Binnenkort stopt Lexus met drie kekke auto’s in Europa, omdat men liever crossovers en SUV’s koopt.
Het zijn vreemde tijden in de autowereld. De laatste jaren zijn er namelijk twee transities gaande, die allebei tegen elkaar in lijken te gaan. Want aan de ene kant moeten auto’s steeds schoner, efficiënter en beter voor het klimaat zijn. Dan heb je het liefst een lichte, kleine auto die niet meer ruimte biedt dan je nodig hebt.
Tegelijkertijd kopen mensen liever een crossover en een dikke SUV, dan een stationwagen, hatchback of sedan. Dat terwijl die dikke SUV’s en crossovers juist slechter voor het milieu lijken dan de drie andere autosoorten. En zijn hatchbacks, sedans en stationwagens natuurlijk leuker om te rijden.
Jammer genoeg malen de meeste consumenten niet zo veel om hoe leuk een auto te rijden is, maar hebben ze liever die hoge instap. Daarom dat autofabrikanten steeds minder investeren in die leukere auto’s, om meer geld te pompen in die grotere bakken. Het resultaat horen we deze week van Automotive News Europe. Deze kwaliteitspublicatie heeft namelijk van Lexus gehoord dat ze stoppen met de CT, de IS en de RC in Europa, omwille van de crossovers en de SUV’s.
Sinds deze zomer worden de auto’s niet meer voor de Europese markt gemaakt. Onze markt neigt steeds meer naar SUV’s en crossovers, stelt Lexus, waardoor het produceren van de drie auto’s geen zin meer heeft. Het stoppen met die CT200h is niet zo’n hele grote verrassing. De auto rijdt al sinds 2012 rond (al was er wel drie jaar terug nog een facelift) en was voorheen vrij populair onder leasend Nederland.
Het stoppen met de IS is eveneens jammer, maar eveneens niet onverwacht. Van de IS bracht Lexus onlangs een nieuw model uit, daarvan wisten we al dat deze niet onze kant op zou komen. Het was dus slechts een kwestie van tijd voor Lexus ook de stekker uit de oude IS zou trekken.
Maar dat Lexus met de RC kapt is wél opvallend en eigenlijk ook een beetje jammer. Zo is de vernieuwde RC 300h nog maar een ruim anderhalf jaar te koop, waarbij het om een coupé gaat die met een instapprijs van 58.855 euro qua prijs nog redelijk meevalt in vergelijking met andere coupés. Van deze coupé werden er in heel Europa echter 422 stuks verkocht in de eerste acht maanden van 2020. En dat is kennelijk niet genoeg voor Lexus, dus kappen ze met de verkoop. Goed nieuws voor liefhebbers van atmosferische V8’en, de RC F blijft Lexus namelijk wél voor de Europese markt maken. Oh, en de LS blijft gelukkig ook, bevestigt het bedrijf tegen Motor1. Al is die auto met een verkoopcijfer van slechts 58 stuks in 2020 ook alles behalve een succesnummer.
Rick-dos zegt
Ik ben eigenlijk wel benieuwd welke kant het opgaat. Zijn suv’s en crossovers maar een tijdelijke trend of is het een blijvende? Als het een tijdelijke trend is gaan we dan weer terug naar sedans en coupe’s? Ooit waren MPV’s ook populair maar die trend is ook overgegaan met de komst van SUV’s. En als SUV’s of de aantrekkingskracht ervan blijvend is in welke richting ontwikkelt zich die trend dan weer?
hhitalia zegt
@Rick-dos: Klopt denk ik. Opa en oma zaten voorheen ‘lekker hoog over de Golfjes heen’ te kijken, maar nu kijken ze vooral tegen alle andere hoge Cashcows en zo aan, waardoor dat relatieve en denkbeeldige voordeel weg is. De nadelen blijven (luchtweerstand, meer verbruik, meer rijgeluiden), dus men kan hopelijk weer gauw terug naar normale lagere auto’s.
mashell zegt
In een MPV zat je hoog en had je als vergrijzend persoon een gemakkelijke instap maar ook heel veel ruimte en een busjes achtig uiterlijk. Die ruimte hadden de vergrijzende personen helemaal niet nodig en dus is de SUV een beter alternatief met gemakkelijke instap. De trend blijft wel totdat de vergrijzing is afgelopen. Nog minstens 20 jaar dus.
Estate_of_mind zegt
@Rick-dos: ik gok dat we weer wat richting mpv gaan; monospace-design past goed bij elektro, aangezien je niet echt een grote neus nodig hebt. Je ziet het al een beetje aan die elektro-SUV-dinges van Skoda. Niet dat ik heel wild van mpv’s word, maar die kunnen in ieder geval nog 1 ding goed (ruim zijn) ipv alles net niet.
dromedaris zegt
Gadver, de rc was zo leuk om te rijden!
deVia zegt
Als iedereen in het stadion blijft zitten kan iedereen het zien, maar zodra er een vetzak opstaat, zet dit een dominoreactie achter hem in gang. Hetzelfde geldt voor die schijt suv’s: als ik in m’n hatchbackje rijd en er rijdt een Opel mokka voor me, dan zie ik niets. Dus ik rijd nu zelf zo’n hondenhok. En ik haat het.
appeltaartislekker zegt
@deVia: afstand houden…
SvenskaAeroplanAB zegt
Is al maanden bekend, maar goed… Heeft ook te maken met het volgende: Lexus wil zich meer en meer los gaan weken van moeder Toyota. Instapprijs wordt nu 45k voor de UX, daar onder is voor Toyota.
jometdebanjo zegt
Tegenwoordig denkt iedereen een SUV te hebben. Ook als je het over een Peugeot 5008 hebt of Nissan Kasjkai
goodvibrations zegt
Modellen waren prima maar vroegen om vernieuwing.. En plugin aandrijflijnen.. De IS is super mooi maar op dit moment geen antwoord op de C klasse, A4 en BMW3. Ct200h is een topper maar nu te verouderd.. RC vind ik net te langzaam voor een coupé, wel een lust voor het oog..
De UX rijdt erg goed, maar is een beetje krap.. En specs zijn niet grensverleggend. Tjah.. Dan valt er niet zo veel te verkopen…
tvr1974 zegt
@goodvibrations: exact dit. Gewicht van de auto’s was toch altijd al aan de hoge kant dus begrijp niet waarom ze die modellen niet als plugin gelanceerd hebben met alle bijkomende voordelen. Daarbij ik ken momenteel geen 1 plug-in hybride in coupe form.. helaas
fabian159 zegt
Polestar 1
bischero zegt
@goodvibrations: supermooi is smaak, ik vind het spuuglelijk. Waarschijnlijk denk jij net zo over de Alfa Romeo Giulia, die vind ik in de juiste spec bloedmooi. En rijdt veel beter dan deze Lexus. Ja ik heb ervaring met beiden.
Jetlag zegt
@bischero: “Rijdt veel beter”, is ook een kwestie van persoonlijke voorkeur.
De een zoekt race-wegligging, de ander comfort en weer een ander een compromis tussen die twee. Dat spectrum is heel breed en geeft voor ons gelukkig weer veel keus.
Persoonlijk vind ik die zogenaamde bloedmooie Guilia, niet veel bijzonders en wordt ‘ie in mijn ogen zwaar over-hyped. There, I said it.
Ik denk dat vooral de historie van Alfa Romeo bij de “liefhebbers” romantische gevoelens teweegbrengt, maar stiekem kopen / leasen (al dan niet private) een ‘beter’ totaalpakket van compromissen…
powerblue zegt
Persoonlijk hoop ik dat die nare suv-hype snel stopt. Terug naar de mooie sedans, coupés en stationwagons. Mooier, stiller, rijden fijner en zijn zuiniger.
spartannl zegt
@powerblue: +1
PunicaOase zegt
Logisch, alledrie gigantische commerciële flop hier in Europa, (die CT heeft het alleen hier een paar jaartjes wat beter gedaan). Proefrit in een IS vond ik ook vies tegen vallen. Wel jammer want qua design vind ik ze wel gaaf en houd ik wel van wat diversiteit op de weg..
mashell zegt
Auto’s die niemand (nog) koopt zullen ook door niemand gemist worden.
pindakoning zegt
Zit soms wel een leuk model tussen (suv’s uitgesloten..), toch prefereer ik eigenlijk altijd een Audi, BMW of Mercedes boven Lexus
cdlop01 zegt
Verwacht dat Lexus over en uit is in Europa, geen goede ondersteuning door Toyota en zeker niet door Louwman die niets met dit merk doet. Er komen van de NX en RX wel plugin hybrids aan…..rijkelijk laat.
Jetlag zegt
@deVia: Geløl! Je bent gewoon “ten prooi gevallen” aan de trend, waar je zo op tegen was (en dát haat je waarschijnlijk)
Niemand heeft je ertoe verplicht, je vond de nadelen eigenlijk allemaal best meevallen en vond het crossover concept eigenlijk zo gek nog niet…
Geeft verder niet, maar je gaat mij niet wijsmaken dat je ettelijke duizenden euro’s op een auto stukslaat, die je eigenlijk niet had willen hebben.