Max is zijn gewicht in marketinggoud waard.
Sponsors en de F1 zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Althans dat is nu het geval. Het is bijna niet meer voorstelbaar, maar tot en met het seizoen van 1967 waren sponsors in de F1 verboten. In 1968 keerde het tij, omdat Shell, BP en Firestone besloten niet langer gratis producten te leveren aan de sport. Men moest zodoende op zoek naar een bron van inkomsten om het hele racegebeuren te bekostigen.
Niet toevallig was de gewiekste Colin Chapman de eerste die beet had: hij maakte een deal met Imperial Tobacco. Voor 85.000 Pond per jaar verruilden de Lotussen hun kenmerkende groen-gele kleuren voor liveries die leken op de pakjes sigaretten van de doodsstokjesverkoper, te beginnen met het goud-rood van Gold Leaf bij de Grand Prix van Monaco in 1968.
Die 85.000 Pond was toentertijd natuurlijk al een enorm bedrag. Maar tegenwoordig strijken de teams samen jaarlijks ruim een miljard Pond op aan sponsorgeld. Best veel geld om af en toe een paar seconden door het beeld te flitsen met 300 kilometer per uur. Maar levert het dan ook echt wat op, die F1 bemoeienis?
Volgens Helmut Marko wel. Althans wel als je Max Verstappen binnen de gelederen hebt. Der Helmut geeft bij Motorsport aan dat de verkoop van blikjes Red Bull in Nederland sinds Max Verstappen voor het team rijdt ‘significant’ is toegenomen. En dat terwijl het marktaandeel van Red Bull in Nederland voorheen al fors was. Marko zegt wel dat hij denkt dat de stijging ook deels te danken is aan de inzet van ‘een persoonlijke sponsor van Max’, waarmee hij natuurlijk Jumbo-jefe Frits van Eerd bedoelt.
Het ‘Max-effect’ is voor Marko overigens niet helemaal nieuw. Iets soortgelijks heeft de energieblikkenfabrikant naar eigen zeggen eerder al meegemaakt toen Vettel doorbrak bij de renstal. Dat was in crisisjaar 2009. Terwijl de verkoop vrijwel overal daalde, zag men toen in Vettels thuisland Duitsland een stijging van de verkopen.
Dus ja, marketing in de F1, het werkt dus. Hoewel, nu Max echt ontiegelijk veel pegels gaat verdienen, moeten er wel héél veel extra blikjes verkocht worden om die uitgave een beetje te compenseren. Of het vervolgens goed nieuws is voor Nederland dat er nog meer mensen vleugels krijgen is nog maar de vraag. We hebben tegenwoordig al zoveel verwarde mannen rondlopen…
gertjan2012 zegt
Datzelfde effect zag je ook met Rich Energy. Vanaf het moment dat ze Haas gingen sponsoren was het overal uitverkocht…
none zegt
@gertjan2012:
Ik snap niet dat je je moet laten vertellen door iemand anders wat je lekker vind en moet kopen. Het is iets als je bent toch te dom om zelf te beoordelen wat je wilt, daarom vertellen wij het je wel.
Moet altijd lachen om de domme blikken die je kunt krijgen als je het vrouwelijk geslacht, wijst op het feit dat ze zojuist op het punt staan een blikje black te kopen met een veroordeeld verkrachter er op.
Ik snap sowieso niet waarom Nederlanders achter een monegask aanlopen. Laat ze lekker in Monaco redbull kopen of zo. Maar ik gok dat ze daar een betere smaak en stijl hebben.
marc94 zegt
@none: dan heb je geen flauw benul hoe marketing werkt en hoe vernuftig dat in zijn werk gaat. er word bepaald wat jij nodig hebt en wil kopen voor je het zelf doorhebt.
dutchneon zegt
@marc94: ja inderdaad sommige mensen zijn inderdaad gevoelig voor reclame….. er zijn echter ook mensen zoals ik die als ze reclame zien liever wat anders op zetten…. gelukkig kan ik vrijwel alle reclames op internet, youtube en zooi blokkeren!
rhellema zegt
@dutchneon: dat denk je dat je niet gevoelig bent voor reclame.
cloverleaf zegt
@none: blikje black … verkrachter? Ik heb iets gemist.
Dutchdriftking zegt
@gertjan2012: Hahaha +100!
dwfc zegt
Leuk artikel in Autosport UK over verstappen.
https://www.autosport.com/f1/news/148024/verstappen-maturity-far-above-average
none zegt
Ik snap niet dat je je moet laten vertellen door iemand anders wat je lekker vind en moet kopen. Het is iets als je bent toch te dom om zelf te beoordelen wat je wilt, daarom vertellen wij het je wel.
Moet altijd lachen om de domme blikken die je kunt krijgen als je het vrouwelijk geslacht, wijst op het feit dat ze zojuist op het punt staan een blikje black te kopen met een veroordeeld verkrachter er op.
Ik snap sowieso niet waarom Nederlanders achter een monegask aanlopen. Laat ze lekker in Monaco redbull kopen of zo. Maar ik gok dat ze daar een betere smaak en stijl hebben.
grasvreter zegt
Krijg al kotsneigingen als ik dat zoete spul ruik van een meter afstand.
mikje90 zegt
@grasvreter: laatstaan wat voor een effect die zooi heeft op je lichaam.
johnhert zegt
@mikje90: Kan inderdaad niet gezond zijn als je er vleugels van krijgt…
dawwg zegt
@johnhert: Met rode wodka is het prima te doen, zonder ga ik echter ook van de lucht al bijna over m’n nek …
gwnbmw zegt
@grasvreter: ieder zo zijn ding, ik heb dat gevoel bij ‘een heeeeerlijke wijn’ uit bourdeax, een jointje voor het slapen gaan of een sigaretje bij de koffiepauze.
T is allemaal slecht voor je, maar mensen nemen het omdat het mensen zijn.
mashell zegt
@gwnbmw: alcohol, drugs, ongezond eten, energie drankjes, de VVD stemmen, de mensen doen dat dus gewoon omdat ze graag iets willen doen dat slecht voor ze is. Dat verklaart veel.
VeniVidiVici zegt
@mashell: Als je nou Groenlinks of D66 had gezet dan was je verhaal helemaal juist geweest.
mashell zegt
@venividivici: dat is het grote talent van de VVD, hoe ze het doen weet niemand maar voor alles wat de VVD verpruts (en dat is inmiddels een behoorlijke waslijst) geeft haar achterban een ander de schuld, zelfs oppositiepartijen die geen enkele invloed hebben kunnen de schuld krijgen. Maar dat je straks geen 130 meer mag, dat heb je aan de VVD te danken, D66 en Groenlinks hadden een wel een echte oplossing voor het stikstof probleem maar de VVD durft de koe niet bij de horens te vatten.
dawwg zegt
@mashell: Ik onderschrijf je VVD verhaal volledig; doch is GroenLinks net zo wereldvreemd en narcistisch; D66 niet meer progressief en de CDA staat allang niet meer voor het boerenbedrijf en het traditionele familieleven. Rechts daarvan nog een paar opportunistische schreeuwpartijen die goed met vingertjes kunnen wijzen, maar nooit met werkbare oplossingen komen. En de PvdA is – net zoals haar arbeiders achterban die tegen hun eigen portemonnee stemmen – ook allang de weg kwijt. Toch maar de SP of Max stemmen dan ? Vind het maar moeilijk met al die gluiperige draaikonten en achterkamer-afspraken …
raoufff zegt
@venividivici: je vergeet CDA!
r525 zegt
Het is wel een goede match, degene die het de hele dag drinken en Max bevinden zich wel een beetje op hetzelfde niveau…
deredactie zegt
Max wie? Ken wel Joel Beukers..
edward330d zegt
Toch wel bijzonder dat het altijd sponsors zijn die een slechte invloed op je gezondheid hebben… Sigaretten, drank, brandstof… Ik zie kansen voor bv Appelsientje Racing of Spa blauw Torro Rosso
6speed zegt
@edward330d: Snelle Jelle racing. Vrooooeem.
Dutchdriftking zegt
@edward330d: Tja, je wilt toch een sponsor op je auto met iets wat een beetje hip is. Je wilt toch niet met Alpro als sponsor op je auto rijden?
flutterby zegt
@edward330d: met de marge die deze partijen maken kunnen ze flink reclame in kopen.
pablo1971 zegt
Snap niet dat Pepsi Max nog geen sponsor is.
escort77 zegt
@pablo1971: of Nike Air Max, Maxi Cosi of McDonalds Big Max
banderas zegt
Waar komt die quote vandaan in de titel?
appeltaartislekker zegt
Grootste trol die Verstappen, uitkomen voor Nederland terwijl hij in België opgegroeid is. Ze tuinen er allemaal in. Held.
cvoc zegt
@appeltaartislekker:
Als hij ook nog een Vlaams accent had gehad, zou ik het met je eens zijn. Hij spreekt echter gewoon algemeen beschaafd Limburgs, dus ik zie hem wel als een echte Nederlanders.
dray zegt
@cvoc: Bij Mathieu van der Poel heb ik toch altijd meer het gevoel dat hij Belg is. Komt vooral door zijn Vlaamse accent.
pomoek zegt
@appeltaartislekker: Als hij zichzelf toch Nederlander vindt? Boeie wat anderen er van denken.
str8six zegt
@appeltaartislekker: is hetzelfde als Rosberg die uitkwam voor Duitsland terwijl ie is opgegroeid in Monaco..
basjaski zegt
@appeltaartislekker: Ik heb bijna mijn hele leven in africa/UK gewoond, ik ben ook gewoon nederlander..
Gulli zegt
Blijkbaar krijgen de blikjes van die lui ook vleugels, want je ziet ze regelmatig in de berm liggen, waar je ook gaat of staat. Kennelijk vliegen ze zomaar uit je handen.
lucasspeedo zegt
@Gulli: “… In totaal werden 78.000 stuks zwerfafval geregistreerd.
Blikjes werden het meest gevonden, met Red Bull als absolute koploper. Daarna volgen snack- en snoepverpakkingen, flesjes, zakjes en sigarettenpeuken. Vorig jaar stonden de peuken nog op één en de blikjes op twee. …”
Bron: https://nos.nl/artikel/2302898-opruimactie-red-bull-drinkers-veroorzaken-meeste-zwerfafval.html
VeniVidiVici zegt
@lucasspeedo: Zegt wat over de doelgroep van die tandartsblijmaakzooi.
Dutchdriftking zegt
Ik heb er geen blikje meer om gekocht…..
pomoek zegt
In Nederland struikel je inmiddels ook over de papa’s in blauwe Red Bull jasjes.Ik denk dat die jongens daar ook lekker aan verdienen.