
Een driewieler met een gruwelijk superbike-uiterlijk. Honda doet het gewoon.
Motoren met drie wielen. Voor iedereen die niét de voordelen van een auto wilt, gecombineerd met de nadelen van een motor. Maar er is vraag naar, zo bewijzen de Can-Am Spyder en de Piaggio MP3 al jaren. Ook motorspecialist Honda is geïnteresseerd in het concept van twee wielen voor en één wiel achter en presenteert de Neowing.
De Honda Neowing heeft een ‘linkage mechanism’ op de voorwielen. Een systeem dat ervoor zorgt dat de motor kantelt en je kunt meeleunen in de bochten. Bij de Piaggio MP3, waar je zonder motorrijbewijs op mag rijden, zorgt dat voor een opmerkelijk hoge bochtsnelheid, zo ondervonden we al eens.
De Neowing wordt aangedreven door een viercilinder boxermotor, gecombineerd met een elektromotor. Een hybride-unit dus. Details geeft Honda daar nog niet over, aangezien het apparaat nog in de conceptstatus zit.
Zijn debuut is op de Tokyo motor show die eind deze maand begint. Roept u maar: is dit iets dat kans van slagen heeft?
Nee. Nadelen van een auto en motor gecombineerd. Doe mij maar gewoon 2 wielen.
@trustmeiamanengineer:
Ik zou het anders bekijken, niet een motor met een extra wiel, maar een quad met eentje minder. Die ook nog eens kan leunen in de bochten. Lijkt me best een gaaf apparaat om een beetje mee te spelen.
De velgen en de voorkap vind ik too much. Maar het zal vast een goede concurrent zijn voor de andere merken.
@leandrorb: too much ? Gewoon lelijk bedoel. de overige 80 % is wel erg lkkr om naar te kijken
Motor met ingebouwde zijwieltjes. Als je dan zo graag een motor wil rijden, haal dan ook gewoon het rijbewijs ervoor. Daar leren ze je ook nog eens een paar dingen die je niet leert met het autorijbewijs.
@v8rules: zoals?
Motorclubs zijn net kleuterscholen, als je met een driewieler aankomt oogst je hoon en spot.
@mashell: Schaakclubs zijn net kleuterscholen, als je met een dambord aankomt oogst je hoon en spot.
@mashell: voetbalclubs zijn net kleuterschool, als je met een basketbal aankomt oogst je hoon en spot.
@w115: autoblogs zijn net kleuterscholen, wanneer iemand een plus-waardige reactie plaatst, volgen en velen andere die op hetzelfde concept mee willen liften
@w115: een kleuterschool is net een voetbalclub, het zelfde publiek.
@mashell: Autoblogs zijn net kleuterscholen, als je met een driewieler aankomt oogst je hoon en spot
Nog steeds geen gezicht… Begrijp het nut er niet van anders dan dat het handig is voor mensen zonder evenwicht…
Ziet er inderdaad cool uit, of dit een succes wordt? Nee dat denk ik niet, tenminste hier in Nederland niet.
Dat driewieler verhaal lijkt me niks. Het slechtste van beide werelden is altijd een slecht compromis.
Het meest interessante vind ik dan ook die motor. Nou is honda meestal wel leuk bezig met hun v4 en 6 boxer, maar dit hadden ze nog niet volgens mij. Ben benieuwd naar de specs.
Honda en boxermotor? Samenwerking met Subaru?
@erik2907: honda heeft zelf een geschiedenis met boxer motoren in hun goldwing. Nou is dat tegenwoordig een b6 dus dat hoeft niet persee verwant te zijn, maar ze kunnen het dus wel. De goldwing was vroeger overigens wel een 4 boxer.
Ik vind hem wel erg gaaf…
@draadloos: ik ook! :)
Leuk ding, maar als ik voor een driewieler zou gaan weet ik niet of het de Honda zou worden. Zoveel alternatieven met drie wielen:
– de Morgan 3 Wheeler
– een Swallow Sidecar Mark 1 zijspancombinatie
– een custom made Harley trike
– een Cessna 182
– en last but not least een John Deere model B
@moveyourmind: Vergeet de reliant robin niet he!
@clarkson: of de carver
Lijkt op een insect wat ik ten hemelen zou sturen met een krant
Het is wachten op de eerste kitcar-bouwer die deze aandrijflijn toepast in z’n buizenframe op vier wielen. Weer eens wat anders als die Suzuki- en Yamaha blokjes.
@RRRobert: zoals KTM al enkele jaren geleden deed met de X-Bow
@soes750:
Nee, de X-bow heeft noch een buizenframe noch een motorfietsmotor.
Ik vind het design wat te rustig.
Voor de mensen in de randstad die altijd in de file staan en geen motorrijbewijs hebben is dit nog altijd vele malen leuker dan de trein. Ik zie mezelf er wel op rijden hoor, bespaard me 45min file per dag.
@dnadave: hiermee ga je niet makkelijk door de file heen komen hoor…
@dnadave: Klopt helemaal. Dit soort vervoermiddelen is ontwikkeld voor mensen die dagelijks in de file staan en daar met een motor of motorscooter omheen kunnen maar er niet het rijbewijs voor willen of kunnen halen. De Piaggio MP3 is daar een mooi voorbeeld van. Dan wordt het ineens een combinatie van de voordelen van beide voertuigen. Deze Honda is nog teveel motor, zonder schermen tegen regen en zo. En waar laat je je voeten? Onder de cilinders?
@dnadave: Denk inderdaad dat dat tegenvalt, ik rijd zelf motor en zie in de file vaak dat bredere motors zoals Goldwings en Choppers er niet doorheen passen of het niet eens proberen. Heb ook nog nooit een Piaggio door de file zien rijden.
@dnadave: je mag alleen met een motor tussen de file door rijden, niet met een automobiel. En laat dit nu gewoon een automobiel op drie wielen zijn. Dus je bent in overtreding als de tussen de file door rijdt
@rahpor: onjuiste aanname. Je mag hem rijden met je autorijbewijs (LT versie) maar het wordt voor de wet niet gezien als auto. Je mag er wel mee tussen autos rijden in de file. Maar het is absoluut een grensgeval.
http://www.sturgismotoren.nl Dit bedrijf bouwt al jaren een reversed trike dus er zal behoefte aan zijn bijvoorbeeld voor motorliefhebbers die door omstandigheden niet meer overweg kunnen met een normale motor.
Nope, nog steeds lelijk. 2 wielen voor een 1 achter is nog nooit een succesvolle combinatie geweest. Blijft er uit zien als een voertuig voor mensen met evenwichtsproblemen.
@Corrado16v: en daar sla je de spijker op zijn kop, dat zijn er meer dan je denkt of ze zijn de kracht uit een been kwijt en kunnen een gewone motor niet overeind houden bij rood licht.
Ziet er behoorlijk vet uit, ideaal om lekker mee te scheuren, maar voor dagelijks gebruik niet interessant, want zoals gezegd de nadelen van motor en auto gecombineerd.
Volgens mij is de kick van het motorrijden juist dat je lekker in de bochten hangt bij een rotonde/flyover/dijkjes/*insert iets met bochten*. De kick en kunst is dan dat je steeds meer je grens opzoekt. Tenminste dat is wel mijn kick er van.
Met een driewieler is de kunst en kick er snel van af omdat je toch een nanny hebt om je al snel en veilig de grens te laten opzoeken.
Dat gezegd hebbende vind ik dit ding er wel gaaf uitzien echter is het niet voor mij. Als ik motorrij dan wil ik twee wielen hebben.
Wat lijkt me dit een crime om schoon te houden! Zoveel naden en sleuven, om gek van te worden.
@Original_Arnoud: ach, poetsen is voor posers joh. Gewoon in de herfst met vet insmeren en in het voorjaar er weer af wassen. Dan krijgt het zout er ook geen vat op.
Zet maar voor de deur
Wielrennen = Gay
Motorrijden = Gay
Driewielers = Ultiem Gay
@flippiez06: wielrenners heb ik nog nooit met een snolletje achterop gezien, dus gay.
Motorrijden helpt bij het scoren van makkelijke snolletjes, niet gay. (sorry, ben lelijk geboren dus heb nou eenmaal hulp nodig).
Driewielers zie ik meestal vrolijke mensjes op rijden die een wel een heel extra wiel nodig hebben voor dat extra chomosoompje van hun. Kunnen die überhaupt gay zijn?
@flippiez06: hoe pakt een beer een ezel? Buk maar dan kom je er achter.
Piaggio MP 3 is de koning van het Parijse verkeer; eenmaal gewend rijdt zo’n ding hardstikke leuk en goed
Vreemd in het begin met een knop die de MP 3 recht houdt als je stilstaat, eng maar praktisch
Zij die hem gay noemen hebben er nog nooit mee gereden maar zitten boordevol voor oordelen
De markt dicteert en in iedere ECHTE wereldstad sterft het van die dingen
Soort van stuurlui die beste zijn maar toch aan wal staan !!
@desjonnies: een mp3 is dan ook een heel ander ding dan dit. Die is veel smaller en meer gemaakt voor stedelijk verkeer ipv vermaak.
Overigens is het enige bestaansrecht van een mp3 ook het feit dat het een auto is. Scooter wint het nog steeds, als je er op mag rijden dan. En ja, ik heb er op gereden. En ja, het rijdt ok. En nee, het komt niet in de buurt van een motorfiets/motorscooter.
Als ze de topsnelheid beperken tot maximaal 40km/u zie ik nog wel mogelijkheden.
Dat ding heeft iets weg van een bakfiets. Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat hier een markt voor is. Althans die groot genoeg is om winstgevend te kunnen zijn.
Ik wilde altijd met zo’n Piaggio rijden, op de Peripherique komen ze altijd voorbij scheuren
En van de zomer een week met zo’n ding gereden
Is een rare ervaring in het begin, je weet niet of je hem plat moet leggen als een motor of moet sturen als een auto
Kan allebei, maar plat gaan als een motor vraagt wat lef -denk je- maar gaat uitstekend
Anyway ik vond het leuk, verslavend en idd anders
Iets beter klimaat hier en ik wiler een!
@desjonnies: als je het echt zo tof vind raad ik je aan om motor te gaan rijden.
Voor de rest kan ik als tip geven om een motorpak aan te trekken. Als er goretex in zit kan je het hele jaar door rijden behalve in extreme hitte. Laat je niet door het weer tegen houden zou ik zeggen!
@lekbak:
Nee
Desjonnies & motorfiets = vragen om problemen
Echte problemen!
Hah cool ding, lijkt wel een Transformer, zou hem wel willen hebben voor naast mijn motor.
Vind het altijd wel grappig als iemand met bijvoorbeeld een MP3 in centrum Den Haag met keihard gas geeft alsof dat ding zo snel is.
Beetje hetzelfde als een petje met een Civic met een rioolpijp er onder, veel geluid maar amper snelheid
Tja, een MP3 is wel een leuk bakkie. Alleen de 125 plugin, de 300 en de yourban zijn echt fietsen voor de stad en max 80km/h wegen. de 500 heeft danKzij de 250kg last die het mee koet zeulen een performance van een 125-250cc motor. Mensen (met a, a/b) die motorrijden leuk vinden zullen dan snel voor een echte motorscooter gaan. Die hebben een lager verbruik en lagere aanschaf en minder onderhoud en rijdt sneller en accelereert beter. Dus mensen die dat niet interesseert of de nadelen niet willen of kunnen compenseren (geen a), geen 2 wielen willen is het een grappig vervoermiddel. Ja er zijn betere. Maar dat is met auto’s ook. Renault, Alfa, Lancia staan ook niet bekend om hun betrouwbaarheid. Ferrari, porsche , lamborghini zijn ook niet de meest praktische auto’s. Je kunt in de meeste niet 3 koffers kwijt.
Dus deze honda vult denk ik wel degelijk een plek waard. Hij ziet er minder 40plus uit dan de mp3 en minder snowscooter op wielen dan de bombardier.
Ik zou hem kopen als die minder dan 12000 kost.
Een canam spider is ook echt wel vet!