Ook thuis moet de knip open voor een fors bedrag.
Gone but not forgotten: de berichten over Volkswagen’s Dieselgate. Net geen drie jaar geleden meldden we het voor het eerst en nu nog laat de hele vertoning zijn sporen achter voor het Duitse concern. De hele soap lijkt echter ook in Duitsland beëindigd te zijn: VW bekent schuld.
In een rechtszaak tegen VAG is het concern schuldig verklaard en moet één miljard euro boete betalen. Zelfs voor een miljardenconcern als Volkswagen is dat een groot bedrag. Herbert Diess zegt dat door het accepteren van de boete, Volkswagen AG volledige verantwoordelijkheid aflegt voor het hele Dieselgate-verhaal.
In de VS zijn de betrokken personen al berecht, het belazeren van de uitstoot had daar de grootste impact. Daar heeft VW zo’n 4.3 miljard dollar moeten neertellen. Het gesjoemel was voor de rest natuurlijk wereldwijd, dus de veroordelingen komen ook verder dan de VS. Duitsland heeft Volkswagen nu dus achter de rug.
Daarmee is Dieselgate juridisch gezien ten einde gekomen in het thuisland van Volkswagen. Tevens belooft het concern opnieuw dat dergelijke praktijken niet meer voor zullen komen. Met zulke bedragen zullen ze hun lesje wel hebben geleerd.
lacker zegt
Pittig, maar het roept vragen op.
Binnen hoeveel tijd moet dat geld betaald worden.
Levert het een cashflow-probleem op? Ik denk het wel. Dat geld moet ergens vandaan komen. Ik verwacht een uitverkoop van een aantal merken, die geen corebusiness zijn. Wat zullen kanshebbers, lees slachtoffers zijn die de VAG-tent moeten verlaten om wat geld in het laadje te geven?
Audi, Lamborghini, Bugatti, Ducati, Škoda, Seat, Cupra, Bentley, Porsche, Scania, MAN?
lekbak zegt
@lacker: Hier komen ze echt niet van in de problemen hoor. En hoeven ze al helemaal geen merken voor te verkopen.
lacker zegt
@lekbak: van 1 + 4.3 mrd niet, alleen in USA en Dld? De omzet in 2015 was € 213,3 miljard. Het nettoresultaat in dat jaar was € 4.678 miljard. Het duurt echt wel even, voordat je iets meer dan een volledig jaarresultaat terug hebt verdiend.
lekbak zegt
@lacker: Zoek de resultaten van ’14 tot ’17 maar eens op. Dikke winst, ondanks enorme kosten die ze enkele van die jaren hebben moeten maken door dieselgate. incl die boete in de vs.
acizane80 zegt
@lekbak: slechte reclame is ook reclame, dat op zich zal waarschijnlijk ook in bepaalde landen voor extra verkoop gezordlgd hebben van de andere motorisaties. Persoonlijk zou ik mij niet laten tegenhouden door dieselgate als ik een nieuwe wagen van vag zou overwegen.
jaapiyo zegt
@lacker: terug verdienen kan überhaupt niet. Verdienen wel in euhm…iets meer dan een jaar.
dees zegt
@lacker: Hoop dat het sarcasme is. Deze boete is lachwekkend laag.
VAG had vorig jaar nog miljarden winst, ondanks dit schandaal waarvan de invloed nihil was.
Ze zullen toen het schandaal begon gewoon geld gereserveerd hebben hiervoor.
Mocht dit niet zo zijn zullen de banken hun graag dit geld lenen.
wimof zegt
Wat zal Daimler- Benz moeten betalen, hopelijk zoveel als Volkswagen ag.
Ik heb het er werkelijk moeilijk mee, iedereen wist het, alles, en we waren zo blij dat die diesels zo lekker reden.
Heb meerdere keren pittige gesprekken met men klanten gehad.
lekkaah zegt
@dees: doen ze al joh
406_v6 zegt
@lacker: de winst voor belastingen was in 2017, 17 miljard euro, de netto liquiditeit 22,4 miljard voor de automotive divisie alleen:
http://annualreport2017.volkswagenag.com/
Dus dat ene miljard zal niet direct tot grote problemen leiden denk ik. Hooguit wordt er wat geschrapt in ontwikkeling (of wat uitgesteld).
lacker zegt
@406_v6: nice. ik had cijfers van 2015.
406_v6 zegt
@lacker: en betalen binnen 6 weken aldus tageschau.de.
lacker zegt
@406_v6: Ik lees het..
Das Geld muss laut Staatsanwaltschaft innerhalb von sechs Wochen an das Land Niedersachsen gezahlt werden.
Dit is het Staatsanwaltschaft : http://www.staatsanwaltschaften.niedersachsen.de/startseite/service/impressum/impressum-81591.html
Ik lees, dat Frank Lüttig “vertretungsberechtigt” is. Interessant om die man eens te Googlen.
406_v6 zegt
@lacker: http://linkedin.com/in/frank-lüttig-06075466
henkp1 zegt
@lacker: Niedersachsen; die deelstaat is toch ook grootaandeelhouder van VW Ag?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@henkp1: jij snapt hem. Dit is gewoon rondpompen van geld… Eén grote sjoemelboete!
acizane80 zegt
@svenska_aeroplan_ab: ja en nee. Mogelijk hebben die minder geld ontvangen ivm dieselgate amerika. En nu krijgen zij hun deel terug via een legale omweg waarbij vag vrijgesproken word in duitsland.
flutterby zegt
@henkp1: wat dacht je van de werkgelegenheid die VAG meebrengt in Duitsland? Dat is de overheid ook miljarden waard. Plus de bonussen die de top krijgt gaat gewoon inkomstenbelasting overheen.
flutterby zegt
@flutterby: indirect heeft de overheid zelfs geprofiteerd van het sjoemelen.
Jochen zegt
@406_v6: en je zal hem even via de e-dentifier mogen valideren en autoriseren. Zweethandjes
lekbak zegt
@jochen: Goed de nulletjes tellen…
406_v6 zegt
@jochen: pfoe….overschrijvingen met 3 nullen controleer ik al extra ?
drdre1 zegt
@lacker: andere vraag is wat er met dit geld gebeurd? Wordt het besteed aan gemiste milieu verbeteringen?
ri_ck zegt
@drdre1: ben ik ook erg benieuwd naar? Wordt dit na de staat over gemaakt? Komt het daar op de grote hoop of heeft het nog een doel?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@drdre1: Het word geïnd door de Staat Niedersachsen. Die is groot aandeelhouder van VAG. Word waarschijnlijk opnieuw geïnvesteerd in slimmere sjoemelsoftware… Eén grote farce dit!!
leaper035t zegt
Binnen het jaar vinden ze wéér een sjoemel-Audi! Ik wed voor 100 Ekkermannen!
giulio zegt
Zo en nog alle sjoemelsoftware van de weg. En ophouden met fake news over andere fabrikanten.
En ook nog de waardevermindering am getroffen klanten voldoen.
prop zegt
Ben benieuwd wanneer andere fabrikanten berecht gaan worden
moveyourmind zegt
Exact één miljard Euro op de kop af…
Dat bedrag stinkt…
Alsof er ergens in een achterkamertje tussen een stel gluiperige juristen en nog gluiperiger ambtenaren een akkoordje is afgesloten.
Uiteraard is het echte bedrag iets hoger, de kosten meegerekend die verbonden zijn aan het gunstig stemmen van de ambtenaren, zoals een luze zwembad achter in de tuin op kosten van VAG, een nieuwe auto naar keuze en een vierweekse all-inn vakantie in een luxe vijfsterrenhotel op een exotisch oord.
ghost zegt
@moveyourmind: Die yanks in de VS kwamen hiermee. Wel toevallig ook in een periode waarin Tesla in opmars was (met miljarden subsidies van de VS). Toevallig wel allemaal.
moveyourmind zegt
@ghost: En gluiperige Amerikaanse ambtenaren zijn ook nog eens lastiger gunstig te stemmen…
Want ze hebben al een huge zwembad achterin de tuin. Wat moeten ze met nog een zwembad erbij…
dirkiii zegt
@ghost: ik heb ooit het kaart spel pesten gespeeld wat ik heb geleerd is dat je de joker in moet zetten als het jou uitkomt.
Ik denk dat ze het probleem al jaren wisten en pas gingen gebruiken toen ze het nodig hadden.
jaapiyo zegt
@ghost: ik ben geen Tesla-apologist, maar de amerikaanse overheid ziet/zag Tesla toch vooral als bedreiging voor de traditionele ‘big 3’. Bizar hoe dat merk (nog steeds) in sommige staten wordt tegengewerkt. Maar ja, een plethora aan lobby-dollars voor politici plegeb dat effect te hebben.
dees zegt
Lachwekkende boete. Dit zal VAG zien als een giga meevaller.
sjonniedeluxe zegt
@dees: hoeveel bpm zal nl overheid alleen al niet misgelopen zijn…
dees zegt
@sjonniedeluxe:
Dacht dat dit vorig jaar al geregeld was en dat VAG dit ging betalen./
sjonniedeluxe zegt
@dees: maar wat is wel passend? Ik zeg, een sns scenario. Giga boete, failliet laten verklaren, overheid neemt bende over voor 1 euro en pakt 10 jaar de winst, daarna weer op de beurs brengen. Dan kunnen andere belastingen naar beneden.
dees zegt
@sjonniedeluxe:
Zou zelf een flink bedrag (5000+) per auto goed vinden plus dan nog een extra bedrag omdat ze de boel zo zwaar bedonderd hebben.
En als je het verhaal volgt hebben ze ook niet echt meegewerkt maar vooral zitten wijzen naar mensen laag op de ladder.
8.5mln autos in Europa en de meeste Europese landen zullen hun geen boete geven, daar ga ik tenminste vanuit.
krissie zegt
…. kraft durch fraude….. Ik denk dat VAG de voorloper (of voorbeeld) is van hoe de fabrikanten aan te pakken. Overige fabrikanten kunnen dan, al vingerwijzend naar hun Wolfsburgse collega’s, evenredig worden aangepakt…
ghost zegt
Nu is misschien de kous af met die bedragen maar de beerput is nu pas open gelegd en alle boomknuffelaars staan vooraan om elke zelfontbrander kapot te maken. Was ik maar 30 jaar eerder geboren.
arii zegt
Stomme vraag: wat gaat er gebeuren met dat geld?
moveyourmind zegt
@arii: Dat wordt op slinkse wijze weer teruggesluisd naar het Volkswagenconcern.
Is allemaal al bekonkeld. Lagere WOZ-aanslag voor komende jaren, subsidie voor R&D voor electrische voertuigen, een extra opdracht voor levering van overheidsvoertuigen, en ga maar door.
En het mooie is, er zijn alleen maar winnaars. VAG kost het praktisch niets, ambtenaren hebben een leuk extraatje, en de zwembadboer heeft er een paar leuke klusjes bij.
sjonniedeluxe zegt
Ik vind een miljard een fooi voor de gezondheid van 300 miljoen mensen schaden. 3.30 euro per persoon
jack_abarth zegt
@sjonniedeluxe:
Wonen er in Duitsland 330 miljoen mensen ja? EU moet nog komen met een boete, maar daar verwacht ik niet al teveel van.
krissie zegt
diesel is idd ten dode opgeschreven. onzekere restwaardes, steden met een dieselslotje… benzinemotoren die even zuinig worden, prijzen aan de pomp weinig verschillend (in sommige eu landen is euro95 goedkoper dan satansfuel). daarnaast de ontwikkeling van het alternatieve….
sjonniedeluxe zegt
vw boekte eerste kwartaal 2017 al 3.4 miljard euro winst, dus dit is een fooi. Duitse overheid wil kunnen zeggen dat ze boete hebben gegeven…
amersfoorter zegt
Als het bij VAG gebeurt, gebeurt het elders ook. VAG heeft diepe zakken, rommel concern fiat bijv niet…..
scale zegt
Zijn ze er toch mooi mee weggekomen!
tjongejongejonge zegt
Heel mooi
lavoro zegt
Mooie schaduw :-)
henkp1 zegt
Onbegrijpelijk dat er nog zoveel mensen / bedrijven zijn die producten kopen van VW Ag. Dat bedrijf is compleet rot, waarbij dieselgate maar één van de vele rottigheden is.
De eerlijke(r) concurrentie levert toch minimaal net zo goede auto’s, vaak nog beter tegen aantrekkelijker prijzen. De mens is een raar wezen…..
monsieurleloure zegt
@henkp1:
Het is net zoals een Bimac, ook geen culinair hoogstandje maar wordt 900.000.000 keer verkocht per jaar. dus bijna 2,5 miljoen per dag…
sjonniedeluxe zegt
Welke andere rottigheden doel je op? Aap-testjes, aandrijfkettingen die uitrekken, of nog meer?
e28forever zegt
@sjonniedeluxe: Wordt een VW aangedreven met een ketting?
sjonniedeluxe zegt
@e28forever: heb al gelunched, dus ik hap niet.
nautique206 zegt
@henkp1: nee je kan veel beter een ster kopen
monsieurleloure zegt
Big Mac dus.
TimoBac zegt
Misschien mis ik iets maar waarom gaat die 1 miljard naar vadertje staat en niet als (gedeeltelijke) compensatie naar getroffen VW eigenaren in Duitsland?
desjonnies zegt
@timobac:
Omdat eigenaren totaal onbelangrijk zijn en hun bek dicht moeten houden.
Het enige recht wat ze hebben is bij het kruisje te tekenen voor een nieuwe.
Muil houden want linksom of rechtsom moet en zal VAG de wereld domineren!
Het meest verbazingwekkend is dat mensen het nog doen ook !
ikleesookoverautos zegt
Komen ze er weer mooi vanaf.
drommedaris zegt
Ja nu is het wel genoeg
henkhekje zegt
Ze moeten gewoon 10 jaar omzet afpakken van dat hufterige bedrijf. Gewoon failliet laten gaan!