Als je maar lang genoeg wacht wordt ouderwets weer nieuwerwets. Zo maakt door EV’s nu ook de trommelrem een LL Cool Jesque comeback.
Progressie wacht op niemand en ook niet op auto’s. Dat bleek wel op Le Mans in de jaren ’50. Jaguar had daar ontzettend veel voordeel van hun nieuwe innovatie: schijfremmen. Het idee was overigens allerminst nieuw, want al gepatenteerd in 1902 door -jawel- The Lanchester Motor Company. Om maar te onderstrepen dat niet alle geniale ideeën meteen ook een belachelijk succes worden. Ook oude mannen Louis Renault en Wilhelm Maybach hadden volgens de overlevering al rond de vorige eeuwwisselingen dromen van schijfremmen.
Begin jaren ’50 ging Jaguar echter aan de haal met het idee, samen met Dunlop. Stirling Moss himself hielp mee met de ontwikkeling van de schijfrem. Dat was in die dagen best heroïsch. Je ging eigenlijk in een kanon met onbewezen techniek zitten in vertrouwen op de techneuten dat het allemaal ook zou werken. Maar werken deed het. In de remzones was de Djèk oppermachtig. De concurrentie met trommelremmen zag het met lede ogen aan.
Hij was ook de eerste die ermee ging racen, in een C-type XKC 003 in 1952. Een jaar later, in 1953, pakte Jaguar een dubbelzege in de 24 uur van Le Mans. Het was de eerste keer dat de race werd volbracht met een gemiddelde van meer dan 100 mijl per uur. Moss werd overigens tweede, samen met Peter Walker. Tony Rolt en Duncan Hamilton wonnen de race.
Zoals andere technieken die bewezen zijn in de autosport, wist men vanaf dat moment dat de schijfrem premium was. Maar ja, het heeft lang geduurd voordat de meeste straatauto’s ze ook kregen. De trommelrem was iets goedkoper en zat aanvankelijk ook vol asbest, waardoor in de brand vliegen minder een dingetje was. Uiteindelijk waren we echter aanbeland in een wereld waar alleen de goedkoopste koekblikken, zoals een Dacia Sandero, nog trommelremmen hadden. Het was eigenlijk een beetje als een film met Thijs Römer afspelen op de filmavond van de jongerensociëteit: het kón echt niet meer.
Maar dan gebeurt altijd het onverwachte. De trommelrem maakt een LL Cool Jesque comeback. Het komt allemaal door EV’s en andere moderne afflicties. Een Volkswagen ID.4, een Škoda engnek Enyac, een Audi Q4 e-tron; ze hebben allemaal trommelremmen achter. Hoe dan? Wel, er zijn een aantal (goede?) redenen:
Remmen worden praktisch niet gebruikt en gaan anders roesten
Moderne EV’s gebruiken de rem eigenlijk praktisch niet meer. Dat komt door regeneratie van energie, one pedal driving, enzovoorts. De remmen van auto’s elektrische auto’s worden daarom veel minder aangesproken dan die van hun benzinebroeders. Zo weinig zelfs dat ‘vliegroest’ zich niet alleen voordoet als een auto langer stilstaat, maar ook als daar dagelijk mee gereden wordt. Bij een trommelrem is dat minder een issue dan bij een schijfrem, omdat die laatste veel meer blootstelling heeft aan de elementen.
Fijnstof wordt opgevangen door de trommel
EV’s zijn zwaar en belasten de wegen en banden zodoende meer. En de remmen in principe ook, mits die wel een keer gebruikt worden. Zodoende braken deze milieuwonders ook de nodige fijnstof uit. Echter, bij een trommelrem wordt dat stof deels opgevangen in de trommel. Zodoende kan de monteur waar de stereotype EV rijder vaak toch wat dédain voor heeft het in zijn longen opnemen zoals vroeger het asbest efficiënt verwijderen bij onderhoud.
Lichter en onderhoudsarmer
Onderhoud is volgens Volkswagen echter normaal gesproken niet nodig voor de trommelremmen achterop hun elektrische SUV’s. De units die er af fabriek opzitten, gaan namelijk een autoleven mee. Škoda is bijzonder trots op de trommelremmen, want zij maken ze ook in Mlada Boleslav. Ze hebben een heel artikel op de website gezet om klanten uit te leggen waarom zij geen schijfremmen achter hebben. De trommelremmen zijn ook iets lichter dan schijfremmen, over het algemeen.
Goedkoper
En ja, het is toevallig ook goedkoper voor fabrikanten om trommelremmen te maken. Wellicht speelt dat ook een rol. Waarvan akte.
Dank Flying Bunch voor de tip!
kniesoor zegt
Zijn er hier in de panelen terzake kundigen, die kunnen uitleggen waarom trommelremmen goedkoper (te produceren) zijn dan schijven ?
Richmond zegt
Zal met het materiaal gebruik te maken hebben.
okdoei zegt
Trommelremmen hebben in de basis mee remkracht dan schijfremmen. Heeft een docent op de HTS Autotechniek ooit tegen me vertelt. En na wat google klopt dat statement.
Probleem met trommelremmen is dat ze sneller verhitten.
Dus dat Jaguar won kwam niet zozeer door de “potentiele” remkracht maar doordat schijfremmen minder snel te heet worden – en dus langer een goeie remkracht konden leveren. Kan goed geloven dat de eerste ronde of 2 de Jaguar juist niet oppermachtig was in de remzones.
EVs gebruiken minder vaak een “ouderwetse” rem, dus als ze eens in de zoveel tijd een trommelrem moeten gebruiken zou dit zelfs beter zijn dan een schijfrem als het gaat om remkracht.
RiKe zegt
Oké ze zijn misschien goedkoper, maar de auto’s zijn een stuk zwaarder tegenwoordig. Hebben ze wel genoeg remkracht om die zware EV’s te stoppen binnen een veilige afstand?
Crosscabouter zegt
trommelremmen remmen in principe beter dan schijfremmen. Echter kunnen ze veel minder hitte verwerken, vandaar dat men denkt dat schijfremmen beter zijn, wat bij zwaar gebruik dus ook klopt. Echter een EV remt bijna niet en als het nodig is, kan de trommelrem de auto net zo snel tot stilstand dwingen.
kniesoor zegt
Heb niet zo lang geleden eens met een Oldsmobile uit 1955 gereden, een oto met een leeggewicht van 1800+ kg. En natuurlijk nog voorzien van trommelremmen. Het was de sterker gemotoriseerde versie, dus de remmen zullen bekrachtigd zijn geweest. Verbaasde me hoe goed die wagen remde en hoe goed doseerbaar die remmen waren. Wat dat betreft geloof ik je onmiddellijk.
RiKe zegt
Ik kan de logica daarvan wel snappen, en in combinatie met het afremmen op zowel de elektrische motor als de gewone rem zal het meevallen met de hitte. Dank voor de uitleg!
mashell zegt
Schijfremmen voor, trommelremmen achter en de elektrische weerstand zijn een gouden combinatie. Behalve voor mensen die door de velgen staren en dan het formaat van de remschijven beoordelen.
Richmond zegt
minder reden om de aerodynamische wieldoppen eraf te halen dan
racerx zegt
Zo niet krijgen ze geen typegoedkeuring, dus het zal wel kloppen.
degrotemuis zegt
Ja, de testrijders en racers in het grootste deel van de vorige eeuw waren duidelijk niet van de rubber tegel generatie. Natuurlijk is er ook nu nog wel risico, maar niet vergelijkbaar met toen.
Voor mij graag toch schijfremmen. Trommels achter zijn wat mij betreft prima op een niet al te sportieve EV, waarbij de recuperatie een groot deel van de remkracht op zich neemt. Bij een sportievere EV, waarbij de bestuurder ook eens wat enthousiaster rijdt, toch liever overbemeten schijfremmen, met de bijbehorende betere koeling. Liever nul risico op oververhitte trommelremmen bij enthousiast rijden.
mashell zegt
Je weet wat ze zeggen over sportief rijden: remmen is angst…
HZW zegt
Ja, alleen remmen als het echt nodig is.
William zegt
Laat het “wellicht” gerust weg. Vrijwel alles in de autoindustrie draait om kostenbesparing. Dus ook het gebruik van trommelremmen.
HZW zegt
Ik ben van mening dat een moderne trommel rem beter remt dan een trommelren van vroeger.
De techniek is niet anders, maar de te gebruiken materialen zullen vermoedelijk van een beduidend betere samenstelling zijn.
jaapiyo zegt
Ja en nee. Het grote probleem van de trommelrem is oververhitting. Vroegah werd daarom steevast asbest toegepast. Dat was niet goed voor de levensduur van monteurs, maar wel van de rem. Tegenwoordig zal men hier vast iets anders voor hebben, maar het was dus altijd al ‘goed’ (en tegelijkertijd demonisch slecht, zeker gezien het feit dat men al vrij lang wist dat asbest niet zo best was voor de gezondheid).
Jan van der Graaf zegt
Ik mis een aspect van de kostenbesparing. Mijn R8 heeft 4 schijfremmen, en de handrem is eigenlijk symbolisch. Veel auto’s hebben daarom een apart handremtrommeltje op de achterwielen.
Dat kan vervallen bij trommels op een EV.