Het dondert en bliksemt weer in Wolfsburg.
Maar of het concern inmiddels de juiste koers heeft ingezet, dat is twijfelachtig. De man die op dit moment aan het roer staat van het concern ligt volgens Der Spiegel inmiddels namelijk ook onder vuur. Vier afzonderlijke medewerkers van het bedrijf zouden namelijk verklaringen afgelegd hebben bij de Bundesautoriteiten, met de strekking dat ook Herbert Diess al enige tijd voordat dieselgate publiekelijk losbarstte wist van het gesjoemel. Hij zou daarmee medeplichtig zijn aan de fraude.
Op zichzelf is dit alles overigens geen nieuws. We hadden deze informatie al dankzij het Amerikaanse onderzoek naar de hele affaire. Wel nieuw is echter dat het Duitse Openbaar Ministerie deze info nu dus ook ‘officieel’ in handen heeft. Herbert Diess kreeg onlangs een get out of jail free-kaartje van de Amerikaanse autoriteiten, maar moet nu dus vrezen voor het gerecht in eigen land. De manier waarop Audi CEO Rupert Stadler wordt aangepakt door justitie laat duidelijk zien dat de Duitsers er niet (meer) vies zijn om hoge piefen aan de schandpaal te nagelen.
Om de tijdlijn nog even vers in het geheugen te brengen: Diess komt begin 2015 over van BMW naar VAG, Martin Winterkorn is dan nog de CEO. Winterkorn belegt op 27 juli 2015 een meeting, die in Duitsland nu bekendstaat als de Schadenstisch. Diess is hierbij (zo blijkt) aanwezig en een van de punten die besproken wordt is sjoemelsoftware en de mogelijke implicaties hiervan. Pas op 18 september 2015 maakt de Amerikaanse Environmental Protection Agency (EPA) publiek bekend dat VAG sjoemelt met de uitstootcijfers van diesels. Op 23 september 2015 treedt Winterkorn af en wordt hij vervangen door Matthias Müller. Die laatste wordt op zijn beurt eerder dit jaar vervangen door Diess.
Diess leek door zijn relatieve nieuwigheid een ‘onbevlekte’ man te zijn om Volkswagen een nieuw tijdperk in te loodsen, maar mogelijk kwam hij dus net een paar te maanden te vroeg over van BMW. Of het iets met deze hele zaak te maken heeft of niet is niet bekend, maar gisterenavond laat werd duidelijk dat Volkswagen voormalig topbestuurder Heinz-Jakob Neußer de laan uitgestuurd heeft. Der Heinz-Jakob was vroeger de ontwikkelingschef van Volkswagen en was sinds september 2015 op betaald verlof gestuurd. Neußer wist, zo claimt Volkswagen nu, al sinds 2011 van het gesjoemel af en wordt al enige tijd onderzocht door justitie. Snitches get stitches?
Bedankt Dennis voor de tip!
jeroenwz zegt
Het motto van VAG: “Live and don’t learn”
( (C) Calvin and Hobbes)
thomasthomas zegt
Aach ja het begon al rond 1940 met de grootste sjoemelkont Meneer F Porsche. Die sjoemelde lekker met dwangarbeiders.
krissie zegt
@thomasthomas: met een van een jood gejat ontwerp idd… later gingen ze apen gebruiken voor tests die in ww2 bedacht zijn, en die het begin van de genocide inluidden… vraag me dan ook af of duitsers van de oorlog iets geleerd hebben… samen met tdi en tfsi schandalen (motoren die na 50k naar de kloten draaiden) lijkt het mij dat je niks meer wil wat onderdeel uitmaakt van vw….
SpiderIV zegt
@krissie: die 2e wereld oorlog erbij halen is wel wat goedkoop en makkelijk. Zou ook een reden zijn om geen japanse auto meer te kopen, Italianen zijn ook niet allemaal lief geweest en als we nog verder teruggaan die Hollanders hebben zich ook erg misdragen op deze wereld.
Buiten dat lijkt VW voor de consument wel een erg goede teflonlaag te hebben. Wat voor een schandaal ook, “het volk” blijft die producten kopen.
dijan zegt
@krissie: Denk dat met deze verklaring van jou geen Vag produkt meer verkocht word?
e28forever zegt
@dijan:
Kom er bij, we verwachtten je al!
SpiderIV zegt
@e28forever: yep: Dijan het Vaggie van Autoblog ?
fouadski zegt
@spideriv: ik ben ook een vaggie hoor. ?
SpiderIV zegt
@fouadski: sorry, wilde je niet passeren ?. Je valt op dit gebied minder op en dat is in deze een compliment. ??
fouadski zegt
@spideriv: ik bedoel ik ben een vaggie als in de zin ik hou van vagina’s
sjonniedeluxe zegt
@fouadski: ik zou zeggen; neem er een
krissie zegt
@dijan: 1 deel uit mijn opsomming filteren is ook lekker goedkoop…. problemen van tegenwoordig en de afhandeling daarvan, daar gaat het mij om. maar de gemiddelde NLer heeft een VW in de lease hangen, die zal het een rotzorg zijn hoevaak het ding stuk gaat…
desjonnies zegt
@thomasthomas:
Dit antwoord vind ik niet zo relevant, het is beter te stellen dat het idee van Kever door Porsche is gestolen van Josef Ganz en van Hans Ledwinka.
Ledwinka maakte al Tatra’s volgens deze configuratie en Jozef Ganz werkte voor Adler (als ik me niet vergis)
Trouwens Porsche was een leerling van Hans Ledwinka geweest.
rufctr01 zegt
Het volk blijft lekker slaafs hun produkten kopen…
W115 zegt
@rufctr01: het is dan ook een VOLKSwagen
bimmert zegt
Wachten op de “ja maar hullie deden het ook” reacties van vag-fanboys……
560pk zegt
@bimmert: ik ben geen VAG fanboy, meer een bimmert/beamer, maar serieus: kijk even naar bovenstaande reacties en bedenk dan hoe kinderachtig jullie (bijna) allemaal reageren. Ga naar bed, slaap een nachtje en denk dan nog eens na: Diess kwam van BMW (daar waren ze echt ook niet heilig), zat bij zijn eerste directievergadering en hoorde daar over de sjoemelsoftware bij VAG: 2 maanden na z’n eerste werkdag, 2 weken voordat het schandaal losbarstte. Is hij nu opeens de kwade genius?
sjonniedeluxe zegt
@560pk: helemaal mee eens. Hoeveel invloed kan die kerel gehad hebben?
mashell zegt
@bimmert: en dat zou terecht zijn want het is natuurlijk populair om termen als fanboys te gebruiken, alle autoliefhebbers en gebruikers hebben een probleem. Het dieselschandaal bestaat uit twee delen. Het eerste deel dat VAG in de VS (en alleen in de VS) gesjoemeld heeft en dat heeft toegegeven (gesjoemel is ook bij Fiat en Renault ontdekt maar die durven dat niet toe te geven). Het tweede deel is dat elke diesel in de praktijk heel veel meer bleek uit te stoten dan de norm. Gewoon legaal, de normen zeiden dat je in testomstandigheden aan de norm moest voldoen. Maar dat het om factoren meer uitstoot ging is natuurlijk niet ethisch. En dan is er nog een derde schandaal waar we het met elkaar niet over hebben, omdat dat het einde van de auto-industrie en veel erger nog, onze levensstijl zou betekenen. De benzinemotoren… Ook die stoten in de praktijk veel meer uit dan in de test. En ook nog eens roet en het kankerverwekkende fijnstof (maar in milieuzones mag je er gewoon mee rijden, als er maar een U9 op het kentekenbewijs staat want dan is het goed…). Dat fijnstoffilter op benzine motoren wordt verplicht dit jaar, wisten we al jaren. En toch hebben de fabrikanten dat tot het allerlaatst uitgesteld waardoor er wagens niet meer leverbaar zijn of van sommige nieuwe modellen helemaal geen benzinemotoren kunnen worden aangeboden. Ergens is het wel zoete ironie dat na de dieselschandalen het juist de diesels blijken te zijn die het schoonste zijn. Maar het is wel pijnlijk dat heel de industrie ethiek nog steeds niet hoog in het vaandel heeft en dat voor de klanten schone wagens nog altijd totaal geen koop argument zijn. En het is pijnlijk dat er nog steeds hateboys zijn die hun kop in het zand steken en van alles VAG de schuld willen geven. Helaas, we zijn allemaal schuldig en we hebben allemaal een probleem.
karaya zegt
@mashell: Helaas redeneer jij naar de vooraf gewenste conclusie toe.
Dat zie je tegenwoordig steeds vaker.