De overbelasting van het net zorgt voor een flinke strop voor het nieuwe Porsche Centrum Brabant.
Nog maar 5% van auto’s in Nederland is elektrisch, maar het elektriciteitsnetwerk is nu al overbelast. Dat belooft nog wat. Enfin, daar gaan we nu verder niet over uitweiden. We gaan het even hebben over Porsche Centrum Brabant. Die zit namelijk met de handen in het haar, door de overbelasting van het net.
Als de naam Porsche Centrum Brabant je niet bekend voorkomt: dat kan kloppen, want die is ook nog niet geopend. Dit nieuwe pand in Oisterwijk komt in plaats van het huidige Porsche Centrum Eindhoven, gevestigd in Eindhoven Oirschot.
Het was de bedoeling dat het nieuwe Porsche Centrum in juni geopend wordt, maar er is één probleempje: er is geen elektriciteit. “We kunnen geen stroom krijgen, en het is onduidelijk wanneer we wel worden aangesloten,” aldus Robert van Barneveld van Porsche. “Tot nu toe hebben we geen enkel signaal van Enexis gehad dat we in de zomer worden aangesloten.”
Zoals het er nu naar uitziet gaat dit pas op z’n vroegst in 2026 gebeuren, als er een netuitbreiding komt. Maar daar kunnen de Brabanders natuurlijk niet op wachten, dus er zit waarschijnlijk niks anders op dan aggregaat op te tuigen.
Aan de bouw van het Porsche Centrum worden verder geen concessies gedaan. Het belooft dus nog steeds een fancy dealer te worden. Hooguit worden de laadpalen op de parkeerplaats op een iets lager vermogen gezet.
Porsche Centrum Brabant wil dus alsnog deze zomer de deuren openen. Ze hopen eind juli hun intrek te nemen, iets later dan gepland dus. Het nieuwe pand zal zo’n 2,5 keer groter zijn dan Porsche Centrum Eindhoven en er komt zo’n 90 tot 100 man te werken.
Bron: Brabants Dagblad
El_Bastardo zegt
ziet er mooi uit. Zegt denk ik ook wat over de marges op een porsche.
scrmeagle zegt
Begrijp ook niets van de adoratie voor een Porsche.
ecknine zegt
Heb je er dan ooit ook al eens mee gereden?
polpol33 zegt
Precies. Ik was ook nooit zo’n Porsche fan. Allerlei Italiaans en Engels spul gereden maar sinds mijn 1e 911 helemaal om. En nu al jaren een fan. De kwaliteit en rijbeleving zijn echt zoveel beter dan de concurrentie.
petroldrinker zegt
@polpol33 Welke concurrentie hebben we het dan over? Ben wel benieuwd waar je het mee vergelijkt namelijk. Zelf ook wel is een 911 gereden (997.2S van kennis en 1malig een 991.2S), rijdt goed maar lang niet zo leuk als ik had verwacht vd verhalen van iedereen namelijk….
polpol33 zegt
911sc, Boxster 987S, 991.2 Targa.
Vs
Lotus Elise S2, Aston Martin vantage 2007, Maserati 4200gt,
De Porsches rijden beter als je echt doortrapt en ze gaan niet zo snel kapot.
Het is maar een mening. Maar gebaseerd op mijn op mijn ervaringen
petroldrinker zegt
@Polpol33 met de Elise S2 2x gereden ofzo maar niet echt goed gereden doordat ik er niet lekker inpas. de Vantage nooit gereden, de 4200spyder zelf gehad en dat was kwa sturen idd niet heel denderend.
Was niet aanvallend bedoeld, eerder benieuwd waar het mee vergeleken werd :)
polpol33 zegt
Ik heb het ook niet als aanvallend opgevat. Dit is een forum voor autoliefhebbers. Als petrolhead vind ik zo veel mooi en leuk. Er is te veel om je bij 1 merk te houden.
De Elise was Spartaans en inderdaad krap (ben 1.9m). De vantage te veel GT voor mij. De Maserati…tja een Maserati.
Ik heb nooit een Ferrari gehad en Lamborghini trekt me niet. Die moeten ook veel plezier geven. Maar wat mij op onze jaarlijkse autotrip naar de Alpen opvalt is dat je ze bijna niet ziet rijden. Wel veel Porsches omdat die mogelijk bruikbaarder en betrouwbaarder zijn.
scrmeagle zegt
Rijdt prima, weer ik uit eigen ervaring. Heb het over adoratie, dat is wat anders.
ecknine zegt
Die adoratie komt thans grotendeels uit het feit dat het één van de fijnst sturende wagens op de markt is.
THSD zegt
Het mag dan wel fijn sturen maar het oog wilt ook wat en wat dat betreft zijn ze niet oogstrelend.
Het blijft evolutie en geen revolutie maar da’s mijn mening he 😉
banaan7 zegt
Auto’s hebben de daar dik voor mekaar maar de namen van hun dealers niet. Net zoals Porsche Centrum Twente dat niet in Twente zit maar in Deventer. Die hebben gelukkig nog wel stroom…
mashell zegt
Op dat distributiecentrum van Plus supermarkten ernaast liggen zoveel zonnepanelen, daar hebben ze zelfs bij maanlicht nog stroom…
THSD zegt
Dat zou best kunnen aangezien maanlicht voor het overgrote deel uit weerkatste zonlicht bestaat.
kennone zegt
Dat probleem speelt al een tijdje hier in Oisterwijk en was ook benieuwd waarom het de Porsche het wel lukte. Dus niet.
kilum zegt
Op zich wel prima op te lossen. Zonnenpanelen op het dak, Gecombineerd met een batterij En een bypass zodat je je eigen stroom gebruikt in plaats van die van het net. Deze zomer moet dat goed komen. Moet je komende winter wel aangesloten worden. Maar dat lijkt me mogelijk.
William zegt
Dat gaat het niet worden. De afgelopen vijf maanden herfst met overwegend bewolking / neerslag etc. Dan helpen ook peperdure thuis-accu opslagmogelijkheden niet meer. Men zal diesel of benzine aggregaten moeten kopen of huren.
rwdftw zegt
Kleine nuance. Om een omvormer op te starten heb je 230V AC spanning nodig. Anders doen je panelen niks anders dan liggen. Je hebt hoe dan ook een soort aggregaat nodig.
Johanneke zegt
We gaan ontzettend veel gezeik krijgen met stroom.
Mijn pa heeft decennia lang in de wereld van gasregelaars gewerkt, ontwerpen van die dingen e.d. Dan werd er tegen hun gezegd: we moeten van het gas af. Mijn pa en zijn collega’s zeiden dan: Nou dan mag je wel beginnen, want er gaat 30x zoveel energie door een gasleiding dan door een elektriciteitskabel van dezelfde diameter. Plus, er zijn steden zoals Amsterdam waar de grond al zo gruwelijk vol ligt met leidingen en kabels, dat het lastig is om zoveel extra kabels de grond in te krijgen.
Er is niets met die adviezen gedaan. Dit is al dik 20 jaar geleden. Zoals ik al vaker heb gezegd: half jaren 90 had je al moeten beginnen met de energietransitie. Maar nee, niks gedaan. Nu moet alles op stel en sprong, dat kan niet. Dit kost decennia. We moeten allemaal aan de warmtepomp, EV, elektrisch koken. Ik juich het allemaal toe, maar het is onmogelijk om dat te realiseren in de 10 jaar oid die daar voor gegeven wordt nu. Het zit nu al aan zijn limieten. En de vraag naar stroom zal zomaar kunnen verdubbelen als iedereen van de fossiele brandstoffen af is.
Richmond zegt
maar was de technologie ook al beschikbaar 20 jaar terug voor de transitie?
Robert zegt
@benja01: Ja.
Een maat van me werkt al jaren bij Tennet, die zegt ook al precies hetzelfde als de pa van @4g63: alle waarschuwingen ten spijt, de overheid zit al minstens 20 jaar te slapen. Overal windmolens en zonnepanelen, alle EV’s subsidiëren, alle nieuwbouw gasloos opleveren, dat is het laaghangend fruit van de energietransitie geweest. Nu is de acceptatie-, installatie- en verspreidingsgraad naar ongekende hoogtes gestegen, en loopt de onderliggende infrastructuur piepend en krakend vast. “Goh…”
Dus… mogen de netwerkbeheerders het weer met stoom en heet water (pun intended) gaan oplossen. Nog steeds zónder de noodzakelijke wet- en regelgeving overigens, want daar moet eerst nog weer over gepolderd worden…
mashell zegt
Je benoemt precies de oorzaak van het probleem. “Tennet en de netbeheerders roepen dat de overheid heeft zitten te slapen…”
Maar het zijn Tennet en de netbeheerders zelf die hebben lopen slapen, zij zagen de windmolens, zonneparken en laadpalen geplaatst worden en keken de kat uit de boom. Het onderhouden en ontwikkelen van het netwerk is hun taak!
Tennet bulkte van het geld, die gingen wilde avonturen in Duitsland aan in plaats van in Nederlandse netten te investeren. Nu zijn er problemen (die ook overdreven worden om medelijden te kweken zodat er sympathie ontstaat en ze nog wat langer kunnen treuzelen) maar het is hun eigen schuld.
Robert zegt
Nee @mashell, da’s toch een beetje omdraaien van oorzaak en gevolg. Natuurlijk, Tennet heeft flink geïnvesteerd in het Duitse hoofdnetwerk, maar Tennet dient zich als commercieel bedrijf (met de Nederlandse staat als hoofdaandeelhouder, als ik het goed heb) ook bezig te houden met geld verdienen. In Nederland lukte dat niet voldoende, omdat aanvragen uitbleven en de opdrachten die wel kwamen en komen, nog steeds verzanden in schier eindeloze inspraak- en bezwaarprocedures. Zoals die maat van me dat omschrijft: ‘van initiatief tot ingebruikname kost gewoon tien jaar’. En dáártegen vraagt (nee: smeekt) de gehele branche al minstens 20 jaar om verbeterde wet- en regelgeving.
mashell zegt
Haha. Je noemt Tennet een commercieel bedrijf. Maar het is natuurlijk niet echt, je kunt bijvoorbeeld geen concurrent voor Tennet oprichten (omdat je het beter en goedkoper kan) en ze hebben een taakstelling van de overheid, om het Nederlandse stroomnet te onderhouden en op peil te houden. En nu het juist daar op de taakstelling misgaat wijzen ze naar de overheid en de wet- en regelgeving. Dat is te gemakkelijk en helaas typisch voor de semi overheid. Misschien moeten we dat die semi overheid gewoon afschaffen, direct onder het ministerie van economische zaken hangen. Dat de overheid bedrijfjes zou moeten bezitten is gewoon een uit de hand gelopen rechtste hobby. Net als de privatisering van het OV en de zorg en de absurde kluwen aan investeringsmaatschappijen die de verschillende Nederlandse overheden bezitten.
Dat Tennet wel in het buitenland actief moest zijn is ook onzin, ze hadden de taak het hoogspanningsnet zoveel mogelijk ondergronds te brengen, daar konden ze naar hartelust in investeren. Het probleem is overigens niet eens Tennet, het hoogspanningsnet heeft prima capaciteit, moeten vooral aanpassingen gedaan worden omdat productielocaties verplaatsen (kolencentrale dicht, windmolenpark op zee geopend). Het echte probleem zit bij de regionale netbeheerders (wederom waarom zijn er daarvan zo veel, waarom zijn ze als semi-overheid georganiseerd en waarom doen ze niet gewoon hun werk?).
Ik ga er helemaal in mee dat er in Nederland wel erg veel bezwaar gemaakt kan worden door wel erg veel mensen om wel erg ver gezochte redenen en daarvan zou de afhandeling een heel stuk sneller moeten, maar dat wil men niet, durft men niet. kan men niet. In het verleden heeft dat zelfs tot vreselijk misbruik van de crisis en herstelwet geleid (denk aan spits- en plusstroken in plaats van echte rijstroken).
potver7 zegt
“Nog maar 5% van auto’s in Nederland is elektrisch, maar het elektriciteitsnetwerk is nu al overbelast. ”
Uhm, ja maar een electrische auto verbruikt meer stroom als een gemiddeld gezin (uitgaande van een gemiddeld EV-jaarkilometrage van 18000km – volgens CBS over 2022). En die 5% EV’s willen wel allemaal kunnen laden op het moment dat het de eigenaar het beste uitkomt. Ik zie verdomd weinig mensen om 1:45u ’s nachts opstaan om de auto te stekkeren. Die paar procent EV’s zorgen gewoon voor enorme pieken in de electriciteitsvraag.
Daarbij komt dat ook in andere sectoren veel meer naar electriciteit wordt omgeschakeld (wonen, industrie), ieder met z’n eigen verbruiksprofiel (’s avonds thuiskomen, auto aan de stekker, warmtepomp aan om het huis te verwarmen en dan lekker koken op de inductieplaat? Check!)
Dus ja, dat de overheid dit grondig verkeerd heeft ingeschat, dat is wel erg duidelijk nu.
mashell zegt
“Dus ja, dat de overheid dit grondig verkeerd heeft ingeschat, dat is wel erg duidelijk nu.”
Nee dat is het niet, de overheid heeft dit uitbesteed aan semi-overheid en de waren drukker met de kleur van de kat in de boom naast het kantoor dan met hun werk.
Ook zijn het niet de elektrische auto’s die het probleem vormen, die laden meestal nachts wanneer het rustig is op het stroomnet en ze niet weten waar ze heen moeten met die windenergie, het probleem is dat we in een energietransitie zitten, alles gaat tegelijk, particulieren en bedrijven leggen zonnepanelen, mensen installeren warmtepompen en we gaan elektrisch rijden. Aardgas, diesel en benzine gaan eruit ten faveure van elektriciteit. Dat zou normaal gesproken enorme investeringen aantrekken, maar tja, semi overheid en welke kleur was die kat ook al weer?
THSD zegt
Oogkleppen op en gaan op de kermisbaan!
gregorius zegt
Gewoon 20 demo Taycans bestellen. Die lekker ergens anders volladen. En dan gebruiken als batterij om de dealer van stroom te voorzien. Als het te snel gaat, gewoon even naar de snellader en weer terug.
Marge op die Porsches is toch gigantisch en het is waarschijnlijk goedkoper dan dicht-laten.
schuimbekje3 zegt
Tja, misschien moeten ze een paar taycans aanschaffen en power2home aanzetten ;-)
vast goedkoper dan zonnepanelen (en veiliger) en schoner dan een agregaat. zeg 4 of 5 taycans, en dan om de beurt 1 gaan laden en dan weer aankoppelen.
iphonistvongates zegt
ABB Benelux bellen/mailen komt als eerste bij mij naar boven borrelen. Een capabele (diesel)generator met een betrouwbare backup en klaar is Klara.
NB#9 zegt
Laten we bij elk artikel over het overvolle stroomnet benoemen dat het een voorkombaar probleem is die ontstaan is door onwil en onkunde van onze ‘volksvertegenwoordiging’.
tenaci zegt
Netbeheerders moeten toch de ogen uit hun kop schamen. ‘Je had een taak’ gaat hier volledig op. En die taak heb je verkloot.
Jurgen zegt
Het meest belachelijke is natuurlijk wel dat er wel een bouwvergunning wordt afgegeven, en als dan het pand bijna klaar is kan er geen stroom aangesloten worden, dan geef je toch geen vergunning af?
THSD zegt
Hoe komen ze erbij dat het net overbelast is???
Het net is niet overbelast maar zit tegen z’n maximum aan.Het zou ook betekenen dat er continu zekeringen en automaten eruit klappen wat dus bij overbelasting het geval zou zijn.
mashell zegt
Als je zonnepanelen op een zonnige dag om 11:50 uit gaan omdat het stroomnet het niet aankan, dan is dat een effect van overbelasting. Alleen iets netter opgelost dan zekeringen en automaten eruit. Maar het probleem bestaat helaas wel echt.
padoempats zegt
Nee daar klopt helemaal niets van wat je zegt, hoezo zouden automaten eruit klappen als de spanning te laag is?
Het net is wel degelijk op plekken overbelast, waardoor spanning te laag wordt en dus lampjes kunnen knipperen erc.
En op nog veel meer plekken is het net dermate belast (op de piek) dat extra aansluitingen wel voor overbelasting zal zorgen
THSD zegt
@padoempats
Lees eens terug wat je zelf schrijft “hoezo zouden automaten eruit klappen als de spanning te laag is”
Automaten/zekeringen klappen eruit bij overbelasting als de amperage te hoog wordt die door een kabel stroomt en nooit bij een te lage spanning.
Meer aansluitingen = meer stroom die door een hoofdkabel moet.
THSD zegt
Nee fout!!!
Je schakelt ze uit voordat er overbelasting optreedt en dat is het moment dat een zekering/automaat in werking gaat treden.