Poef! Up in smoke. En dan hebben we het nog niet eens over de schade uitgedrukt in euro’s.
Knappe koppen van de Radboud Universiteit te Nijmegen hebben berekend hoe groot de impact is die Volkswagen Dieselgate op de gezondheid van Europeanen heeft. Het gaat om meer dan 8 miljoen auto’s die bij elkaar 526 kiloton éxtra stikstofdioxide de lucht in pompten over een periode van 2009 tot 2015.
Op basis daarvan berekenden wetenschappers aan de genoemde universiteit dat maar liefst 44.000 ‘gezonde levensjaren’ in Europa verloren zijn gegaan. Dat heeft op zijn beurt weer te maken met het inademen van fijnstof. De impact zou natuurlijk nog groter zijn als Volkswagen geen auto’s terugroept voor een fix. De wetenschappers gaan in dat geval uit van 72.000 verloren jaren. Gelukkig zal het niet zo ver komen, want de auto’s worden wel gewoon teruggeroepen.
Uitgedrukt in harde euro’s (op basis van de Value of Statistical Life) zou de schade volgens het Radboud uitkomen op een stevige 29 miljard euro, maar dan wel voor Europa en Amerika samen. Doet Volkswagen niks en roept het geen auto’s terug, dan mag je daar 47 miljard van maken. Het tijdschriftartikel waar alles in staat kun je hier voor ruim 35 USD bestellen.
Dank aan @w0o0dy voor de tip!
ocda zegt
Mwoah er wonen in Europa ongeveer 840 miljoen mensen dus tja scheelt zo maar 0,00005238 jaar per persoon. Toch wel een hele strakke 0,0191 dag of te wel 0,45885714 uur kortom 27,53 minuten. Nou doe maar een meier tegoeddoening dan.
edftw zegt
@ocda: uitgerekend over 508 miljoen mensen kom je uit op een dikke 45 minuten hoor!!!!
ocda zegt
@edftw: Europa !
potjak zegt
@ocda: hallo!!! Bijna een half uur per europeaan!!! Je doet alsof dat niets is. Ik weet niet wat jou leven waard is maar ik vind het behoorlijk schrijnend dat ik een half uur minder te leven heb door de hebzucht van Volkswagen!
ocda zegt
@potjak: Staat er al, doe maar een meier
potjak zegt
@ocda: ja dat heb ik gelezen. Vind jij een meier genoeg dan? Het is niet vrijwillig hé.
Een meier is 100 gulden… Das niet veel voor een half uurtje (nog geen 50 euro). Denk dat een rechter het daarmee eens is ?
ocda zegt
@potjak: Ach een modaal jaarinkomen bedraagt bruto 36.000 euro op 261 werkdagen maakt bijna 138 euro bruto per dag. Dus tja een meier voor een half uur, Soit zal de rechter zeggen
mrs250 zegt
@ocda: maar de meeste autobloggers rijden een Audi RS4 of een Ferrari, dus die rekenen per uur €1500…
potjak zegt
@ocda: wellicht. Denk het anders en een modaal inkomen mag nooit de maatstaf zijn. Want elk leven is evenveel waard. Boven- onder of op modaal.
Maakt niet uit, vind het (en jij denkt waar maak jij je nou zo druk om man) wel een discutabel punt ?
bofkont zegt
@potjak: ontzettend theoretisch lul verhaal dit, maar dat had je zelf ook wel door hoop ik.
Wat denk je wat al die industrie hier uitstoot/vliegtuigen/scheepsvaart/overige wegverkeer??
Het is uberhaupt nog een wonder dat we levend geboren zijn ;)
autoriteit zegt
@potjak: net of dat laatste half uur dan nog een pretje is qua leven. Het laatste half uur lijkt me nou niet iets vrolijks, dus kun je dat maar beter overslaan toch? :)
dutchcourage86 zegt
In de EU wonen 508 miljoen mensen… 44000 jaar verdeeld over al die mensen is 0,000086614173228 levensjaar… Mensen ga eens wat nuttigs doen met al die brainpower.
autogijs zegt
@dutchcourage86: Wat is het nou? 840 of 508?!?!
dutchcourage86 zegt
@autogijs: Ik ging er gemakshalve maar even van uit dat ze de EU bedoelden omdat buiten de EU andere emissie eisen gelden.
dailydriver zegt
@autogijs: volvo 840 en de Peugeot 508.
audirs3 zegt
Ik geloof niet zo in dit soort onderzoeken… Er wordt vage data aan vage data gekoppeld en dan worden daar weer conclusies uit getrokken. En ondanks de toename van auto’s wordt de mensheid steeds ouder. Stop maar gewoon met roken, dat zet meer zoden aan de dijk dan autotje pesten.
moveyourmind zegt
De schade is nog veel groter dan dit…
Ze hebben nog niet eens de economische schade meegerekend die werkgevers oplopen doordat Autobloggers onder werktijd zitten te bakkeleien op internet over de Volkswagenaffaire…
Overigens is deze reactie buiten werktijd geplaatst, maar gaat we wel weer twee minuten af van de tijd die ik kan besteden om naar het gezemel van mijn vrouw te luisteren… Daardoor leeft mijn vrouw ook korter, omdat ze haar ei niet kwijt kan…
ocda zegt
@moveyourmind: Jij luistert naar je vrouw? … Man!
moveyourmind zegt
@ocda: Natuurlijk luister ik…
En dan ook echt luisteren, dus niet zomaar ene oor in andere oor uit…
Deed ik vroeger niet, maar sinds ik die ene keer dat ik ja antwoorde op de vraag “vind je dat ik een dikke kont heb in deze spijkerbroek” kijk ik wel uit…
Was ook een rotstreek van haar. Ze had eerst twintig andere broeken gepast en twintig keer gevraagd: zie ik er slank uit in deze broek?
ocda zegt
@moveyourmind: Tja doe je het toch anders dan ik, mijn vrouw heeft helemaal niets maar dan ook echt helemaal niets te vertellen.
Als ik thuis zeg, Schat en nu ga ik stofzuigen. Nou geloof mij dan blijft ze gewoon keurig netjes op de bank zitten en ga ik stofzuigen
amazinglaurent zegt
* “Up! in smoke”
thefmanl zegt
Wat is het nou 508 miljoen inwoners of 840 miljoen????
9000cse zegt
@thefmanl:
840 miljoen in Europa; 508 miljoen in de EU. Capiche?
edftw zegt
@thefmanl: 508 miljoen zegt een snelle Google mij ;-)
thomasthomas zegt
Waarom lees ik nergens dat het zo slecht gaat bij VW op Autoblog de Passat productie is ook al stil gelegd!
ThomasBol zegt
@thomasthomas: en de productie van allerlei andere modellen zelfs tot 10+ maand is opgelopen.
rufctr01 zegt
@thomasthomas: heb ik gisteren ook een link van naar [email protected] gestuurd. Vraag het mij ook af.
9000cse zegt
Het feit dat velen er in hun reacties blijk van hebben gegeven niet eens van die fix gebruik te zullen maken toont gewoon weer aan dat zulke cijfers absoluut niet tot de verbeelding spreken. Mocht echter één van deze reaguurders merken dat hij/zij er door getroffen zou worden, dan denk ik dat hij/zij de hele VAG een bijzonder pijnlijke dood zou toewensen. Het betreft dan geen “ver-van-mijn-bed-showtje” meer. Maar ja, daar zullen we hier op AB helemaal niets over horen. En daarom zullen er zeker weer een aantal reaguurders zijn die dit categoriseren onder de rubriek “nutteloze mierenneukerij”.
mrrallycross zegt
Altijd mooi de mensen die dit soort dingen gaan berekenen
naamloos3 zegt
maar goed dat het op tijd ontdekt is dan, nu komt het gelukkig toch goed met het leven op aarde
fatique zegt
Mwa valt betrekkelijk mee. Tikkeltje off topic dan maar, maar 70% van de stikstofdioxide komt van de veehouderij in NL. En wat is er een paar maanden geleden gebeurd? De melkquota is afgeschaft, met als gevolg dat er nog meer koeien zijn bijgekomen. Dus ik denk dat dat in verhouding schadelijker is dan die sjoemel diesels. Maar daar hoor je niks over hè? Neemt niet weg dat een fabrikant niet mag sjoemelen..
moveyourmind zegt
@fatique: Was het geen 70,5437% dat op het conto van de landbouw kwam als het om stikstofuitstoot gaat?
Precies 70% lijkt me nou echt een getal dat uit de lucht gegrepen is…
Maar als je gelijk hebt kunnen ze net zo goed het RIVM opheffen. Die beweren dat de industrie en het verkeer verantwoordelijk zijn voor het grootste deel van de stikstofuitstoot..,
robert110 zegt
@fatique: Je hoort er niets over omdat er helemaal geen problemen zijn. Hoewel de melkveehouderij nu vrij melk kan produceren is er door de politiek een mest overschot gecreëerd (we kunnen onze mest prima zelf kwijt maar te politiek zegt van niet). Daarnaast krijgen we nu fosfaat rechten en grondgebondenheid (max een X aantal koeien per ha grond). We kunnen dus meer melk leveren maar minder koeien houden. Trouwens de melkveestapel is niet eens zo hard gegroeid. Tussen 1 april 2014 en 1 april 2015 is het aantal koeien met 1,9% toegenomen (bron: CBS), bijna niets dus.
erwh zegt
Kijk die kunnen bij Greenpeace aan de bak. Als je een heel klein getal met een enorm groot getal vermenigvuldigd en dat uit de context plaatst ziet het er altijd indrukwekkend uit, goed voor de media aandacht.
mpowerm3 zegt
Als iedereen zou stoppen met roken scheelt dat 1 levensjaar per mens, dus ga interessant lopen doen met je uitstoot…stikderin
vwdaily zegt
Het houd niet op,
martijn11 zegt
Het houd niet op, niet van zelf
Dutchdriftking zegt
Tuurlijk, mooi verhaal weer. Dat de uitstoot schadelijk is is logisch. Maar 44.000 jaar is weer zo’n uit de lucht gegrepen verhaal.
josxkrs zegt
Ach, wat is die paar minuten nou op een mensenleven? Juist. Niks.
charc zegt
knappe koppen… noemen we dat zo? erg naïef nog steeds enkel naar VW te kijken.. knappe koppen in een doelloos onderzoek, wat een nonsens
TDI-goeroe zegt
kunnen ze ook even uitrekenen hoeveel pensioengeld dit bespaart? manmanman
lekkaah zegt
wa en kudt onderzoek w0o0dy
maxidyne zegt
En hoe zit het met de cementfabrieken, chemische industrie, scheepvaart en luchtvaart? Bereken ze daar ook van hoeveel 100.000 duizenden jaren we daar mee kwijt zijn geraakt?
Dat geneuzel over dieselauto’s hebben we nou wel gehoord. Heb het al eerder gezegd: pas als de hele wereld op 1 lijn zit qua uitstoot zal het pas nut hebben uitstoot te gaan reguleren.
norge zegt
Dus de Amerikanen hebben de wereld weer eens gered….Wat een helden zijn het toch.
potver7 zegt
Wat een ongelofelijke flauwekul dit. Alsof we levensjaren, en sterfkansen, kunnen vangen in EU-normeringen.
“Meneer, u krijgt een boete van tien miljoenmiljard Euro, want u overschrijdt de EU-norm van levensverwachting met zeker 10 jaar, dankzij onze eigen fijnstofnormeringen”
Kunnen die publiciteitsgeile mannen van de Radboud even een half jaar salaris inleveren, vanwege het uitvoeren van volstrekt nutteloos onderzoek? Daar betaal ik verdorie geen belasting voor!
norge zegt
@potver7: Sorry , dat doe je wel…En wees blij dat de overheid je beschermt tegen milieu criminelen .of vind je het ok dat je vergiftigd wordt om een aandeelhouder meer centjes te kunnen geven?
RobTWo zegt
Wavht even, dat is alleen van VW. Tel daar dan nog even de andere merken bij op……