmotoren willen blijven leveren vanwege de eerder gedane investeringen hierin , echter ook hier krijg ik weer het gevoel dat ze achter (gaan)lopen. Jammer want blijf het prachtige auto’s vinden maar worden inmiddels door internationale CO2 taxen onbetaalbaar… ook buiten NL dus…. Hoop niet dat ze straks weer failliet gaan of pa Stroll moet weer met miljoenen over de brug komen… on verra!😜
geenidee zegt
De redenering is duidelijk, en ze hebben daarmee een USP wat veel fabrikanten (binnenkort) niet meer hebben: dikke verbrandingsmotoren.
Ik geloof niet dat de gemiddelde koper van een Aston Martin wakker ligt van BPM of brandstofprijzen. Als je je geld moet tellen voordat je een kribbel zet bij de AM dealer ben je imo verkeerd bezig.