Ze gaan als warme broodjes over de toonbank.
Er was ooit een tijd dat Ferrari zeer exclusief was. Het merk was alleen voor heren van stand en aristocraten. Althans, dat wil de legende ons laten geloven. Enzo Ferrari was gewoon een zakenman die met de verkoop van zijn straatauto’s zijn race-activiteiten kon financieren.
Het merk is nog steeds actief in de Formule 1. Sterker nog, het is het enige team dat non-stop elk jaar mee heeft gedaan met de koningsklasse van de autosport. In de tijd dat Luca Di Montezomolo de grote baas was bij het prestigieuze merk, was het altijd zijn doel om de winst te vergroten, niet zozeer het volume. Er werden programma’s in het leven geroepen waar je je Ferrari helemaal naar wens kunt laten samenstellen, bijvoorbeeld. Alles om het maximale bedrag uit de portemonnee per auto te ritselen.
Di Montezomolo is al een tijdje weg en dat is te merken: er worden namelijk meer en meer Ferrari’s verkocht. In het eerste kwartaal van 2019 werden er 14% meer Ferrari’s verkocht dan in Q1 van 2018. En zowel in Nederland als wereldwijd had Ferrari al een schandalig goed jaar achter de rug. In harde aantallen: er zijn in 2019 maar liefst 2.610 auto’s afgeleverd, dat is meer dan de 2.128 tijdens dezelfde periode een jaar eerder.
De winst is met name te danken aan een groei in Amerika (27%) en China, Hong Kong en Taiwan, waar de verkopen stegen met 79%. Dat is knap, zeker omdat de 488 GTB en Spider aan het einde van hun carrière zitten. De 488 Pista en Pista Spider worden nog wel afgeleverd, de opvolger (de F8 Tributo) staat al klaar. Die dip in verkopen werd dus meer dan goedgemaakt door de Ferrari Portofino. De opvolger van de Ferrari California is verreweg de belangrijkste Ferrari, totdat de SUV verschijnt. Dat die auto er komt, lijkt slechts een kwestie van tijd.
pindakoning zegt
Hoe mooi ik de Pista vind zo lelijk vind ik de Portofino. Blijkbaar ben ik een van de enige want ik hoor best veel positieve reacties over de Portofino
str8six zegt
@pindakoning: ben er ook niet weg van. Een week of twee geleden toevallig een zien rijden, in het echt is ie wel knapper dan op de foto’s.
etronabt zegt
@str8six: ja dat is echt zeker waar. De foto’s van de portofino doen de auto weinig recht aan. Het is echt wel een gave auto, alhoewel de voorkant wat Corvette achtigs heeft.
lincoln zegt
@pindakoning:
Klopt ..
ding is speciaal voor jou ontworpen omdat jij zo uniek ben ..
dirkv zegt
@lincoln: Wow, wat een mazzelkont.
maferick74 zegt
@lincoln: en daarom hebben ze autoblog voor jou ontworpen, althans zo gedraag je je hier. Vast een gesubsidieerde project van de overheid, omdat jij zo uniek bent.
VeniVidiVici zegt
@maferick74: Blijf me elke keer weer verbazen hoeveel likejes die @lincoln krijgt op z’n drollen comments. OF hij gebruikt een proxyserver om zichzelf via een fictief IP adres te liken OF het geeft te denken wat voor figuren er op Autoblog zitten… ?
hallokroket zegt
@venividivici:
Kan je alleen maar gelijk geven.
pindakoning zegt
@lincoln: wat lief van ze voor een laagopgeleide als ik..
dees zegt
@pindakoning: De Portofino lijkt te veel op een Corvette
fmgarcia zegt
@dees: €10,- als jij je hoofd niet omdraait als er een Corvette of Cali 3.0 voorbij komt. Anders heb je hier niets te zoeken!
dees zegt
@fmgarcia: Dat is wat anders, dat zijn Corvettes. maar een Ferrari moet niet op een Corvette gaan lijken. Of wel?
papa zegt
@dees: volgende corvette lijkt in elk geval niet op de portofino
fmgarcia zegt
@dees: Kijk naar de Ferrari 365 eind jaren 60. En dan nog eens naar de Vettes van die tijd. Dus het was toen ook al redelijk hetzelfde.
b00m3rang zegt
@pindakoning: mee eens. Front doet me denken aan peugeot, met die enorme muil en die koplampem helpen ook niet mee.
goodolddays zegt
@pindakoning: lijkt wel een peugeot, ding is echt saai en lelijk
lincoln zegt
Tis omdat ze het exclusief willen houden ..
Anders hadden ze wel het tienvoudige kunnen wegzetten ..
Krijgen we morgen een berichtje dat er enorme wachtlijsten bestaan ??
En dat ze uiteraard ver over de stickerprijs (liveryprijs) door geschoven worden ..
willeme zegt
@lincoln: Zo simpel werkt het toch?
Zorg dat je nét niet aan de vraag voldoet. 15.000 orders? Bouw er 14.999. En geld vragen voor liveries. Noem het ‘Heritage Edition’. Anders gaan ze naar de wrap-boer om de hoek. En een authenticiteitssticker in het onderhoudsboekje. Ben je helemaal het mannetje M/V.
Jochen zegt
@willeme: ook na het 5x lezen van lincolns reactie blijf ik het vermoeden houden dat er een andere sticker de wrap bedoeld wordt (mrsp)
lincoln zegt
@jochen:
Je had het bij de eerste keer al goed ..
En die limited editions worden ook zelden uitverkocht ..
Dumpen de overgebleven exemplaren in de woestijn of Florida of in Azië ergens ..
Als er niet op een goedkopere wijze een regulier exemplaar van te bakken is ..
ghost zegt
@willeme: of bouw er gewoon 30 zoals de Suzuki swift sport advertorial.
woudloper zegt
Autoblog die aantallen kloppen toch niet??? Ze zaten vorig jaar al aan meer dan 8000 per jaar
woudloper zegt
@woudloper: aja. Tis een kwartaal cijfer. Sorry
schuimbekje3 zegt
De Cayenne heeft wonderen gedaan voor Porsche… kweet niet of zo laat instappen in de SUV markt
spiderman zegt
Prachtig merk, maar de vormgeving van de huidige modellen kan me niet altijd bekoren. Ik vind de Portofino ten opzichte van voorganger California niet fraaier geworden. De 458 Spider vond ik de laatste jaren eigenlijk nog de fraaiste. En zo mooi als destijds de Dino 246 is het natuurlijk al lang niet meer. Te dik, te brute uitlaten, spoilers, inlaatopeningen etc. Opgepompt allemaal. Maar goed, dat geldt voor de concurrentie meestal ook.
jorden zegt
@spiderman: eens. Alleen richt Ferrari altijd op vooruitgang in technologie. Heeft als nadeel dat er wat elegantie uit het ontwerp verdwijnt.
grandmasterb zegt
De Portofino is bijzonder fraai gelijnd, de achterkant is nu meer in lijn met de 812, het zal in gesloten toestand voor degenen die er achter rijden moeilijk worden om het verschil te zien, ook al omdat je ze zelden ziet.