De Honeybadger praat over F1 2018.
Het nieuwe seizoen is een week oud, dus het is hoog tijd om te evalueren wat er allemaal mis is met de sport en hoe het beter kan. Een hot issue in Australië was het gebrek aan inhaalmanoeuvres op de baan. Dit blijft een terugkerend thema in de sport, dat in mijn ogen vaak gevoed wordt door de roze bril waarmee we naar het verleden kijken. Gilles Villeneuve en Arnoux die in 1979 bochtenlang naast elkaar zitten, Hakkinen die Schumacher inhaalt door gebruik te maken van Zonta, het was allemaal mooi, maar het zijn de enige momenten uit die tijd die nog scherp op ons netvlies staan. En dat ze op ons netvlies staan, komt ook doordat deze moves speciaal waren en (lang) niet elke race voorkwamen. Alle saaie races waarin Schuey vanaf pole naar de zoveelste overwinning cruisde zijn we al lang vergeten, behalve als we het hebben over statistieken.
Iedereen heeft zo zijn eigen ideeën over hoeveel inhaalacties je precies moet hebben om een race leuk te maken. Vergeet niet dat we nog niet heel lang geleden zoveel inhaalacties hadden dat menigeen er moe van werd. Dankzij de hoge, smalle vleugels in combinatie met DRS was een tragere coureur voorbij schieten bijna kinderspel geworden. En dus kwam er een tegenbeweging: bredere auto’s, bredere banden, meer downforce: de F1 moest weer aanmerkelijk sneller worden dan de GP2/F2, plus de bolides moesten er ook een beetje mooi uitzien.
En het heeft effect gehad. Vorig jaar sneuvelden er voor het eerst sinds jaren weer de nodige baanrecords en dit jaar zal het naar verwachting nog allemaal wat sneller gaan. Maar dit heeft een keerzijde, aldus Daniel Ricciardo in gesprek met Autosport:
Aerodynamically, they’re very strong now. You see the sidepods of the car, there’s so many bits. It looks sick, but all it means is the car behind is going to get pretty messed up. It’s at a point now where at Barcelona, we were going fast. Turn 2, 3, was full, Turn 9 was full. It’s impressive, but the faster we go, the harder it’s going to be to overtake and the harder it’s going to be to follow close. So do we want to see cars doing 1m22s as opposed to 1m25s, but not being able to race on Sunday? Or do you want to see slower cars but they can race?
Doe mij dat laatste maar. DR3 is het daar ook mee eens, hij zou het liefst teruggaan naar hoe het was in 2014:
They were slow for our standards, but for a spectator they don’t know necessarily that much different. But the racing… you could follow, you could pass. As far as overtakes went, I thought 2014 was good.
Ook voor wat betreft de motoren heeft Ricciardo nog wel wat nuchtere opmerkingen te maken:
I don’t understand a simple engine, but these ones I definitely don’t. I think a lot of money’s invested in that and it’s not really for much reason. With some of the stuff, the automotive industry can learn a little bit. But I think there’s a lot wasted in how technical it all is, and it doesn’t sound good.
Misschien moet Ricciardo na dit jaar de baas worden bij de FIA in plaats van de teamgenoot van Vettel bij Ferrari…
niekie1999 zegt
Klein beetje logisch, die titel, in 2014 ging hij toch best lekker ondanks de Renault-motor. Maar Daniël heeft een goed punt, de auto’s hebben te veel downforce.
Robert zegt
Ik denk dat als ze de motoren simpeler maken (minder electronica en dus goedkoper) en de regels om er het meest uit te halen wat soepeler (als in; weg met verbruikslimieten en maximale toerentallen) er voor veel meer teams/motorenbouwers wat te winnen valt.
Het zal misschien wat tegenstrijdig zijn tegenover het imago van ‘meest innovatieve raceklasse’, maar op de lange termijn wel de redding van de Formule 1.
rob5nismo zegt
Het seizoen dat hij de regerend kampioen het snot voor de ogen reed
HZW zegt
DRS is een drama, je bent gewoon kansloos om je plek te verdedigen als je achtervolger binnen een seconde zit en je met DRS ingehaald wordt.
Heeft niets met de kunde van de rijder te maken, maar alles met verpestende techniek voor de sport.
Doe mijn maar F1 zonder al die troep op de auto en real racing zoals Manchell & Senna tijdens de GP Spanje 1991.
Edge zegt
@hzw: Helemaal mee eens, maar DRS niet hét probleem. Het echte probleem is en blijft het niet kunnen volgen van de auto voor je, waardoor je zonder DRS bijna helemaal niet meer kunt inhalen. Dat moet aangepakt worden, dan is die DRS helemaal niet meer nodig. Pak je alleen de DRS aan, dan zien we nog minder inhaalacties en kun je net zo goed punten uitdelen na de kwalificatie
W115 zegt
Door de topteams vanuit de pits te laten starten krijg je vanzelf genoeg inhaalmomenten
HZW zegt
@w115: Dat gaat ook wel tegen vallen, Bottas kwam ook amper naar voren met de beste auto van het veld.
ikleesookoverautos zegt
@HZW: dat lag ook vooral aan het circuit.
Bo1972 zegt
Formule 1 is als sport door al haar regels en afspraken een farce aan het worden. En Liberty zal zeker niet op korte termijn daar een verandering in kunnen brengen. Ook al willen ze ons doen laten geloven dat ze erg hun best doen en dat het nu al aantrekkelijker is dan het was. Dan zien zij waarschijnlijk op een andere manier naar de wedstrijd dan hoe wij die ervaren. Geld en persoonlijke hebzucht maken het feitelijk onmogelijk om welke vorm van gelijkwaardigheid dan ook te creëren. Of je laat zien wie de baas is en dat je veranderingen gaat invoeren. Omdat je anders moet ophouden met het inbrengen van leugens naar de toeschouwers. Wanneer je regels blijft toetsen met de teams is het feitelijk onmogelijk om welke vorm van meer gelijkwaardigheid dan ook te kunnen doen laten ontstaan. Stop eens met die schijnheiligheid. Gewoon harder worden en regels invoeren die de toeschouwer daadwerkelijk meer spanning en gelijkwaardigheid opleveren.
marinepower zegt
Terug naar de sigaren, vleugels eraf en alle elektronica overboord, behalve die van de ontsteking.
HZW zegt
Laat ze maar beginnen met al die lucht glijdende troep overal op de auto te verbieden.
Gewoon een voor en achterspoiler en clean bodywerk zonder aanhang troep.
kempenaer zegt
– atmosferische V8 van max 3 liter groot
– weer zelf schakelen
– alle electronische rommel er af
– alle hybride troep er af
– energie regeneratie systemen er af
– halo er af
– auto’s moeten esthetisch fraai worden
– actieve aerodynamica er af
– drs er af
– smallere wagens
– smallere banden
Dan wordt het weer wat, tot dan is het behelpen.
HZW zegt
@kempenaer: De laatste 2 kunnen gewoon blijven, was vroeger ook geen probleem.
https://i.pinimg.com/736x/79/2d/2d/792d2d629efe065b03f14f3fd14880ba–amazing-cars-f-racing.jpg
lljw zegt
Hou de huidige brede banden en gigantische vleugels voor de qualificatie.
Gedurende de race mag een wagen max 20 ronden rijden met deze vleugels. De rest moeten ze rijden met standaard vleugels ontworpen door de FIA. Deze hebben bijna geen downforce waardoor het volledig van de mechanische grip afhangt.
\hierdoor heb je gigantisch agresssieve en snelle auto’s voor quali. Tijdens de race gaat het tactiqche spzl belangrijker worden. Ga je gigantische snelheids verschillen hebben en dus veel inhaal acties.
En wanneer ze bijna alleen op mechanische grip gaan rijden gaat inhalen ook makkelijker moeten gaan
had dit ookal voorgesteld op https://www.autoblog.nl/nieuws/waarom-we-in-australie-meer-inhaalacties-zullen-zien-107962#comment-4177709