Bedankt hè!
Wat zou het fijn zijn als auto’s alsmaar goedkoper werden. Voordeligere onderdelen om te vervangen bij een schade, zodat ook de autoverzekeringen goedkoper kunnen worden. Helaas is dat de omgekeerde wereld. De autoverzekeringspremie stijgt en daar komt, mede door de stekkerauto, voorlopig geen einde aan.
Autoverzekeringspremie stekkerauto
Een deel van die stijging valt ’te danken’ aan de komst van de stekkereauto. Marktleider Achmea doet daar een boekje over open tegenover de Telegraaf. De kosten bij een aanrijding lopen enorm op. Daardoor zijn verzekeraars genoodzaakt de schadepremies te verhogen. Jij en ik, de verzekerden met een auto, moeten daar weer de collectieve pijn van dragen met een hogere premie.
De kostenstijging voor nieuwe klanten zou al gauw 10 procent per jaar bedragen bij de grote verzekeraars. De gemiddelde autoverzekering is in twee jaar tijd maar liefst 30 procent duurder geworden, aldus Menno Dijcks van vergelijkingsplatform Independer. In juli 2022 bedroeg de gemiddelde jaarprijs voor een autoverzekering nog 916,27 euro. Twee jaar later, in juli 2024, is dit gestegen naar 1186,87 euro. In tien jaar tijd is de polisprijs zelfs ruim verdubbeld.
Dit heeft grotendeels te maken met nieuwe auto’s. Het is niet zo dat we met z’n allen meer schade zijn gaan rijden. De schade met een nieuwe auto is echter peperduur geworden. Met name stekkerauto’s met geavanceerde technologie aan boord zijn hier verantwoordelijk voor. Zelfs na een relatief klein ongelukje kan de schade al in de duizenden euro’s lopen. Ook zijn deze voertuigen zwaarder. Een nieuwe BMW M5 van twee ton kilo’s richt nu eenmaal meer schade aan bij een aanrijding dan een Volkswagen Up.
NN Group, één van de grote aanbieders van verzekeringen in Nederland, heeft de premies voor autoverzekeringen al met 12,5 procent verhoogd. Dat zou volgens de verzekeraar in lijn zijn met de concurrentie. Achmea spreekt over een stijging van schadepremies van gemiddeld 8 tot 9%.
De komende jaren gaat er niet rooskleuriger op worden. KPMG heeft voor BOVAG onderzoek gedaan en kwam tot de conclusie dat de gemiddelde schadelast per auto stijgt naar 3400 euro, dat is nu nog 2200 euro.
Jongeren tussen de 18 en 24 jaar zijn de groep die de stijgende premies het hardste voelen in de portemonnee. Vergeleken met 2022 zijn jongeren nu gemiddeld zo’n 500 euro meer kwijt in vergelijking met een paar jaar geleden.
Fotocredit: pinguinman18 via Autoblog Spots
audirs3 zegt
Okay, dus niemand meer een M5 rijden? Wordt onze premie lekker goedkoop…
William zegt
Waarom gaan alle premies dan omhoog? Het zou logischer zijn als alleen de EV premies fors stijgen toch?
Tenzij verzekeraars lekker willen graaien met het EV verhaal als excuus natuurlijk.
fanboy zegt
@William: sowieso gaat het niet alleen om EVs. Ook een brandstofauto is al veel zwaarder en geavanceerder en lastiger te repareren.
Daar bovenop komt dat iedereen SUV wil rijden, die maken ook meer schade.
Waar het om gaat is dat je met je Peugeot 206 van 750 euro ook tegen die nieuwe auto’s aan rijdt en dure schade maakt. Dus dan dient de verzekering van die goedkope 2e hands auto ook meer uit te keren.
Rokende Wielen zegt
Exact dit dus, ook relatief jonge brandstof auto’s/hybrides zitten vol met technologie in/onder/achter bumpers. LED-koplampen die duizenden euro’s kosten. Radar systemen enz zitten niet alleen in EV’s. De beroemde Autoblog nuance lijkt hier even niet toegepast te zijn, het is echt niet alleen bij EV’s zo. Een zacht tikje bij een jonge auto levert al snel vervanging van duur spul op wat rondom een bumper zit.
maotje zegt
Omdat het syateem nou eenmaal zo werkt. Anders zou je ook onderscheid moeten maken naar suv.
Het zorgsysteem werkt ook op deze manier. Waarom betaal ik net zoveel voor mn basis verz. Dan iemand met flink overgewicht of wen roker?
mrbakerfield83 zegt
Nu vergelijk je appels met peren. Ook gezond levende mensen kunnen hoge zorgkosten krijgen. Daarnaast is levensstijl heel moeilijk te controleren. Maar met auto’s is het juist heel simpel.
padoempats zegt
De verzekeraar kan van te voren natuurlijk niet weten aan welke andere auto jij schade gaat rijden
DeWitteCondor zegt
Lijkt me dat men eenvoudig onderscheid kan maken tussen EV en ICE. Voor een duurdere auto betaal je nu ook al meer premie. Dit riekt naar een slaatje slaan uit wederom een EV kwaal.
fanboy zegt
@DeWitteCondor: Wat te denken van al die SUVs (op brandstof) die zijn ook zwaarder en maken meer schade door hoger punt waarmee ze de andere auto raken.
DeWitteCondor zegt
Wat is je punt? Behalve je kennelijke aversie tegen SUVs? Over het algemeen zijn dat ook duurdere auto’s dus het zit al in de premie. Precies mijn punt dus. De premies van ICEs zouden niet hoeven stijgen omdat een EV torenhoge reparatiekosten heeft.
vondick zegt
Kennelijke aversie? Je bedoelt logische en vanzelfsprekende aversie? Of bedoelde je aversie aan zijn stand verplicht? Of toch überhaupt losstaand van aversie feitelijk objectief mbt het verminkte autoontwerp genaamd SUV?
mashell zegt
Aversie tegen SUV’s? Zou je zulke sterke emoties niet beter voor busjes en vrachtwagens bewaren?
DeWitteCondor zegt
Hoezo? Die hebben nog een functie.
DeWitteCondor zegt
Ik denk dat je in de war bent met een crossover. Net als fanboy.
Redrum zegt
Ik geloof niets van deze insinuaties. Kan niet aan het telegraaf artikel…. En als je dan met “een deel komt door EVs…” aankomt dan … 10% is minder dan de inflatie dus … alle autos worden duurder, alle autos zitten boordevol met geavanceerde tech,…. Blikschade aan een EV of ICE kost gewoon evenveel….het is ook niet zo dat bij elke aanrijding met een EV de batterij eruit zou moeten dus ….We worden in de z…k gezet.
herve11f zegt
Het is wel zo dat bij twijfel de expert geen verantwoordelijkheid over de betrouwbaarheid/veiligheid van de batterij wil nemen en het voertuig “total loss” verklaard wat de kost natuurlijk in de hoogte jaagt.
petroldrinker zegt
Menig ICE SUV’s zin nog altijd lichter dan vele EV’s….
petroldrinker zegt
De gene die hier het meest schuldig in is, is de EU, zij verplichtten allerlij onzin (Hallo ISA, Blackbox, ACC, Lane departure etc etc etc) waardoor de autos zwaarder en technologies ingewikkelder worden waardoor de schade bedragen groter worden….
mashell zegt
Ehh maar dat zijn veiligheidssystemen, die helpen juist aanrijdingen te voorkomen.
Dus de ongelukken worden veroorzaakt door bestuurders van oude barrels zonder veiligheidssystemen die tegen nieuwe auto’s aan rijden, of door die idioten die al die beschermengeltjes maar irritant vinden en ze uit zetten, of door de jongeren want volgens het artikel stijgt voor hen de premie het meest.
petroldrinker zegt
Wat dacht je van mensen die toch denken de auto lost het wel voor mij op, en bezig zijn met alles behalve auto rijden alleen zijn de meeste systemen passieve systemen dus heb je niks aan, maar toch denken mensen dat de systemen ze zal helpen……. Ik zet inderdaad ook alles uit wat ik uit kan zetten in auto’s dan verplicht het mij om met het autorijden bezig te zijn ipv tiktok filmpjes te kijken of wat dan ook
rollingstoned zegt
“Ehh maar dat zijn veiligheidssystemen, die helpen juist aanrijdingen te voorkomen. Dus de ongelukken worden veroorzaakt door bestuurders van oude barrels zonder veiligheidssystemen die tegen nieuwe auto’s aan rijden…”
Nou @mashell hoe verklaar je dit dan? Elektrische auto’s veroorzaken 50 procent meer ongevallen
wimof zegt
554942 km met mijn huidige wagen zonder ongeval met verantwoordelijkheid, maar omdat hij oud is denkt iedereen dat ze er mogen tegenaan rijden zonder een briefje achter te laten.
Koplamp originele Valeo 139€, er zitten toegelaten (CE agregatie nummer van Osram) led lampen (119€) die ruim voldoende de weg verlichten en een perfect beeld op het lichtstelapparaat projecteren.
Helaas is ook mijn premie ruim duurder geworden.
mashell zegt
Niet zo moeilijk. Het grootste deel de elektrische auto’s zijn vrij nieuw en worden zakelijk gereden. Ze rijden dus meer kilometers dan Jan de Occasionrijder en elke schade wordt gemeld. Dat de nieuwste wagens de meeste schade veroorzaken was altijd al zo.
rollingstoned zegt
Wat dus haaks staat op je eerdere opmerking dat ongelukken worden veroorzaakt door bestuurders van oude barrels zonder veiligheidssystemen ;-)
herve11f zegt
Of EV’s accelereren sneller en de doorsnee chauffeur kan hier niet mee om…
DeWitteCondor zegt
Ja het werkt echt want er zijn nu veel minder ongelukken dan vroeger … zucht.
Ik durf te wedden dat de autofabrikanten hier zelf achter zitten: lobbyen om veiligheidsverplichtingen waar ze aan kunnen verdienen en vervolgens tegen de consument kunnen zeggen dat de EU hierachter zit. Maar genoeg met de complottheorieën weer.
PunicaOase zegt
Vergeet ook niet het grote tekort aan personeel in deze branche.. Drijft de prijzen ook lekker op.. (en de wachttijden..).
Robert zegt
Mijn premie is inderdaad ook met dik 30% omhoog gegaan in twee jaar tijd. Dus feitelijk betaal ik met mijn 12 jaar oude auto mee aan het betaalbaar houden van de verzekeringspremies voor nieuwe EV’s.
Mijn tip voor autoverzekeraars: ga alsjeblieft deze dure EV’s uitsluiten van een polis, net zoals jullie extreem snelle of dure auto’s ook buitensluiten. Daarmee kunnen jullie de premies lekker concurrerend aanbieden aan de grootste groep automobilisten.
Diesel Rocks zegt
Dit is inderdaad een heel goed idee. Als een verzekeraar EV’s helemaal uitsluit en zich primair op ICE richt dan kan deze dus veel gunstigere prijzen aanbieden en daarmee een concurrentie voordeel behalen.
Redrum zegt
Ahum, ik speel even mee ….. als jij dan op een “dure” EV klapt dan moet jouw verzekering alsnog voor de reparatie betalen van die dure EV … 🤔 dat je ze zelf niet verzekert, is leuk maar helpt natuurlijk niets.
Betere tip: stop met accidenten te maken en leer autorijden
petroldrinker zegt
Kijk naar promovendum verzekeringen (die altijd roepen van “verzekeringen voor hoger opgeleiden” blablabla) daar kan je geen autos verzekeren boven de 80,000 euro meen ik (nieuw prijs), maar moeten toch uitkeren als ze op een supercar klappen….
mashell zegt
Maar het toch juist de hoger opgeleiden die zulke wagens in deze prijsklasse kunnen betalen?
Robert zegt
Promovendum sluit dus bijvoorbeeld claims voor letselschade veroorzaakt door een whiplash uit. En ik kan je uit eigen ervaring vertellen, dat is als verzekeringsnemer zeer onverstandig om te doen…
Allison Burgers zegt
Hoe werkt dat als je met een goedkoop verzekerde ICE achterop een duur verzekerde EV klapt? Dan kan je verzekeraar nog steeds lappen.
DeWitteCondor zegt
Het deel waar jij het over hebt is WA. Je moet niet alles op 1 hoop gooien.
Allison Burgers zegt
En dat deel van de premie stijgt niet?
Flutterbear zegt
Een moderne brandstofauto heeft niet minder technologie aanboord dan een moderne elektrische auto. De kans dat de elektrische aandrijflijn beschadigd is veel kleiner dan wanneer een een blok metaal onder de motorkap zit.
Had van gespecialiseerde media wel verwacht dat er een beetje door de sensatie geprikt wordt.
Redrum zegt
😂😂 mja, zou je denk …
Trojan zegt
De formule lijkt te zijn: Telegraaf x Autoblog = sensatie2
michaelras zegt
of dat wiskundig helemaal klopt durf ik niet te zeggen.
faalhaas zegt
Mij pakken ze niet, ik sluit mijn verzekering over de grens af tijdens het tanken.
Allison Burgers zegt
Laten we gewoon collectief afspreken dat we alleen nog maar botsen met anderen die in precies dezelfde auto rijden als wijzelf.
PunicaOase zegt
Minder telefoongebruik in de auto is veeeeeeeeeeeeel minder botsingen..
Flutterbear zegt
Juist al die moderne snufjes voorkomen ongelukken door afgeleide bestuurders..
smeck zegt
Ondanks dat ik geen fan ben van EV’s is dit niet specifiek een EV issue.
Alle moderne auto’s zijn duur om te repareren, maar het zijn vooral de schadebedrijven die met een 10vingerige vork de rekeningen schrijven.
Paar kleine krasjes op de bumper van een ’06 Suzuki Swift die eruit gepoetst kan worden in 10min na een aanrijding bij het uitparkeren van een andere auto?
Nee dan moet de hele bumper vervangen worden door een nieuwe, en uiteraard opnieuw gespoten.
Onderaan de streep gaat er een rekening van €2300 naar de verzekering voor een bumper van €150-200 en €2000+ voor een snel spuitbeurtje met druipers en een scheefzittende bumper omdat ze dan niet ff de clipjes hebben vervangen.
*voorbeeld van moeders die een briefje onder de ruit vond en dacht dat de dealer de krasjes eruit zou poetsen en een rekening van €100 naar de verzekering zou sturen.
Robert zegt
Mee eens. Veel schadeherstelbedrijven hanteren klaarblijkelijk hetzelfde businessmodel als merkdealers, waarbij het bruto uurloon van het uitvoerend personeel tegenwoordig al met drie cijfers voor de komma wordt gedefinieerd.
Flutterbear zegt
Gewoon get schadebedrag innen en in eigen beheer de krasjes laten poetsen bij de detailer, zelfs als die de hele auto meeneemt bespaar je nog.
Pallas zegt
Ik heb een aantal jaren geleden een aanrijding op lage snelheid gehad met een Toyota suv, koste ons beide een bumper en een koplamp. Mijn kosten waren 150,- de Toyota 3500,-…
marcomanta zegt
Moraal van het verhaal, koop een oude Starlet en alleen WA verzekeren. Goedkoop in onderhoud, verzekering, verbruik en belasting.
frederikvc zegt
Bizar. Mijn premie met 300€ gezakt van ICE wagen naar EV.
herve11f zegt
Had je waarschijnlijk geen veiligheidssysteem op je ICE